ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Μάη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Προσβολή κατά των μουσικών

Μουσική διαμαρτυρία κατά των απολύσεων των μουσικών
Μουσική διαμαρτυρία κατά των απολύσεων των μουσικών
Την έντονη αγανάκτησή του για τις «αυθαίρετες, ανακριβείς, και συκοφαντικές δηλώσεις» της Δημάρχου Αθηναίων, σε χτεσινή τηλεοπτική εκπομπή, «για δήθεν αναξιοκρατική (χωρίς εξετάσεις) στελέχωση των Μουσικών Συνόλων του Δήμου της Αθήνας», εκφράζει με ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Μουσικός Σύλλογος, καλώντας την ταυτόχρονα να δώσει τέλος σ' αυτή την ιστορία.

«Πρόκειται για εξοργιστικές δηλώσεις, που προσβάλλουν τους μουσικούς - μέλη των προαναφερθέντων Συνόλων, οι οποίοι συμμετείχαν με επιτυχία στις εξετάσεις που πραγματοποιήθηκαν για τη στελέχωσή τους - για τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο - μέλη του οποίου συμμετείχαν ως παρατηρητές στις εξετάσεις, για τη διασφάλιση της αντικειμενικότητας της διαδικασίας - και για τα μέλη των επιτροπών αξιολόγησης, κυρίως τον πρόεδρό τους Θεόδωρο Αντωνίου, διεθνούς φήμης συνθέτη, πρόεδρο της Ενωσης Μουσουργών Ελλάδας και καθηγητή Σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο της Βοστόνης. Θεωρούμε απρεπές και απαράδεκτο η δήμαρχος, η οποία ούτε συνέβαλε στη δημιουργία των Μουσικών Συνόλων - αντιθέτως στη διάλυσή τους - ούτε έχει γνώση για τον τρόπο και τις διαδικασίες στελέχωσής τους), να πραγματοποιεί αυθαίρετα τέτοιες δηλώσεις, που προσβάλλουν αλλά και απαξιώνουν την πολυετή και πολύτιμη προσφορά των Μουσικών Συνόλων», αναφέρεται στην ανακοίνωση. Σημειώνεται επίσης πως συγκεντρώθηκαν χιλιάδες υπογραφές δημοτών της Αθήνας, οι οποίοι διαμαρτύρονται για τη διάλυση των Συνόλων.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
«Κάθε πέρυσι και καλύτερα»...

«Δεν μπορώ να καταλάβω τι εννοούμε με τη λέξη Ευρωπαίος σκηνοθέτης. Είναι κάτι φτιαχτό, κάτι σαν Φρανκενστάιν». Αυτό ήταν το ειρωνικό σχόλιο του Γάλλου σκηνοθέτη Ζαν Λικ Γκοντάρ στο άκουσμα του θέματος της φετινής, δεύτερης συνάντησης των υπουργών Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Καννών: «Πώς γίνεται κανείς Ευρωπαίος σκηνοθέτης;».

Δεν είναι γνωστό αν ο διάσημος σκηνοθέτης είχε στο νου του, όταν έκανε αυτό το σχόλιο, τα σχέδια της ΕΕ για τον κινηματογράφο, τα οποία τον θέτουν στην «υπηρεσία» των κερδών των εταιριών παραγωγής και διανομής και τον καθιστούν «όπλο» ιδεολογικής χειραγώγησης. Το σίγουρο είναι πως αυτά τα σχέδια παραπέμπουν σαφώς σε έναν κινηματογράφο - «Φρανκενστάιν», που θα απειλήσει ακόμη και την ύπαρξη των εθνικών κινηματογραφιών.

Αλλωστε, ακόμη και η συνάντηση των υπουργών της ΕΕ στην «Κρουαζέτ» δεν αποτελεί τίποτα περισσότερο από ένα «γκαλά», με την επίφαση των «ανακοινώσεων» της αρμόδιας επιτρόπου για τον Πολιτισμό και την Παιδεία στην ΕΕ, Βίβιαν Ρέντινγκ, για «μέτρα ενίσχυσης» της ευρωπαϊκής παραγωγής. Τίποτα εντυπωσιακό ωστόσο δεν προέκυψε, ούτε θα μπορούσε άλλωστε, αφού ήδη από πέρυσι τέτοια εποχή στη Θεσσαλονίκη, οι ίδιοι υπουργοί είχαν υιοθετήσει τη συνέχιση των ίδιων - και αποτυχημένων - μέτρων, μέχρι το 2006. Το μόνο λοιπόν που βρήκε η επίτροπος να πει - για τα προσχήματα - ήταν η δημιουργία ακόμη ενός προγράμματος κινηματογραφικής εκπαίδευσης με «έμφαση» στις χώρες της ΕΕ με μικρή κινηματογραφική παραγωγή. Παρεμπιπτόντως, το ελληνικό υπουργείο Πολιτισμού δεν εκπροσωπήθηκε από κανέναν στις Κάννες.

Αυτό όμως που δεν μπόρεσε να κρύψει η επίτροπος - πολύ περισσότερο που το ακροατήριό της, αποτελούνταν από επαγγελματίες κινηματογραφιστές - ήταν η δεινή θέση των εθνικών κινηματογραφιών στο πλαίσιο της ΕΕ. Ετσι, το 70% της κινηματογραφικής διανομής στην ΕΕ αποτελείται από αμερικανικές παραγωγές, το 20% από εθνικές και μόλις το 10% από «τρίτες» ευρωπαϊκές χώρες. Ας δούμε πώς αντικατοπτρίζονται αυτά τα ποσοστά στα εισιτήρια για το 2003: Πέρυσι λοιπόν, οι κινηματογράφοι στην ΕΕ των «25» έκοψαν 954 εκατομμύρια εισιτήρια, δηλαδή 45 εκατομμύρια λιγότερα από το 2002. Οι χώρες με τους περισσότερους κινηματογραφόφιλους είναι: Γαλλία (174,2 εκατομμύρια εισιτήρια), Ηνωμένο Βασίλειο (167,3 εκατομμύρια), Γερμανία (149 εκατομμύρια) και Ισπανία (137,5 εκατομμύρια).

Μεταξύ των νέων κρατών - μελών, η Πολωνία έρχεται πρώτη, με 24 εκατομμύρια εισιτήρια (όσο στο Βέλγιο και τις Κάτω Χώρες, αλλά με μικρότερο πληθυσμό). Το 2003, οι εθνικές και οι ευρωπαϊκές ταινίες αντιπροσώπευαν το 26% όλων των πωλήσεων εισιτηρίων στην Ευρωπαϊκή Ενωση (στοιχεία μόνο για τους «15»), παρουσιάζοντας μείωση, έστω και μικρή, σε σχέση με το 2002. Οι αμερικανικές ταινίες αντιπροσώπευσαν το 72%. Πέρυσι οι γαλλικές ταινίες πούλησαν περισσότερα εισιτήρια στην Ευρώπη (8,8%) και ακολουθούν οι βρετανικές (6%), οι γερμανικές (3,6%) και οι ιταλικές (2,7%). Οι ταινίες από τις άλλες χώρες (εκτός της ευρωπαϊκής ηπείρου) αντιπροσώπευαν το 2,2% των εισιτηρίων στην ΕΕ!

Να θυμίσουμε πάντως, ότι στην περσινή σύνοδο για τα οπτικοακουστικά στην ΕΕ, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, οι κινηματογραφιστές από τις πρώην σοσιαλιστικές χώρες και νυν μέλη της ΕΕ μετέφεραν μια πολύ «μαύρη» εικόνα για τις εθνικές τους κινηματογραφίες.

Οι αρχαιολόγοι για το αναβατόριο

Την προκήρυξη διαγωνισμού με «αυστηρές προδιαγραφές», ώστε να μη θίγεται το μνημείο, προτείνει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων για την πρόσβαση ατόμων με ειδικές ανάγκες στην Ακρόπολη, με αφορμή την κατ' αρχήν υιοθέτηση, με ισχυρή πλειοψηφία, από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της σχετικής προμελέτης.

Ο ΣΕΑ εκτιμά ότι η λύση που εγκρίθηκε «προτείνει την καταστροφική επέμβαση σε τμήμα του βορείου σκέλους του τείχους» και με βάση «προκαταρκτικά σχέδια, χωρίς τις αναγκαίες μελέτες (στατική, γεωλογική, αρχιτεκτονική, εφαρμογής) για τον τρόπο υλοποίησης του έργου και τις ποικίλες επιπτώσεις του στο μνημείο (ενδεικτικά υπενθυμίζουμε ότι σε αρκετά σημεία του βράχου έχουν γίνει αγκυρώσεις για τη στερέωσή του)».

Ο ΣΕΑ τονίζει ότι «η συγκεκριμένη γνωμοδότηση γεννά αίσθημα ανασφάλειας και απογοήτευσης» και μιλά για «προχειρότητα» και «αποσπασματικότητα», που «δεν επιτρέπονται σε σχέση με τα μνημεία, πολύ περισσότερο όταν αυτά ανήκουν στην Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά χαρακτηρισμένα από την UNESCO».

Επιχειρηματολογώντας υπέρ της προκήρυξης διαγωνισμού, ο ΣΕΑ δηλώνει ότι «το δικαίωμα των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα να επισκέπτονται τα μνημεία δεν αμφισβητείται με κανένα τρόπο, αλλά αυτό δεν αποτελεί πρόσχημα για μη αναστρέψιμες επεμβάσεις στο κορυφαίο μνημείο της ανθρωπότητας (...)».

Τιμούν τον Γ. Κορδάτο

Η γενέτειρα του κορυφαίου, μαρξιστή ιστορικού Γιάννη Κορδάτου, η Ζαγορά, θα τιμήσει τη μνήμη του, με εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί αύριο (22/5, 7μ.μ.), στην Ιστορική Βιβλιοθήκη Ζαγοράς. Οργανωτές της εκδήλωσης είναι η ΚΟ Ζαγοράς του ΚΚΕ, η Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ζαγοράς, ο Πολιτιστικός Σύλλογος «Γιάννης Κορδάτος», ο Δήμος Ζαγοράς και οι εκπαιδευτικοί Ν. Μαγνησίας του ΠΑΜΕ. Χορηγός επικοινωνίας είναι η Δημοτική Ραδιοφωνία Βόλου, 104,6 FM.

Το προλόγισμα της εκδήλωσης θα κάνει η φιλόλογος Ζωή Βεργελή, με θέμα «Η ζωή και το έργο του Γιάννη Κορδάτου». Ο κύριος ομιλητής, ο βουλευτής του ΚΚΕ και ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γιώργος Χουρμουζιάδης θα μιλήσει για την «Επικαιρότητα του Γιάννη Κορδάτου». Η εκδήλωση θα πλαισιωθεί με έκθεση των βιβλίων του Γ. Κορδάτου και του Γ. Χορμουζιάδης και έργα του ζωγράφου Κώστα Κομνηνού, αφιερωμένα στον Γ. Κορδάτο.

Εγκαίνια της «Scripta»

Στο περίπτερο 15 της HELEXPO, φιλοξενείται η 1η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου «Scripta», την οποία εγκαινίασε χτες ο γενικός γραμματέας του ΥΠΠΟ, Χρήστος Ζακόπουλος. Στην έκθεση, που θα λειτουργήσει μέχρι τις 23/5, μετέχουν 122 Ελληνες εκδότες και έξι άλλες χώρες (Ισπανία, Αλβανία, Βουλγαρία, Ισραήλ, Κύπρος, Γερμανία - μέσω του Ινστιτούτου «Γκαίτε» Θεσσαλονίκης). Στο κέντρο της έκθεσης βρίσκεται το περίπτερο του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου, στο οποίο φιλοξενούνται η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών -Βιβλιοχαρτοπωλών, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μετάφρασης Λογοτεχνίας και η Εταιρία Συγγραφέων. Στο περίπτερο αυτό, εκτός από ενημερωτικό υλικό και τις ιστοσελίδες των φορέων, παρουσιάζονται και 60 περίπου τίτλοι μεταφρασμένης ελληνικής λογοτεχνίας. Σε άλλο χώρο της έκθεσης φιλοξενείται η έκθεση Ελλήνων εικονογράφων «Ξυπόλυτες εικόνες», η οποία παρουσιάστηκε και στη φετινή έκθεση βιβλίου στην Μπολόνια.

Το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μετάφρασης Λογοτεχνίας και Επιστημών (ΕΚΕΜΕΛ) και το Ινστιτούτο «Θερβάντες» Αθηνών, στις 24/5 (7 μ.μ.) στο Ιδρυμα Γουλανδρή - Χορν (Μ. Αυρηλίου 5, Πλάκα) οργανώνουν εκδήλωση με θέμα «Από τα ελληνικά στα ισπανικά». Θα προλογίσει ο Κων. Παλαιολόγος. Στη συζήτηση συμμετέχουν επτά Ισπανοί μεταφραστές, ο Ελληνας Τάκης Αντωνιάδης και επτά Ισπανοί εκδότες. Θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση.

Η Κρατική Σχολή Ορχηστρικής Τέχνης (ΚΣΟΤ) προκηρύσσει εισαγωγικές εξετάσεις για προεπαγγελματικά τμήματα που αφορούν παιδιά 8-17 ετών. Αιτήσεις εγγραφής για τις εξετάσεις γίνονται δεκτές στη Γραμματεία της Σχολής (Ομήρου 57), από 1/6-30/7 και από 1/9-15/9. Πληροφορίες: στα τηλέφωνα 210.3612.263 και 210.3624.249 και στο site της σχολής (www.sdsc.gr). H ΚΣΟΤ υπάγεται στο ΥΠΠΟ και η φοίτηση είναι δωρεάν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ