ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 4 Ιούνη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Διυλίζοντας τον κώνωπα»...

«Κατάπιαν» την «κάμηλον» και «διύλισαν» τον «κώνωπα» στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αυτή τη φορά με αφορμή την κατασκευή πεζογέφυρας που θα συνδέει το Ολυμπιακό Γυμναστήριο στο Γαλάτσι με τη λεωφόρο Βεΐκου.

Στην προκειμένη περίπτωση... η «καμήλα» είναι το Ολυμπιακό Γυμναστήριο και... το «κουνούπι» η πεζογέφυρα. Αυτό, διότι το πρώτο κατασκευάστηκε σχεδόν δίπλα στον, κηρυγμένο ως μνημείο, ναό της Ομορφοκκλησιάς (12ος αιώνας), παρά και ενάντια στις αντιδράσεις επιστημονικών και άλλων συλλογικών φορέων, αλλά και της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας του ΥΠΠΟ, λόγω των έμμεσων - τουλάχιστον - βλαβών που θα δημιουργούσε η συγκεκριμένη χωροθέτηση του έργου.

Φυσικά το γυμναστήριο κατασκευάστηκε δίπλα στο μνημείο και προχτές στο ΚΑΣ έγινε μακρά συζήτηση για την εν λόγω πεζογέφυρα, η οποία όμως είναι, έτσι κι αλλιώς, χαρακτηρισμένη ως «ολυμπιακό έργο» και ήδη χωροθετημένη. Το ΥΠΠΟ απλώς θα συζητούσε... τη «συμβατότητα» με την Ομορφοκλησσιά! Το γελοίον του πράγματος ήταν τόσο οφθαλμοφανές που κάποια στιγμή ακούστηκε το αυτονόητο: αφού μεταξύ της πεζογέφυρας και του μνημείου παρεμβάλλεται ολόκληρο στάδιο είναι δυνατόν να γίνεται κουβέντα για «έμμεσες βλάβες»; Αλλωστε και ο εισηγητής του θέματος κινήθηκε - εμμέσως βέβαια - στην ίδια λογική, λέγοντας ότι η γέφυρα δε θα επιβαρύνει «περισσότερο» (σσ από όσο είναι ήδη επιβαρυμένο) το περιβάλλον του μνημείου. Φυσικά το ΚΑΣ γνωμοδότησε υπέρ του έργου. Ας έκανε κι αλλιώς...

Για την ιστορία, θυμίζουμε ότι πριν την κατασκευή του γυμναστηρίου, η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων σε έγγραφό της σημείωνε μεταξύ άλλων ότι θα προκληθούν σημαντικότατες αισθητικές βλάβες στο μνημείο, αλλά και καταστροφικές συνέπειες σε θέματα ασφαλείας, στατικότητας και ρύπανσης του μνημείου.

Σεφερικές θεατρικές «Νύχτες»

Στη μεγάλη και υποβλητική Αρχαία Αγορά της Θεσσαλονίκης, ανάμεσα σε κίονες, λείψανα βαθμίδων μεγάλου κτιρίου, στοές και άλλα κτίσματα της ρωμαϊκής αρχαιότητας, από την περασμένη Παρασκευή ηχεί γοητευτικά ο λόγος του Γιώργου Σεφέρη. Αναφερόμαστε στην πολύ ενδιαφέρουσα, ατμοσφαιρική - λόγω κειμένου και λόγω χώρου - παράσταση του ΚΘΒΕ, υπό τον τίτλο του μοναδικού - αυτοβιογραφικού - μυθιστορήματος του Γιώργου Σεφέρη «Εξι νύχτες στην Ακρόπολη».

Στο μυθιστόρημα ο Γ. Σεφέρης, ο «Στράτης», όπως ήταν το λογοτεχνικό ψευδώνυμό του, «εξομολογείται» βιώματα, φιλίες, έρωτες, πνευματικές ανησυχίες και ποιητικές δημιουργίες του, στα χρόνια 1926 - 1928, τότε που άρτι αφιχθείς από το Παρίσι, όπου σπούδασε. Τότε, με μια παρέα νέων ανδρών και γυναικών φίλων του, επισκεπτόταν νύχτα, με πανσέληνο, την Ακρόπολη, ρεμβάζοντας και συζητώντας για λογοτεχνία. Οι πανσέληνες αυτές νύχτες «γέννησαν» και τον έρωτά του για δύο γυναίκες, τη «Σαλώμη» και τη «Λάλα», οι οποίες είναι τα δύο γυναικεία πρωταγωνιστικά πρόσωπα του μυθιστορήματος.

Το έργο ανάπλασε δραματουργικά, εμπλούτισε με στοιχεία από τα «Ημερολόγια» και άλλα κείμενα του ποιητή, και σκηνοθέτησε σεβαστικά και αισθαντικά η νέα σκηνοθέτρια Εφη Θεοδώρου. Καλλιτεχνικοί συντελεστές της παράστασης είναι οι: Αντώνης Δαγκλίδης - Σωτήρης Στέλιος (σκηνικά - κοστούμια). Νίκος Πλάτανος (μουσική). Αμαλία Μπέννετ (κίνηση). Γιώργος Ταρκάσης (φωτισμοί). Παίζουν: Ιορδάνης Αϊβαζόγλου, Σίμος Κακάλας, Μαρία Κεχαγιόγλου (Σαλώμη), Αστέρης Πελτέκης, Γιάννος Περλέγκας (Στράτης), Σοφία Σεϊρλή, Μαρία Σκουλά (Λάλα).

Η παράσταση, η οποία, από την πρεμιέρα προσέλκυσε το ενδιαφέρον του θεατρόφιλου κοινού της Θεσσαλονίκης, θα συνεχιστεί μέχρι τις 12 του Ιούνη.

KKE - ψήφος με όραμα

Παραμονές των ευρωεκλογών της 13ης Ιούνη αναβιώνουν και πάλι, όπως και σε κάθε εκλογική αναμέτρηση, τα γνωστά ψευτοδιλήμματα για την αξία και το νόημα της λαϊκής ψήφου. Εμφανίζεται πάλι η γνωστή έρπουσα προπαγάνδα της χαμένης ψήφου. Το μείζον, κατά τη γνώμη μου, διακύβευμα αυτή τη φορά, είναι η υποβάθμιση του πολιτικού νοήματος των ευρωεκλογών. Αυτό εξυπηρετεί την πολιτική και τις σκοπιμότητες αυτών που επιδιώκουν τη συντήρηση του υπάρχοντος δικομματικού σκηνικού. Προσπαθούν να εγκλωβίσουν το λαό στις ολέθριες γι' αυτόν πολιτικές επιλογές τους.

Επιπρόσθετα όμως προσπαθούν να αποτρέψουν την ενίσχυση του ΚΚΕ, η οποία de facto συνδέεται με τη χειραφέτηση του λαού και την ανάπτυξη ενός κινήματος άμυνας και σθεναρής αντίστασης στις προσταγές των Βρυξελλών.

Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ είναι πλέον μεταλλαγμένα πολιτικά προϊόντα και άρα επικίνδυνα για την υγεία του ελληνικού λαού. Οι διαφορές τους περιορίζονται σε επίπεδο φραστικών διατυπώσεων και ιδεολογημάτων. Δε θα πρέπει να υπάρχει πλέον ούτε ένας νοήμων πολίτης που θα μπορούσε να αναγνωρίσει διαφορές σε επίπεδο ιδεολογιών. Η ιδεολογική σύμπτωση των δύο μεγάλων κομμάτων και η ταύτιση των απόψεών τους σε όλα τα κρίσιμα εθνικά θέματα είναι προφανές ότι οφείλεται στην αποδοχή της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής, καθώς και σε αποφάσεις και υποδείξεις των Αμερικανών με τις οποίες συμμορφώνονται απόλυτα. Ομως ο ελληνικός λαός, όπως πολλές φορές στο παρελθόν «δε συνεμορφώθη προς τας υποδείξεις», προς τα κελεύσματα του διευθυντηρίου των Βρυξελλών, το οποίο στη χώρα μας εκπροσωπείται από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, με τη βοήθεια και του Συνασπισμού.

Οι κάλπες αυτή τη φορά θα πρέπει να ξεχειλίσουν από οργή και αγανάκτηση, από αντίσταση σ' αυτά που συμβαίνουν και προωθούνται από τα κέντρα χάραξης της κοινής ευρωπαϊκής πολιτικής, με την ενεργή συμμετοχή ΝΔ και ΠΑΣΟΚ.

Ο λαός με την ψήφο του θα πρέπει να καταδικάσει την ΕΕ της ολιγαρχίας του πλούτου, των αντιλαϊκών συμφερόντων, της ανεργίας αλλά και των μεταλλαγμένων προϊόντων. Θα πρέπει να δώσει ένα ισχυρό ράπισμα στην πολιτική εμπορευματοποίησης της Παιδείας και της Υγείας, στην πολιτική της προθανάτιας συνταξιοδότησης και της εξαθλίωσης του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης, στην πολιτική αφανισμού του μικρομεσαίου αγρότη και επιχειρηματία και τέλος στην πολιτική του πολέμου.

Δυστυχώς έρχονται θύελλες και καταιγίδες και ο σώζων εαυτόν σωθήτω...

Ολόκληρη η ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία, που μεταλλάσσεται σε νεοφιλελεύθερη, αποτελεί την αιχμή του δόρατος του πολυεθνικού κεφαλαίου για την κατάργηση των δικαιωμάτων και των κατακτήσεων των εργαζομένων. Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με βασική αρχή της πρόσφατης αναθεώρησης της διακήρυξης του Γερμανικού Σοσιαλδημοκρατικού Κόμματος (SPD), στην έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης δε συμπεριλαμβάνεται η υποχρέωση της πολιτείας για παροχή μόρφωσης και υγείας στους πολίτες!

Το ΚΚΕ έχει αποδείξει ότι αγωνιά και αγωνίζεται με σθένος και συνέπεια για μια ενωμένη Ευρώπη χωρίς εξαρτήσεις, χωρίς υποθηκεύσεις και συμβιβασμούς στα μεγάλα εθνικά θέματα των λαών. Δίνει μάχη για μια Ευρώπη σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της Δημοκρατίας. Σεβασμού των εθνικών δικαιωμάτων των λαών και όχι για μια Ευρώπη χειραγώγησης της εθνικής κυριαρχίας, στο όνομα της ευρωπαϊκής υπερεθνικής κυριαρχίας.

Το ΚΚΕ αποτελεί τη μοναδική ελπιδοφόρα δύναμη του τόπου για μια Ευρώπη της ειρήνης των λαών και της ευημερίας των εργαζομένων.

Είναι μια ώρα μεγάλης ευθύνης για όλους μας. Χωρίς καμιά απολύτως διάθεση κινδυνολογίας, πιστεύω πως στηρίζοντας και συντηρώντας το δικομματισμό και σε επίπεδο ευρωεκλογών, οδηγούμαστε σε πλήρη έκπτωση όλων των αξιών, σε ένα νέο ηθικό, πολιτικό, κοινωνικό και πνευματικό μεσαίωνα.

Η ψήφος στο ΚΚΕ είναι ψήφος με όραμα, με κοινωνικό στίγμα. Είναι η καλύτερη επένδυση για το αύριο, για τα παιδιά μας, για την πατρίδα μας.


Του Γιώργου Ι. ΣΙΣΚΟΥ*
*Ο Γ. Ι. Σίσκος είναι αναπλ. καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών

Νέες παραστάσεις
  • Η επιθεώρηση με τίτλο «Εχω αγώνα αύριο. Τα χρέη από μεθαύριο!» παρουσιάζεται στο θέατρο «Αλσος» σε κείμενα Γιώργου Κωνσταντίνου, Μιχάλη Ανθη και Ελένης Λευθεριώτη. Η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Κωνσταντίνου. Παίζουν: Σωτήρης Μουστάκας, Κώστας Βουτσάς, Γιώργος Κωνσταντίνου.
  • Πρεμιέρα, σήμερα στο «Δελφινάριο» με την επιθεώρηση των Ντίνου Σπυρόπουλου - Γιώργου Γαλίτη «Καλατράβα με... κι ας κλαίω» σε σκηνοθεσία Χάρρυ Κλυνν. Παίζουν: Χάρρυ Κλυνν, Ελντα Πανοπούλου, Παύλος Κοντογιαννίδης, Γιώργος Γαλίτης, Μαρία Φιλίππου, Σίσσυ Αλατά κ.ά. Τα σκηνικά είναι του Κάρολου Ρωμούση, οι χορογραφίες του Δημήτρη Παπάζογλου, τα κοστούμια της Θεοδώρας Μαροσούλη.
  • Με το έργο του Γιώργου Ηλιόπουλου «4 ever - για πάντα» κλείνουν, την ερχόμενη Τρίτη, οι «Θεατρικοί Αγώνες Νέων Δημιουργών», στο θέατρο «Ιλίσια - Βολανάκη», σε σκηνοθεσία Βαρβάρας Δούκα. Παίζουν: Ντίνα Αβαγιανού και Νίκος Αρβανίτης.
  • «The swing girls» τιτλοφορείται η παράσταση που παρουσιάζει στο «Φούρνο» η ομάδα «Τέσσερα κορίτσια και ένα αγόρι... τρελό», σε σκηνοθεσία Γιώργου Παντελεάκη. H παράσταση βασίζεται στο έργο «Five women in the same dress» του Allan Ball. Παίζουν: Σταυρούλα Θωμοπούλου, Ιουλία Ριζοπούλου.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ