ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Ιούλη 2004
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
Νέο χτύπημα στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών

Την πρόσληψη εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε θέσεις δασκάλων ιδιωτικών σχολείων, προτείνει το υπουργείο Παιδείας για την εξυπηρέτηση των σχολαρχών

Σε ένα πρωτοφανές μέτρο, που αμφισβητεί ευθέως τις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και εξυπηρετεί ανοιχτά τις ανάγκες των ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων, προχωρά το υπουργείο Παιδείας, δίνοντας τη δυνατότητα στους σχολάρχες να προσλαμβάνουν στις τρεις τελευταίες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου, αντί για δασκάλους, εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόκειται για ένα ακόμα χτύπημα στις εργασιακές σχέσεις των εκπαιδευτικών και ένα ακόμα βήμα αποσύνδεσης του πτυχίου από το δικαίωμα στην εργασία μετά την κατάργηση της επετηρίδας, το οποίο καθιστά ακόμα πιο αναγκαία την επανασύστασή της και την αγωνιστική διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων. Την απόφαση καταγγέλλει η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ).

Το πρόβλημα ξεκίνησε όταν δάσκαλοι, που εργάζονταν σε ιδιωτικά σχολεία, τα εγκατέλειψαν, προκειμένου να εργαστούν ως αναπληρωτές στη δημόσια εκπαίδευση, καθώς οι εργασιακές σχέσεις στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης κάθε άλλο παρά ιδανικές είναι. Ετσι, το υπουργείο Παιδείας έρχεται να ...εξυπηρετήσει τους ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων και μάλιστα είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 17 Ιούνη, ο Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων είχε ήδη κυκλοφορήσει δική του εγκύκλιο με το ίδιο περιεχόμενο.

Στο κείμενο του υπουργείου Παιδείας, σημειώνεται ότι «δοθέντος ότι η Ιδιωτική Εκπαίδευση είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη εκπαίδευση, ότι την άμεση εποπτεία και ευθύνη της ίδρυσης και λειτουργίας των ιδιωτικών σχολείων έχει το υπουργείο Παιδείας και το γεγονός ότι πρέπει να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη εκπαίδευση και η γαλήνη του μαθητικού δυναμικού των σχολείων αυτών, ενεργοποιούμε το άρθρο 31, παρ. 2 του 682/77 και, ως εκ τούτου, επιτρέπεται στα Δημοτικά Σχολεία της Ιδιωτικής Εκπαίδευσης να προσλαμβάνονται εκπαιδευτικοί συναφών ειδικοτήτων. Ως συναφείς ειδικότητες θεωρούνται οι των κλάδων ΠΕ2 φιλολόγων για τη διδασκαλία των μαθημάτων γλώσσας κλπ. και οι του κλάδου ΠΕ3 ή ΠΕ4 για τη διδασκαλία των μαθηματικών, φυσικής κλπ. Οι ως άνω εκπαιδευτικοί θα προσλαμβάνονται ως "αναπληρωτές" με ετήσιας διάρκειας σύμβαση και θα διδάσκουν μαθητές των τριών τελευταίων τάξεων».

Με ανακοίνωσή του, το ΔΣ της ΔΟΕ καταγγέλλει «ως απαράδεκτη και παράνομη τη σκανδαλώδη, υπέρ των ιδιοκτητών ιδιωτικών δημοτικών σχολείων, απόφαση». Κάνοντας λόγο για «υπαγορευμένη απαίτηση του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ιδιωτικών Σχολείων για καταστρατήγηση των νόμων», σημειώνει ότι «τα συγκεκριμένα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Ιδιωτικά Σχολεία είναι αποτέλεσμα των απαράδεκτων και μεσαιωνικών εργασιακών σχέσεων και συνθηκών εργασίας, που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι εκπαιδευτικοί σε αυτά». Χτες αργά το απόγευμα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας επικοινώνησε με το ΔΣ της ΔΟΕ και δήλωσε ότι πρόκειται για σχέδιο απόφασης και κάλεσε το ΔΣ της Ομοσπονδίας σε συνάντηση για το θέμα σήμερα το πρωί.

ΠΑΙΔΕΙΑ
Η ΝΔ συνεχίζει την αντιεκπαιδευτική πολιτική του ΠΑΣΟΚ

Επαλήθευση της εκτίμησης ότι η πολιτική που θα ασκηθεί από την ΝΔ δε θα διαφέρει από εκείνη του ΠΑΣΟΚ αποτελεί νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών, την κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων της Β΄ Λυκείου και την ίδρυση νέων τμημάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ που ψηφίστηκε χτες στη Βουλή από τους βουλευτές της ΝΔ.

Οπως τόνισε και ο εισηγητής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης η φράση «συνέχεια του κράτους» που χρησιμοποιεί η υπουργός Παιδείας για να δικαιολογήσει τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, ουσιαστικά σημαίνει τη συνέχεια τις ίδιας πολιτικής που ακολουθούσε το ΠΑΣΟΚ. Για το τελευταίο είπε ότι αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι κρίνει αρνητικά το νομοσχέδιο το οποίο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που έχουν προκύψει από την πολιτική των τελευταίων χρόνων. Αυτό όμως, συνέχισε, που χρειάζεται, είναι να δούμε την πρόθεση της κυβέρνησης για το πώς θα απαλλαγεί το σχολείο από την ανταγωνιστική υστερία της ελεύθερης αγοράς και πώς θα μετατραπεί σε έναν χώρο παραγωγής της γνώσης.

Αναφερόμενος στην ίδρυση νέων τμημάτων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ, είπε ότι λείπει από το νομοσχέδιο μια επιστημονική ανάλυση αναφορικά με την ίδρυσή τους και το μόνο που λέγεται είναι ότι πρέπει να ιδρυθούν επειδή περιλαμβάνονται ήδη στα μηχανογραφικά δελτία των υποψηφίων.

Για τις προσλήψεις των εκπαιδευτικών είπε ότι και η σημερινή κυβέρνηση συνεχίζει το προηγούμενο καθεστώς με την ύπαρξη πινάκων που αφορούν διάφορες κατηγορίες εκπαιδευτικών και δε δημιουργούν το απαιτούμενο εκπαιδευτικό περιβάλλον αφού οι λειτουργοί της Παιδείας ζουν κάτω από το φόβο της απόλυσης ή της νέας σύμβασης.

Ο Γ. Χουρμουζιάδης ζήτησε την αναβάθμιση των προπτυχιακών σπουδών των πανεπιστημίων και είπε ότι η επετηρίδα διορισμού αποτελεί μια «Λυδία Λίθο αρκεί να αξιοποιηθεί όπως πρέπει».

Οσο δε για την κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων στη Β΄ Λυκείου, είπε ότι είναι λάθος να καταργούνται εξετάσεις και μαθήματα χωρίς να υπάρχει μια πλήρης εκπαιδευτικά επιστημονική αιτιολογία.

Από τη μεριά της η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, είπε ότι το νομοσχέδιο ρυθμίζει θέματα που εκκρεμούν αλλά υλοποιεί και προεκλογικές δεσμεύσεις όπως η κατάργηση των πανελληνίων της Β΄ Λυκείου. Ανέφερε δε ότι από το Σεπτέμβρη θα ξεκινήσει «εθνικός διάλογος για την Παιδεία» στον οποίο θα τεθούν όλα τα σοβαρά ζητήματα της εκπαίδευσης.

Εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, η Σ. Ράπτη είπε ότι το νομοσχέδιο είναι πρόχειρο και αποσπασματικό ενώ παρόμοια κριτική άσκησε και η Α. Ξηροτύρη του ΣΥΝ.

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Ερευνα για προγράμματα της ΕΕ

Για «ενδείξεις παρατυπιών» σε έργα που χρηματοδοτούνται από το ευρωπαϊκό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση (ΕΠΕΑΕΚ) κάνει λόγο το υπουργείο Παιδείας. Στο πλαίσιο των ελέγχων στα έργα που υλοποιούνται μέσω κοινοτικών προγραμμάτων, στο όνομα της «διαφάνειας» και του «δημοσίου συμφέροντος», που επικαλείται διαρκώς η κυβέρνηση, η αρμόδια Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠΕΑΕΚ διερευνά συνολικά 1.239 εγκεκριμένες προτάσεις χρηματοδότησης, συνολικού κόστους 1.533 ευρώ. Οι νομικές δεσμεύσεις των ενταγμένων έργων ανέρχονται σε 1.273 εκατομμύρια ευρώ (51% του συνολικού προϋπολογισμού), ενώ η μέχρι στιγμής απορροφητικότητα ανέρχεται σε 779 ευρώ (31% του συνολικού προϋπολογισμού).

Σύμφωνα με το υπουργείο, έχουν σταλεί ελεγκτικά κλιμάκια στους χώρους υλοποίησης των έργων, όπου διαπιστώθηκαν παρατυπίες και ενδεικτικά αναφέρονται το πρόγραμμα εκπαίδευσης Τσιγγανόπαιδων, που υλοποιεί το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Πατρών όπου διατάχθηκε η αναστολή της χρηματοδότησης, καθώς και το πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας για την Ενίσχυση Σπουδών Πληροφορικής.

Πάντως, η λογική της «μέγιστης δυνατής αξιοποίησης των πόρων που επενδύονται στην Παιδεία», την οποία επικαλέστηκε χτες, σε δήλωσή της, η υπουργός Παιδείας, δε δίνει τη λύση στη μιζέρια, στην υποχρηματοδότηση και την ολοένα μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί πως τα κοινοτικά προγράμματα είναι προσανατολισμένα στο εκπαιδευτικό μοντέλο και τις απαιτήσεις του μεγάλου κεφαλαίου, όπως αυτές εκφράζονται μέσα από την ΕΕ.

«Εφυγε» ο Στ. Στεφανόπουλος

Πέθανε αιφνιδίως προχθές ο Στέφανος Στεφανόπουλος, καθηγητής στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης του Παντείου Πανεπιστημίου, που μάλιστα είχε εκλεγεί αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων κατά τις πρόσφατες εκλογές που διεξήχθησαν στο ίδρυμα. Ο Στ. Στεφανόπουλος δεν είχε προλάβει ακόμα να αναλάβει τα καθήκοντά του ως αντιπρύτανης (το νέο πρυτανικό σχήμα αναλαμβάνει από 1η Σεπτέμβρη 2004) και αναμένεται να διεξαχθούν εκ νέου εκλογές μόνο για τη θέση του αντιπρύτανη Ακαδημαϊκών Υποθέσεων.

Η Αχτίδα ΑΕΙ - ΤΕΙ της Κομματικής Οργάνωσης Αθήνας του ΚΚΕ εξέφρασε τα θερμά της συλλυπητήρια στην οικογένεια του καθηγητή.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ