ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Οχι» στο ξεπούλημα του «Μύλου»

Κίνδυνος να μείνει άστεγο και το «Θεσσαλικό Θέατρο»

Σκήνη από τη φετινή παράσταση του «Φιλοκτήτη» από το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας
Σκήνη από τη φετινή παράσταση του «Φιλοκτήτη» από το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας
ΛΑΡΙΣΑ.--

Τις έντονες αντιδράσεις των δημοτών και φορέων της Λάρισας προκαλεί η πρόθεση της δημοτικής αρχής της Λάρισας να ξεπουλήσει το «Μύλο του Παπά» - όπου λειτουργούν το ΔΗΠΕΘΕ Λάρισας «Θεσσαλικό Θέατρο» (ΘΘ), θερινός κινηματογράφος, αίθουσα μπαλέτου, χώρος εναλλακτικής μουσικής ψυχαγωγίας - για να το εκμεταλλευτούν ιδιώτες. Φαίνεται πως, αν και δεν το λένε δημοσίως, οι εκπρόσωποι της δημοτικής αρχής, από το ξεπούλημα δεν πρόκειται να γλιτώσει ούτε το πανέμορφο θέατρο που στεγάζει το «Θεσσαλικό Θέατρο». Υπενθυμίζουμε ότι το πολιτιστικό κέντρο δημιουργήθηκε το 1988, επί δημαρχίας του αείμνηστου κομμουνιστή Αριστείδη Λαμπρούλη.

Στην επιχείρηση ξεπουλήματος του «Μύλου» αναφέρεται, με δήλωσή της, η Λίτσα Ούντρια (μέλος της διοίκησης του ΘΘ) στην οποία τονίζει: «Παρά τα "μασημένα λόγια" του δημάρχου, οι Λαρισαίοι έχουν αντιληφθεί ότι πρόθεση της δημοτικής αρχής είναι να παραχωρήσει ολόκληρο το συγκρότημα του "Μύλου του Παπά" σε ιδιώτη προς εμπορική εκμετάλλευση. Από την "μπουλντόζα" της ιδιωτικοποίησης φαίνεται πως δε θα γλιτώσει ούτε το "μικρό στολίδι" όπου στεγάζεται το ΘΘ. Αυτό δείχνουν, εμμέσως πλην σαφώς, οι σχετικές δηλώσεις του προέδρου της ΔΕΤΠΟΛ. Αυτό υποδηλώνει και το γεγονός ότι η διοίκηση του ΘΘ ζήτησε την αίθουσα της Πινακοθήκης για να πραγματοποιείται η μία από τις δύο θεατρικές παραστάσεις του χειμώνα».

«Κι εκεί που καρτερούσαμε να διαμορφωθεί επιτέλους, ο χώρος στον ΟΥΗΛ, για να λυθεί το πρόβλημα της μόνιμης στέγασης του ΘΘ σε μεγαλύτερο χώρο, βλέπουμε ξαφνικά, το θέατρο να μένει άστεγο! Βεβαίως, καταλαβαίνουμε ότι ο ιδιώτης που θα ενδιαφερθεί για το "Μύλο" θα ήθελε να έχει στη διάθεσή του και το "μικρό στολίδι", το οποίο θα μπορεί να εκμεταλλευτεί καταλλήλως για να κερδοσκοπεί ασυστόλως. Βλέπετε, υπάρχουν πολλά θεατρικά σχήματα των Αθηνών που είναι διατεθειμένα να πληρώσουν "καλά" για να διασφαλίσουν ένα κατάλληλο θεατρικό χώρο, που θα εγγυάται την "επιτυχία" των "αρπαχτών" τους».

«Θα πρέπει, όμως, να γνωρίζει η δημοτική αρχή ότι οι Λαρισαίοι δε θα μείνουν αδρανείς μπροστά στη "λαίλαπα" των ιδιωτικοποιήσεων, μπροστά στην "επιχείρηση" εμπορευματοποίησης του πολιτισμού και της πολιτιστικής υποβάθμισης της πόλης μας», καταλήγει η δήλωση της Λίτσας Ούντρια.

ΔΙΕΘΝΗΣ ΜΠΙΕΝΑΛΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ
Ελληνικά αρχιτεκτονικά «παραδείγματα»

Εγκαινιάστηκε (12/9) στη Βενετία η 9η Διεθνής Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής, η οποία θα λειτουργεί μέχρι τις 7 Νοέμβρη. Στην έκθεση, με τίτλο «Μεταμορφώσεις» συμμετέχουν 170 αρχιτέκτονες, με 200 μελέτες, ενώ παρουσιάζονται ποικίλες εκδηλώσεις (προβολές βίντεο, εκθέσεις φωτογραφίας κ.ά.) σχετικές με αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις στο περιβάλλον. Βασικό θέμα της έκθεσης είναι η πορεία της σύγχρονης αρχιτεκτονικής και συγκεκριμένα η επίδραση (στη θεωρία και κατασκευαστική πρακτική) των νέων τεχνολογιών. Ο αρχιτεκτονικός χώρος παρουσιάζεται σαν ζωντανός οργανισμός, με δυνατότητες μεταμόρφωσης και προσαρμογής.

Στην έκθεση, ο επισκέπτης διαπιστώνει τις ριζικές αλλαγές που επιφέρουν τα νέα υλικά κατασκευής, ευαίσθητα στα ατμοσφαιρικά φαινόμενα και στην ανθρώπινη παρουσία. Οι αρχιτεκτονικές δημιουργίες παραμένουν μετατρέψιμες, βάσει των αναγκών του ανθρώπου και του φυσικού περιβάλλοντος. Οι κατασκευαστικές επιλογές καθορίζονται από τις κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες, καθώς και τις αισθητικές τάσεις της εποχής.

Το πρόγραμμα της φετινής Μπιενάλε εξελίσσεται σε δύο βασικούς εκθεσιακούς χώρους.

Στα πρώην σχοινοποιεία στο Αρσενάλε επιχειρείται η ιστορική ανασκόπηση της αρχιτεκτονικής των τελευταίων τριάντα ετών, με παρουσίαση γνωστών αρχιτεκτόνων (λ.χ. Peter Eisenman, Frank O. Gehry Aldo Rossi, James Stirling), οι οποίοι κυριάρχησαν στην εποχή τους και επέδρασαν στις μετέπειτα τάσεις, καθώς και οι σύγχρονες προτάσεις και παρεμβάσεις, που μεταβάλλουν την υπάρχουσα τοπογραφία και το φυσικό περιβάλλον.

Στους Κήπους της Βενετίας αναπτύσσεται η θεματική της Μπιενάλε μέσα από τα εθνικά περίπτερα. Η φετινή ιδιαιτερότητα είναι ένα «πλεούμενο» περίπτερο 900 τ.μ., με τίτλο «Πόλη του νερού», σε επιμέλεια του Ρίνιο Μπρουτομέσο, όπου εκτίθενται 20 αρχιτεκτονικές προτάσεις και ολοκληρωμένες εργασίες σε πόλεις (μεταξύ αυτών και η Αθήνα), στις οποίες η παρουσία του νερού είναι καθοριστική. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα περίπτερα των Φινλανδίας, Ολλανδίας και Ιαπωνίας.

Το ελληνικό περίπτερο, με έργα των αρχιτεκτόνων Αριστείδη Αντονά, Χαρίκλειας Χάρη, Φίλιππου Ωραιόπουλου και του εικαστικού Ζάφου Ξαγοράρη, με τίτλο «Παραδείγματα», απέφυγε τη στατική παρουσίαση συγκεκριμένων και ολοκληρωμένων κατασκευών και στράφηκε στη διαμόρφωση ενός σκεπτικού. Επιλέχθηκαν ως «παραδείγματα» συγκεκριμένοι ελληνικοί τόποι και οι πιθανές αρχιτεκτονικές μεταμορφώσεις τους, με συμμετοχική διαδικασία και διεπιστημονική προσέγγιση. Η θεωρητική βάση της ελληνικής έκθεσης είναι ο «διάλογος» και ο αλληλοεπηρεασμός μεταξύ διαφορετικών αρχιτεκτονικών πραγματικοτήτων, με ταυτόχρονη διατήρηση της τοπικής τους «ταυτότητας».

Δυστυχώς, παρά την επιτυχημένη επιλογή του θέματος, η ελληνική έκθεση παρουσίασε ελλείψεις και αδυναμίες στην παρουσίαση του σκεπτικού. Πάντως, τα εγκαίνια του ελληνικού περιπτέρου σημείωσαν επιτυχία. Να σημειωθεί η συμβολή στη διοργάνωση του ελληνικού περιπτέρου του Ελληνα προξένου στη Βενετία, Γεωργίου Στυλιανόπουλου.


Ευθαλία ΡΕΝΤΕΤΖΗ

Με αρχαίο δράμα
  • Τις «Ευμενίδες» του Αισχύλου παρουσιάζει, σήμερα, στο Ηρώδειο, η «Ελληνική Σκηνή» / Αννα Συνοδινού. Μια παράσταση, που θα ξεκινήσει στις 7 μμ, στα αρχαία ελληνικά και στις 9 μμ στα νεοελληνικά. Η Αννα Συνοδινού ερμηνεύει την Αθηνά, ενώ επιμελήθηκε και τη σκηνοθεσία. Συντελεστές της παράστασης: Κώστας Γεωργουσόπουλος (μετάφραση), Λαλούλα Χρυσικοπούλου (σκηνικά - κοστούμια), Νίκος Ξανθούλης (μουσική), Χάρης Μανταφούνης (χορογραφία). Παίζουν επίσης: Πέπη Μεταλλείδου, Κώστας Αθανασόπουλος, Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, Μάνια Τεχριτζόγλου, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Γεωργία Καλλέργη, Ζωή Φυτούση κ.ά.
  • Τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή παρουσιάζει το ΚΘΒΕ, αύριο, στο «Θέατρο Πέτρας», σε μετάφραση Κώστα Βαλάκα - Ελένης Παπάζογλου, σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίττη, σκηνικά - κοστούμια Δαμιανού Ζαρίφη, μουσική Κώστα Βόμβολου και χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου. Παίζουν: Ανέζα Παπαδοπούλου, Ιφιγένεια Δεληγιαννίδου, Γιάννος Περλέγκας, Δημήτρης Κολοβός, Γιάννης Τσορτέκης, Ευτυχία Γιακουμή, Δημήτρης Καρέλλης, Ακύλας Καραζήσης.
  • Τις αριστοφανικές «Εκκλησιάζουσες» παρουσιάζει, αύριο, το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, στην Ελευσίνα, σε σκηνοθεσία Νανάς Νικολάου - Βασίλη Μυριανθόπουλου, μετάφραση Μίνου Βολανάκη, σκηνικά Χριστίνας Κωστέα, κοστούμια Αννας Μαχαιριανάκη, μουσική-τραγούδια των «Χάλκινων» της Μακεδονίας, στίχους Νανάς Νικολάου, ενορχήστρωση-διασκευές Κώστα Χαριτάτου, χορογραφίες Βασίλη Μυριανθόπουλου. Παίζουν: Μάρθα Καραγιάννη, Τάσος Χαλκιάς, Ελένη Γερασιμίδου, Δημήτρης Μαυρόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης κ.ά.
  • Τους αισχυλικούς «Επτά επί Θήβας» παρουσιάζει το «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας», αύριο στο «Κατράκειο», σε απόδοση -σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, μετάφραση χορικών από τον Κωστή Κολώτα, σκηνικά του Πάβελ Ντομπζίνσκι, μουσική Μιχάλη Χριστοδουλίδη, χορογραφίες Ελένης Χατζηγεωργίου, φωτισμούς Μαρίας Δερμιτζάκη. Παίζουν: Γιώργος Κιμούλης, Γιώργος Ζιόβας, Γεωργία Γεωργαντοπούλου, Νατάσα Τριανταφύλλη, Αγάπη Βατιάνου, Χρυσάνθη Γεωργιάδου, Μαρία Δημητράτου, Σύλβια Λιούλιου κ.ά.
Ευρήματα στα Κατεχόμενα

Τάφος της ελληνορωμαϊκής περιόδου ανακαλύφθηκε στην κατεχόμενη Κερύνεια. Στον τάφο βρέθηκαν ανθρώπινα οστά και κομμάτια αγγείων. Οπως δήλωσε η αρχαιολόγος Φίγκεν Κέινερ, η δομή του τάφου είναι πολύ ξεχωριστή, ενώ ο τάφος αυτός συλήθηκε κατά την αρχαϊκή περίοδο.

Από το όνομα της αρχαιολόγου δε δείχνει πως αυτή είναι από την Τουρκία ή από τα Κατεχόμενα, γεγονός που υποδηλώνει ότι το τουρκοκυπριακό καθεστώς συνεργάζεται με μεμονωμένους ξένους αρχαιολόγους για τη διενέργεια ανασκαφών στα Κατεχόμενα.

Εξάλλου, στις αρχές του μήνα, στη διάρκεια οικοδομικών εργασιών, αποκαλύφθηκαν δύο αρχαίοι τάφοι της ελληνιστικής και ρωμαϊκής εποχής στο κατεχόμενο χωριό Καζάφανι. Σύμφωνα με τον τουρκοκυπριακό Τύπο, στους τάφους βρέθηκαν ανθρώπινα οστά, χρυσά δαχτυλίδια και γυάλινα ποτήρια.

Στην περιοχή Καζάφανι υπάρχει νεκρόπολη, από τις αρχαιότερες που βρέθηκαν στην Κύπρο, στην οποία ανακαλύφθηκαν πολλοί τάφοι στη διάρκεια οικοδομικών εργασιών. Οι αρχές του ψευδοκράτους αρνούνται να παρέμβουν, παρά τις επισημάνσεις ακόμη και Τουρκοκυπρίων αρχαιολόγων και διανοουμένων, οι οποίοι τόνισαν τον κίνδυνο να καταστραφούν ανεκτίμητα αρχαιολογικά στοιχεία.

Πάντως, όσον αφορά στα υπάρχοντα προσκυνήματα στα Κατεχόμενα (πολλά αποτελούν μνημεία), τα έξοδα αναστήλωσης και συντήρησής τους προτίθεται να τα αναλάβει η Μονή Κύκκου μέσω του ΟΗΕ, με τη συγκατάθεση της κυβέρνησης και των κομμάτων. Θα ζητηθεί επίσης να αποδοθούν στο νόμιμο κάτοχό τους, την Εκκλησία της Κύπρου. Αυτά δήλωσε ο Επίσκοπος Κύκκου, Νικηφόρος, από το Ναό των Αγίων Πάντων στο Λονδίνο. Πρόσθεσε ότι την αναστήλωση και συντήρηση έπρεπε να είχε αναλάβει το κατοχικό καθεστώς, το οποίο ευθύνεται για την άθλια κατάσταση των ιερών προσκυνημάτων στα Κατεχόμενα.

Εικαστική «έλευσις»

Μετά το ταξίδι τους στο Παρίσι (2000), τα έργα της Βάνας Ξένου επιστρέφουν στο «φυσικό τους χώρο», στην Ελευσίνα. Σε χθεσινή συνέντευξη Τύπου του Δήμου Ελευσίνας, ανακοινώθηκε ότι στο πλαίσιο των «Αισχυλείων», στο εργοστάσιο «Κρόνος», παρουσιάζεται μεγάλη έκθεση έργων της γνωστής δημιουργού με τίτλο «Eλευσις - Πέρασμα». Πρόκειται για τις ακουαρέλες «Τιτανική - Οι ιεροί γάμοι γης και ουρανού», «Ερως και θάνατος», «Αρτεμις», «Περσεφόνη», «Ειλειθυία» και «Νυμφών - κοιμητήριον». Ακόμη, θα εκτεθούν τα έργα «Αξονας του κόσμου» (οξειδωμένο μέταλλο) και «Περσεφόνη - πέρασμα» (ξύλινη κατασκευή), που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση στην Ελευσίνα, τα χάλκινα γλυπτά «Γαία», «Περσεφόνη - κόρη» και «Ερως και θάνατος». Τέλος, στην έκθεση, θα παρουσιαστούν 13 γλυπτά επιχρωματισμένου γύψου πάνω σε βάση, με γενικό τίτλο «Ευρυαγυία - Οι θεές της γης».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ