ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 6 Γενάρη 2000
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΡΓΑ
Θα οργιάσουν οι ιδιώτες την επόμενη εξαετία...
Με τη μορφή της «συγχρηματοδότησης», οι μεγαλοεργολάβοι έναντι ενός μικρού ποσού που θα καταβάλλουν, θα εκμεταλλεύονται τα έργα για δεκαετίες 

Ακόμη πιο «ιδιωτικά» θα είναι τα... δημόσια έργα κατά την επόμενη εξαετία, καθώς η κυβέρνηση τάζει ένα περιούσιο «μεγάλο φαγοπότι» στους ιδιώτες επενδυτές, οι οποίοι θα δεχτούν να συγχρηματοδοτήσουν 20 τουλάχιστον έργα, τα οποία έχουν ενταχθεί στο Πρόγραμμα του Γ' Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης που βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο διαπραγμάτευσης στις Βρυξέλλες.

Πολλά από τα έργα του προγράμματος αυτού είναι και παραμένουν «ανοιχτά» από πλευράς χρηματοδότησης και έτσι η κυβέρνηση - η οποία έχει συστήσει και ειδική Ανώνυμη Εταιρία στο πλαίσιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας - προσφέρει πλέον «γην και ύδωρ» στους ιδιώτες κατασκευαστές και στα εγχώρια και διεθνή χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, προκειμένου να τα συγχρηματοδοτήσουν, με το αζημίωτο βέβαια... Οπως είναι γνωστό αυτή η ανώνυμη εταιρία, ιδρύθηκε με στόχο την εξεύρεση των απαραίτητων ιδιωτικών κονδυλίων συγχρηματοδότησης των έργων για λογαριασμό του Δημοσίου, δεχόμενη οποιουσδήποτε όρους κι αν επιβληθούν από τους ιδιώτες, ακόμη και να επιλέξουν οι ίδιοι τα έργα που πρέπει να γίνουν!..

Ολα στην κερδοσκοπία

Το ίδιο το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας υπολογίζει ότι για να γίνουν τα έργα αυτά (τα περισσότερα αφορούν μεγάλα οδικά έργα και αρκετά άλλα στους τομείς των μεταφορών, επικοινωνιών και ενέργειας) θα κοστίσουν τουλάχιστον 30 τρισ. δρχ. και από αυτά οι ιδιώτες θα καταβάλουν περίπου 3 τρισ. δρχ. και μάλιστα κυρίως με τη μορφή δανείων. Το ιδιότυπο αυτό ξεπούλημα προοιωνίζεται πρόσθετα βάρη στον ελληνικό λαό, που θα είναι ο κύριος χρήστης των έργων, καθώς αναμένεται να συνοδευτεί από το δεύτερο ήδη εξάμηνο του 2000, με σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των διοδίων και των άλλων τελών, που έχουν άμεση συνάφεια με τα έργα αυτά. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι στο τέλος της εξαετίας αυτής θα έχουν εδραιωθεί δύο βασικές αρχές:

  • Κανένα έργο δε θα προωθείται και δε θα κατασκευάζεται, αν δε συμφέρει τους ιδιώτες, αν δεν είναι δηλαδή κερδοφόρο, άσχετα αν η σκοπιμότητά του είναι μεγάλη σε σχέση με τις δημόσιες κοινωνικές ανάγκες και με την ίδια την ανάπτυξη της χώρας.
  • Θα φορολογείται και θα αγοράζεται καθετί, καθώς θα μεσολαβούν αναγκαστικά οι ιδιώτες, ώστε να φτάσουμε στο σημείο να πωλείται ακόμη και ο αέρας που αναπνέουμε...

Επίσης, όλες αυτές οι ενέργειες θα σημάνουν ένα ακόμη πιο βαθύ πέπλο αδιαφάνειας και την υπογραφή νέων ληστρικών συμβάσεων σε βάρος του δημοσίου, σαν αυτές που υπογράφηκαν την περασμένη εξαετία, (όπως το αεροδρόμιο Σπάτων, η λεωφόρος Σταυρού - Ελευσίνας, η ζεύξη Ρίου - Αντίρριου, το Μετρό Θεσσαλονίκης κ.ά) και ακόμη χειρότερες. Παράλληλα, αμφίβολη θα είναι και η ποιότητά τους, αν κρίνουμε από το τελευταίο περιστατικό της κατάρρευσης της νεοανεγειρόμενης γέφυρας της Σταυρού - Ελευσίνας, κοντά στο Μακρόπουλο Αττικής.

Επαχθείς όροι

Να σημειώσουμε ότι Επιστημονική Ομάδα Εργασίας του ΤΕΕ, το οποίο διοργάνωσε πρόσφατα τριήμερο με θέμα «Από το Β' στο Γ' ΚΠΣ», υπογράμμισε στην εισήγησή της, μεταξύ άλλων, ότι η απορρόφηση των κοινοτικών πόρων δε σημαίνει απαραίτητα την επίτευξη οικονομικής ανάπτυξης. Η απορρόφηση καθαυτή - τόνισε σε άλλο σημείο - μπορεί να λειτουργήσει μόνο σαν ένα προσωρινό ανακουφιστικό μέσο, τα αποτελέσματα του οποίου εξατμίζονται, με την ολοκλήρωση της χρηματοδότησης. Σε άλλο επίσης σημείο εξέφρασε αμφιβολίες σχετικά με τις προσδοκίες της κυβέρνησης για εξασφάλιση συγχρηματοδοτήσεων από τον ιδιωτικό τομέα για τα έργα, ύψους μεγαλύτερου των 2,5 τρισ. δρχ. τονίζοντας:«Με πολύ σκεπτικισμό αντιμετωπίζεται αυτή η προσδοκία, έχοντας υπόψη το ύψος της συμμετοχής του ιδιωτικού τομέα που επιτεύχθηκε στο προηγούμενο ΚΠΣ, σε συνδυασμό μάλιστα και με τους ετεροβαρείς έως επαχθείς, για το Δημόσιο, όρους των συμβάσεων παραχώρησης (π.χ. περίπτωση Ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου)»...

Και μόνο το γεγονός αυτό προκαταλαμβάνει το τι έχει να γίνει την επόμενη εξαετία.

Ποια είναι τα έργα

Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία, με το ληστρικό σύστημα της συγχρηματοδότησης, είναι τα εξής:

  • Η ζεύξη του Μαλλιακού Κόλπου.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος - Πάτρα.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Τρίπολη - Καλαμάτα και Σπάρτη.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Αντίρριο - Κουβαράς.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Πλαταμώνας - Σκοτίνα.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα - Θήβα - Υλίκη.
  • Ο αυτοκινητόδρομος Κουλούρα - Κλειδί (τμήμα της Εγνατίας).
  • Ο αυτοκινητόδρομος Νυμφόπετρα - Ασπροβάλτα (τμήμα Εγνατίας).
  • Η υποθαλάσσια ζεύξη Πέραμα - Σαλαμίνα.
  • Η υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης.
  • Οι σταθμοί μετεπιβίβασης του μετρό της Αθήνας.
  • Το διαμετακομιστικό Κέντρο Εμπορευμάτων στο Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών του ΟΣΕ.
  • Νέες ενεργειακές μονάδες μετά την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας.
  • Οι αγωγοί μεταφοράς καυσίμων (Θεσσαλονίκη - Σκόπια και θριάσιο - Αεροδρόμιο Σπάτων ).
  • Οι υπόγειες δεξαμενές - αποθήκες καυσίμων στο Πέραμα.
  • Το έργο της ανάπτυξης προηγμένων τηλεπικοινωνιακών υποδομών πρόσβασης για την παροχή υπηρεσιών σύγχρονης τεχνολογίας.
  • Το έργο της κατασκευής τηλεπικοινωνιακών υποδομών για απομακρυσμένους οικισμούς.
  • Το έργο της ανάπτυξης μηχανισμών για την εφαρμογή του απελευθερωμένου θεσμικού πλαισίου των τηλεπικοινωνιών.

Οπως βλέπουμε τη μερίδα του λέοντος σε συγχρηματοδοτούμενα έργα με το ληστρικό αυτό σύστημα, διεκδικούν οι αυτοκινητόδρομοι. Στη συνέχεια έπονται οι τομείς Μεταφορών, Επικοινωνιών και Ενέργειας (ηλεκτρικό ρεύμα).

Στον «αέρα» το έργο ανασύστασης της Κάρλας

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Γεωργίας

Τη μεγάλη καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου της ανασύστασης του υδροβιότοπου της Κάρλας, καταγγέλλουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Νίκος Γκατζής, Βαγγέλης Μπούτας και Αχιλλέας Κανταρτζής, με Ερώτηση που απευθύνουν προς τους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Γεωργίας.

«Ανήσυχοι είναι όλοι οι κάτοικοι και οι φορείς της Μαγνησίας, η Νομαρχιακή Α και οι παρακάρλιοι δήμοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλίας - αναφέρουν οι βουλευτές του ΚΚΕ - από την αδικαιολόγητη καθυστέρηση και αναβολή έναρξης των εργασιών που επιδεικνύει η κυβέρνηση στο έργο της ανασύστασης του υδροβιότοπου της Κάρλας».

Παρά του ότι υπεγράφη η σύμβαση με τον ανάδοχο το Νοέμβρη του 1999 - τονίζουν οι βουλευτές - το έργο είναι στον «αέρα», γιατί:

  • Δεν έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου από το Γ' ΚΠΣ.
  • Δεν ξεκίνησαν ακόμη οι διαδικασίες από τα υπουργεία ΠΕΧΩΔΕ και Γεωργίας για την υλοποίηση των τριών όρων που πριν 6 μήνες έθεσε η ΕΕ, παρότι οι προθεσμίες πρότασης χρηματοδότησης του έργου από το Ταμείο Συνοχής γίνονται ασφυκτικές.
  • Δεν προχώρησαν οι διαδικασίες απαλλοτρίωσης των απαιτούμενων εκτάσεων για τους συλλεκτήρες.
  • Δεν έχει εγκατασταθεί ακόμη ο εργολάβος.
  • Τέλος, παρά τις πρωθυπουργικές και υπουργικές εξαγγελίες για την υλοποίηση του έργου της Κάρλας, θα είναι θανάσιμο πλήγμα για το νομό - αν ευσταθούν οι πληροφορίες - η διαγραφή του έργου από το τομεακό πρόγραμμα περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Επειδή, όπως τονίζεται από τους τρεις βουλευτές, η ανασύσταση του υδροβιότοπου της Κάρλας είναι έργο ζωής για τον ευρύτερο χώρο της Κάρλας, πολλαπλής σκοπιμότητας με κυρίαρχη κατεύθυνση την περιβαλλοντική προστασία της περιοχής, τον εμπλουτισμό των υδάτινων πόρων κ.ά., ερωτώνται οι υπουργοί αν αληθεύει η διαγραφή του έργου από το τομεακό πρόγραμμα περιβάλλοντος του ΥΠΕΧΩΔΕ και τι μέτρα σκοπεύει να πάρει η κυβέρνηση, ώστε:

α) Να εξασφαλιστεί πλήρως η χρηματοδότηση και κατασκευή του έργου της Κάρλας.

β) Να εγκατασταθεί ο εργολάβος.

γ) Γιατί δεν προχώρησαν ακόμη οι απαλλοτριώσεις των απαιτούμενων εκτάσεων και πότε θα γίνουν.

ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΟΑΣΑ
«Λάσπη» της ΠΑΣΚΕ σε ΔΑΣ και ΑΣΚΕ

Με «λάσπη» ενάντια στις παρατάξεις ΔΑΣ (ΕΣΑΚ) και ΑΣΚΕ, που υπηρετούν αταλάντευτα και με συνέπεια τα συμφέροντα των εργαζομένων στην Εταιρεία Θερμικών Λεωφορείων (ΕΘΕΛ), επιχειρεί η ΠΑΣΚΕ να σκεπάσει την τεράστια ευθύνη της για την αγωνιστική απραξία που έχει επιβάλει με την τακτική της στο Συνδικάτο Εργαζομένων, με αποτέλεσμα να εφαρμόζεται χωρίς ουσιαστική αντίσταση η κυβερνητική επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα, αλλά και στη χειροτέρευση της ποιότητας των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.

Ξεπερνώντας κάθε όριο συνδικαλιστικής δεοντολογίας, με ανακοίνωσή της προς τους εργαζόμενους... εγκαλεί τη ΔΑΣ και την ΑΣΚΕ γιατί ζήτησαν να στηθούν κάλπες για να αποφασίσουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αν εμπιστεύονται την πλειοψηφία στο προεδρείο του Συνδικάτου για την υπογραφή νέας ΣΣΕ! Προβάλλει μάλιστα το επιχείρημα ότι οι δύο παρατάξεις επέλεξαν την αποχή στην ψηφοφορία που προκάλεσε το προεδρείο για τις «διακεκομμένες βάρδιες». Είναι πασίδηλο βέβαια ότι η ΔΑΣ και η ΑΣΚΕ απείχαν στη συγκεκριμένη ψηφοφορία από θέση αρχής, καθώς αρνούνται το παζάρεμα κεκτημένων, όπως είναι η περίπτωση της «διακεκομμένης βάρδιας». Και βέβαια, αφού η ΠΑΣΚΕ εμφανίζεται υπέρμαχος της κάλπης, είναι, τουλάχιστον, ακατανόητο γιατί απορρίπτει την πρόταση των δύο παρατάξεων. Επίσης, η ΠΑΣΚΕ... εγκαλεί τη ΔΑΣ και την ΑΣΚΕ επειδή «δεν έχουν εκφράσει ποτέ συγκεκριμένη θέση για το νομοσχέδιο» των αστικών συγκοινωνιών! Στην προκειμένη περίπτωση η ΠΑΣΚΕ καταφεύγει συνειδητά σε κραυγαλέο ψέμα, αφού γνωρίζει πολύ καλά ότι το ΚΚΕ έφερε στη Βουλή νομοσχέδιο για τις αστικές συγκοινωνίες, βασισμένο στις ομόφωνες αποφάσεις των εργαζομένων, αλλά και τη σύμφωνη γνώμη του ΠΑΣΟΚ, μόνο που τότε ήταν στην αντιπολίτευση!

Τέλος, αξιοσημείωτο είναι ότι η ΠΑΣΚΕ έφτασε να κατηγορεί τους εκπροσώπους της ΔΑΣ και της ΑΣΚΕ για «καθημερινές επισκέψεις σε διάφορα γραφεία της διοίκησης για πρωινό καφέ, αλλά και για ταξίματα για προαγωγές»!

Βέβαια, η επίθεση «λάσπης» της ΠΑΣΚΕ δεν ήρθε τυχαία. Είναι οργανωμένο σχέδιο ενόψει των εκλογών του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και πρόκειται για επίθεση που θα εντείνεται με κάθε τρόπο και μέσο όσο θα πλησιάζουν οι εκλογές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ