ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 17 Οχτώβρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Στο «έλεος» κράτους - κεφαλαίου

«Διατήρηση»... διά της «προσόψεως» και άλλα «παραμύθια» περί «προστασίας» της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς

Το εργοστάσιο Σαπόρτα, διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα του μεσοπολέμου, βορά στο επιχειρηματικό κέρδος.Η «ελληνική αντίληψη» σεβασμού στην ιστορία
Το εργοστάσιο Σαπόρτα, διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα του μεσοπολέμου, βορά στο επιχειρηματικό κέρδος.Η «ελληνική αντίληψη» σεβασμού στην ιστορία
Η ανυπαρξία πολιτικής βούλησης της πολιτείας, για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς, έχει ιστορικές, αντικειμενικές αιτίες. Αυτές πρέπει να αναζητηθούν, κυρίως, στο πώς συστάθηκε το νεοελληνικό κράτος, στον εξαρτημένο χαρακτήρα της ελληνικής αστικής τάξης, στον «τυχοδιωκτισμό» της που προσέβλεπε στην εξυπηρέτηση των «μικρο» - ιμπεριαλιστικών συμφερόντων της στο πλαίσιο των εσωτερικών ιμπεριαλιστικών συγκρούσεων μεγάλων δυνάμεων στην ευρύτερη περιοχή (με κεντρικό σημείο τη Μικρασιατική καταστροφή και την υποδοχή πάνω του ενός εκατομμυρίου προσφύγων) και στο μοντέλο ανάπτυξης που ακολουθήθηκε μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο και τον εμφύλιο, που ερήμωσε την επαρχία.

Οι αντικειμενικές συνθήκες αρκούν για να εξηγήσουν, όχι όμως για να αποτελέσουν άλλοθι για την πολιτική έκφανση του κεφαλαίου έτσι όπως αυτή κυβερνά από το '50 και μετά, περίοδο που αποκρυσταλλώνονται οι βασικές επιλογές στην πολιτιστική πολιτική και ξεκινά το «πογκρόμ» εναντίον, κυρίως, της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς. Ο καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), Γ. Σαρηγιάννης, σημειώνει («Αθήνα 1830 - 2000 Εξέλιξη - Πολεοδομία - Μεταφορές») πως η μεταπολεμική εξέλιξη της Αθήνας δεν είναι ούτε «άναρχη», ούτε «ακατανόητη», αλλά «άμεσο και κατ' ευθείαν αποτέλεσμα της πολιτικής που επέβαλε στη χώρα μας το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και η Διεθνής Τράπεζα το 1952 μέσω της γνωστής "Εκθεσης Βαρβαρέσου", η οποία, ανάμεσα στα άλλα, επέβαλε ως βασική οικονομική δραστηριότητα την οικοδομή». Φυσικά, οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις της χώρας δεν... «αντιστάθηκαν» διόλου σε αυτόν τον «καταμερισμό».

Στη Μητροπόλεως...
Στη Μητροπόλεως...
Η εντελώς συνοπτική αυτή αναδρομή νομίζουμε πως ήταν απαραίτητη για να γίνουν περισσότερο κατανοητά τα όσα πολύ ενδιαφέροντα ακούστηκαν στην πρόσφατη συνέντευξη Τύπου που οργάνωσε η Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ με θέμα «το πρόβλημα της προστασίας της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς». Ως «πρόβλημα» δε νοείται μόνο η επιστημονική προσέγγιση του θέματος, αλλά και το πρόβλημα που προκύπτει από την αντίθεση ανάμεσα στην παραπάνω προσέγγιση και στη διαχρονική ανάγκη του κεφαλαίου να λύνει τέτοιου είδους ζητήματα προς όφελός του. Δηλαδή προς όφελος του κέρδους.

Διαπιστώσεις

Ο πρόεδρος της Σχολής, Γ. Γεράκης, το έθεσε ως εξής: κατήγγειλε εξαρχής τις αυθαίρετες κατεδαφίσεις σημαντικών κτιρίων της Αθήνας - και όχι μόνο - όπως του Ζενέτου, του Φιξ, τα κτίρια του Σαπόρτα κ.ά. ως κατεδαφίσεις οι οποίες «διακόπτουν την αρχιτεκτονική συνέχεια της πόλης, το πέρασμα της ιστορίας. Διότι η ιστορία περνάει μέσα από την αρχιτεκτονική κατά κύριο λόγο και φτάνουν στο σημείο να γκρεμίζονται όλα προς όφελος των οικονομικών συμφερόντων».

Ο καθηγητής, Γ. Σαρηγιάννης, μέλος της τριμελούς επιτροπής της Σχολής που ασχολήθηκε με το θέμα (μαζί με τους καθηγητές Τ. Παπαϊωάννου και Α. Ρόκα, που συνέταξαν και την έκθεση της Σχολής για τα ξενοδοχεία «Ξενία») στάθηκε σε τρεις διαπιστώσεις από την έρευνα: 1) Διαπιστώθηκε η ανυπαρξία πολιτικής προστασίας των μνημείων που «κακοποιούνται βάναυσα» με βασικό κίνητρο την κερδοσκοπία στη γη που συνεπικουρείται από τον «εθνικισμό αμόρφωτων δημοτικών αρχόντων». 2) Διαπιστώθηκε η φαλκίδευση και διαστρέβλωση του Νόμου 2831/2000, γνωστού και ως ΓΟΚ 2000, που στο άρθρο 4 «πολύ σωστά αναφέρει ότι επιτρέπονται τροποποιήσεις στα διατηρητέα κτίρια και κάποιες συγκεκριμένες μεταβολές, με τον όρο ότι αυτές αξιοποιούν το διατηρητέο ως διατηρητέο».

Μέγαρο Κυδαθηναίων και Φιλελλήνων. Τι θα απομείνει μετά τις «ειδικές ρυθμίσεις»;
Μέγαρο Κυδαθηναίων και Φιλελλήνων. Τι θα απομείνει μετά τις «ειδικές ρυθμίσεις»;
Το ΥΠΕΧΩΔΕ ωστόσο, αλλά και το υπουργείο Πολιτισμού, διαστρεβλώνουν αυτό το άρθρο και «το μετατρέπουν σε άρθρο καταστροφής των μνημείων. Δηλαδή αφήνουν μόνο την πρόσοψη, ξηλώνουν τα πάντα από μέσα, καταστρέφοντας τον εσωτερικό χώρο, διακοσμήσεις, κουφώματα, κλίμακες, κιγκλιδώματα, τα πάντα, αλλάζουν τον αριθμό των ορόφων σε βαθμό να μην υπάρχει αντιστοιχία παραθύρου και ορόφου και αυτό το ονομάζουν "προστασία"». Σαν παράδειγμα ο καθηγητής έφερε το κτίριο στην οδό Καραγιώργη Σερβίας στο Σύνταγμα, το οποίο χτίστηκε το 1911 από τον Α. Μεταξά, ως κτίριο γραφείων. Εκεί στεγαζόταν το υπουργείο Συγκοινωνιών μέχρι το 1970. Αυτή τη στιγμή προετοιμάζεται η εσωτερική του κατεδάφιση, με άδεια του ΥΠΕΧΩΔΕ, η προσθήκη δύο ορόφων και η μετατρoπή της χρήσης του σε εμπορική και «ψυχαγωγική».

Η τρίτη διαπίστωση του Γ. Σαρηγιάννη αφορούσε στη συμμετοχή του Πολυτεχνείου σε διάφορα γνωμοδοτικά όργανα του κράτους, όπως το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) του υπουργείου Πολιτισμού. Παλιότερα στο ΚΣΝΜ συμμετείχαν (εκτός των άλλων) τρεις καθηγητές του ΕΜΠ που ορίζονταν από τη Σύγκλητο, ενώ η απόφαση του οργάνου ήταν υποχρεωτική για τον εκάστοτε υπουργό. Αργότερα, «σε μια διαδικασία αποδυνάμωσης αυτού του θεσμού» το συμβούλιο μετατράπηκε σε γνωμοδοτικό, με την τελική απόφαση να την έχει ο υπουργός. Ετσι «αρχίζει μια διαδικασία νόθευσης της σύνθεσής του, τέτοια ώστε το ΚΣΝΜ και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο να είναι μονίμως υποχείρια της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας». Για παράδειγμα, τους καθηγητές του ΕΜΠ στο συμβούλιο τους διορίζει πλέον ο υπουργός, γεγονός που χαρακτηρίστηκε ως αντισυνταγματικό.


«Διακωμώδηση» των διατηρητέων

Ο Μιχάλης Δεκλερής, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και επίτιμος αντιπρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας, παρουσίασε και μια άλλη ενδιαφέρουσα πλευρά του ζητήματος. Αποκάλυψε τους τρόπους με τους οποίους η ασυδοσία του κεφαλαίου καταργεί στην πράξη οποιαδήποτε νομοθεσία μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά ως προς την καταστροφή, έστω και στο πλαίσιο του αστικού δικαστικού συστήματος. «Εμείς, στο Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ, είχαμε διαμορφώσει μια αυστηρώς επιστημονική έννοια του περιβάλλοντος, την οποία είχαμε ορίσει ως το φυσικό, πολιτιστικό και κοινωνικό κεφάλαιο της χώρας», είπε ο Μ. Δεκλερής. «Με αυτόν τον ορισμό, το κεφάλαιο αυτό ήταν μετρήσιμο. Δηλαδή μπορούμε να υπολογίσουμε ποια είναι τα οικοσυστήματα που συνιστούν το φυσικό κεφάλαιο, να περιγράψουμε και να απαριθμήσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά, σε μνημεία, κτίρια κλπ. και να απαριθμήσουμε τους αλτρουιστικούς θεσμούς που έχουμε, που είναι και αυτοί μέρος του κεφαλαίου αυτού. Η έννοια της νομολογίας είναι πως μπορείς να κάνεις οτιδήποτε, πάντως δεν μπορείς να θίξεις αυτό το κεφάλαιο».

«Μία κατηγορία που μας απασχολεί είναι τα λεγόμενα διατηρητέα», συνέχισε ο ομιλητής. «Δηλαδή κτίρια που πρέπει να διατηρηθούν εσαεί, όχι μόνο γιατί είναι έργα τέχνης - υπάρχουν κτίρια που δεν είναι - αλλά είναι αντιπροσωπευτικά δείγματα μιας φάσεως της αρχιτεκτονικής παραδόσεως της χώρας. Η προστασία αυτή παρεσχέθη από το νόμο, αλλά μεταξύ του νόμου και της πραγματικότητας υπάρχει χάσμα. Ο θεσμός δεν οργανώθηκε καλά από την αρχή. Δεν παρεσχέθηκαν και τα απαραίτητα κίνητρα ώστε να είναι εκούσια η προστασία. Ετσι, από πλευράς ιδιωτών και κράτους είχαμε διάφορα τεχνάσματα από τα οποίο εφαίνετο ότι ετηρείτο ο νόμος, αλλά στην πραγματικότητα παραβιαζόταν. Χαρακτηριστική περίπτωση: διατηρείται το κτίριο, αλλά τελικά διατηρείται μόνο το κέλυφος. Συνήθως η πρόσοψη και αν».

Ενα «κλασικό παράδειγμα», κατά τον ομιλητή, είναι το «ταπεινό» σπίτι στη συμβολή της οδού Κοραή με την Πανεπιστημίου. Για το κτίριο αυτό έγιναν δίκες στο ΣτΕ και τελικά απαγορεύθηκε να χτιστεί στο ίδιο οικόπεδο μεγαλύτερο κτίριο. «Τελικά, υπάρχει ένα γυάλινο τεράστιο κτίριο πίσω από αυτό και το διατηρητέο αποτελεί άλλοθι για το μεγαθήριο. Κατά παράβαση της απόφασης χτίστηκε το νέο». Για τον κ. Δεκλερή, αυτό αποτελεί δείγμα της διακωμώδησης που υφίσταται ο θεσμός του διατηρητέου.

Ο Βασίλης Δωροδίνης, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, ανέφερε το παράδειγμα του «Εξέλσιορ», του ξενοδοχείου των αρχών του 20ού αιώνα επί της Σταδίου στην Ομόνοια, που το πήρε η Εθνική Τράπεζα. «Ηταν η πρώτη εμφανής κατεδάφιση όλου του εσωτερικού, ενός κτιρίου πολύ μεγάλου και με πολύ μεγάλα δωμάτια, που θα μπορούσε να λειτουργήσει άνετα και ως είχε, ως τράπεζα. Οπου υπάρχει τράπεζα και της δίδεται παλιό κτίριο, κάνει λίμπα το εσωτερικό», σημείωσε.

Οι ...«ειδικές ρυθμίσεις»

Πρόσθεσε ότι «το πελατειακό σύστημα κατεξοχήν εκφράζεται μέσα από τις παραχωρήσεις για την προστασία των διατηρητέων» και υπενθύμισε πως η πολιτική αποχαρακτηρισμών κτιρίων από το ΥΠΠΟ γινόταν και πριν την κατάργηση της υποχρεωτικότητας των αποφάσεων για τον υπουργό από τα συμβούλιά του. Παράδειγμα, η αποθήκη που έχτισε ο Κλεάνθης στον Πειραιά, η οποία κόπηκε στη μέση και η μισή κατεδαφίστηκε.

Από τον μακρύ κατάλογο των διατηρητέων που απαξιώθηκαν με τους παραπάνω τρόπους, ξεχωρίζουν αυτά που αποκαλύπτουν αφ' ενός την «ελαστικότητα» της νομοθεσίας, αφ' ετέρου την «ελαστικότητα» των υπουργείων στην κατά το δοκούν ερμηνεία της νομοθεσίας, όταν αυτή δε «βολεύει». Η «προστασία» του κτιρίου μόνο με τη διατήρηση της πρόσοψης είναι αποτέλεσμα των λεγόμενων ειδικών ρυθμίσεων. Οταν όμως κι αυτές δεν αρκούν για να ικανοποιήσουν τους ιδιώτες, τότε, όπως σημειώνεται στην έκθεση της Σχολής, «το μνημείο από την αρχή δεν κηρύσσεται ολόκληρο διατηρητέο, αλλά μόνο οι όψεις του (...) Στις δεκάδες περιπτώσεις τέτοιων "ειδικών όρων προστασίας" έχουν κατεδαφιστεί εκπληκτικά εσωτερικά παλαιών αρχοντικών (...) Εχουμε να κάνουμε με μια συνειδητή παραποίηση της Νομοθεσίας, δεδομένου ότι ο όρος προστασίας μετατρέπεται σε δυνατότητα στυγνής εκμετάλλευσης του διατηρητέου "από το παράθυρο"».

Η πρώτη εφαρμογή αυτής της μεθόδου καταγράφηκε στο κτίριο της Κτηματικής Τράπεζας στην Πανεπιστημίου, με οικοδόμηση πίσω και πάνω από το διατηρητέο. Το 1985, το ΥΠΕΧΩΔΕ χαρακτηρίζει ως διατηρητέα 260 κτίρια του παλιού εμπορικού τριγώνου της Αθήνας, αλλά με «ιδιαίτερα "ελαστικές" διατάξεις». Ετσι, το εν λόγω Προεδρικό Διάταγμα χαρακτηρίζει τα κτίρια διατηρητέα, «πλην όμως, σε σειρά άρθρων του ίδιου ΠΔ καθορίζονται τέτοιοι "ειδικοί όροι και περιορισμοί (;!) δόμησης" για συγκεκριμένα κτίρια από τα 260, αλλά και γενικότεροι για όλα, που τελικά αναιρείται η θεσπιζόμενη προστασία τους». Ενώ «επαναλαμβάνεται σε πολλά άρθρα ότι δεν πρέπει να αλλοιώνεται η αρχιτεκτονική μορφή του κτιρίου και να προστατεύονται τα επιμέρους αρχιτεκτονικά και μορφολογικά στοιχεία του, στη συνέχεια επιτρέπονται τα πάντα (...)».

Βέβαια, ο κατάλογος των κτιρίων που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν διατηρητέα, αλλά ποτέ δεν έγινε αυτό, ίσως να είναι ακόμη μακρύτερος. Το πιθανότερο είναι πως δε θα μάθουμε ποτέ το μέγεθος αυτής της καταστροφής. Στην έκθεση αναφέρεται μόνο ένα παράδειγμα. Αυτό του κτιρίου της «Ford» στη λεωφόρο Συγγρού, «από τα πλέον ονομαστά έργα του Μοντέρνου κινήματος, του αρχιτέκτονα Γ. Κοντολέοντος», το οποίο κατεδαφίστηκε «απλά διότι δεν ενδιαφέρθηκε κανείς να το κηρύξει διατηρητέο»...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ


Η Αλήθεια

Αν θυμάμαι καλά, και σε ένα άλλο σημείωμά μου αναφέρθηκα στο γιαπωνέζικο παραμύθι του Ρασομόν, όπου επτά αυτόπτες μάρτυρες ενός βιασμού, όταν τους κάλεσε ο δικαστής για να περιγράψουν την αξιόποινη πράξη, ώστε η απόφαση που θα έπρεπε να πάρει να είναι δίκαιη και να τιμωρηθεί έτσι ο πραγματικός αίτιος και με την ποινή που προέβλεπε ο νόμος για το έγκλημα του βιασμού, ο καθένας από αυτούς, τους αυτόπτες μάρτυρες δηλαδή, περιέγραψε με άλλον τρόπο αυτά που είδε. Ετσι για τον ένα φταίχτης ήτανε ο βιαστής, για τον άλλον η βιασθείσα, για τον τρίτο το ωραίο φεγγάρι, για τον τέταρτο τα λουλούδια που μύριζαν ωραία. Και πήγαινε λέγοντας. Ποιο είναι λοιπόν το μήνυμα του γιαπωνέζικου παραμυθιού; Οτι δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια; `Η ότι ο καθένας από εμάς βλέπει τον αντικειμενικό κόσμο μέσα από τη δική του «ματιά», τη δική του βούληση, με άλλα λόγια; `Η μήπως το μήνυμα του Ρασομόν είναι πως υπάρχει το γεγονός, έτσι κι αλλιώς, αλλά ο καθένας από μας το βλέπει, το περιγράφει και, φυσικά, το αξιολογεί με το δικό του τον τρόπο; Ανάλογα με τη δική του αντίληψη για το δίκιο και την αλήθεια;

Μήπως δηλαδή, (το σκέφτομαι αυτό και πανικοβάλλομαι), τα παιδιά της Αφρικής που πεθαίνουν κάθε μέρα από τη δίψα, την πείνα και την αρρώστια είναι μέσα στη φαντασία μας και δε φταίει κανείς για το θάνατό τους; Μήπως τα άλλα παιδιά στην Παλαιστίνη, που πετάνε πέτρες στους δολοφόνους του Σαρόν και πέφτουν νεκρά κάτω από τις σφαίρες των «αγγέλων» του αμερικάνικου ιμπεριαλισμού και της εβραϊκής στρατοκρατίας, είναι μέσα στη δική μας την αρρωστημένη τη φαντασία και δε φταίει κανείς για το θάνατό τους; Μόνο φταίνε οι αδύναμες πέτρες τους, που φαντάζουν μέσα στον ουρανό της Παλαιστίνης σαν τα αθώα μηνύματα της ασίγαστης λαχτάρας αυτών των αδικημένων παιδιών για την ελευθερία; Και τα άλλα παιδιά και οι καθημερινοί νεκροί της Βαγδάτης, είναι κι αυτοί τρύπες του δικού μας στρατευμένου μυαλού και άδικα καταγγέλλουμε το θάνατό τους; Κι όλες αυτές οι πληγές του κόσμου; Οι ρύποι της θάλασσας και του αέρα, το μοχθηρό δίκιο των ιμπεριαλιστών, η φτώχεια που σέρνεται στις γειτονιές του πλανήτη, τα όπλα που πάνε από χέρι σε χέρι για να θησαυρίζουν οι φριχτοί έμποροι του θανάτου, τα ναρκωτικά που ξεριζώνουν τα όνειρα των νέων ανθρώπων;

Αλήθεια, αφήστε με να φωνάξω, μια που βρήκα την αφορμή, και θα σας πω στο τέλος ποια είναι, μήπως οι παράνομες νταλίκες που σκοτώνουν τα παιδιά την ώρα που τραγουδάνε, τα νερά της βροχής που πνίγουν τους αμέριμνους πολίτες; Μήπως, τα σχολειά που δεν έχουν δασκάλους και βιβλία, και τα δάση που καίγονται για να γίνουν οικόπεδα; Μήπως όλα αυτά τα γεννάει το μοχθηρό μας μυαλό, έτσι για να έχουμε και μεις κάτι να λέμε; Ε, όχι λοιπόν. Χιλιάδες φορές όχι. Ολα υπάρχουν και είναι αλήθεια. Για όλα υπάρχει ο φταίχτης και φυσικά η τιμωρία. Αρκεί μόνο να τον δείξουμε κι αυτός να το παραδεχτεί. Αρκεί μόνον ο μεγάλος δικαστής, που είναι ο εργαζόμενος Λαός, να κάνει το καθήκον του και να μην παγιδευτεί μέσα στις περιγραφές των μαρτύρων, που άλλα είδαν και άλλα περιέγραψαν. Αρκεί ο μεγάλος Δικαστής να μην παγιδευτεί στις πονηρές φωνασκίες του φταίχτη. Γιατί, δεν μπορεί, υπάρχει. Ο βιασμός έγινε. Κι αφήστε τους αυτόπτες μάρτυρες να λένε τα δικά τους παραμύθια. Και θα με ρωτήσετε τώρα από πού πήρα αφορμή και τα έγραψα όλα αυτά; Μα από τη συζήτηση της Βουλής την Πέμπτη το βράδυ.


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ