ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 23 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΜΠΟΝΑΜΑΔΕΣ
Αφορολόγητες οι χορηγίες...

Νέα προνόμια στους ...Μαικήνες του Πολιτισμού και σε άλλους χαρίζονται με τροπολογία του υπουργείου Οικονομίας. Αυξάνονται, επίσης, τα ποσά φόρου εισοδήματος ιδιοκτητών ταξί - λεωφορείων

Νέους φορομποναμάδες χαρίζει η κυβέρνηση στην πλουτοκρατία και στα διάφορα λεγόμενα «ευαγή ιδρύματα», ικανοποιώντας τις ορέξεις και τις απαιτήσεις τους. Μια βδομάδα μετά την κατάθεση του φορολογικού νομοσχεδίου στη Βουλή, η κυβέρνηση κατέθεσε χτες την πρώτη τροπολογία - προσθήκη. Με την τροπολογία αυτή, προβλέπεται η ολοκληρωτική κατάργηση του φόρου (10%) που ίσχυε για «χορηγίες- δωρεές» στα λεγόμενα κοινωφελή ιδρύματα, σωματεία και σε διάφορους ιδιώτες -μεγαλοεπιχειρηματίες, οι οποίοι, με το αζημίωτο, παριστάνουν τους εθνικούς ευεργέτες και τους ...Μαικήνες του Πολιτισμού.

Οι ευνοούμενοι της τροπολογίας - προσθήκης, φωτογραφίζονται από την αιτιολογική έκθεση, που αναφέρει πως η παρακράτηση του φόρου 10% «αποτελούσε αντικίνητρο για χορήγηση ποσών δωρεών ή χορηγιών πάνω από 2.950 ευρώ σε κοινωφελή ιδρύματα ή νομικά πρόσωπα που επιδιώκουν πολιτιστικούς σκοπούς»... Προσθέτουν πως με την προτεινόμενη ρύθμιση «ωφελούνται οι δωρεοδόχοι με την περιέλευση σε αυτούς ολόκληρου του ποσού της δωρεάς ή της χορηγίας με απώτερο σκοπό την επέκταση της κοινωφελούς δράσης τους και της πολιτιστικής δραστηριότητάς τους».

Είναι φανερό ότι παρά τα «δημοσιονομικά προβλήματα» η φαρέτρα της κυβερνητικής πολιτικής έχει πολλά ακόμη να δώσει στους οικονομικά ισχυρούς και τους άλλους «διαπλεκόμενους», οι οποίοι - με κρατικές ενισχύσεις, επιδοτήσεις, δωρεάν και ζεστό δημόσιο χρήμα - παριστάνουν τους ταγούς και τους εθνικούς ευεργέτες... Ο κυβερνητικός μπαξές δίνει κίνητρα και στους «δωρεοδόχους», οι οποίοι, σύμφωνα με την τροπολογία, απαλλάσσονται από το τεκμήριο δωρεάς και χορηγίας... Πάντως, από τη νέα ρύθμιση εξαιρούνται ρητά οι δωρεές και χορηγίες προς τα αθλητικά σωματεία.

Φορολογία ταξί

Μεγάλες αυξήσεις στα ποσά του φόρου εισοδήματος ιδιαίτερα για τους ιδιοκτήτες ταξί, αλλά και για τους εκμεταλλευτές λεωφορείων μη ενταγμένων στα ΚΤΕΛ επέρχονται με άλλη τροπολογία - προσθήκη που κατέθεσε στη Βουλή το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών.

Συγκεκριμένα, το τεκμαρτό εισόδημα για το 2005 και 2006 των ιδιοκτητών ταξί αυξάνεται ως εξής:

  • Για τους 100% ιδιοκτήτες και οδηγό τον ιδιοκτήτη θα φτάσει σε 16.000 ευρώ το χρόνο (από 12.410 ευρώ) και με οδηγό τρίτο πρόσωπο στα 14.000 ευρώ (από 10.350).
  • Για τους κατά 50% ιδιοκτήτες και οδηγό τον ιδιοκτήτη στα 13.000 ευρώ (από 10.000) και με οδηγό τρίτο πρόσωπο στα 12.000 ευρώ (από 7.500).

Τα παραπάνω ποσά μειώνονται κατά 30% για ταξί που έχουν έδρα σε πόλεις με πληθυσμό κάτω από 200.000 κατοίκους και 50% σε πόλεις με λιγότερους από 50.000 κατοίκους.

Η ΟΚΕ

Σημαντική φορολογική επιβάρυνση για τη μεγάλη πλειονότητα των χαμηλών εισοδημάτων σε αντίθεση με τις μεγάλες φοροελαφρύνσεις των επιχειρήσεων επέρχονται με το φορολογικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή. Στη διαπίστωση αυτή - αλλά σε ρόλο Πόντιου Πιλάτου - καταλήγει η Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή (ΟΚΕ), συμπεραίνοντας πως για τους μισθωτούς «το πρακτικό αποτέλεσμα θα κυμαίνεται από μια πολύ μικρή ελάφρυνση (για τα πολύ χαμηλά εισοδήματα) έως μια σημαντική φορολογική επιβάρυνση (για τα χαμηλά και μεσαία εισοδήματα)».

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγουν, με βάση το ενδεχόμενο αύξησης των μέσων αποδοχών κατά 3,5% για το 2005. Σε ό,τι αφορά τη μείωση της φορολογίας για τις επιχειρήσεις αναφέρουν πως «ανταποκρίνεται σε αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου και είναι δυνατόν να συμβάλει στην ανάπτυξη της χώρας και την ενίσχυση της διεθνούς ανταγωνιστικότητας»...

ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (ΕΣΑΑ)
Προσήλωση στους στόχους της Λισαβόνας

Κυβέρνηση και βιομήχανοι, συμφώνησαν στην «αποφασιστικότερη» εφαρμογή μέτρων για την ενίσχυση της «ανταγωνιστικότητας» του κεφαλαίου

Την προσήλωση της κυβέρνησης στους στόχους της Λισαβόνας, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ντόπιου μεγάλου κεφαλαίου και στη βελτίωση της θέσης του στο διεθνή ανταγωνισμό επανέλαβε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας ανοίγοντας τη συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης. Από τη μεριά του ΣΕΒ ο πρόεδρος των βιομηχάνων Οδ. Κυριακόπουλος κάλεσε την κυβέρνηση όχι μόνο να μη χαλαρώσει την αντιλαϊκή της πολιτική, αντίθετα αξίωσε ακόμα μεγαλύτερη επιθετικότητα και αποφασιστικότητα στην κατεύθυνση της επίτευξης των στόχων.

Ειδικότερα, ενόψει του συμβουλίου υπουργών Ανταγωνιστικότητας που θα συνέλθει στα τέλη της βδομάδας και μπροστά στην ενδιάμεση αναθεώρηση της στρατηγικής της Λισαβόνας, ο Δ. Σιούφας επανέλαβε ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να υλοποιήσει τις προεκλογικές της εξαγγελίες για «ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας». Ο ίδιος αναφέρθηκε στη «σκληρή» πραγματικότητα, όπως είπε, που είναι ότι η χώρα «στην πορεία για την επίτευξη των δεικτών που θέτει η στρατηγική της Λισαβόνας καταλαμβάνει σε όλες τις περιπτώσεις την τελευταία ή την προτελευταία θέση. Οι εκθέσεις των διεθνών οικονομικών οργανισμών αποκαλύπτουν ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας διολισθαίνει συνεχώς». Για την αναστροφή «των αρνητικών τάσεων» η κυβέρνηση στέκεται αρωγός στο μεγάλο κεφάλαιο. «Με το νέο φορολογικό νόμο και τον αναπτυξιακό νόμο αλλάζουμε το κλίμα», είπε ο Δ. Σιούφας και προϊδέασε τους επιχειρηματίες για το περιεχόμενο του αναπτυξιακού νόμου που δίνεται σήμερα στη δημοσιότητα, το οποίο θα είναι προσανατολισμένο στη μεγαλύτερη πριμοδότηση των επιχειρήσεων.

Ο πρόεδρος του ΣΕΒ Οδ. Κυριακόπουλος αξίωσε πιο επιθετική πολιτική για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την ενίσχυση της ζήτησης, με προσοχή, όπως είπε στον πληθωρισμό -δηλαδή χωρίς παρεκκλίσεις στην εισοδηματική πολιτική - και προειδοποίησε ενόψει της αναθεώρησης ότι οποιαδήποτε χαλάρωση στους στόχους θα ισοδυναμεί με αποφυγή δύσκολων θεμάτων. Ο ίδιος ζήτησε ενίσχυση του ρόλου του Εθνικού Συμβουλίου Ανταγωνιστικότητας με τρόπο ώστε να ελέγχεται η υιοθέτηση και υλοποίηση από την κυβέρνηση των όσων εισηγείται το Συμβούλιο.

Τη... βεβαιότητα ότι οι στόχοι της Λισαβόνας είναι επιτεύξιμοι παρά το γεγονός ότι οι δείκτες είναι «μελαγχολικοί» εξέφρασε ο Χρ. Πολυζωγόπουλος εκ μέρους της ηγεσίας της ΓΣΕΕ. Ο ίδιος μεταξύ άλλων στο γνωστό μοτίβο της ανέξοδης κριτικής της ηγεσίας της Συνομοσπονδίας έκανε λόγο για «αντιφατικές» συνέπειες που προκύπτουν από τους στόχους, φέρνοντας σαν παράδειγμα την υποβάθμιση της εργασίας στο όνομα της διεύρυνσης της απασχόλησης.

ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΡΕΟΣ
Αυξάνεται σταθερά...

Στα 202,5 δισ. ευρώ - 69 τρισ. δρχ. - ανήλθε το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης (υπουργεία) στις 30/9/2004

Στα 202,5 δισ. ευρώ (σχεδόν 69 τρισ. δρχ.) ανήλθε το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης (υπουργεία), στις 30/9/2004, παρουσιάζοντας έτσι μια αύξηση της τάξης των 2,23 δισ. ευρώ, σε σχέση με την καταγραφή του χρέους στις 30/6/2004. Ως ποσοστό του ΑΕΠ το χρέος της κεντρικής κυβέρνησης κινείται σε επίπεδα άνω του 123% του ΑΕΠ. Παρά το γεγονός ότι οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ έχουν κατά καιρούς διακηρύξει την πολιτική βούληση μείωσης του δημόσιου χρέους της χώρας, στην πράξη είναι οι ίδιες που υπονομεύουν τις προοπτικές μείωσής του.

Στην κατεύθυνση αυτή - που συμβάλλουν στη διόγκωση του δημόσιου χρέους - κινούνται:

  • Οι πολιτικές μείωσης της φορολογίας των μεγάλων επιχειρήσεων και του μεγάλου πλούτου (στερούν τον κρατικό προϋπολογισμό από τα αναγκαία έσοδα)
  • Οι υψηλές εξοπλιστικές δαπάνες (περίπου 5% του ΑΕΠ ετησίως)

Στην εκτίναξη του δημόσιου χρέους συνέβαλε, επίσης, η πολυδάπανη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, η εκτέλεση του προγράμματος δημόσιων υποδομών, οι οποίες στη συνέχεια παραδίδονται σε ιδιώτες...

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο τελευταίο τρίμηνο (από τις 30 του Ιούνη μέχρι τις 30 του Σεπτέμβρη 2004), οι εγγυήσεις δανείων από το ελληνικό δημόσιο (πολλές από τις οποίες και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις) αυξήθηκαν κατά 723 εκατ. ευρώ και από 13 δισ. ευρώ έφτασαν στα 13,72 δισ. ευρώ.

Η εμπορευματοποίηση του δημόσιου χρέους δίνει τη δυνατότητα στις μεγάλες επιχειρήσεις και, κυρίως, στις τράπεζες και στα λεγόμενα θεσμικά ταμεία, να τοποθετούν σημαντικά κεφάλαια (υπερσυσσωρευμένο κεφάλαιο που δεν μπορεί να τοποθετηθεί παραγωγικά) με επωφελείς, ευνοϊκούς όρους. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι προσφορές κεφαλαίων από τράπεζες που συμμετείχαν στη δημοπρασία αγοράς τίτλων (έντοκα γραμμάτια και ομόλογα) του ελληνικού δημοσίου το τρίμηνο Ιούλη-Αυγούστου-Σεπτέμβρη 2004 ανήλθαν σε 6,8 - 9,85 - 8,4 δισ. ευρώ αντίστοιχα. Ξεπέρασαν, δηλαδή, σωρευτικά, τα 25 δισ. ευρώ συνολικά. Από το προσφερόμενο αυτό ποσό το ελληνικό δημόσιο και τους τρεις μήνες απορρόφησε ποσό λίγο μεγαλύτερο των 5 δισ. ευρώ, προσφέροντας επιτόκια που κυμάνθηκαν μεταξύ 2,97% και 3,37%.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ