ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 24 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Μετροπόντικας» στην αρχαία Θεσσαλονίκη

Αποψη της Αρχαίας (ρωμαϊκής) Αγοράς, που γειτνιάζει με τη λεωφόρο Εγνατία

ΖΑΡΖΩΝΗ

Αποψη της Αρχαίας (ρωμαϊκής) Αγοράς, που γειτνιάζει με τη λεωφόρο Εγνατία
Ενα τεραστίων διαστάσεων αρχαιολογικό έργο θα σημάνει η κατασκευή του Μετρό στη Θεσσαλονίκη, αφού οι ανασκαφές θα είναι οι μεγαλύτερες που θα έχουν γίνει στην πόλη και από τις μεγαλύτερες πανελλαδικά.

Ολα αυτά θα συμβούν, εάν και εφόσον η «Αττικό Μετρό», που αναλαμβάνει και το Μετρό της Θεσσαλονίκης, τηρήσει τις προϋποθέσεις που έθεσε προχτές το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο και αν το ΥΠΠΟ έχει την πολιτική βούληση να επιβάλει αυτές τις προϋποθέσεις, για να μην επαναληφθούν όσα άσχημα έγιναν με το Μετρό της Αθήνας.

Σύμφωνα με τις εισηγήσεις της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, το συνολικό εμβαδόν της αρχαιολογικής ανασκαφής για τις ανάγκες του Μετρό υπολογίζεται περίπου σε 20.000 τ.μ. και σε βάθος πολύ μεγαλύτερο από τα συνήθη 4μ. μέχρι τα οποία σκάβουν σήμερα οι αρχαιολόγοι στη Θεσσαλονίκη. Το Μετρό θα έχει μήκος περίπου 9,4 χιλιόμετρα, 13 σταθμούς, με αφετηρία το σιδηροδρομικό σταθμό και τέρμα το αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Η «Αττικό Μετρό» προϋπολογίζει 1 δισ. ευρώ για το έργο και ολοκλήρωσή του το 2012. Το αρχαιολογικό «κόστος» του έργου το αναλαμβάνει η εταιρία και σε αυτό συμπεριλαμβάνεται, εκτός από τις ανασκαφές, η αποθήκευση και η ανάδειξη των ευρημάτων.

Οι αρχαιολόγοι αναμένουν ευρήματα των ελληνιστικών και βυζαντινών χρόνων, αν και μερικές απόψεις φτάνουν και παλαιότερα. Σε κάθε περίπτωση, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται κυρίως στους σταθμούς και τις σήραγγες που θα περνούν από το κέντρο της πόλης (το Μετρό της Θεσσαλονίκης θα έχει «δίδυμες» σήραγγες μονής τροχιάς επί το πλείστον), δηλαδή από την Εγνατία. Οι γεωτρήσεις που ήδη έγιναν στην περιοχή αυτή έχουν αρχαιολογικό ενδιαφέρον μέχρι και σε βάθος 10 μέτρων.

Σύμφωνα με τους πλέον συντηρητικούς υπολογισμούς, με βάση τις υπάρχουσες δυνατότητες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, με την προϋπόθεση της συνεχούς ροής κονδυλίων και την ταυτόχρονη ανάπτυξη αρχαιολογικών εργοταξίων σε όλες τις περιοχές του Μετρό, καθώς και με την προϋπόθεση της πλήρους επάνδρωσης των εργοταξίων αυτών, με αξιόπιστο και ειδικευμένο προσωπικό, η ανασκαφή πρέπει να διαρκέσει τουλάχιστον 24 μήνες (προβλέπονται και 30 μήνες). Η εταιρία προτείνει 18 μήνες, αλλά οι εκπρόσωποί της είπαν ότι δεδομένου πως το έργο πάει για ένταξη και στο Δ' ΚΠΣ, τα χρονικά περιθώρια είναι περισσότερο «ελαστικά». Πάντως, οι λεπτομέρειες στις «σχέσεις» της «Αττικό Μετρό» με το ΥΠΠΟ θα συμπεριληφθούν σε σχετικό μνημόνιο.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί η παρατήρηση μέλους του ΚΑΣ ότι μέχρι τώρα δεν υπάρχουν δημοσιεύσεις των ευρημάτων από την κατασκευή του Μετρό της Αθήνας, γεγονός που αποτελεί κακό προηγούμενο για το Μετρό της Θεσσαλονίκης. Κακό, που το ΥΠΠΟ οφείλει να μη συμβεί και στην περίπτωση του Μετρό της Θεσσαλονίκης.

Με σάτιρα και τραγούδι

Οι «Αγαμοι Θύται», σε παλιότερες περιπέτειες...
Οι «Αγαμοι Θύται», σε παλιότερες περιπέτειες...
Οι «Αγαμοι Θύται» επιστρέφουν δριμύτεροι. Η απολαυστική σατιρική συντροφιά ξεκινά την Παρασκευή τις εμφανίσεις στο «Principal» της Θεσσαλονίκης (17 χιλιόμετρο Θεσσαλονίκη - Μουδανιών, Νέο Ρύσιο, τηλ 2310-428.088). Κάθε Παρασκευή και Σάββατο (11μμ) και Κυριακή (9μμ) θα παρουσιάζουν ένα νέο πρόγραμμα με σχόλια για πρόσωπα και πράγματα της εποχής μας και βεβαίως πολύ τραγούδι. Μαζί τους, ολόκληρη «συμμορία» προικισμένων μουσικών, που «θα παίζουν τραγούδια και μουσική κατά της μανιοκατάθλιψης και της μελαγχολίας (χωρίς την Καλομοίρα)...», ενώ θα ακούγονται «ποντιακά με στοιχεία καρσιλαμά και σουίνγκ». Πληροφορούμαστε δε στο πρόγραμμα «θα συμμετέχει και ο... Ζακ Ρογκ», ενώ «πυροτεχνήματα δε θα ριφθούν στην πρεμιέρα για να μη πάρουν φωτιά τα παρακείμενα τσαΐρια και καεί ολοσχερώς το Νέο Ρύσιο ή ακόμα και οι Ταγαράδες». Σκηνοθεσία: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, κείμενα: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Θοδωρής Αθερίδης, Γιώργος Σκαμπαρδώνης, Γιώργος Κλήμεντος. Παίζουν: Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Δημήτρης Σταρόβας, Ρούλα Μανισάνου, Στάθης Παχίδης, Lucchettino: Luca Regina - Tino Fimiani. Μουσικοί: Χρήστος Μητρέντης, Γιώργος Χατζής, Γιάννης Γρηγορίου, Mehak Khachatruan, Δημήτρης Θεοχάρης Ενορχήστρωση: Δημήτρης Σταρόβας .Μουσική επιμέλεια: Στάθης Παχίδης, Ρούλα Μανισάνου. Χορογραφίες: Ελένη Γκασούκα.

Ο «κόσμος» της Φιλοσοφίας

Η Τέχνη και η Φιλοσοφία, «κόρες» και οι δυο της υλικής ζωής, της διάνοιας και ψυχής του ανθρώπου, έχουν τη μοναδική «χάρη» να αντανακλούν, να συμπυκνώνουν, να ερμηνεύουν, αλλά και να ομορφαίνουν και να εξυψώνουν την καθημερινή ζωή και την κοινωνία του ανθρώπου. Αυτή την άποψη εξέφρασε μέσα από την οπτική του καλλιτέχνη, ο Κώστας Καζάκος, μιλώντας για το «εξαιρετικά επιστημονικό, αλλά και εκλαϊκευτικό» σύγγραμμα του καθηγητή Φιλοσοφίας, κοσμήτορα της Φιλοσοφικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεοδόση Πελεγρίνη «Λεξικό της Φιλοσοφίας (Οι Εννοιες, οι Θεωρίες, οι Σχολές, τα Ρεύματα και τα Πρόσωπα)», («Ελληνικά Γράμματα»), το οποίο παρουσιάστηκε προχτές το βράδυ στο κατάμεστο από πανεπιστημιακούς, επιστήμονες και φοιτητές Μουσείο Μπενάκη.

Το σημαντικό, πεντάχρονου μόχθου, πόνημα του Θ. Πελεγρίνη (το οποίο, με τη συνεργασία και άλλων ειδικών, περιλαμβάνει και εξάγλωσση ορολογία), έρχεται να καλύψει ένα πολύ μεγάλο βιβλιογραφικό κενό για την ιστορία της Φιλοσοφίας, ιδιαίτερα όσον αφορά στον 20ό αιώνα, δεδομένου ότι μέχρι τώρα υπήρχε μόνον το μικρό (384 σελίδες) «Λεξικόν της Φιλοσοφίας» του Χρήστου Ανδρούτσου, το οποίο, καθώς κυκλοφόρησε το 1929, δε συμπεριλάμβανε τα φιλοσοφικά ρεύματα και τους φιλοσόφους του 20ού αιώνα.

Το έργο του Θ. Πελεγρίνη (1.512 σελίδες), με 15.000 λήμματα, ανασκοπεί φιλοσοφικά είκοσι πέντε αιώνες. Στο Α' μέρος παρουσιάζει τις έννοιες, τις θεωρίες, τις σχολές και τα ρεύματα της φιλοσοφίας. Το Β' μέρος αναφέρεται στη ζωή, στη δράση, στο έργο των φιλοσόφων από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα - σε όλο τον κόσμο - με παράθεση όρων και προσώπων, όχι μόνο της αρχαίας και νέας ελληνικής, βυζαντινής, μεσαιωνικής, νεότερης και σύγχρονης ευρωπαϊκής φιλοσοφίας, αλλά και της κινεζικής, ιαπωνικής, κορεατικής, ινδικής, λατινοαμερικάνικης και αραβικής φιλοσοφίας.

Κάστρα θρύλων και τραγουδιών

«Ηχοι Των Κάστρων», τιτλοφορείται το CD, που παρουσίασε χτες στο Μουσείο Μπενάκη ο Πολιτιστικός Οργανισμός «Εν Χορδαίς». Πρόκειται για μια μοναδική συλλογή παραδοσιακών τραγουδιών από όλη την Ελλάδα, που αναφέρονται στα επιβλητικά κάστρα, η ιστορία των οποίων είναι σμιλεμένη από θρύλους.

Η ιστορία κάστρων της Θράκης, του Πόντου, της Μακεδονίας, της Ρούμελης, του Μοριά, της Κρήτης και των νησιών του Αιγαίου «ζωντανεύει» μέσα από τραγούδια. Τα κάστρα της Μονεμβασιάς, του Αναπλιού, του Μεσολογγιού, της Σαλονίκης, αλλά και το περίφημο Κάστρο της Ωριάς, τόποι θανάτου και ζωής, θυσίας, αλλά και ηρωικών κατορθωμάτων, θρηνούνται ή παινεύονται. Συνδέονται με τον άνθρωπο και την ιστορία του και ντύνονται το θρύλο.

Ερμηνεύουν: Χρόνης Αηδονίδης, Γιασεμί και Νίκος Σαραγούδας, Χρήστος Ζώτος, Παναγιώτης Λάλεζας, Αχιλλέας Βασιλειάδης, Αλέξανδρος Αρκαδόπουλος, Κώστας Σιαμίδης, Σταύρος Καραγκιόζης, Αννα Μπουντούκη, Μανούσος Κλαπάκης, Τρύφων και Γιώργος Παζαρέτζης, Αλέκος Ζώρας, Γιώργος Μαρινάκης, Δημήτρης Αγγελτσής, Δημήτρης Παλιογιάννης, Βασίλης Τζωρτζίνης, Δημήτρης Μυστακίδης, Γιώργος Ψάλτης, Γιάννης Πολυχρονιάδης, το συγκρότημα «Πέτρος Βλαστός» και το μουσικό σχήμα «Εν Χορδαίς». Το CD συνοδεύεται από πολυσέλιδο δίγλωσσο (ελληνικό - αγγλικό) βιβλιαράκι, με ιστορικά και μουσικολογικά σχόλια.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ