ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 27 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΑΘΗΝΩΝ
Υποπτος τζόγος με το αεροδρόμιο της «Χόχτιφ»

Τις ολέθριες συνέπειες που έχει για τον ελληνικό λαό η αποικιοκρατική σύμβαση του αεροδρομίου Σπάτων έφερε πάλι στο προσκήνιο η μονομερής απόφαση της γερμανικής κοινοπραξίας «Χόχτιφ», να εκχωρήσει σε τρίτους μέρος των μετοχών που κατέχει στην εταιρία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).

Η απόφαση που έλαβαν και επέβαλαν (έχουν την απόλυτη πλειοψηφία) στο 9μελές ΔΣ του ΔΑΑ οι Γερμανοί της «Χόχτιφ» προβλέπει τη μεταβίβαση πακέτου μετοχών, σε ποσοστό 13,3% (από το 40% που κατέχουν), κατ' αρχήν σε θυγατρική τους γερμανική εταιρία και στη συνέχεια διασπορά των μετοχών σε διάφορα κοράκια που εμφανίζονται ως «θεσμικοί επενδυτές».

Ανεξάρτητα, πάντως, από τις πραγματικές προθέσεις των Γερμανών, οι οποίοι εκτός του 40% των μετοχών του ΔΑΑ, κατέχουν και τον απόλυτο έλεγχο στη διοίκηση του αεροδρομίου, η ουσία είναι ότι η μονομερής τους απόφαση για διασπορά μετοχών σε άγνωστους και με άγνωστες επιδιώξεις «θεσμικούς επενδυτές» αλλάζει τη μετοχική σύνθεση της εταιρίας του αεροδρομίου. Δηλαδή, ούτε λίγο ούτε πολύ, οι Γερμανοί αποφάσισαν να βάλουν από το ...παράθυρο νέα αφεντικά στο αεροδρόμιο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εθνικό, πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμοδίων παραγόντων, οι Γερμανοί με τον τρόπο αυτό εκβιάζουν, αποσκοπώντας στην εξασφάλιση ακόμα πιο ευνοϊκών όρων στο κυνήγι του υπερκέρδους.

Η κυβέρνηση, από τους αρχικούς φραστικούς «λεονταρισμούς» περί παράνομης και εξωσυμβατικής απόφασης των Γερμανών, η οποία θα αντιμετωπιστεί με «σκληρά μέτρα», ακόμα και με αναθεώρηση της αποικιοκρατικής σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου, χτες διά του αναπληρωτή κυβερνητικού εκπροσώπου επιχείρησε να υποβαθμίσει το θέμα. Απαντώντας στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων ο Ευ. Αντώναρος, αφού μίλησε για «εσωτερική λειτουργία που αφορά τη διοίκηση του ΔΑΑ», ζήτησε «να μην ανεβάζουμε τους τόνους σε θέματα που είναι πάρα πολύ λεπτά και βρίσκονται σε εξέλιξη».

Από την πλευρά του ο πρώην υπουργός Μεταφορών-Επικοινωνιών Χρ. Βερελής, ο οποίος είναι και από τα κύρια στελέχη του ΠΑΣΟΚ που φέρουν ευθύνες για τον τρόπο που η «Χόχτιφ» αλωνίζει στη χώρα μας, είπε, μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό, ότι υπάρχει κίνδυνος αν αυξηθεί το ποσοστό του 13,3% των μετοχών που αποφάσισε να εκχωρήσει η «Χόχτιφ» σε τρίτους.

Απόλυτα αφεντικά

Σημειώνεται ότι η αποικιοκρατική σύμβαση, που υπέγραψε το ΠΑΣΟΚ το 1995, καθιστά τους Γερμανούς «απόλυτα αφεντικά» του αεροδρομίου, καθώς στο άρθρο 5, στην παράγραφο 5.1 ορίζεται ρητά ότι «η παρούσα σύμβαση θα υπερισχύει παντός ελληνικού νόμου, γενικής ή ειδικής φύσεως». Και για να μην υπάρχουν παρερμηνείες, στην παράγραφο 5.4 του ίδιου άρθρου, αναφέρεται: «Το δίκαιο που διέπει τις ελεγχόμενες από το Ελληνικό Δημόσιο εταιρίες ΔΕΝ τυγχάνει και ΔΕΝ ΘΑ τυγχάνει εφαρμογής στην εταιρία του αεροδρομίου και στα ελεγχόμενα από αυτή πρόσωπα, έκαστο των οποίων θα διευθύνεται ως εταιρία ιδιωτικού τομέα με τις διατάξεις της παρούσας σύμβασης και του κυρωτικού νόμου». Επίσης, έχει αξία να επισημανθεί ότι πρόκειται για σύμβαση, σχεδόν ακριβές αντίγραφο της αντίστοιχης σύμβασης που είχε ετοιμάσει η κυβέρνηση της ΝΔ το 1993, με ελάχιστες διαφοροποιήσεις (διάρκεια ισχύος της σύμβασης και ποσοστά μετοχών).

Η «Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση» ΥΠΑ (ΕΣΚ) επισημαίνει ότι η απόφαση των Γερμανών της «Χόχτιφ» εντάσσεται στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης του ξεπουλήματος του πρώτου αεροδρομίου της χώρας, με την περαιτέρω διασπορά των μετοχών του.

Η ΕΣΚ καταγγέλλει το ΠΑΣΟΚ, τη ΝΔ και τους κάθε λογής και επιπέδου αβανταδόρους τους, που ευθύνονται αμοιβαίως και αλληλεγγύως και για το ξεπούλημα του αεροδρομίου των Σπάτων, αλλά και για το ξεπούλημα της ίδιας της χώρας. Η ΕΣΚ υπογραμμίζει ότι όσο το ιδιοκτησιακό καθεστώς του αεροδρομίου παραμένει στα χέρια της λεγόμενης ιδιωτικής πρωτοβουλίας και όσο η διαχείρισή του είναι ενταγμένη στην «οικονομία της αγοράς», ο ελληνικός λαός δεν μπορεί να περιμένει τίποτα καλύτερο. Καταλήγοντας η ΕΣΚ επαναπροβάλλει το πάγιο αίτημα για Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενιαία και 100% δημόσια, με όλα τα πολιτικά αεροδρόμια κρατικά. Στο πλαίσιο αυτό απαιτεί την άμεση υπαγωγή του ΔΑΑ στο δημόσιο.

ΣΕΒ
«Τρίβει τα χέρια του» για τον αναπτυξιακό

Δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους οι βιομήχανοι για το νέο «χριστουγεννιάτικο μποναμά» που τους προσφέρει η κυβέρνηση από το κρατικά ταμεία με τις ρυθμίσεις του αναπτυξιακού νομοσχεδίου. Υπενθυμίζουμε, πως μετά το φορολογικό νομοσχέδιο (κατατέθηκε στη Βουλή στο τελευταίο εικοσαήμερο) η κυβέρνηση δημοσιοποίησε (αυτή τη βδομάδα) και το αναπτυξιακό νομοσχέδιο. Ετσι, στη δραστική μείωση της φορολογίας των κερδών των μεγάλων επιχειρήσεων, η κυβέρνηση της ΝΔ αποφάσισε με το αναπτυξιακό νομοσχέδιο να ενισχύσει και να διευρύνει παραπέρα τις κρατικές επιχορηγήσεις και άλλα προνόμια στο μεγάλο κεφάλαιο.

Σχολιάζοντας με χτεσινή ανακοίνωσή του το περιεχόμενο του αναπτυξιακού νομοσχεδίου, ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ) αναφέρει ότι «το νομοσχέδιο ανταποκρίνεται επαρκώς στις προσδοκίες του επιχειρηματικού κόσμου». Τηρώντας όμως την παράδοση, που θέλει τους βιομηχάνους να μη χορταίνουν ποτέ, ο ΣΕΒ κάνει και... νάζια (ώστε αύριο να ζητήσει περισσότερα) σημειώνει με νόημα πως «η όποια εφαρμοζόμενη πολιτική επιχορηγήσεων δεν είναι ικανή από μόνη της να προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις, πολλώ δε μάλλον άμεσες επενδύσεις από το εξωτερικό»!

Σ' αυτό το πλαίσιο οι βιομήχανοι αναφέρονται στη δομή του θεσμικού πλαισίου για την ίδρυση, αδειοδότηση και λειτουργία των επιχειρήσεων, σε «εκκρεμότητα» ως προς την «απλοποίηση και κωδικοποίηση» της φορολογικής νομοθεσίας και σε «δυσκαμψίες στην αγορά εργασίας».

«ΣΥΜΦΩΝΟ ΣΤΑΘΕΡΟΤΗΤΑΣ»
Τώρα διαπιστώνονται καθυστερήσεις

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Του ανταποκριτή μας).--

Το πρόγραμμα εργασίας του Συμφώνου Σταθερότητας (ΣΣ) στη ΝΑ Ευρώπη για το 2005 αποφασίστηκε στη συνδιάσκεψη της Περιφερειακής Τράπεζας (ανώτερο σώμα λήψης αποφάσεων του ΣΣ) που έγινε πριν από λίγες μέρες στα Σκόπια. Τα συμπεράσματα αυτής της συνόδου παρουσίασε χτες ο επικεφαλής της έδρας του Οργανισμού στη Θεσσαλονίκη Β. Καρακωστάνογλου, παρουσία και Ελλήνων επιχειρηματιών που από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 πασχίζουν να συμμετάσχουν στην επιχείρηση δημιουργίας αποικιοκρατικού τύπου οικονομικών σχέσεων με τις Βαλκανικές χώρες.

Οι ίδιοι πάντως, οι επιχειρηματίες, δηλώνουν ότι δεν είναι καθόλου ευχαριστημένοι από το βαθμό οικονομικής διείσδυσης της χώρας μας στη ΝΑ Ευρώπη και για το λόγο αυτό ζητούν μεγαλύτερη αρωγή από την πλευρά του κράτους.

Ωστόσο, για τους γενικότερους σχεδιασμούς της ΕΕ και του κεφαλαίου απαιτείται η δημιουργία των ανάλογων υποδομών και για το λόγο αυτό ανακοινώθηκε στη συνέντευξη ότι συστρατεύονται ακόμη ενεργότερα από το 2005 για την αποκατάσταση του πανευρωπαϊκού οδικού άξονα 10, το Σύμφωνο Σταθερότητας και η αμερικανική πρωτοβουλία SECI, με όχημα το μεικτό επιχειρηματικό συμβούλιο των δύο οργανισμών, του οποίου την προεδρία αναλαμβάνει τον Ιανουάριο ο Ελληνας επιχειρηματίας, Νίκος Ευθυμιάδης.

Αναλυτικότερα, στο τέλος Μάη αναμένεται να ληφθεί στα Σκόπια η οριστική πρακτική απόφαση για τη δημιουργία Επιτροπής Παρακολούθησης των διαδικασιών του άξονα 10. Η επιτροπή, η οποία θα λειτουργήσει υπό τη «σκέπη» του μεικτού επιχειρηματικού συμβουλίου, θα ενεργοποιηθεί στη βάση ενός τριετούς σχεδίου δράσης για τη διευθέτηση συγκεκριμένων διαδικασιών, που σήμερα καθυστερούν την ενεργοποίηση του άξονα - «κλειδί» για τις ελληνικές εμπορευματικές μεταφορές. Μεταξύ άλλων, θα εξετάσει θέματα τελωνειακών υποδομών, διαδικασιών διασυνοριακών διελεύσεων, αλλά και κατασκευής συνοδευτικών έργων (όπως, για παράδειγμα, η δημιουργία χώρων στάθμευσης στα τελωνεία).

Οπως, ακόμη, τονίστηκε στη συνέντευξη, η δημιουργία της επιτροπής, καθώς και το ενδεχόμενο μετατροπής των 28 διμερών συμφωνιών απελευθέρωσης εμπορίου των Βαλκανίων σε μία ευρύτερη πολυμερή, που μακροπρόθεσμα ενδέχεται να ανοίξει το δρόμο για την τελωνειακή ένωση της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, συζητήθηκαν λίγες μέρες πριν, στη διάρκεια δύο συναντήσεων, στα Σκόπια και το Ζάγκρεμπ. Στις συναντήσεις αυτές αποφασίστηκε, οι προτεραιότητες που τίθενται από το Σύμφωνο Σταθερότητας για το 2005 να εστιάζονται στους τομείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της διασυνοριακής συνεργασίας, της κοινοβουλευτικής συνεργασίας των χωρών της περιοχής, του εμπορίου, των επενδύσεων και της απασχόλησης, της ενέργειας, των υποδομών και της καταπολέμησης του οργανωμένου εγκλήματος. Επίσης, αναφέρθηκε ότι το Σύμφωνο θα εξακολουθήσει να δίνει έμφαση στο θέμα των προσφύγων, με απώτερο στόχο την επιστροφή όλων στις εστίες τους εντός πενταετίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ