ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Δεκέμβρη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Περί πνευματικής ιδιοκτησίας

Από τις «Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη
Από τις «Νύφες» του Παντελή Βούλγαρη
Το «ενδεχόμενο αναθεώρησης» του Ν. 2121/1993 περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας αντιμετωπίζει το υπουργείο Πολιτισμού, όπως προκύπτει από ανακοίνωσή του, με αφορμή τις δηλώσεις τεσσάρων Ελλήνων σκηνοθετών, την περασμένη Τετάρτη, και τη μηνυτήρια αναφορά του Παντελή Βούλγαρη προς το ΥΠΠΟ, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ως «πηγές διαρροής» της νέας του ταινίας «Νύφες» στην πειρατική αναπαραγωγή.

Ο Π. Βούλγαρης και οι συνάδελφοί του, Μιχάλης Ρέππας, Αντρέας Τσαρουχάς και Τάσος Μπουλμέτης, κατήγγειλαν την πειρατική αναπαραγωγή ταινιών τους, με τον Παντελή Βούλγαρη να καταθέτει και την παραπάνω μηνυτήρια αναφορά, αφού και οι τέσσερις εκτίμησαν ότι πίσω από το κύκλωμα της πειρατείας εμπλέκονται και εκπρόσωποι κρατικών φορέων.

Το ΥΠΠΟ, στην ανακοίνωσή του, σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι η αναθεώρηση του νόμου θα γίνει «ώστε να καλυφθούν τυχόν κενά του, εντός του 2005, αφού, ούτως ή άλλως, πρέπει να ενσωματωθούν μέχρι τις αρχές του 2006 δύο Κοινοτικές Οδηγίες στο ελληνικό Δίκαιο». Για το θέμα που προέκυψε με τη μηνυτήρια αναφορά, το ΥΠΠΟ δηλώνει ότι «δεν μπορεί να πάρει θέση, αφού αυτό εκκρεμεί ήδη ενώπιον της Δικαιοσύνης», αλλά «είναι αυτονόητο ότι εάν αναδειχτούν ευθύνες οιουδήποτε ελεγχόμενου από το υπουργείο, το ΥΠΠΟ θα εξαντλήσει με αυστηρότητα όλα τα μέτρα που του παρέχει ο νόμος για την αποκατάσταση και διοικητικώς της έννομης τάξης».

Να σημειώσουμε, πάντως, πως χωρίς σε καμία περίπτωση να «νομιμοποιούμε» την πειρατεία - η οποία, έτσι κι αλλιώς, αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του καπιταλισμού - αυτή χρησιμοποιείται από τα μονοπώλια της οπτικοακουστικής παραγωγής και διανομής για να χτυπήσει, μεταξύ άλλων και την ανεξάρτητη παραγωγή, όπως είχε συμβεί πρόσφατα με την απαίτηση των εταιριών - αφεντικών του Χόλιγουντ να μη διανέμονται σε κόπιες όλες οι αμερικανικές παραγωγές στα μέλη της Κινηματογραφικής Ακαδημίας των ΗΠΑ που απονέμει τα «Οσκαρ» στο όνομα του «χτυπήματος» της πειρατείας». Στην ουσία, όπως κατήγγειλαν και Αμερικανοί σκηνοθέτες, η απαίτηση αυτή χτυπούσε κατευθείαν τις ανεξάρτητες παραγωγές, αφού τα μέλη της Ακαδημίας ήταν πρακτικά αδύνατο να δουν όλες τις ταινίες σε ειδικές προβολές στις αίθουσες.

Επιπλέον, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία, ο «τζίρος» της πειρατείας δεν εμπόδισε σε τίποτα την ασύλληπτη κερδοφορία των μονοπωλίων παραγωγής και διανομής, κυρίως των ΗΠΑ.

Θεατροποιημένα «Ματωμένα χώματα»

«Στις μνήμες των ζωντανών έσκυψα. Ακούμπησα μ' αγάπη και πόνο τ' αυτί στις καρδιές τους, εκεί που κρατούν τις θύμισες, όπως στο κονοστάσι τα βάγια και τα στέφανα...». Αυτές τις αιματοβαμμένες μνήμες αφουγκράστηκε, ζωντάνεψε, ανέδειξε και τις έκανε έργο σπουδαίο η Διδώ Σωτηρίου, που πέρασε στην αιωνιότητα, αφήνοντάς μας παρακαταθήκη το πολύτιμο συγγραφικό έργο της, στο οποίο με αληθινή μαεστρία αποτυπώνει τον αγώνα του ανθρώπου και τις ελπίδες του για έναν καλύτερο κόσμο. Γιατί ήξερε πως όταν ξεχνιέται το αίμα, εκείνο που μπορεί να μείνει στη θέση του είναι το μελάνι. Και σ' αυτήν την περίπτωση «το μελάνι είναι τόσο αναγκαίο, γιατί πρέπει κάπου να ζούνε αυτοί οι άνθρωποι...».

Τα «Ματωμένα Χώματα» τα χαρακτήρισαν «βίβλο της σύγχρονης εξόδου του μικρασιατικού Ελληνισμού», «σεισμική δόνηση». Μυθιστόρημα, που «καίει, τιμωρεί. Εχει ψυχή ανθρώπινη. Οργή λαού. Πόνο εθνικό», «κάστρο σωστό λόγου, ενάντια στον καιρό, στη λησμονιά και στο ψέμα». Το μέγιστο αυτό έργο, της πρόσφατα χαμένης Διδώς Σωτηρίου, διασκευάστηκε για τη σκηνή και παρουσιάζεται στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού. Η παράσταση είναι αποτέλεσμα της δουλιάς του Εργαστηρίου Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας, και παρουσιάζεται σε σκηνική απόδοση και σκηνοθεσία του Αρη Τρουπάκη. Παίζουν: Γιώργος Δάμπασης, Αιμιλία Ζαφειράτου, Στράτος Σωπύλης, Δημήτρης Τιμπιλής, Τάσος Αντωνίου, Νίκος Γιαλελής, Λίλλυ Μελεμέ, Σοφία Τσινάρη, Αρης Τρουπάκης. Τα κοστούμια είναι της Βάγιας Παρασκευά.

Στην Πειραματική Σκηνή, επίσης, παρουσιάζεται και «Ο μαύρος μοναχός» του Τσέχωφ. Το 1894, με την υγεία του να χειροτερεύει όλο και περισσότερο, ο Τσέχωφ γράφει το διήγημα «Ο μαύρος μοναχός», που, μεταξύ άλλων, αποτελεί μια μελέτη απολογισμού ζωής και ερωτημάτων για το νόημα της ύπαρξης, την αρρώστια και το θάνατο. Η παράσταση είναι αποτέλεσμα της δουλιάς του Εργαστηρίου Υποκριτικής και Σκηνοθεσίας, και παρουσιάζεται σε σκηνική απόδοση και σκηνοθεσία της Λίλλυς Μελεμέ.

Παίζουν: Κανελλίνα Μενούτη, Δημήτρης Μυλωνάς, Δημήτρης Παπανικολάου (συμμετέχει με το βιολί του ο Πέτρος Γιωρκάτζης). Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Ερωφίλης Πολιτοπούλου, η μουσική του Θόδωρου Αμπαζή, η κίνηση της Μαριέλλας Νέστορα.

Πολιτιστικού παρελθόντος «μαρτυρίες»

Η ελληνική Αρχαιολογία οφείλει πολλά στα βιβλία των Ευρωπαίων περιηγητών - ζωγράφων και αρχιτεκτόνων - οι οποίοι με πίνακες, σχέδια και κείμενά τους αποτύπωσαν τα σωζόμενα και σήμερα, αλλά και χαμένα πια αρχαία και νεότερα μνημεία της Ελλάδας. Ενώ οι εκδόσεις των Δυτικοευρωπαίων περιηγητών γίνονταν ευρύτερα γνωστές, ανάλογα έργα, ακόμα και πληρέστερα, Ρώσων περιηγητών έγιναν ελάχιστα γνωστά στην Ευρώπη και την Ελλάδα.

Τέτοια περίπτωση είναι η έκδοση του Ρώσου λόγιου και παθιασμένου φιλότεχνου, Βλαδίμηρου Νταβίντωφ «ΑΤΛΑΣ», η οποία, συνοδευόμενη με το βιβλίο του «Ταξιδιωτικές Σημειώσεις Από τα Ιόνια Νησιά, την Ελλάδα, τη Μικρά Ασία και την Τουρκία στα 1835», κυκλοφόρησε στη Ρωσία το 1839. Στον «Ατλαντα» περιλαμβάνονταν 44 λιθογραφίες (από τις πρωτότυπες ακουαρέλες που φιλοτέχνησαν Ρώσοι, αλλά και Δυτικοευρωπαίοι ζωγράφοι και αρχιτέκτονες, στη διάρκεια του περιηγητικού ταξιδιού του Νταβίντωφ, το 1835, στην Ελλάδα, στη Μ. Ασία και την Τουρκία και οι οποίες βρίσκονται στο Μουσείο «Πούσκιν» της Μόσχας). Αυτήν τη διπλή έκδοση -σημαντικότατο τεκμήριο για τη μορφή των αρχαιοτήτων, των νεότερων μνημείων, του οικιστικού και φυσικού περιβάλλοντος πολλών περιοχών της Ελλάδας - βάσει της πρώτης ρώσικης έκδοσης του «Ατλαντα» και των «Ταξιδιωτικών Σημειώσεων» του Βλ. Νταβίντωφ, σε μετάφραση Ολέγ Τσυμπένκο, κυκλοφόρησε η Εμπορική Τράπεζα.

Παράλληλα, η Εμπορική Τράπεζα κυκλοφόρησε ένα ακόμα λεύκωμα, με τίτλο «Η Αθήνα του μεσοπολέμου (Μέσα από τις φωτογραφίες του Πέτρου Πουλίδη)», με κείμενα Κυριακής Αρσένη. Ο Π. Πουλίδης με τις φωτογραφίες του «απαθανάτισε» μνημεία και οικισμούς, πρόσωπα της πολιτικής, των τεχνών, αλλά και του λαού, στον καθημερινό μόχθο του σε τόπους δουλιάς, δημόσιους χώρους, καταστήματα, γειτονιές, σπίτια, κλπ., στην Αθήνα του μεσοπολέμου.

«Μέντωρ» Οκτωβρίου

Ο «Μέντωρ», το μηνιαίο «Δελτίον» της Αρχαιολογικής Εταιρίας (Οκτώβρης 2004) περιλαμβάνει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο του γενικού γραμματέα της ΑΕ, ακαδημαϊκού Βασίλη Πετράκου, με τίτλο «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες, το 2004 και οι αρχαιότητες». Ο Β. Πετράκος ανασκοπεί τους αρχαίους Ολυμπιακούς Αγώνες, προσφέροντας πολλές και χρήσιμες ιστορικές και πολιτιστικές γνώσεις, εξετάζει την αναβίωσή τους και διάφορες διοργανώσεις τους στον 20ό αιώνα και τους πρώτους του 21ου αιώνα στην Αθήνα και τονίζει: «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες της εποχής μας είναι το είδωλο του ονείρου του Παλαμά και του Σαμάρα. Ο ποιητής δε θα μπορούσε να αναγνωρίσει στους σημερινούς αγώνες την πηγή της έμπνευσής του». Οσον αφορά στις συνέπειες των Ολυμπιακών Αγώνων στην Αθήνα, αναφέρει όλες σχεδόν τις κατά τόπους καταστροφές αρχαιοτήτων χάριν των ολυμπιακών «έργων», αρχαιοτήτων που χάθηκαν για πάντα, σε βάρος και της αρχαιολογικής επιστήμης.

«Χορηγοί» ... στο ΕΜΣΤ

Ειδικό τμήμα για τους «χορηγούς» θέλει το υπουργείο Πολιτισμού από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), όπως προκύπτει από τη συνάντηση του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, με το νέο ΔΣ του μουσείου, την περασμένη βδομάδα.

Φυσικά, ως πρώτη προτεραιότητα, δηλώθηκε η, ευνόητη, «επιτάχυνση των εργασιών στο κτίριο Φιξ, ώστε να αποκτήσει στέγη το μουσείο», το οποίο έχει ενταχθεί στο Γ` ΚΠΣ για 40 εκατομμύρια ευρώ, ενώ θα δοθούν επιπλέον χρήματα από τον προϋπολογισμό για τεχνική υποστήριξη, καθώς και για τα έξοδα λειτουργίας, αγοράς έργων τέχνης, οργάνωσης εκθέσεων κλπ. Πάντως (σ.σ. «καλού - κακού») ο υφυπουργός ζήτησε από το ΔΣ «να δημιουργηθεί τμήμα δημόσιας προβολής, που θα αναλάβει και το θέμα των χορηγιών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ