Με στόχο την εξασφάλιση συναίνεσης σε μια προαποφασισμένη στρατηγική για την Παιδεία, το υπουργείο Παιδείας έχει εξαγγείλει από τους πρώτους μήνες της κυβέρνησης «εθνικό διάλογο», στο πλαίσιο του οποίου θα συνεδριάσει το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Η συνεδρίαση του ΕΣΥΠ αναμένεται να πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 21 Γενάρη. Ηδη, έχει ζητηθεί από τους εκπροσώπους των φορέων και των κομμάτων να ορίσουν τους εκπροσώπους τους και να καταθέσουν τις προτάσεις τους.
Το ΚΚΕ, που εναντιώθηκε στην ψήφιση του νόμου με τον οποίο θεσμοθετήθηκε η σύσταση του ΕΣΥΠ και στην επαναθεσμοθέτησή του με το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, έχει ήδη ενημερώσει τον πρόεδρο του ΕΣΥΠ ότι δεν πρόκειται να συμμετάσχει με εκπροσώπους του στο Συμβούλιο. Οπως αναφέρει στη σχετική επιστολή του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Αντ. Σκυλλάκος, «η αντίθεσή μας στηρίζεται στο γεγονός ότι το όργανο αυτό και τα επιμέρους συμβούλιά του έρχονται να νομιμοποιήσουν και να προσδώσουν επίφαση ευρύτερης κοινωνικής συναίνεσης και αποδοχής σε μία προαποφασισμένη από την κυβέρνηση και την ΕΕ εκπαιδευτική πολιτική, που κατά την πεποίθησή μας υπονομεύει βαθιά τα μορφωτικά και εργασιακά δικαιώματα της συντριπτικής πλειοψηφίας των νέων ανθρώπων».
Οι πρυτανικές αρχές κατέθεσαν στο διάλογο μια πρόταση σύμφωνη με το πνεύμα της Μπολόνια και της κυβερνητικής πολιτικής
Η προπτυχιακή εκπαίδευση στην Ελλάδα θα πρέπει «να κινείται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης», δηλώνουν οι πρυτανικές αρχές του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), που, συμμετέχοντας στο διάλογο που έχει κηρύξει η κυβέρνηση, έδωσαν στη δημοσιότητα μια αναλυτική πρόταση για τα πανεπιστήμια, «κομμένη και ραμμένη» στο «κοστούμι» της Διακήρυξης της Μπολόνια. Παρά τις αντιφάσεις της, η συγκεκριμένη πρόταση βρίσκεται σε συμφωνία με πολλές από τις κυβερνητικές εξαγγελίες για την Ανώτατη Εκπαίδευση και προσφέρει έτσι την επιθυμητή «νομιμοποίηση» για τις επικείμενες αναδιαρθρώσεις.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η πρόταση του ΑΠΘ στο ζήτημα της αυτοτέλειας των ΑΕΙ, προτείνοντας την αλλαγή του σχετικού θεσμικού πλαισίου, με «δόλωμα» τη δυνατότητα του πανεπιστημίου να προσδιορίζει τον αριθμό των φοιτητών που μπορεί να εκπαιδεύσει. Στην πραγματικότητα, η πρόταση του ΑΠΘ είναι απόλυτα σύμφωνη με το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία, που προβλέπει σύναψη συμφωνίας κυβέρνησης - ιδρυμάτων στη βάση ενός τετραετούς στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης των ιδρυμάτων, αξιολόγηση για το αν το ίδρυμα τήρησε τα συμφωνηθέντα και χρηματοδότηση ανάλογη με την αξιολόγηση. Σύμφωνα με την πρόταση του ΑΠΘ, το πανεπιστήμιο «πρέπει να αγωνίζεται για τη βελτίωση της οικονομικής κατάστασής του με κάθε πρόσφορο μέσο, με στόχο την προσφορά καλύτερης εκπαίδευσης. Οι σχετικοί πόροι μπορεί να αντλούνται από ερευνητικά προγράμματα, ιδιωτικούς φορείς και με αξιοποίηση της πανεπιστημιακής περιουσίας». Για το σκοπό αυτό, μάλιστα, προτείνει και την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου για τα κληροδοτήματα «με ειδική πρόβλεψη για τη διαδικασία αλλαγής σκοπού του διαθέτη».
Στη λογική της εμπορευματοποίησης των λειτουργιών του πανεπιστημίου κινείται επίσης και η πρόταση που καταθέτει για τις εργασιακές σχέσεις των μελών ΔΕΠ. Από τη μια προτείνει τη θεσμοθέτηση της πλήρους απασχόλησης (30 ώρες τη βδομάδα) στο πανεπιστήμιο κι από την άλλη, αρνείται την αποκλειστική απασχόληση των μελών ΔΕΠ. Και προτείνει: «Να εξεταστεί η δυνατότητα, το πανεπιστήμιο, εφόσον επιθυμεί, να αναπτύξει πρώτα τις κατάλληλες υποδομές και στη συνέχεια να διεκδικήσει μερίδιο της ελεύθερης αγοράς με τη δραστηριοποίηση του προσωπικού του. Δηλαδή να αναπτύξει ιατρεία, νομικά γραφεία, μελετητικά γραφεία κλπ. όπου μέλη ΔΕΠ που το επιθυμούν θα μπορούν να εργάζονται με κάποιο ποσοστό, ενώ οι φοιτητές, κύρια μεταπτυχιακοί, θα μπορούν να κάνουν πρακτική στις σπουδές, έχοντας προφανώς και μια οικονομική βοήθεια».
Πλήρη συμφωνία με το κυβερνητικό πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία επιδεικνύουν και οι προτάσεις της Πρυτανείας του ΑΠΘ που αφορούν τη δομή των προπτυχιακών σπουδών. Συγκεκριμένα, η πρόταση αναφέρει ότι θα μπορούσε «να εξεταστεί η δυνατότητα διαχωρισμού του συνολικού χρόνου σπουδών σε δύο στάδια, καθώς και η μείωση της ανεξέλεγκτης "μεταφοράς" μαθημάτων, που δημιουργούν σοβαρές ασυνέχειες στη σωστή δόμηση της γνώσης». Δηλαδή, σπάσιμο των σπουδών σε δυο περιόδους και νέους ταξικούς φραγμούς σε προπτυχιακό επίπεδο. Παραπέρα, θεωρεί απαραίτητα τα μεταπτυχιακά με τη σημερινή τους μορφή, ως δεύτερο πτυχίο δηλαδή, στο πλαίσιο του σπασίματος των σπουδών σε δυο κύκλους, όπως ακριβώς επιβάλλει η Μπολόνια.
Παράλληλα, η πρυτανεία του ΑΠΘ εκφράζει τη συμφωνία της στα θέματα που έχουν τεθεί από την κυβέρνηση στο τραπέζι του διαλόγου, σχετικά με τη «διά βίου κατάρτιση» και την «αξιολόγηση». «Το Πανεπιστήμιο πρέπει να οργανώσει ποικίλους τύπους συνεχιζόμενης διά βίου εκπαίδευσης, καλύπτοντας οποιαδήποτε αντικείμενα έχουν τη σχετική ζήτηση», αναφέρει χαρακτηριστικά στην πρόταση και παρακάτω δέχεται την ίδρυση Ινστιτούτων Διά Βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ) μέσα στα ΑΕΙ για τα οποία «η επιλογή των αντικειμένων, του προσωπικού και του τρόπου λειτουργίας πρέπει να ανήκουν αποκλειστικά σε κάθε ίδρυμα, το οποίο παράλληλα θα αναλάβει και τη βιωσιμότητα του κάθε προγράμματος ή του συνόλου των δράσεων». Τα προγράμματα αυτά θα λειτουργούν με δίδακτρα και δε θα οδηγούν σε διπλώματα ισότιμα των πτυχίων ή των μεταπτυχιακών, ούτε θα συνδέονται με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα. Δηλαδή, η πρυτανεία παραδέχεται ότι τα ΙΔΒΕ θα είναι μαγαζιά που θα πουλούν γνώση χωρίς αντίκρισμα!
Οσο για την αξιολόγηση, η πρυτανεία του ΑΠΘ ντύνει με ακαδημαϊκούς όρους το στόχο υποταγής των ιδρυμάτων στις απαιτήσεις της αγοράς - που είναι ο πραγματικός στόχος της αξιολόγησης - και τα κριτήρια που προτείνει έχουν να κάνουν με την «αποδοτικότητα» των ιδρυμάτων στο παραπάνω πλαίσιο.
Θεωρώντας το συνδικαλισμό μια από τις αιτίες παθογένειας των ιδρυμάτων, η πρόταση περιλαμβάνει επίσης το ζήτημα της φοιτητικής συμμετοχής στις εκλογές και τα όργανα διοίκησης των ιδρυμάτων, ζητώντας με τον ένα ή τον άλλο τρόπο τη μείωση της συμμετοχής των φοιτητών. Επίσης, ζητά την κατάργηση του θεσμού των μετεγγραφών και μιλώντας για τη φοιτητική μέριμνα αναλώνεται σε ευχολόγια περί βελτίωσής της, χωρίς να απασχολείται για το πώς θα εξασφαλιστεί το δικαίωμα όλων των φοιτητών για δωρεάν σίτιση, στέγαση, συγγράμματα κλπ.
Με ανακοίνωσή της η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας αναφερόμενη στην πρόταση των πρυτανικών αρχών του ΑΠΘ σημειώνει ανάμεσα σε άλλα: «Για να μπορέσει να περάσει τις αντιδραστικές αλλαγές στην εκπαίδευση, η κυβέρνηση αξιοποιεί το λεγόμενο "εθνικό διάλογο", ένα διάλογο σε προκαθορισμένα πλαίσια, αυτά της Διακήρυξης της Μπολόνιας. Ενα διάλογο που έχει σκοπό να μειώσει τις αντιδράσεις που υπάρχουν όπως αυτές φάνηκαν και πιο έντονα με το πανελλαδικό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στις 10/12. Σε αυτή την προσπάθεια η κυβέρνηση δεν είναι μόνη της, πέρα από την πολιτική στήριξη του ΠΑΣΟΚ, στις 4/1/2005 φάνηκε πως έχει ακόμα ένα σύμμαχο. Τη διοίκηση του ΑΠΘ, η οποία λίγες μέρες πριν την έναρξη του "εθνικού διαλόγου" ανέλαβε το ρόλο του προωθητή αυτής της πολιτικής. Με ένα πολυσέλιδο κείμενο παρουσιάζει μια σειρά από προτάσεις, όπως η αξιολόγηση, οι δύο κύκλοι, η κάρτα συγγραμμάτων, η διά βίου εκπαίδευση, η μείωση της συμμετοχής των φοιτητών στα όργανα διοίκησης... Προτάσεις οι οποίες μέσα από το ωραίο περιτύλιγμα, με το οποίο τις έντυσε η διοίκηση του ΑΠΘ, είναι στην ουσία τους ίδιες με τις προτάσεις κυβέρνησης και ΕΕ για την αναμόρφωση της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Παράλληλα, όλες αυτές οι προτάσεις βγήκαν στην επιφάνεια χωρίς την πληροφόρηση όλων των μελών της Συγκλήτου, με διαδικασίες "εν κρυπτώ" που φανερώνουν και τι σόι διάλογο θέλουν οι παρατρεχάμενοι της Μπολόνια, η κυβέρνηση και οι νομοθέτες της».
Και η ΠΚΣ καλεί τους φοιτητές να γυρίσουν την πλάτη σε αυτά τα σχέδια και να παλέψουν για πανεπιστήμιο που θα παρέχει:
Καλεί επίσης και το εκπαιδευτικό προσωπικό (ΔΕΠ) να πάρει θέση ενάντια σε αυτά τα μέτρα που ακυρώνουν τον κοινωνικό ρόλο του Πανεπιστημίου και βάζουν βόμβα στα θεμέλια της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Στη χτεσινή 1η κλήρωση του Λαϊκού Λαχείου, Τρίδυμος Λαχνός κληρώθηκε ο αριθμός 34234, σειρά 6, στοιχείο Δ, που κερδίζει 500.000 ευρώ. Ο ίδιος αριθμός 34234, σειρά 6, στοιχεία Α+Β+Γ+Ε κερδίζει από 100.000 ευρώ. Στη σειρά 7, στοιχεία Α-Ε κερδίζει 125.000 ευρώ. Στη σειρά 5, στοιχεία Α-Ε κερδίζει 125.000 ευρώ. Σε όλες τις άλλες σειρές, ο αριθμός 34234, κερδίζει 75.000 ευρώ.
Ο αριθμός 74131 κερδίζει 10.000 ευρώ.
Ο αριθμός 10047 κερδίζει 5.000 ευρώ.
Από 1.000 ευρώ κερδίζουν οι αριθμοί:
1278 6040 16792 22131
26174 28958 38829 43207
44926 50104 56991 61208
64357 69664 77032
Από 500 ευρώ κερδίζουν οι αριθμοί:
4152 8864 12281 13913
18905 20359 24064 24241
30691 32010 36486 40241
46198 48211 52267 53939
55868 59425 66620 72538
75590 79836
Από 350 ευρώ κερδίζουν οι αριθμοί:
587 2029 2910 3541
5229 6901 7232 8053
9615 10176 10428 10899
11620 13032 14460 16221
17373 18124 19426 19507
19788 21190 22582 23333
25002 25713 26895 27376
28047 29609 30080 31242
32873 34224 34984 35735
37237 38008 39620 41192
41913 42585 43629 44221
44245 45717 46809 47500
48892 49423 50875 51686
53158 54726 55157 56079
56750 57912 58463 59014
59916 60587 62129 63370
65128 65909 67281 68112
68913 70375 71126 71857
72589 74100 74278 75019
76201 77573 78304 79085
Αριθμός Πρόσθετης Κλήρωσης: 68 α) Από 40 ευρώ κερδίζουν όλοι οι αριθμοί που λήγουν σε 34. β) Από 20 ευρώ κερδίζουν όλοι οι αριθμοί που λήγουν σε 4. γ) Από 10 ευρώ κερδίζουν όλοι οι αριθμοί από 34000 έως 34999, από 74000 έως 74999 και από 10000 έως 10999. Τα παραπάνω κέρδη αντιστοιχούν σε ακέραια γραμμάτια των 10 ευρώ.