ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 2 Φλεβάρη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ - ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Νέο χτύπημα προς την «Ολυμπιακή»

Το πρόστιμο που επιβάλει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, επιβεβαιώνει ότι κλιμακώνεται η πολιτική που θέλει να έχει θύματα τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρίες

Ακόμα ένα χτύπημα προς την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ και τους εργαζόμενους σ' αυτή επιχειρεί να καταφέρει η ΕΕ, που για μια ακόμα φορά επιδεικνύει «πολιτική πυγμής», ώστε μια ώρα νωρίτερα να βγει από τη μέση η εταιρία, αφήνοντας το έδαφος πιο ελεύθερο στις πολυεθνικές των αερομεταφορών. Χτες ο γενικός εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου πρότεινε την επιβολή χρηματικού προστίμου για τις ενισχύσεις που παρείχε προς την «Ολυμπιακή Αεροπορία» το Δημόσιο την 3ετία 1998 - 2001, ύψους 194 εκατ. ευρώ. Το πρόστιμο καλείται να το πληρώσει η Ελλάδα, δηλαδή, οι Ελληνες φορολογούμενοι, κι αυτό σε μια εποχή που τόσο η ΕΕ όσο και οι ντόπιες κυβερνήσεις συναγωνίζονται ποια πλευρά θα προσφέρει περισσότερες οικονομικές ενισχύσεις προς διάφορους εκπροσώπους του ιδιωτικού κεφαλαίου.

Η καταδικαστική για την Ελλάδα πρόταση στηρίζεται στο σκεπτικό ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα για την επιστροφή των ενισχύσεων, που χορηγήθηκαν προς την ΟΑ, οι οποίες κρίνονται «μη συμβατές με τη λειτουργία της απελευθερωμένης αγοράς». Κατά το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο «παράνομες ενισχύσεις» θεωρούνται: Η μη πληρωμή των εισφορών ΙΚΑ και του ΦΠΑ στα καύσιμα και τα ανταλλακτικά. Η μη καταβολή των οφειλομένων μισθωμάτων στα αεροδρόμια, των αερολιμενικών τελών, καθώς και του λεγόμενου «σπατόσημου», που καταβάλλουν οι επιβάτες στην ΟΑ.

Σημειώνεται ότι η γνωμοδότηση του γενικού εισαγγελέα δεν είναι δεσμευτική. Ωστόσο, κατά την ακολουθούμενη τακτική, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ακολουθεί κατά κανόνα τη γνωμοδότηση. Υπενθυμίζεται ότι η υπόθεση αυτή έφτασε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο μετά από καταγγελίες που έκαναν ανταγωνίστριες της ΟΑ εταιρίες.

Για την εξέλιξη αυτή, ο πρώην υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελής ένας από τους κατ' εξοχήν υπεύθυνους της πορείας υπονόμευσης της «Ολυμπιακής» και από τους εμπνευστές της πολιτικής ξεπουλήματος της εταιρίας, βρήκε την ευκαιρία - όπως θα έκαναν και οι αντίστοιχοι νεοδημοκράτες στη θέση του - να επιρρίψει ευθύνες στη σημερινή κυβέρνηση, εγκαλώντας τη για αδράνεια. Η... ουσιώδης διαφορά της άποψής του είναι ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να ζητήσει αναβολή, μέχρι να ολοκληρωθούν οι δύο επί της ουσίας δίκες που εκκρεμούν.

Βέβαια, κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ από κοινού με την ΕΕ κρύβουν με τον πιο προκλητικό τρόπο την ουσία του προβλήματος που έχει ενσκήψει με την «Ολυμπιακή» και τις δεσμεύσεις που έχουν αναλάβει όλοι τους για το πλήρες ξεπούλημά της. Κρύβουν, δηλαδή, αυτό που καταγγέλλει σε όλους του τόνους το ΚΚΕ, κάτι που τόνισαν χτες και οι ευρωβουλευτές του Κόμματος, ότι δηλαδή στην πραγματικότητα έχουμε να κάνουμε με μια πολιτική που θέλει για θύματά της τους εργαζόμενους στις αεροπορικές εταιρίες. Πολύ περισσότερο, που, όπως είναι γνωστό, το πρόστιμο που επιδιώκουν τώρα να επιβάλουν μέσω του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, είναι εντελώς αυθαίρετο, αφού ακόμα και η προηγούμενη αρμόδια επίτροπος, Λ. Ντε Παλάθιο, απαντώντας σε παρέμβαση ευρωβουλευτή του ΚΚΕ, είχε αναγκαστεί να παραδεχτεί δημόσια, ότι αν υπάρχει κάποιο χρέος είναι το χρέος που έχει το ελληνικό Δημόσιο προς την «Ολυμπιακή».

ΕΛΛΑΔΑ - ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Δεσμεύσεις για επιτάχυνση των ... «προσαρμογών»

Σε επαχθείς διαπραγματεύσεις, που αφορούν στην ταχύτατη εναρμόνιση της ελληνικής με την κοινοτική νομοθεσία, σε θέματα του ανταγωνισμού και της εσωτερικής αγοράς («απελευθέρωση» κλειστών επαγγελμάτων), προσφεύγει, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να «πείσει» την Ευρωπαϊκή Ενωση να μην προβεί σε αναστολή πληρωμών για έργα ύψους 2,2 δισ. ευρώ και επιστροφή πόρων 530 εκατ. ευρώ, μετά τις παρατυπίες που διαπιστώθηκαν σε συμβάσεις συγχρηματοδοτούμενων έργων. Στα πλαίσια των επαφών που γίνονται μεταξύ ΕΕ και ελληνικής κυβέρνησης για την αντιμετώπιση του συγκεκριμένου προβλήματος, ο υφυπουργός Οικονομίας Χρ. Φώλιας συναντήθηκε χτες με κοινοτικούς αξιωματούχους, ενώ αντιπροσωπεία των Βρυξελλών θα επισκεφτεί την Ελλάδα αύριο και μεθαύριο και θα έχει συναντήσεις με παράγοντες των υπουργείων Οικονομίας και ΠΕΧΩΔΕ.

Το πρόβλημα προέκυψε όταν πορίσματα ελέγχων που αφορούν στην περίοδο 2001-2003 διαπίστωσαν σοβαρές παραβάσεις στις συμβάσεις διαφόρων έργων, οι οποίες είναι γνωστές και με τον όρο ...«επί έλασσον δαπάνες». Στην ουσία πρόκειται για υπερτιμολογήσεις συγχρηματοδοτούμενων έργων, ώστε να μεταφέρονται κεφάλαια σε άλλα έργα. Η ΕΕ ζήτησε από την ελληνική κυβέρνηση να δώσει πειστική απάντηση μέχρι τις 28 του Φλεβάρη, ότι δηλαδή θα προβεί σε όλες εκείνες τις διορθωτικές νομοθετικές ενέργειες που αφορούν στο σύστημα ελέγχου των συμβάσεων, αλλιώς θα πρέπει να επιστραφούν τα ποσά.

Σύμφωνα με τη χτεσινή ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας, στη συνάντηση του Χρ. Φώλια με τους κοινοτικούς αξιωματούχους «έγινε ανταλλαγή απόψεων για την ανάγκη εναρμόνισης της Ελλάδας σε κοινοτικές κατευθυντήριες οδηγίες που αφορούν τόσο τα Δημόσια Εργα, όσο και άλλους τομείς, ιδιαίτερα εκείνους που έχουν σχέση με τον ανταγωνισμό, την εσωτερική αγορά και το περιβάλλον». Και είναι γνωστό, βέβαια, ότι η ελληνική κυβέρνηση, με αφορμή την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ελληνική οικονομία, όπου διαπιστώθηκε έλλειμμα ανταγωνιστικότητας, έθεσε θέμα Ασφαλιστικού, αλλά και νέων παρεμβάσεων στη λειτουργία της αγοράς εργασίας. Οσο για την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας στην κοινοτική σε θέματα εσωτερικής αγοράς, συζητείται πρόταση οδηγίας για την πλήρη «απελευθέρωση» του κλάδου των υπηρεσιών. Κάτι που στην πράξη σημαίνει το «άνοιγμα» εκατοντάδων επαγγελμάτων, η λειτουργία των οποίων εντάσσεται σήμερα σε ειδικά καθεστώτα και ορίζονται προϋποθέσεις και όροι αδειοδότησης για την άσκησή τους. Η σχετική πρόταση οδηγίας προβλέπει το καθεστώς μεταφοράς υπηρεσιών από χώρα σε χώρα, αλλά και την ελεύθερη εγκατάσταση επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι θα μπορούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα εταιρίες εκμετάλλευσης ταξί, ή αλυσίδες φαρμακείων, κάτι που θα έχει αποτέλεσμα οι εκμεταλλευτές ταξί με τη σημερινή μορφή του ελεύθερου επαγγελματία να «υποβιβαστούν» σε μισθωτούς εργάτες... Ουσιαστικά, η νομοθετική αυτή παρέμβαση επιδιώκει να επιταχύνει τις διαδικασίες συσσώρευσης του κεφαλαίου στο χώρο των υπηρεσιών, με τη βίαιη καταστροφή των μικρών επαγγελματιών και των μικρών εταιριών.

«Νεανική επιχειρηματικότητα» από το ΕΠΑΝ

Χρηματοδοτικές ενισχύσεις επιχειρηματικών σχεδίων, κυρίως στη μεταποίηση, προβλέπει το νέο πρόγραμμα «Ενίσχυση Νεανικής Επιχειρηματικότητας» που προκήρυξε το υπουργείο Ανάπτυξης. Δικαίωμα συμμετοχής στο πρόγραμμα έχουν οι νέοι που γεννήθηκαν από το 1966 μέχρι και το 1987, είναι άνεργοι, μισθωτοί ή ελεύθεροι επαγγελματίες και δεν ασκούσαν επιχειρηματική δραστηριότητα από την 1η του Γενάρη του 2004 μέχρι και την προκήρυξη του προγράμματος.

Η επιχορήγηση των προτάσεων είναι της τάξης του 50%. Ο συνολικός προϋπολογισμός της πρότασης δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 150.000 ευρώ για τη μεταποίηση και τα 100.000 ευρώ για τις άλλες επιλέξιμες δραστηριότητες, όπως εμπορικές, τουριστικές και υπηρεσιών. Κατώτατο όριο για όλες τις περιπτώσεις είναι τα 30.000 ευρώ.

Προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων δίνεται μέχρι τις 31 του Μάρτη 2005. Οι φάκελοι των αιτήσεων θα υποβάλλονται ή θα στέλνονται ταχυδρομικά με συστημένη επιστολή στον ΕΟΜΜΕΧ.

Οικονομικοί συμβουλάτορες

Τις υπηρεσίες του στον όμιλο Λάτση θα προσφέρει στο εξής ο Γκ. Χαρδούβελης, ο οποίος είχε διατελέσει (2000-2004) και οικονομικός σύμβουλος του πρώην πρωθυπουργού Κ. Σημίτη. Η αναγγελία της τοποθέτησής του έγινε χτες από τη Eurobank, που μας πληροφορεί πως ο καθηγητής Γκ. Χαρδούβελης «αναλαμβάνει από σήμερα» τη θέση του οικονομικού συμβούλου στο συγκεκριμένο τραπεζικό όμιλο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ