ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 25 Φλεβάρη 2005
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΥΓΕΙΑ - ΠΡΟΝΟΙΑ
Διεύρυνση της εμπορευματοποίησης με ανακατανομές ρόλων

Γενικεύεται ο θεσμός του επικουρικού προσωπικού στα νοσοκομεία, τόσο για τους γιατρούς, όσο και για το υπόλοιπο προσωπικό

Οχι μόνον αφήνει άθικτο το καθεστώς της εμπορευματοποίησης που θεσμοθέτησαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ στο χώρο της Υγείας - Πρόνοιας, αλλά η κυβέρνηση της ΝΔ προσπαθεί να άρει και ορισμένες απ' τις δυσλειτουργίες της επιχειρηματικής δραστηριότητας - ιδιαίτερα στο χώρο της Πρόνοιας - με το νομοσχέδιο για το «Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (ΕΣΥΚΑ), που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο υπουργός Υγείας Ν. Κακλαμάνης και αναμένεται να κατατεθεί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής.

Βέβαια, η κυβέρνηση κομπορρημονεί ότι είναι συνεπής με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις για την κατάργηση των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας - Πρόνοιας (ΠεΣΥΠ), που τα παρουσίαζε ως «υπερβολική "πολυτέλεια"», και την επαναφορά των νοσοκομείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου «με ουσιαστικές αρμοδιότητες αυτοτελούς αντιμετώπισης των αναγκών με ευελιξία, με δυνατότητα στρατηγικού σχεδιασμού ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού τους», σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση. Στην πραγματικότητα όμως, το νομοσχέδιο σε βασικά σημεία αποτελεί αντιγραφή μέχρι κεραίας του νόμου 2889/2001 του Αλ. Παπαδόπουλου του ΠΑΣΟΚ. Ετσι, στη θέση των ΠεΣΥΠ, εμφανίζονται οι Διοικήσεις Υγειονομικής Περιφέρειας (ΔΥΠΕ), που διατηρούν τα ίδια στοιχεία στην περιφερειακή διοίκηση των νοσοκομείων και των μονάδων Πρόνοιας και αποτελούν τον ενδιάμεσο κρίκο μεταξύ των νοσοκομείων και του υπουργείου Υγείας. Ακόμα και τα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) ενσωματώνονται στις ΔΥΠΕ «σαν δομές παράκαμψης της γραφειοκρατίας» - όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση - ομολογώντας έτσι ότι και με τη Νεοδημοκρατικού τύπου περιφερειοποίηση του συστήματος Υγείας θα συνεχιστούν οι ίδιες δυσκολίες πρόσβασης στις μονάδες Υγείας. Ετσι, λοιπόν, επιχειρείται ανακατανομή των ρόλων μεταξύ περιφέρειας και νοσοκομείων, στο ίδιο πάντα φόντο της εμπορευματοποίησης.

Κατά τα άλλα, με το νομοσχέδιο, γενικεύεται ο θεσμός του επικουρικού προσωπικού, για τους γιατρούς και τους νοσηλευτές, που είχε θεσμοθετηθεί από το ΠΑΣΟΚ για τις άγονες περιοχές. Με τα σχετικά άρθρα, η κυβέρνηση έρχεται να νομιμοποιήσει μια πρακτική που ήδη εφαρμόζεται για τις προσλήψεις γιατρών στα νοσοκομεία της Αττικής. Ταυτόχρονα, οι διατάξεις αυτές μπορεί να αποτελέσουν την κερκόπορτα για το διορισμό «ημετέρων» και πέρα απ' τις διαφανείς διαδικασίες.

Οι διατάξεις

Το νομοσχέδιο αποτελείται από 45 συνολικά άρθρα.

Τα άρθρα 1-6 αναφέρονται στην Περιφερειακή Συγκρότηση του ΕΣΥΚΑ. Η επικράτεια διαιρείται σε υγειονομικές περιφέρειες, που ταυτίζονται με τις διοικητικές και στην έδρα της καθεμιάς ορίζεται η αντίστοιχη Διοίκηση Υγειονομικής Περιφέρειας (ΔΥΠΕ), που, στην ουσία, αντικαθιστά το μέχρι τώρα ΠεΣΥΠ. Ο διοικητής της ΔΥΠΕ διατηρεί ακριβώς ίδια δικαιώματα, όπως και ο πρόεδρος του ΠεΣΥΠ, μεταξύ των οποίων και τη δυνατότητα να «συστήνει αυτοτελώς ή από κοινού με άλλους διοικητές ΔΥΠΕ Ανωνύμων Εταιριών, που το μετοχικό τους κεφάλαιο ανήκει κατά ποσοστό 100% σε μια ή περισσότερες ΔΥΠΕ και έχουν σκοπό τη μελέτη, κατασκευή ή συντήρηση κτιριακών υποδομών και του συναφούς εξοπλισμού, τη διενέργεια διαγωνισμών για τη σύναψη συμβάσεων, καθώς και την ανάπτυξη άλλων υποστηρικτικών λειτουργιών, όπως η φροντίδα για την καθαριότητα, τη φύλαξη, διαχείριση νοσοκομειακών αποβλήτων ή την τροφοδοσία των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, εξαιρουμένων των νοσηλευτικών ιατρικών υπηρεσιών». Μάλιστα - αντιγράφοντας στην κυριολεξία παλιότερους νόμους του ΠΑΣΟΚ - επιτρέπεται η ανάθεση σε ιδιώτες όσον αφορά την καθαριότητα, την τροφοδοσία, την εστίαση και τη διαχείριση των νοσοκομειακών αποβλήτων «ανεξάρτητα του ύψους της αμοιβής του αναδόχου και της ύπαρξης κενών οργανικών θέσεων των οικείων κλάδων ή ειδικοτήτων».

Επιπλέον, οι ΔΥΠΕ αναλαμβάνουν το έργο της πιστοποίησης και της διαπίστευσης των μονάδων που έχουν υπό την εποπτεία τους.

Τα άρθρα 7-13 αναφέρονται στα νοσοκομεία που γίνονται ξανά ΝΠΔΔ, ωστόσο, όμως, ο διοικητής εξακολουθεί να έχει τον πρώτο λόγο. Στα ΔΣ επανέρχονται οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, αλλά διατηρούνται τα Επιστημονικά Συμβούλια του νόμου του Αλ. Παπαδόπουλου.

Το άρθρο 10 αναφέρεται στο επικουρικό προσωπικό (γιατροί και νοσηλευτές). Μάλιστα, για τους γιατρούς, δεν μπαίνει κανένας πια περιορισμός, ενώ για το υπόλοιπο προσωπικό οι συμβάσεις τους δεν μπορεί να είναι για διάστημα μικρότερο των έξι μηνών και μεγαλύτερο του ενός έτους.

Τα άρθρα 14-20 αναφέρονται στις Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας - την παλιά Πρόνοια - που κατά βάση αποκτούν τη μορφή ΝΠΔΔ. Κυριαρχούν, όμως, οι προγραμματικές συμβάσεις μεταξύ του υπουργείου Υγείας και λοιπών υπουργείων, των περιφερειών, κλπ., με τους δήμους και οποιουδήποτε δημόσιου ή ιδιωτικού φορέα ή μη κυβερνητικής οργάνωσης, με στόχο την «εκτέλεση και διαχείριση προγραμμάτων κοινωνικής φροντίδας και ειδικών προγραμμάτων εθελοντισμού».

Τη δυνατότητα να μπορέσουν να θέσουν σε λειτουργία μονάδες αποϊδρυματοποίησης δημόσιοι ή ιδιωτικοί φορείς δίνει το άρθρο 21 για την ψυχιατρική αποασυλοποίηση.

Με τις λοιπές διατάξεις ρυθμίζονται θέματα φαρμάκων (άρθρο 28), φυσικοθεραπευτών (άρθρο 34), χορηγείται επίδομα 200 ευρώ στους υπαλλήλους του υπουργείου Υγείας (άρθρο 36) και θέματα του ΟΠΑΔ (άρθρο 42).

ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ «ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ»
Πρωτιά της ΕΣΑΚ-Σ στις εκλογές

Η αγωνιστική παρουσία στην καθημερινή δράση επικυρώθηκε στις εκλογές για την ανάδειξη του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Εργαζομένων στον «Ευαγγελισμό», με την ανάδειξη της Ενιαίας Συνδικαλιστικής Αγωνιστικής Κίνησης και Συνεργαζομένων (ΕΣΑΚ-Σ) σε πρώτη δύναμη. Η ΕΣΑΚ-Σ αύξησε και τις ψήφους της και τις έδρες κατά μία, ενώ μειώθηκαν οι ψήφοι της ΠΑΣΚΕ και της «Αυτονομίας - Ενότητας», που έχασε και μια έδρα.

Στις εκλογές που έγιναν στις 22-23 Φλεβάρη για το ΔΣ ψήφισαν 1.598 και βρέθηκαν 1.548 έγκυρα ψηφοδέλτια και 28 άκυρα. Ελαβαν:

ΕΣΑΚ - Συνεργαζόμενοι: 418 ψήφοι, 4 έδρες (το 2003 πήρε 394 ψήψους και 3 έδρες). ΠΑΣΚΕ: 409 ψήφοι, 4 έδρες (το 2003 πήρε 456 ψήφους και 4 έδρες). ΔΑΚΕ: 407 ψήφοι, 3 έδρες (το 2003 πήρε 322 ψήφους και 3 έδρες). «Αυτονομία - Ενότητα»: 271 ψήφοι και 2 έδρες (2003: 317 ψήφοι, 3 έδρες). ΑΡΣΙΠ: 43 ψήφοι, καμία έδρα.

Για εκπροσώπους στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων στα Δημόσια Νοσοκομεία (ΠΟΕΔΗΝ) ψήφισαν 921. (Δεν ψήφισαν οι γιατροί που εκλέγουν αντιπροσώπους στην Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας, που είναι το δευτεροβάθμιο όργανό τους).

Τα αποτελέσματα έχουν ως εξής: ΕΣΑΚ-Σ: 192 ψήφοι, 4 έδρες. (2003: 222 ψήφοι, 4 έδρες). ΠΑΣΚΕ: 274 ψήφοι, 6 έδρες (2003: 282 ψήφοι, 5 έδρες). ΔΑΚΕ: 271 ψήφοι, 5 έδρες (2003: 189 ψήφοι, 4 έδρες). «Αυτονομία - Ενότητα»: 130 ψήφοι, 3 έδρες (2003: 145 ψήφοι, 3 έδρες). ΑΡΣΙΠ: 26 ψήφοι, καμία έδρα.

«ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ»
Νέα χειρουργεία με μόνιμες ελλείψεις προσωπικού

«Λιτότητα και Υγεία δε συμβιβάζονται», «Να κλείσουν τώρα τα ιδιωτικά ιατρεία», «Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού» και «Δωρεάν Υγεία για όλο το λαό» ήταν τα συνθήματα που είχαν αναρτήσει οι εργαζόμενοι στους τοίχους του «Αγία Σοφία», όπου χτες εγκαινιάστηκαν τα χειρουργεία, των οποίων η ανακαίνιση άρχισε πριν δυο χρόνια, με αποτέλεσμα οι λίστες αναμονής να μην έχουν τέλος.

Απ' τη Δευτέρα, τα χειρουργεία θα λειτουργούν κανονικά, όπως είπε ο Διοικητής του νοσοκομείου Αντ. Λαναράς. Ωστόσο, όμως, ένα απ' τα εφτά ανακαινισμένα τραπέζια δε θα λειτουργήσει λόγω έλλειψης προσωπικού και αναισθησιολόγων. Ο υφυπουργός Υγείας, Αθ. Γιαννόπουλος, παραδέχτηκε ότι λιτότητα και Υγεία δε συμβιβάζονται, αλλά δεν υποσχέθηκε τίποτε το συγκεκριμένο για τις προσλήψεις του προσωπικού, εκτός από γενικές υποσχέσεις περί προσπαθειών, στα πλαίσια της τετραετούς θητείας της κυβέρνησης.

Σύμφωνα με τον Αντ. Λαναρά, αυτή τη στιγμή είναι κενές 150 θέσεις και η λειτουργία όλων των χειρουργικών κρεβατιών εξαρτάται πρωτίστως απ' την πρόσληψη δύο αναισθησιολόγων. «Αυτή τη στιγμή, χρειάζονται άμεσα τουλάχιστον 40 νοσηλευτές, για να λειτουργήσουν οι ειδικές μονάδες του νοσοκομείου και 20 ακόμα για να ανασάνει το υπόλοιπο προσωπικό», υπογράμμισε η Διευθύνουσα της Νοσηλευτικής υπηρεσίας του νοσοκομείου Λ. Βασιλάκου.

Η διετής αναστολή λειτουργίας των χειρουργείων περιόρισε σχεδόν στις επείγουσες επεμβάσεις τη δραστηριότητα του νοσοκομείου, που έκανε τουλάχιστον 5.000 επεμβάσεις το χρόνο. Πέρα απ' τη μακροχρόνια επισκευή και όταν παραδόθηκαν τα χειρουργεία δεν ήταν χωρίς παραλείψεις και ατέλειες, όπως είπε και ο Αθ. Γιαννόπουλος, γεγονός που έφερε ακόμα πιο πίσω την επαναλειτουργία τους, καθώς οι υπεύθυνοι του νοσοκομείου ήθελαν να είναι σίγουροι για την ασφαλή λειτουργία τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ