ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
Ανάλγητη απόφαση για την περίθαλψή τους

Δε θα νοσηλεύονται - εκτός των επειγόντων περιστατικών και των παιδιών - στα δημόσια νοσοκομεία οι μη νόμιμοι μετανάστες, σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργού Υγείας Ν. Κακλαμάνη, παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις του ότι θα καταργήσει όλους περιορισμούς των εγκυκλίων του πρώην υπουργού Υγείας Αλ. Παπαδόπουλου

Δουλιά και διαβίωση σε άθλιες συνθήκες. Αυτή είναι η ζωή των μεταναστών στη χώρα μας. Και στην ώρα της ανάγκης πετιούνται έξω απ' τα νοσοκομεία
Δουλιά και διαβίωση σε άθλιες συνθήκες. Αυτή είναι η ζωή των μεταναστών στη χώρα μας. Και στην ώρα της ανάγκης πετιούνται έξω απ' τα νοσοκομεία
Το υπουργείο Υγείας αφήνει χωρίς νοσηλεία -εκτός απ' τις επείγουσες περιπτώσεις και τα παιδιά - τους μετανάστες που μένουν στη χώρα μας και δεν έχουν τα τυπικά στοιχεία νομιμότητας σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργού Υγείας Ν. Κακλαμάνη.

Η εγκύκλιος αυτή του Ν. Κακλαμάνη έρχεται σε αντίθεση με δηλώσεις του (30.11.2004) ότι θα καταργήσει τους περιορισμούς που έθεταν οι εγκύκλιοι του πρώην υπουργού Υγείας Αλ. Παπαδόπουλου στη νοσηλεία των μεταναστών απ' το καλοκαίρι του 2000. Παρότι οι εγκύκλιοι του Αλ. Παπαδόπουλου δεν εφαρμόστηκαν στην πράξη, εντούτοις ο υπουργός Υγείας επανέρχεται σε έναν απ' τους βασικούς περιορισμούς που επιβάλλει το αντιμεταναστευτικό θεσμικό πλαίσιο που θεσμοθέτησαν - στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ενωσης - οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και ανανεώνει η κυβέρνηση της ΝΔ με αποφάσεις των αρμόδιων υπουργείων.

Της απόφασης του Ν. Κακλαμάνη προηγήθηκε απόφαση του γενικού γραμματέα του υπουργείου Εσωτερικών Αθ. Βεζυργιάννη στις 28.12.2004, με θέμα τις «υποχρεώσεις υπηρεσιών και υπαλλήλων», ο οποίος, αφού υπενθυμίζει το άρθρο 51 του νόμου 2910/2001, σημειώνει: «Οι δημόσιες υπηρεσίες, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι Οργανισμοί και Επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας και οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης υποχρεούνται να μην παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε αλλοδαπούς, οι οποίοι δεν έχουν διαβατήριο ή άλλο ταξιδιωτικό έγγραφο ή θεώρηση εισόδου ή άδεια παραμονής ή γενικά δεν αποδεικνύουν ότι παραμένουν νόμιμα στην Ελλάδα, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά στον ίδιο νόμο. Εξαιρούνται τα νοσοκομεία, θεραπευτήρια και κλινικές, όταν πρόκειται για αλλοδαπούς που εισάγονται εκτάκτως για νοσηλεία και για ανήλικα παιδιά. Οι υπάλληλοι των παραπάνω υπηρεσιών και φορέων, που παραβαίνουν τις ανωτέρω διατάξεις, διώκονται πειθαρχικά και τιμωρούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για παράβαση καθήκοντος».

Η Διεύθυνση Προσωπικού του υπουργείου Υγείας διαβίβασε την εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών προς όλες τις Διευθύνσεις, τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας, την Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, τη Διεύθυνση του Κεντρικού Εργαστηρίου Δημόσιας Υγείας και την κοινοποίησε προς το γραφείο του υπουργού Ν. Κακλαμάνη στις 12.1.2003.

Η εγκύκλιος του Ν. Κακλαμάνη

Πριν την εγκύκλιο του Ν. Κακλαμάνη είχε ήδη φτάσει στις δημόσιες μονάδες Υγείας η εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών με την υπόδειξη για την πιστή τήρησή της.

Ο υπουργός Υγείας, αναλαμβάνοντας την περαίωση της ίδιας πολιτικής στις 21.2.2005 έστειλε εγκύκλιο, με θέμα την «υγειονομική περίθαλψη των αλλοδαπών» προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η εγκύκλιος του Ν. Κακλαμάνη - που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου της Ομοσπονδίας των Νοσοκομειακών Γιατρών (ΟΕΝΓΕ) - αφού κάνει αναφορά στις Διεθνείς Συμβάσεις και στις αντίστοιχες νομοθετικές ρυθμίσεις της Ελλάδας για τους πρόσφυγες: «Το ΠΔ 266/99 αναγνωρίζοντας το ευάλωτο της καταστάσεως των προσφύγων προέβλεψε δωρεάν ιατρική και νοσοκομειακή περίθαλψη κατ' αρχήν υπέρ των οικονομικά ασθενέστερων εξ αυτών, χωρίς ωστόσο στην πράξη να τίθενται προϋποθέσεις οικονομικού χαρακτήρα».

«Για τους αλλοδαπούς, συνεχίζει η εγκύκλιος, τους μη νόμιμα ευρισκόμενους στην Ελλάδα (όπως είναι ο λαθρομετανάστης) θα παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες αποκλειστικά στις περιπτώσεις επείγοντος και μέχρι τη σταθεροποίηση της υγείας τους. Δε θα γίνονται δεκτοί από τις υπηρεσίες Υγείας αλλοδαποί της κατηγορίας για μη επείγοντα περιστατικά».

Στη συνέχεια, ο Ν. Κακλαμάνης επαναλαμβάνει το άρθρο 51 του νόμου 2910 και καταλήγει με τις οδηγίες για την προσφορά υπηρεσιών σε περιπτώσεις μαζικών αφίξεων παράνομων μεταναστών στα πλαίσια των απόρρητων σχεδίων «Βαλκάνιο» και «Ποσειδώνιο». Αμέσως, αναφέρει, μόλις εντοπιστούν λαθρομετανάστες από τις αρχές (Αστυνομία, Στρατός, Λιμενικό) ειδοποιούνται οι πλησιέστερες υπηρεσίες Υγείας (Περιφερειακά Ιατρεία, Κέντρα Υγείας, Νοσοκομεία), οι οποίες μεριμνούν για τη μετάβαση του αναγκαίου προσωπικού που εκτιμάται ότι απαιτείται σε πρώτη φάση, όσο και για την ενημέρωση του Περιφερειακού Συστήματος Υγείας.

Τι αλλάζει

Το καλοκαίρι του 2000 ο - τότε - υπουργός Υγείας Αλ. Παπαδόπουλος εξέδωσε τρεις απανωτές εγκυκλίους για τη φαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη των νομίμως και μη νομίμως μεταναστών στην Ελλάδα.

Για τους νόμιμα ευρισκόμενους στην Ελλάδα που δεν έχουν βιβλιάριο, προέβλεπε ότι θα γίνονται δεκτά στα νοσοκομεία όσα περιστατικά είναι έκτακτα και «πάντοτε μέχρι τη σταθεροποίηση της υγείας». Στα τακτικά περιστατικά της παραπάνω κατηγορίας προκαταβάλλεται υποχρεωτικά το 50% του εκτιμώμενου κόστους, ενώ σε όλες τις περιπτώσεις θα τηρείται κανονικά η διαδικασία είσπραξης νοσηλίων.

Για τους μη νόμιμα ευρισκόμενους στην Ελλάδα μετανάστες, η εγκύκλιος προέβλεπε ότι θα «παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες αποκλειστικά σε περιπτώσεις επείγοντος περιστατικού και μέχρι τη σταθεροποίηση της κατάστασης της υγείας τους» και πρόσθετε ακριβώς τα ίδια με την τωρινή: «Δε θα γίνονται δεκτοί από τα νοσοκομεία αλλοδαποί αυτής της κατηγορίας για μη επείγοντα περιστατικά».

Τέλος, η εγκύκλιος του Αλ. Παπαδόπουλου προέβλεπε ότι σε «κάθε περίπτωση ειδοποιούνται άμεσα από το νοσοκομείο οι κατά τόπους υπεύθυνες Αστυνομικές υπηρεσίες για τις περαιτέρω νόμιμες ενέργειες».

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΜΙΑ «ΚΡΙΤΙΚΗ» ΤΟΥ ΣΥΝ
Δεν μπορεί να κερδίζουν και τα μονοπώλια και ο λαός

Ο ΣΥΝ, με ανακοίνωσή του σχετικά με το νομοσχέδιο για το «Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (9.3.2005), κάνει κριτική ότι η κυβέρνηση προωθεί την «άνευ όρων ιδιωτικοποίηση και εμπορευματοποίηση όλων των υπηρεσιών». Από την κριτική του ΣΥΝ φαίνεται ότι υποστηρίζει τη συνύπαρξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στην Υγεία - Πρόνοια, αρκεί να τεθούν οι όροι λειτουργίας και τα όρια δράση του καθενός από αυτούς τους τομείς.

Γι' αυτό και δε μιλάει πουθενά για κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης, που, ήδη, έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, στους τομείς αυτούς.

Επίσης, φαίνεται ότι η δωρεάν παροχή υπηρεσιών Υγείας και Πρόνοιας είναι απαγορευμένη έννοια, γι' αυτό δεν κάνει καμιά αναφορά.

Η παντελής έλλειψη κριτικής, στην πολιτική ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης που εφάρμοσε το ΠΑΣΟΚ, και την οποία ακολουθεί σήμερα η ΝΔ, πώς αλλιώς να ερμηνευτεί, παρά ότι σηματοδοτεί σ' αυτό το ζήτημα την ταύτιση του ΣΥΝ με το ΠΑΣΟΚ;

Στην ανακοίνωση, ο ΣΥΝ δεν παρουσιάζει ευθέως τη δική του πρόταση για το σύστημα Υγείας. Αυτή μπορεί μόνο να υποτεθεί, μέσω της κριτικής που κάνει, ότι «όσο το δημόσιο σύστημα Υγείας δεν αναπτύσσει δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, δεν καλύπτει τις ελλείψεις, ανέχεται τα φακελάκια και την παραοικονομία, πριμοδοτεί τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα, η δημιουργία Εθνικού Συστήματος Υγείας θα είναι ψευδεπίγραφη».

Δηλαδή, ο ΣΥΝ προτείνει ένα «Εθνικό Σύστημα Υγείας» απαλλαγμένο από τα προαναφερθέντα βαρίδια; Σε ποιο σημείο διαφέρει αυτή η πρόταση από την πολιτική που εφάρμοσε το «παλιό» ΠΑΣΟΚ; Γιατί το σημερινό «νέο» στηρίζει τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και στην Υγεία - Πρόνοια, κάνοντας, μάλιστα, κριτική στη ΝΔ ότι δεν τις προχωράει γρήγορα, όπως προεκλογικά τις είχε εξαγγείλει.

Ο ΣΥΝ δε μας προτείνει τίποτα καινούριο. Στον ένα ή τον άλλο βαθμό, αυτό το σύστημα εφαρμόστηκε, και όχι μόνο δεν ωφέλησε το λαό, αλλά του πρόσθεσε επιπλέον οικονομικά βάρη, δυσκολίες πρόσβασης στις δημόσιες υπηρεσίες Υγείας, ανύπαρκτες υπηρεσίες πρόληψης, δημόσιας υγείας, υγιεινής και ασφάλειας κλπ.

Αυτή «η πρόταση» του ΣΥΝ, εκτός των άλλων, δεν μπορεί να εφαρμοστεί στις σημερινές συνθήκες όξυνσης της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων. Αλλωστε, για την αύξηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου, δεν εφαρμόζεται αυτή η πολιτική των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων;

Το σύστημα Υγείας, που «προτείνει» ο ΣΥΝ, δεν καλύπτει τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες. Τα λαϊκά στρώματα καλούνται και πάλι να πληρώσουν, αφού δε βάζει ως προϋπόθεση να παρέχονται δωρεάν υπηρεσίες Υγείας, χωρίς καμιά εισφορά, άμεση ή έμμεση (ασφαλιστικά ταμεία), και να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα.

Ο ΣΥΝ λέει ότι το νομοσχέδιο «επιδεινώνει τα προβλήματα του δημόσιου υγειονομικού συστήματος» και όχι των εργαζομένων, των λαϊκών στρωμάτων. Οικονομική επιβάρυνση, αρνητικές συνέπειες στην προαγωγή, προστασία και αποκατάσταση της υγείας, αλλά και ανατροπές στα εργασιακά, ασφαλιστικά και κοινωνικά δικαιώματα των υγειονομικών.

Χαρακτηριστικό είναι ότι για τις προσλήψεις επικουρικού προσωπικού κάνει αναφορά μόνο στην κατάργηση της μονιμότητας στο Δημόσιο (και αυτό το ΠΑΣΟΚ το ξεκίνησε). Αποσιωπά την επέκταση της μερικής απασχόλησης, με ό,τι αυτό θα σημάνει στις κατακτήσεις και στα δικαιώματα των εργαζομένων.

Μήπως γιατί αυτή η πολιτική υπηρετεί τη στρατηγική της Λισαβόνας, την οποία δεν απορρίπτει ο ΣΥΝ, για μείωση του μόνιμου προσωπικού των δημόσιων υπηρεσιών και αύξηση της μερικής απασχόλησης;

Μήπως και πάλι είναι «τυχαία» η ταύτιση του ΣΥΝ με την ΠΑΣΟκικής προέλευσης μετονομασία της Πρόνοιας σε «Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας»; Ο όρος Πρόνοια υποδηλώνει και την πρόληψη και την προστασία, που χρειάζονται οι εργαζόμενοι, τα λαϊκά στρώματα και οι ειδικές κατηγορίες του πληθυσμού.

Είναι θέμα, λοιπόν, εκσυγχρονισμού της ορολογίας η μετονομασία; `Η είναι η ουσία για να ασκηθεί μια προνοιακή πολιτική Δημόσια Δωρεάν, όχι μόνο για τους εξαθλιωμένους, αλλά για όλους, που να προλαμβάνει και να προστατεύει;

Ο ΣΥΝ κάνει κριτική στο νομοσχέδιο ότι τομείς, όπως «η αποκατάσταση, η επανένταξη και η αποϊδρυματοποίηση εκχωρούνται στον ιδιωτικό τομέα». Δε λέει κουβέντα, όμως, για το ότι αυτό το ξεπούλημα ξεκίνησε από το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ το προχωράει παραπέρα. Μήπως γιατί στην ΠΑΣΟκική ιδιωτικοποίηση αυτών των τομέων συμμετέχουν στελέχη του ΣΥΝ μέσω «εταιριών», που λυμαίνονταν τα ευρωενωσιακά προγράμματα για ξενώνες, επαγγελματική κατάρτιση κλπ.;

Επίσης επικρίνει τη ΝΔ ότι ακυρώνει «την αυτοτελή ύπαρξη του συστήματος Κοινωνικής Φροντίδας», λες και η Πρόνοια πρέπει να είναι ένας τομέας διαχωρισμένος με σινικά τείχη και όχι να διαπερνά όλους τους τομείς κοινωνικής πολιτικής, όπως η Εργασία, η Υγεία, η Παιδεία, η Ειδική Αγωγή.

Η θέση του ΣΥΝ για Υγεία - Πρόνοια είναι μακριά από την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών. Είναι επικίνδυνη, γιατί δημιουργεί αυταπάτες ότι μπορούν να ικανοποιηθούν και οι ανάγκες του λαού και των μονοπωλίων. Τα λαϊκά στρώματα πρέπει να του γυρίσουν την πλάτη. Να εντείνουν την πάλη τους για αποκλειστικά Δημόσιο Δωρεάν Σύστημα Υγείας - Πρόνοιας, αναπτυγμένο σε όλες τις βαθμίδες του και με κατάργηση της επιχειρηματικής δράσης.


Μ. Λ.

ΑΡΕΙΟΣ ΠΑΓΟΣ
Αντισυνταγματική η διάταξη για το εφάπαξ

Δεν μπορεί να έχει ισχύ ο «νόμος Σιούφα», που έβαζε ανώτατο όριο (πλαφόν) στο εφάπαξ βοήθημα, το οποίο χορηγείται στους ασφαλισμένους και τα μέλη των οικογενειών τους από τα ασφαλιστικά ταμεία των υπαλλήλων του Δημοσίου, ΔΕΚΟ, τραπεζών κλπ. Χτες δημοσιεύτηκε η απόφαση 17/05 της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, που έκρινε ομόφωνα αντισυνταγματική τη διάταξη του νόμου 2984/92, η οποία έθεσε αρχικά ως ανώτατο όριο τα 29.347 ευρώ (10 εκατ. δραχμές).

Στο σκεπτικό της απόφασης του Αρείου Πάγου αναφέρεται ότι με το άρθρο 57 του νόμου 2984/92 (νόμος Σιούφα) που ψήφισε η ΝΔ και υλοποίησε το ΠΑΣΟΚ εισάγεται αδικαιολόγητη δυσμενής διάκριση σε βάρος των υπαλλήλων, οι οποίοι είτε από το μακρύ χρόνο υπηρεσίας ή των υψηλών αποδοχών τους ή και των δύο υποβλήθηκαν σε μεγαλύτερες κρατήσεις και επομένως δικαιούνται αναλογικά μεγαλύτερο εφάπαξ.

Με την απόφαση του Αρείου Πάγου ανοίγει ο δρόμος για διεκδίκηση παρακρατημένων ποσών από συνταξιούχους που εισέπραξαν χαμηλότερο εφάπαξ από εκείνο που πραγματικά δικαιούνταν και συρρικνώθηκαν με το «νόμο Σιούφα». Σε κάποιες περιπτώσεις έχουν καταβληθεί κάποια αναδρομικά, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις θα διεκδικηθούν νέα ποσά. Ταυτόχρονα, όμως, στο βαθμό που η διεκδίκηση δε γίνει με όρους συνδικαλιστικού κινήματος, ανοίγει νέο πεδίο κερδοφορίας για γνωστά μεγαλοδικηγορικά γραφεία που ειδικεύονται στην άγρα πελατών, προτείνοντας ατομικές διεκδικήσεις στα δικαστήρια.

Αυτό που πρέπει να είναι καθαρό είναι ότι θεωρείται βέβαιο πως οι ασφαλιστικοί οργανισμοί (κυβέρνηση) θα προσπαθήσουν να «μπλοκάρουν» τις αξιώσεις των ασφαλισμένων, σε αναμονή αντίθετης απόφασης από το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Υπενθυμίζεται ότι το θέμα εκκρεμεί και στην Ολομέλεια του ΣτΕ. Η αυξημένη επταμελής σύνθεση του Α' Τμήματος του ΣτΕ έκρινε συνταγματική την επιβολή του πλαφόν στο εφάπαξ, ωστόσο παρέπεμψε το θέμα στην Ολομέλεια του ΣτΕ για οριστική κρίση. Σε περίπτωση που υπάρξει αντίθετη απόφαση από το ΣτΕ πιθανότατα η υπόθεση θα οδηγηθεί στο Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι προς το παρόν κανείς δε θα εισπράξει τίποτα.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
Επέκταση εμπορευματοποίησης και ελαστικών εργασιακών σχέσεων

«Το σχέδιο νόμου "Εθνικό Σύστημα Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και λοιπές διατάξεις" είναι ένα αντιδραστικό νομοσχέδιο που επεκτείνει την εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση του συστήματος υγείας και την ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων. Προβλέπει τις ιδιωτικοποιήσεις που προέβλεπε και ο νόμος Παπαδόπουλου (εκχώρηση 20% των κλινών των νοσοκομείων στις ασφαλιστικές, Ανώνυμες Εταιρίες κ.ά.) και τις επεκτείνει. Κάνει μια τεχνητή μεταφορά κάποιων αρμοδιοτήτων από τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας - Πρόνοιας στα νοσοκομεία προκειμένου να διευκολύνει την ευελιξία τους για τις ιδιωτικοποιήσεις. Και βέβαια, καθιερώνει ακόμα περισσότερο τη μερική απασχόληση, τους επικουρικούς γιατρούς και εργαζόμενους, αλλοτριώνοντας πλήρως τις εργασιακές σχέσεις στα νοσοκομεία».

Τις επισημάνσεις αυτές για το σχέδιο νόμου που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Υγείας έκανε χτες ο Ηλ. Σιώρας, μέλος του Γενικού Συμβουλίου της Ομοσπονδίας Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ) στα πλαίσια της συνέντευξης Τύπου της ΟΕΝΓΕ με αφορμή τη χτεσινή πανελλαδική απεργία των νοσοκομειακών γιατρών.

Ο πρόεδρος της ΟΕΝΓΕ Β. Λαοπόδης είπε ότι ήταν ικανοποιητική η συμμετοχή στην απεργία, και κατήγγειλε ότι οι νοσοκομειακοί γιατροί αναμένουν ακόμη την καταβολή των δεδουλευμένων αποδοχών τους για εφημερίες από το Δεκέμβρη του 2004, ενώ ανέφερε ότι τα προβλεπόμενα για το 2005 κονδύλια για τις εφημερίες είναι μειωμένα κατά 500.000 ευρώ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ