ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Μάρτη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
«Εναρμόνιση» για ασυδοσία του κεφαλαίου

Προς «εκσυγχρονισμό» του νόμου περί πνευματικής ιδιοκτησίας με βάση τις σχετικές κατευθύνσεις της ΕΕ οδεύει η κυβέρνηση και πάντα κατά τις «επιταγές» της Στρατηγικής της Λισαβόνας για την ενδυνάμωση της «ανταγωνιστικότητας» του κεφαλαίου.

Την περασμένη Τετάρτη ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης παρακολούθησε τη συνεδρίαση της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής, η οποία επεξεργάζεται το νομοσχέδιο για την πνευματική ιδιοκτησία και έδωσε τη σχετική πολιτική «γραμμή». Μεταξύ άλλων σημείωσε ότι ο ισχύων ν. 2121/93 «υπήρξε πρωτοποριακός», αλλά από την ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας προέκυψε ότι «η πνευματική ιδιοκτησία, πλέον, δεν περιορίζεται μόνο στον πρωταρχικό της ρόλο, της προστασίας του δημιουργού, αλλά γίνεται και το εργαλείο στο οποίο στηρίζεται η ανάπτυξη των μέσων που οδήγησαν σε αυτή την επανάσταση». Ετσι, ο υφυπουργός συνδέει πολύ «περίεργα» το δικαίωμα του δημιουργού στο έργο του... με τη χρηματοδότηση - από το «εργαλείο» της πνευματικής ιδιοκτησίας - της ψηφιακής τεχνολογίας.

Αντίθετα, περισσότερο ξεκάθαρος έγινε ο Π. Τατούλης όταν είπε ότι «χρειαζόμαστε ένα νομοθετικό πλαίσιο που να μην αποτρέπει τις επενδύσεις και να μην απομονώνει την Ελλάδα από την αναπτυξιακή διαδικασία. Στην κατεύθυνση αυτή βέβαια η Οδηγία της ΕΕ για την προστασία της διανοητικής ιδιοκτησίας πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο σε βάθος επεξεργασίας από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς και υπουργεία». Η «εναρμόνιση» της χώρας με τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες αποτελεί προτεραιότητα. Πιο απλά, τα πνευματικά δικαιώματα θα έχουν «όριο» τη μη «απομόνωση» της Ελλάδας από την καπιταλιστική «ανταγωνιστικότητα».

Μεταξύ άλλων χαρακτήρισε τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης ως «μονοπωλιακές επιχειρήσεις» που εμφανίζουν φαινόμενα «καταχρηστικότητας όρων στις σχέσεις με τους δικαιούχους, στο να μην είναι αποτελεσματικοί και να έχουν υπερβολικό κόστος διαχείρισης».

  • Την Πέμπτη πραγματοποιήθηκε υπηρεσιακή σύσκεψη στο ΥΠΠΟ για θέματα του Γ΄ ΚΠΣ. Ο υφυπουργός διαπίστωσε «υστέρηση» στα χρονοδιαγράμματα, τις νομικές δεσμεύσεις και στο βαθμό απορρόφησης κονδυλίων για έργα σύγχρονου πολιτισμού. Θυμίζουμε ότι η «πρεμούρα» της ηγεσίας του ΥΠΠΟ για το σύγχρονο πολιτισμό - όπως προκύπτει και από τις δηλώσεις για το νέο Οργανισμό - σχετίζεται με τη γενικότερη πολιτική της ιδιωτικοποίησης του πολιτισμού, με το ΥΠΠΟ να παίζει «συντονιστικό» ρόλο σε ό,τι αφορά στο σύγχρονο πολιτισμό και κρατώντας - προς το παρόν βέβαια και όσο περνάει ο καιρός όλο και πιο χαλαρά - τα «ηνία» στον τομέα της πολιτιστικής κληρονομιάς.
  • Το Σαββατοκύριακο ο Π. Τατούλης επισκέφθηκε την Κύπρο ως «πρώτο σταθμό» του κύκλου επίσημων επαφών του στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και Βαλκανίων, με στόχο την «ενδυνάμωση των πολιτιστικών σχέσεων» των χωρών. Σε συνέντευξη Τύπου ο υφυπουργός μίλησε για το «μείζον ζήτημα της καταγραφής και προστασίας των μνημείων στα Κατεχόμενα», αλλά περιορίστηκε στο να εκφράσει την «πεποίθησή» του ότι «η παγκόσμια κοινότητα (σ.σ. αυτή που κλείνει τα μάτια στη λεηλασία του πολιτισμού του Ιράκ) θα ενδιαφερθεί για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα πολιτισμού, αλλά και εφαρμογής των κανόνων του Διεθνούς Δικαίου»!
Υπεραισθαντικά «τοπία» του ξεριζωμού

«Τοπία» ξενιτιάς, ξεριζωμού, νοσταλγίας... Εξαίσιες μουσικές δημιουργίες της Ελένης Καραΐνδρου, της ευαισθησίας και του ταλέντου της, παρουσιάζονται, μέχρι και σήμερα, στο Μέγαρο Μουσικής. Μια «Ελεγεία του ξεριζωμού», σμιλεμένη από ήχους, χρώματα, ρυθμούς, που «μιλούν» για την προσφυγιά, για την αγωνία και τον αγώνα όσων αναγκάστηκαν να ξεριζωθούν «απ' της πατρίδας τη γη». Από τα πρωτοπαρουσιαζόμενα σε συναυλιακή μορφή έργα της, «Το λιβάδι που δακρύζει» και τις «Τρωάδες», μέχρι τα μουσικά θέματα που έχει γράψει για παλιότερες ταινίες του Θ. Αγγελόπουλου και άλλων σκηνοθετών: «Μια αιωνιότητα και μια μέρα», «Ταξίδι στα Κύθηρα», «Το βλέμμα του Οδυσσέα», «Καλή πατρίδα, σύντροφε», «Τοπίο στην ομίχλη»... Εργα, που τα διατρέχει η ίδια κεντρική ιδέα και φωτίζουν τη βαθιά σχέση της δημιουργού με την έννοια του ξεριζωμού. Και μαζί η κόκκινη «Ρόζα» της Επανάστασης. Αυτή, που θέλησε να σώσει το όνειρο και ν' αλλάξει τον κόσμο... Υπέροχο το «ταξίδι», που μας πρότεινε η Ελ. Καραΐνδρου με «οδηγό» τη σπουδαία μουσική της. Και συνοδοιπόρους την Μαρία Φαραντούρη, την «Καμεράτα», κορυφαίους σολίστ με επικεφαλής τον ομποΐστα Βαγγέλη Χριστόπουλο, τη Χορωδία της ΕΡΤ, σύνολο παραδοσιακών οργάνων και την ίδια τη δημιουργό, στο πιάνο.

Παρισινό «άρωμα» θεάτρου

Ο Μισέλ Πικολί-Αντον Τσέχοφ στο έργο «Το χέρι σου σφιχτά μες στο δικό μου»
Ο Μισέλ Πικολί-Αντον Τσέχοφ στο έργο «Το χέρι σου σφιχτά μες στο δικό μου»
H Παρισινή Θεατρική Σκηνή ζωντανεύει στην Αθήνα, το Μάη. Από τις 11-15 του μήνα (9 μ.μ.), στο Θέατρο «Ιλίσια - Ντενίση», για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο Μισέλ Πικολί και η Νατάσα Πάρι θα παρουσιάσουν το έργο «Το χέρι σου σφιχτά μες στο δικό μου», σε σκηνοθεσία Πίτερ Μπρουκ. Θ' ακολουθήσουν, στο ίδιο θέατρο, από τις 19-20 Μάη, οι παραστάσεις με το έργο «Υπόγειο» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, σε σκηνοθεσία Πατρίς Σερό.

Ο Μισέλ Πικολί, ο σπουδαίος ηθοποιός των Ζαν-Λικ Γκοντάρ, Ρενέ Κλεμάν, Λουί Μπουνιουέλ, Κλοντ Σοτέ, Κλοντ Σαμπρόλ, Μανοέλ ντε Ολιβέιρα κ.ά., ο βραβευμένος με τη «Χρυσή Αρκτο» του Βερολίνου, Πατρίς Σερό - το τρομερό παιδί του Μπαϊρόιτ, σκηνοθέτης της «Βασίλισσας Μαργκό», της Παρισινής θεατρικής επιτυχίας «Φαίδρας» κ.ά.- και ο καταξιωμένος Πίτερ Μπρουκ συναντούν το αθηναϊκό κοινό, σε δυο παραστάσεις με ξεχωριστό ενδιαφέρον. Τα έργα θα έχουν ελληνικούς υπέρτιτλους.

Εκδηλώσεις αφιερωμένες στο παιδικό βιβλίο διοργανώνει από 1-3/4 το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 του Απρίλη). Ο χώρος θα είναι ανοιχτός από 10 πμ έως 8 μμ.

Η Αγωνιστική Παράταξη Ελλήνων Λογοτεχνών - Συνεργαζομένων (ΑΠΕΛ-Σ) οργανώνει ομιλία του λογοτέχνη και ιστορικού συγγραφέα Νίκου Κυτόπουλου, με θέμα «Οι Ινδοευρωπαίοι Ελληνες». Η ομιλία θα γίνει αύριο (7 μ.μ.) στην αίθουσα Λογιστών (Κάνιγγος 27, 5ος όροφος, πλ. Κάνιγγος». Είσοδος ελεύθερη.

Πολυφωνικά τραγούδια της αγάπης και της ξενιτιάς από το Πωγώνι, τη Δερόπολη, τον Παρακάλαμο, τη Χειμάρρα. Γυναικείες διφωνίες από το Βόλακα Δράμας και την ελληνόφωνη Κάτω Ιταλία. Θα πλημμυρίσουν απόψε την «Αλλη Οχθη», όπου η «Χαονία» συμπράττει με τους εξαίρετους προσκεκλημένους της, με σμίξιμο φωνών κι οργάνων. Το εννιάχρονο φωνητικό σύνολο απαρτίζουν οι Μαρία Τσουκαλά, Αλέξανδρος Λαμπρίδης, Αντώνης Εξαρχος, Μιχάλης Ζάμπας, Ξανθή Ντακοβάνου, Ειρήνη Τηνιακού, Γιώργος Διόχνος, Ελένη Οικονόμου. Συμπράττουν οι μουσικοί: Θωμάς Λώλης (κλαρίνο), Ηλίας Μούτσος (ντέφι), Μάξι Κούτσι (λαούτο).

Μια ξεχωριστή συλλογή, στην οποία περιλαμβάνεται αποκλειστικά η ανθρώπινη μορφή, όπως τη συλλαμβάνει και την εκφράζει η ζωγραφική, είναι αυτή που παρουσιάζεται στην έκθεση Πορτρέτων της Συλλογής Αλέξη Μαραθιανάκη, στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών Βούρου-Ευταξία (Παπαρρηγοπούλου 5-7, πλατεία Κλαυθμώνος). Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 10 του Απρίλη, συνοδεύεται από αναλυτικό δίγλωσσο κατάλογο, ο οποίος φιλοξενεί τα περισσότερα παρουσιαζόμενα έργα.

Γυναίκες με όμορφα μάτια, ανθισμένα δέντρα και νησιώτικα σπίτια, ένας ολόκληρος κόσμος, σε πίνακες, κανάτια και βότσαλα, περιμένει το νεανικό κοινό στην έκθεση «Νίκος Νικολάου 1909-1986» που φιλοξενείται στο Μουσείο Μπενάκη. Στο κεντρικό κτίριο του Μουσείου (Κουμπάρη και Βασ. Σοφίας), στις 3, 10 και 17/4 θα πραγματοποιηθεί (10.30π.μ. - 12.30μ.μ.) εκπαιδευτικό πρόγραμμα για παιδιά ηλικίας 9-13 χρόνων. Κόστος συμμετοχής 10 ευρώ. Δηλώσεις στο τηλέφωνο: 210 3671041.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ