ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Γενάρη 2000
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ
Διάτρητος ο νέος διαγωνισμός για το Ολυμπιακό Χωριό

Χαρακτηρίζει  αναιτιολόγητη την ακύρωση του πρώτου και καλεί την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων στην προκήρυξη νέου ανοικτού διαγωνισμού, σύμφωνα με τους ισχύοντες θεσμούς

Να αναθεωρήσει ριζικά την απόφασή της για τη διενέργεια του νέου ανοιχτού διαγωνισμού για τον αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό σχεδιασμό του Ολυμπιακού Χωριού καλεί την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» (ΟΕΟΑ) ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών - Πανελλήνια Ενωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ), καταγγέλλοντας ότι είναι μια «θεσμικά και δεοντολογικά διάτρητη διαδικασία, καθώς εισάγει νέες μεθοδεύσεις περί τους διαγωνισμούς, πρωτοφανείς και απαράδεκτες για τα ελληνικά δεδομένα».

Ο ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ καταγγέλλει συνολικά τις διαδικασίες που ακολουθεί η ΟΕΟΑ στο θέμα αυτό. Με επιστολή του προς την ΟΕΟΑ, την οποία κοινοποιεί προς το ΕΜΠ, το ΤΕΕ, την Κριτική Επιτροπή του διαγωνισμού τονίζει ότι είναι αναιτιολόγητη η απόφαση για ακύρωση του πρώτου διαγωνισμού, εξηγεί γιατί είναι διάτρητος με τον τρόπο που προκηρύχτηκε ο νέος και καλεί στην προκήρυξη άλλου με γνώμονα «την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αρχιτεκτονικού αποτελέσματος, το σεβασμό προς το θεσμό των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και την αποκατάσταση της διεθνούς εικόνας και αξιοπιστίας της χώρας μας». Τονίζει δε ότι σε αντίθετη περίπτωση, «δε διασφαλίζεται η φερεγγυότητα του διαγωνισμού και με αυτήν την έννοια θα πρέπει τα μέλη του (σ. σ. οι αρχιτέκτονες) να εκτιμήσουν τη συμμετοχή τους ή την αποχή τους».

Στην επιστολή του ο ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ σημειώνει τα εξής:

  • Το Ολυμπιακό Χωριό αποτελεί το σημαντικότερο από τα ολυμπιακά έργα και τη μεγαλύτερη ίσως πολεοδομική - οικιστική παρέμβαση που έγινε ποτέ στο λεκανοπέδιο της Αττικής, καθώς πρόκειται για την ίδρυση μιας νέας πόλης 16.000 κατοίκων με διττή χρήση, ολυμπιακή - μεταολυμπιακή (εργατικές κατοικίες). Ο ΣΑΔΑΣ είχε ήδη εγκαίρως διατυπώσει τις αντιρρήσεις του για τη χωροθέτηση του έργου, για λόγους που σχετίζονται με την πολεοδομική και αρχιτεκτονική φυσιογνωμία, καθώς και τις χρήσεις και τις φορτίσεις του ευρύτερου χώρου του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας. Στους λόγους αυτούς, μετά το σεισμό του περασμένου Σεπτέμβρη, προστέθηκε δραματικά και η σεισμική ευπάθεια της περιοχής, η οποία βρίσκεται ακριβώς επάνω στο ρήγμα.
  • Σε ό,τι αφορά τη μελέτη και κατασκευή του έργου, ο ΣΑΔΑΣ είχε επίσης εγκαίρως διατυπώσει την πάγια θέση του ότι έργα τέτοιας σημασίας και κλίμακας δεν είναι δυνατόν να διεκπεραιώνονται παρά μόνο μέσα από τις διαδικασίες των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Η ΟΕΟΑ, αγνοώντας τις απόψεις του ΣΑΔΑΣ και άλλων φορέων και παρακάμπτοντας στοιχειώδεις αρχές δεοντολογίας, προχώρησε σε άλλες επιλογές. Προκήρυξε τον Αύγουστο του 1999 κλειστό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με προεπιλογή σε πρώτη φάση έξι υποψήφιων από το σύνολο των αρχικών συμμετοχών, οι οποίοι θα προχωρούσαν στη δεύτερη φάση. Από τις βραβευμένες μελέτες της δεύτερης αυτής φάσης και την πιθανή σύνθεσή τους θα προέκυπταν οι προμελέτες του έργου σε πολεοδομικό και οικιστικό επίπεδο. Ο ΣΑΔΑΣ, παρά τις επιφυλάξεις για το χαρακτήρα του διαγωνισμού και με σκοπό την έγκαιρη κατασκευή του έργου, έστειλε κατ' ανοχή εκπρόσωπό του στην 7μελή Κριτική Επιτροπή (τρεις ξένοι καθηγητές και εκπρόσωποι του ΤΕΕ, του ΣΑΔΑΣ, του ΕΜΠ και του αγωνοθέτη).
  • Το Δεκέμβρη του 1999 ένα και πλέον μήνα μετά τη λήξη της πρώτης φάσης, το ΔΣ της «Αθήνας 2004» ακύρωσε το διαγωνισμό, με το αιτιολογικό ότι «δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένη» η απόφαση της Κριτικής Επιτροπής. Από το πρακτικό της Κριτικής Επιτροπής και το 25σέλιδο υπόμνημα που τη συνόδευσε προκύπτει ότι αντιθέτως αβάσιμος και ατεκμηρίωτος είναι ο παραπάνω ισχυρισμός. Με την απόφαση αυτή το ΔΣ πέραν του ότι εκτέθηκε διεθνώς η αξιοπιστία της χώρας μας, δημιουργήθηκαν και σοβαρά προβλήματα δεοντολογίας και ηθικής τάξης, αλλά και προβλήματα υπέρβασης των εθνικών και κοινοτικών θεσμικών πλαισίων για τους διαγωνισμούς, με απρόβλεπτες ακόμα συνέπειες.
  • Στις 30 Δεκέμβρη 1999 η «Αθήνα 2004» προκήρυξε νέο διαγωνισμό ιδεών για τη διατύπωση προτάσεων Σχεδίου Γενικής Διάταξης (Masterplan), σε συνδυασμό με την επίλυση των κτιριολογικών απαιτήσεων για την ολυμπιακή και τη μεταολυμπιακή χρήση του οικισμού από τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας. Το θετικό στη νέα προκήρυξη είναι ότι ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός χωρίς προεπιλογή. Πέρα από αυτό όμως και η νέα διαδικασία είναι θεσμικά και δεοντολογικά διάτρητη, καθώς εισάγει νέες μεθοδεύσεις περί τους διαγωνισμούς, πρωτοφανείς και απαράδεκτες για τα ελληνικά δεδομένα:

- Η απόφαση της κριτικής επιτροπής δεν είναι δεσμευτική για την αναθέτουσα αρχή.

- Οι βραβευμένοι μελετητές δεν έχουν δικαίωμα στην ανάθεση τυχόν συμπληρωματικών συμβάσεων.

- Η αναθέτουσα αρχή διατηρεί το δικαίωμα να χρησιμοποιεί κατά την κρίση της εν όλω ή εν μέρει (ή και καθόλου) τις βραβευμένες μελέτες.

- Προμελέτη η οποία θα παραδοθεί από την «Αθήνα 2004» στον ΟΕΚ για την εκτέλεση του έργου, με το σύστημα της μελετοκατασκευής, είναι δυνατόν να ανατεθεί στους βραβευμένους ή άλλους μελετητές και πάντως ύστερα από διαπραγμάτευση της αμοιβής.

«Τι είδους Διαγωνισμός είναι αυτός όπου η αναθέτουσα αρχή, χωρίς καμιά διαπραγμάτευση απονέμει τα βραβεία, αναθέτει τις προμελέτες, καθορίζει τις αμοιβές κλπ. και τι εχέγγυα παρέχει στους διαγωνιζόμενους για τη συμμετοχή τους;» καταλήγει ο ΣΑΔΑΣ, σημειώνοντας ότι από την 5μελή Κριτική Επιτροπή αποκλείστηκε η εκπροσώπηση του συλλογικού οργάνου των αρχιτεκτόνων, κάτι που είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και συμβαίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας.

ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΘΗΝΑΣ
Νέες γραμμές τρόλεϊ και αλλαγές σε στάσεις και αφετηρίες

Αλλαγές σε στάσεις και αφετηρίες λεωφορείων των αστικών συγκοινωνιών από αύριο και νέες γραμμές τρόλεϊ από μεθαύριο Δευτέρα, ανακοίνωσε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας (ΟΑΣΑ).

Οι αλλαγές αφορούν το συγκοινωνιακό άξονα Α8 Αθήνα - Νέα Ιωνία - Μαρούσι, του οποίου - λόγω έργων για τη διάνοιξη της λεωφόρου Σταυρού - Ελευσίνας - από αύριο μεταφέρεται το τέρμα από τον παράδρομο της λεωφόρου Κηφισίας (κοντά στο ύψος του ΟΤΕ) στην οδό Διονύσου, στον Αγιο Θωμά Αμαρουσίου. Επίσης, από τον ίδιο παράδρομο, μεταφέρονται στην Πλατεία Δημοκρατίας του Δήμου Πεύκης και οι αφετηρίες των γραμμών 501 Μαρούσι - Πεύκη Α και 527 Μαρούσι - Πεύκη Β.

Οσον αφορά τις νέες γραμμές τρόλεϊ, που θα τεθούν σε λειτουργία από μεθαύριο Δευτέρα, ανακοινώθηκε ότι η γραμμή Ανω Κυψέλη - Πετράλωνα (9) χωρίζεται στα δύο και τα τρόλεϊ θα ξεκινούν από το ίδιο τέρμα στην Ανω Κυψέλη, αλλά θα τερματίζουν στην Πλατεία Κλαυθμώνος. Παράλληλα, θα λειτουργήσουν δύο νέες κυκλικές γραμμές 22 και 23, που θα συνδέουν τα Πετράλωνα με το κέντρο της Αθήνας. Στη γραμμή 22 τα τρόλεϊ θα έχουν αφετηρία και τέρμα την οδό Θεσσαλονίκης στα Πετράλωνα και διαδρομή: Πειραιώς, Σταδίου, Πλατεία Συντάγματος, Φιλελλήνων, Συγγρού, Βεΐκου, Γ. Κολοκοτρώνη, Πλατεία Μερκούρη και Κυκλώπων. Τα τρόλεϊ της γραμμής 23 θα ξεκινούν και θα τερματίζουν στην οδό Τριών Ιεραρχών και Πετραλώνων, ακολουθώντας τη διαδρομή: Πλατεία Μερκούρη, Γ. Κολοκοτρώνη, Πλατεία Κουντουριώτη, Δημητρακοπούλου, Συγγρού, Βασ. Αμαλίας, Πανεπιστημίου και Πειραιώς.

Εκπτωση 30% στην «Ολυμπιακή»

Εκπτωση 30% στα εισιτήρια ανακοίνωσε η «Ολυμπιακή Αεροπορία». Η έκπτωση που θα ισχύσει από μεθαύριο Δευτέρα μέχρι και τις 25 Μάρτη 2000, αφορά όλους τους προορισμούς της Ευρώπης, της Νέας Υόρκης - Βοστώνης και της Λάρνακας, καθώς και τις εννιά πτήσεις που εκτελεί η εταιρία στο εσωτερικό (Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Ρόδο, Κω, Μυτιλήνη, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα και Κέρκυρα).

Ενδεικτικά, με την έκπτωση, οι νέες τιμές της ΟΑ στο εσωτερικό μειώνονται από 26.000 δρχ. σε 18.200 δρχ. (στις τιμές αυτές δεν υπολογίζονται οι φόροι).

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΡΝΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Απαράδεκτη απόφαση να επιτραπεί το κυνήγι στην Πύλο

Για «προεκλογικές εκπτώσεις» στην προστασία της άγριας ζωής στην Πύλο, καταγγέλλουν τον γγ της Περιφέρειας Πελοποννήσου οι εκπρόσωποι της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας.

Οπως καταγγέλλουν σε χτεσινή τους ανακοίνωση, η απόφαση του γγ να επιτρέψει το κυνήγι στην Πύλο και μάλιστα σε μόνιμο καταφύγιο θηραμάτων (στη λιμνοθάλασσα Γιάλοβα), το διάστημα 20 Γενάρη - 29 Φλεβάρη 2000, είναι «παράλογη», συνιστά «παγκόσμια πρωτοτυπία» και θα έχει τραγικές συνέπειες ( θα προκαλέσει ανυπολόγιστη καταστροφή ) στην ορνιθοπανίδα της περιοχής. Κι αυτό γιατί τα πουλιά, τόσο τα υδρόβια θηρεύσιμα, όσο και τα προστατευόμενα είδη, έχουν επιλέξει ήδη την περιοχή για το ξεχειμώνιασμα και αδυνατούν πλέον να βρουν εναλλακτικό τόπο για το υπόλοιπο του χειμώνα. Αυτό σημαίνει ότι τα πουλιά δεν έχουν πλέον καμιά προσαρμογή σε συνθήκες θήρας και, όσα δε σφαγιαστούν επιτόπου, θα πεθάνουν από εξάντληση στη διάρκεια άσκοπων περιπλανήσεων σε αναζήτηση ασφαλούς τόπου.

Οι εκπρόσωποι της Εταιρείας ζητούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες της πολιτείας την άμεση ανάκληση της απόφασης.

Υπηρέτες των συμφερόντων της «Μπρίτις»

Για «καταστροφικά σχέδια», που βάζουν σε κίνδυνο το μέλλον της «Ολυμπιακής Αεροπορίας» (ΟΑ), ενόψει και της μετεγκατάστασης του εθνικού αερομεταφορέα στο υπό κατασκευή αεροδρόμιο Σπάτων, καταγγέλλουν τους Εγγλέζους «μάναντζερ» οι τεχνικοί της εταιρίας.

Με χτεσινή του ανακοίνωση, το ΔΣ της Ενωσης Πτυχιούχων Τεχνικών Αεροπλάνων ΟΑ (ΕΠΤΑΟΑ) καταγγέλλει ότι οι Εγγλέζοι της «Σπίντγουιν» (θυγατρική της «Μπρίτις Εργουέις») μεθοδεύουν την περικοπή των εγκαταστάσεων της Τεχνικής Διεύθυνσης στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων, κάτι που σημαίνει ότι η Τεχνική Βάση συρρικνωμένη θα μετατραπεί από επισκευαστικό κέντρο σε συνεργείο ελαφράς συντήρησης αεροπλάνων.

Οι εκπρόσωποι της ΕΠΤΑΟΑ καταγγέλλουν ευθέως ότι οι μεθοδεύσεις των Εγγλέζων έχουν στόχο να εξυπηρετήσουν τα συμφέροντα της «Μπρίτις» και δηλώνουν ότι οι μηχανικοί αεροπλάνων της ΟΑ θα δώσουν τη μάχη για να αποτρέψουν τα καταστροφικά σχέδια της «Σπίντγουιν», που βάζουν σε κίνδυνο το μέλλον της ΟΑ και των εργαζομένων της Τεχνικής Διεύθυνσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ