Σάββατο 22 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ
Διάτρητος ο νέος διαγωνισμός για το Ολυμπιακό Χωριό

Χαρακτηρίζει  αναιτιολόγητη την ακύρωση του πρώτου και καλεί την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων στην προκήρυξη νέου ανοικτού διαγωνισμού, σύμφωνα με τους ισχύοντες θεσμούς

Να αναθεωρήσει ριζικά την απόφασή της για τη διενέργεια του νέου ανοιχτού διαγωνισμού για τον αρχιτεκτονικό και πολεοδομικό σχεδιασμό του Ολυμπιακού Χωριού καλεί την Οργανωτική Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» (ΟΕΟΑ) ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών - Πανελλήνια Ενωση Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ), καταγγέλλοντας ότι είναι μια «θεσμικά και δεοντολογικά διάτρητη διαδικασία, καθώς εισάγει νέες μεθοδεύσεις περί τους διαγωνισμούς, πρωτοφανείς και απαράδεκτες για τα ελληνικά δεδομένα».

Ο ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ καταγγέλλει συνολικά τις διαδικασίες που ακολουθεί η ΟΕΟΑ στο θέμα αυτό. Με επιστολή του προς την ΟΕΟΑ, την οποία κοινοποιεί προς το ΕΜΠ, το ΤΕΕ, την Κριτική Επιτροπή του διαγωνισμού τονίζει ότι είναι αναιτιολόγητη η απόφαση για ακύρωση του πρώτου διαγωνισμού, εξηγεί γιατί είναι διάτρητος με τον τρόπο που προκηρύχτηκε ο νέος και καλεί στην προκήρυξη άλλου με γνώμονα «την επίτευξη του καλύτερου δυνατού αρχιτεκτονικού αποτελέσματος, το σεβασμό προς το θεσμό των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών και την αποκατάσταση της διεθνούς εικόνας και αξιοπιστίας της χώρας μας». Τονίζει δε ότι σε αντίθετη περίπτωση, «δε διασφαλίζεται η φερεγγυότητα του διαγωνισμού και με αυτήν την έννοια θα πρέπει τα μέλη του (σ. σ. οι αρχιτέκτονες) να εκτιμήσουν τη συμμετοχή τους ή την αποχή τους».

Στην επιστολή του ο ΣΑΔΑΣ - ΠΕΑ σημειώνει τα εξής:

  • Το Ολυμπιακό Χωριό αποτελεί το σημαντικότερο από τα ολυμπιακά έργα και τη μεγαλύτερη ίσως πολεοδομική - οικιστική παρέμβαση που έγινε ποτέ στο λεκανοπέδιο της Αττικής, καθώς πρόκειται για την ίδρυση μιας νέας πόλης 16.000 κατοίκων με διττή χρήση, ολυμπιακή - μεταολυμπιακή (εργατικές κατοικίες). Ο ΣΑΔΑΣ είχε ήδη εγκαίρως διατυπώσει τις αντιρρήσεις του για τη χωροθέτηση του έργου, για λόγους που σχετίζονται με την πολεοδομική και αρχιτεκτονική φυσιογνωμία, καθώς και τις χρήσεις και τις φορτίσεις του ευρύτερου χώρου του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας. Στους λόγους αυτούς, μετά το σεισμό του περασμένου Σεπτέμβρη, προστέθηκε δραματικά και η σεισμική ευπάθεια της περιοχής, η οποία βρίσκεται ακριβώς επάνω στο ρήγμα.
  • Σε ό,τι αφορά τη μελέτη και κατασκευή του έργου, ο ΣΑΔΑΣ είχε επίσης εγκαίρως διατυπώσει την πάγια θέση του ότι έργα τέτοιας σημασίας και κλίμακας δεν είναι δυνατόν να διεκπεραιώνονται παρά μόνο μέσα από τις διαδικασίες των αρχιτεκτονικών διαγωνισμών. Η ΟΕΟΑ, αγνοώντας τις απόψεις του ΣΑΔΑΣ και άλλων φορέων και παρακάμπτοντας στοιχειώδεις αρχές δεοντολογίας, προχώρησε σε άλλες επιλογές. Προκήρυξε τον Αύγουστο του 1999 κλειστό αρχιτεκτονικό διαγωνισμό με προεπιλογή σε πρώτη φάση έξι υποψήφιων από το σύνολο των αρχικών συμμετοχών, οι οποίοι θα προχωρούσαν στη δεύτερη φάση. Από τις βραβευμένες μελέτες της δεύτερης αυτής φάσης και την πιθανή σύνθεσή τους θα προέκυπταν οι προμελέτες του έργου σε πολεοδομικό και οικιστικό επίπεδο. Ο ΣΑΔΑΣ, παρά τις επιφυλάξεις για το χαρακτήρα του διαγωνισμού και με σκοπό την έγκαιρη κατασκευή του έργου, έστειλε κατ' ανοχή εκπρόσωπό του στην 7μελή Κριτική Επιτροπή (τρεις ξένοι καθηγητές και εκπρόσωποι του ΤΕΕ, του ΣΑΔΑΣ, του ΕΜΠ και του αγωνοθέτη).
  • Το Δεκέμβρη του 1999 ένα και πλέον μήνα μετά τη λήξη της πρώτης φάσης, το ΔΣ της «Αθήνας 2004» ακύρωσε το διαγωνισμό, με το αιτιολογικό ότι «δεν ήταν επαρκώς τεκμηριωμένη» η απόφαση της Κριτικής Επιτροπής. Από το πρακτικό της Κριτικής Επιτροπής και το 25σέλιδο υπόμνημα που τη συνόδευσε προκύπτει ότι αντιθέτως αβάσιμος και ατεκμηρίωτος είναι ο παραπάνω ισχυρισμός. Με την απόφαση αυτή το ΔΣ πέραν του ότι εκτέθηκε διεθνώς η αξιοπιστία της χώρας μας, δημιουργήθηκαν και σοβαρά προβλήματα δεοντολογίας και ηθικής τάξης, αλλά και προβλήματα υπέρβασης των εθνικών και κοινοτικών θεσμικών πλαισίων για τους διαγωνισμούς, με απρόβλεπτες ακόμα συνέπειες.
  • Στις 30 Δεκέμβρη 1999 η «Αθήνα 2004» προκήρυξε νέο διαγωνισμό ιδεών για τη διατύπωση προτάσεων Σχεδίου Γενικής Διάταξης (Masterplan), σε συνδυασμό με την επίλυση των κτιριολογικών απαιτήσεων για την ολυμπιακή και τη μεταολυμπιακή χρήση του οικισμού από τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας. Το θετικό στη νέα προκήρυξη είναι ότι ο διαγωνισμός είναι ανοιχτός χωρίς προεπιλογή. Πέρα από αυτό όμως και η νέα διαδικασία είναι θεσμικά και δεοντολογικά διάτρητη, καθώς εισάγει νέες μεθοδεύσεις περί τους διαγωνισμούς, πρωτοφανείς και απαράδεκτες για τα ελληνικά δεδομένα:

- Η απόφαση της κριτικής επιτροπής δεν είναι δεσμευτική για την αναθέτουσα αρχή.

- Οι βραβευμένοι μελετητές δεν έχουν δικαίωμα στην ανάθεση τυχόν συμπληρωματικών συμβάσεων.

- Η αναθέτουσα αρχή διατηρεί το δικαίωμα να χρησιμοποιεί κατά την κρίση της εν όλω ή εν μέρει (ή και καθόλου) τις βραβευμένες μελέτες.

- Προμελέτη η οποία θα παραδοθεί από την «Αθήνα 2004» στον ΟΕΚ για την εκτέλεση του έργου, με το σύστημα της μελετοκατασκευής, είναι δυνατόν να ανατεθεί στους βραβευμένους ή άλλους μελετητές και πάντως ύστερα από διαπραγμάτευση της αμοιβής.

«Τι είδους Διαγωνισμός είναι αυτός όπου η αναθέτουσα αρχή, χωρίς καμιά διαπραγμάτευση απονέμει τα βραβεία, αναθέτει τις προμελέτες, καθορίζει τις αμοιβές κλπ. και τι εχέγγυα παρέχει στους διαγωνιζόμενους για τη συμμετοχή τους;» καταλήγει ο ΣΑΔΑΣ, σημειώνοντας ότι από την 5μελή Κριτική Επιτροπή αποκλείστηκε η εκπροσώπηση του συλλογικού οργάνου των αρχιτεκτόνων, κάτι που είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και συμβαίνει για πρώτη φορά στη χώρα μας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ