ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Απρίλη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Αντίο» σε μια μεγάλη ελληνική φωνή

«Μέσα στη φωνή του, όλος ο καημός του ελληνικού λαού, όλο του το μεράκι και όλη του η λεβεντιά φαίνονται σ' όλο τους το μεγαλείο! Θυμάμαι ότι σε μεγάλα γεγονότα της νεοελληνικής μας ιστορίας, σε κρίσιμες αγωνιστικές στιγμές του ελληνικού λαού, η φωνή του Μπιθικώτση βρισκόταν πάντοτε μπροστά, τραγουδώντας τη "Ρωμιοσύνη"», έλεγε ο Γιάννης Ρίτσος για τον Γρηγόρη Μπιθικώτση.

Σήμερα η Ρωμιοσύνη αποχαιρετά τον τραγουδιστή, που με τη φωνή και το ταλέντο του ερμήνευσε μοναδικά σπουδαίους ποιητές και μεγάλα μουσικά έργα, που εξέφρασε μιαν ολόκληρη εποχή στο λαϊκό τραγούδι. Η σορός του εκτίθεται σήμερα και αύριο σε λαϊκό προσκύνημα στο παρεκκλήσι της Μητρόπολης. Η κηδεία του, δαπάνη του ΥΠΠΟ, θα γίνει τη Δευτέρα, με νεκρώσιμη ακολουθία στις 3 μ.μ., στη Μητρόπολη και έπειτα θα ταφεί στο Α` Νεκροταφείο. Παράκληση της οικογένειας Μπιθικώτση είναι αντί στεφάνων να κατατεθούν χρήματα στο «Χαμόγελο του Παιδιού» (τηλ. 210-3330.640).

«O Γρηγόρης Μπιθικώτσης, ένας αγαπημένος φίλος και συνεργάτης, έφυγε για πάντα. Ηταν η μεγαλύτερη φωνή της Ελλάδας. H οδύνη μου είναι πολύ μεγάλη. Δεν μπορεί να χωρέσει σε λόγια», ανέφερε, αποχαιρετώντας τον, ο Μ. Θεοδωράκης. «Ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης είναι ένα σημαντικό κομμάτι της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Η μοναδική φωνή του, που κατάφερε να παντρέψει το έργο των σημαντικότερων Ελλήνων ποιητών με τη μαγευτική μουσική των Θεοδωράκη και Χατζιδάκι...», δήλωσε ο πρωθυπουργός και υπουργός Πολιτισμού Κ. Καραμανλής. Δηλώσεις για το θάνατό του έκανε σύσσωμη η πολιτική ηγεσία.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΚΕ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΒΟΥΛΗ
Να προστατευθούν τα μνημεία

Ο χώρος όπου διατηρούνται λείψανα του αρχαίου ναού της Αρτέμιδας
Ο χώρος όπου διατηρούνται λείψανα του αρχαίου ναού της Αρτέμιδας
Την άμεση λήψη μέτρων διάσωσης από την τσιμεντοποίηση του ναού της Αγροτέρας Αρτέμιδος και από την εξαφάνιση των «Ξενία», ζητούν οι ευρωβουλευτές του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης και Διαμάντω Μανωλάκου, με αντίστοιχες Ερωτήσεις τους στην Ευρωβουλή.

Ο Θ. Παφίλης σημειώνει ότι ο ναός της Αγροτέρας Αρτέμιδος βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο κατεδάφισης, για οικοπεδοποίηση και οικοδόμηση του χώρου όπου βρίσκεται. Θυμίζει ότι ενώ το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, από το 1964, τάχθηκε υπέρ της απαλλοτρίωσης του χώρου και της ανάδειξης του μνημείου, ξανατίθεται θέμα μη απαλλοτρίωσης. «Η σπουδαιότητα του ναού και η ομοιότητά του με αυτόν της Απτέρου Νίκης επισημαίνεται από όλους τους αρχαίους και μεταγενέστερους περιηγητές», σημειώνει ο ευρωβουλευτής και προσθέτει ότι και ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, όπως και άλλοι φορείς, κάνουν έκκληση για την απαλλοτρίωση του χώρου.

Τέλος, ρωτά την Επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου αν και ποια μέτρα θα πάρει, «προκειμένου να διατηρηθεί ένα σημαντικό μνημείο του αρχαιοελληνικού πολιτισμού και να μη γίνει θυσία στα σχέδια τσιμεντοποίησης, προς όφελος ιδιωτών και σε βάρος του φυσικού, αισθητικού και ιστορικού περιβάλλοντος της Αθήνας».

Η Δ. Μανωλάκου σε Ερώτηση για τα «Ξενία» διαπιστώνει ότι «η εκποίηση της δημόσιας περιουσίας δεν εμποδίζεται ούτε από την ανάγκη διάσωσης σημαντικών κτιρίων και του περιβάλλοντα χώρου τους, που αποτελούν κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς και μαρτυρία της αρχιτεκτονικής και οικονομικής ιστορίας της Ελλάδας». Θυμίζει την άμεση εμπλοκή του μεγάλου αρχιτέκτονα, Αρη Κωνσταντινίδη, στη δημιουργία των «Ξενία» της δεκαετίας του 1960, τα οποία η ευρωβουλευτής χαρακτηρίζει «κοσμήματα της ελληνικής και διεθνούς αρχιτεκτονικής, τα οποία αν και είναι καταξιωμένα σε διεθνή σχετικά βιβλία και περιοδικά, κινδυνεύουν με κατεδάφιση». Ρωτά τέλος την Επιτροπή ποια μέτρα θα πάρει για τη διάσωσή τους.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
  • «Αγρα»: Ο εκδοτικός οίκος κυκλοφόρησε τρία νέα, καλαίσθητα, μικρού σχήματος λευκώματα με έργα τέχνης, με εισαγωγικά κείμενα ξένων ιστορικών τέχνης. Πρόκειται για τα βιβλία: Ιζαμπέλ Κέιν: «Τα γυμνά του Ρενουάρ» (μετάφραση: Παλμύρα Ισμυρίδου. Το γυμνό ήταν το αγαπημένο θέμα του Ρενουάρ μέχρι το τέλος της ζωής του. Τα υπερ-αισθαντικά γυμνά του Ρενουάρ δημιούργησαν μια γυναίκα αρχέτυπο ομορφιάς και αισθησιασμού). Μ. Α. Μίχαελ: «Πιέρο Ντέλλα Φραντσέσκα» (μετάφραση: Παλμύρα Ισμυρίδου. Το βιβλίο αφορά στις υπέροχες τοιχογραφίες του Πιέρο Ντέλλα Φραντσέσκα στον Αγιο Φραγκίσκο του Αρέτσο, που φιλοτεχνήθηκαν το 1452, και περιλαμβάνουν αμέτρητες περίτεχνες φιγούρες με πλούσια διακόσμηση και ρεαλιστικές λεπτομέρειες). Μπερενίς Τζέφρυ - Σνάιτερ: «Κυκλαδικά είδωλα» (μετάφραση: Ιωάννα Λευκάκου. Στο βιβλίο εικονίζονται διάσημα είδωλα σμιλεμένα απέριττα σε διάφανο μάρμαρο. Τα κυκλαδίτικα, αινιγματικά πάντα, ειδώλια επηρέασαν μεγάλους δημιουργούς, όπως οι Μποντιλιάνι, Μαρανκούζι και Πικάσο). Επίσης κυκλοφόρησαν: Βάλτερ Μόερς: «Οι 13 1/2 ζωές του Μπλε Αρκούδου» (μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου. Βιβλίο παραμυθικής αλληγορίας για μεγάλους και μικρούς αναγνώστες. Ενα «ταξίδι» στον κόσμο, στο παρελθόν, στη φύση, στη θάλασσα και στα παραμυθικά πλάσματά τους).
  • Ολιβερ Ρολέν: «Τοπία καταγωγής» (μετάφραση: Εφη Γιαννοπούλου. Ο Γάλλος μυθιστοριογράφος με πέντε «αφηγήματα» σκιαγραφεί χρόνια «μαθητείας», «τοπία» και καταστάσεις που καθόρισαν το έργο πέντε μεγάλων δημιουργών: Χεμινγουέι, Ναμπόκοφ, Μπόρχες, Μισώ, Καουμπάτα).
  • Νταήλα Κομάστρι Μοντανάρι: «Θάνατοι στην Πομπηία - Οι έρευνες του Πόπλιου Ακρηλίου» (μετάφραση: Σταύρος Παπασπύρου. Ιστορικό μυθιστόρημα, με ήρωα τον συγκλητικό Πόπλιο Ακρήλιο Στάτιο, πρωταγωνιστή όλων των «λατινικών αστυνομικών μυθιστορημάτων»).
  • Μουσείο Μπενάκη και Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης: «Λεωνίδας Παπάζογλου». (Φωτογραφικά πορτρέτα από την Καστοριά και την περιοχή της την περίοδο του Μακεδονικού Αγώνα. Λεύκωμα 100 φωτογραφιών από τη συλλογή του Γιώργου Γκολομπία, οι οποίες εκτέθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη).
  • Πατάκης: Στάθης «Τα δικά μας παιδιά». (Νέο λεύκωμα με σκίτσα του Στάθη Σταυρόπουλου, σατιρικές, καυστικές γελοιογραφίες για πρόσωπα και πράγματα της παράλογης δικομματικής κωμωδίας κατά το 2004).
  • «Κέδρος»: Αμπίλιο Εστέβες «Τα μακρινά παλάτια» (μετάφραση Μελίνα Παναγιωτίδου, μυθιστόρημα του βραβευμένου Κουβανού ποιητή, πεζογράφου, δραματουργού, που διαδραματίζεται σε θέατρο, στη σημερινή Αβάνα).
  • Ελενα Χουζούρη «Σκοτεινός Βαρδάρης» (μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στο Μελένικο, στη Θεσσαλονίκη και στο Παρίσι στα χρόνια 1911-1913).
  • Διαμαντής Αξιώτης «Μοιρασμένα χιλιόμετρα» (μυθιστόρημα).
  • Αλεξάνδρα Λειβαδίτου «Καράβι στη μέση της κάμαρας» (μυθιστόρημα).
  • Ελισάβετ Παπαδοπούλου «Κληρονόμησα όλες τις φίλες της μαμάς μου» (μυθιστόρημα, με θέμα την εγκυμοσύνη, τη γέννηση, τη ζωή).
  • Δήμητρα Λέτσα «Διαφυγόντα βλέμματα» (ποιήματα).
  • Ουίλιαμ Σαίξπηρ «Ιούλιος Καίσαρας» (διασκευή Τζέμη Τασάκου, εικονογράφηση Ευαγγελία Βασιλειάδου, για παιδιά).
  • Ζαχαρίας Σάκκης «Τι ωραίος που είναι ο κόσμος» (εικονογράφηση Ντανιέλα Σταματιάδη. Παραμύθι ενός τρυφερού παππού).
  • Ζέφη Κόλια «Ποπ καφέ. Το στέκι των παράξενων πλασμάτων» (εικόνες Γιώργος Δημητρίου, παραμύθι).
  • Δημήτρης Κάσσαρης «Οι χοντρές κυρίες» (εικονογράφηση Λήδα Βαρβαρούση, παραμύθι).
  • Σοφία Μαντούβαλου «Μια φαντασμένη κατσαρίδα φοράει περούκα με κοτσίδα» και «Μια μύγα με τακούνια γαργαλάει δυο ρουθούνια» (παραμύθια σε στιχάκια, με εικονογράφηση Δέσποινας Καραπάνου).
  • «Ισνάφι» (Σουλίου 18, 45332 Ιωάννινα, τηλ. 26510-70703). Ρίτσαρντ Ν. Μάντελ «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες των ναζί» (μετάφραση Βαγγέλης Κούταλης, επιμέλεια Ασπα Γολέμη. Εικονογραφημένη, με φωτογραφικά ντοκουμέντα, ιστορική μελέτη για τη ναζιστική Γερμανία και τους αγώνες που οργάνωσε).
  • Τζάνετ Μπιχ - Πέτερ Σταουντεμάιερ «Οικο-φασισμός, μαθήματα από τη γερμανική εμπειρία» (μετάφραση Βασίλης Καπετανγιάννης - Βαγγέλης Κούταλης. Ιστορικοκοινωνική μελέτη για την «καλλιέργεια» του φασισμού στην οικογένεια και την κοινωνία).
  • Μάργκαρετ Χάσλουκ «Ο άγραφος νόμος στην Αλβανία» (μετάφραση Εύη και Παναγιώτης Χατζηπούλης. Ιστορική μελέτη για την Αλβανία στις αρχές του 20ού αιώνα).
  • «Ελληνες και Εβραίοι εργάτες στη Θεσσαλονίκη των Νεοτούρκων» (Το βιβλίο, με υπότιτλο «Υποσημείωση 1», περιλαμβάνει δυο μελέτες: Του Σουκρόν Ιλιτζάης με θέμα «Ο εβραϊκός σοσιαλισμός στην οθωμανική Θεσσαλονίκη» και της Μαρίνας Αγγελοπούλου με θέμα «Ζητήματα σχετικά με την απεργία των Ελλήνων σερβιτόρων στη Θεσσαλονίκη το 1908»).
  • «Ιστορία εικονογραφημένη» (ιστορικό περιοδικό, τεύχος 439, με αφιέρωμα στην εξερεύνηση της Αφρικής).

ΔΕ ΘΑ ΑΥΞΗΘΕΙ η τιμή των εισιτηρίων και των προϊόντων στα κυλικεία των κινηματογράφων, παρά την αύξηση του ΦΠΑ, διαβεβαιώνει, με ανακοίνωσή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αιθουσαρχών - Κινηματογραφιστών. Στην ανακοίνωση τονίζεται ότι τη διαφορά που προκύπτει από την αύξηση του ΦΠΑ θα την επιβαρυνθούν οι αίθουσες, ενώ, σε επικοινωνία του «Ρ» με τον επίτιμο πρόεδρο της ομοσπονδίας, Α. Φούκη, ο τελευταίος δήλωσε ότι η δέσμευση για μη αύξηση του εισιτηρίου αφορά σε όλους τους κινηματογράφους, συμπεριλαμβανομένων των «μούλτιπλεξ» (τα συγκροτήματα πολλαπλών αιθουσών).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ