ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 17 Μάη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΡΟΣ ΜΟΝΟΠΩΛΙΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΎ
«Είμαστε φθηνότεροι... »

Σε «πλατό» ξένων παραγωγών θέλει να μετατρέψει την Ελλάδα η κυβέρνηση, στο όνομα της «ανταγωνιστικότητας» της εθνικής κινηματογραφίας!

«Τώρα είναι ευκαιρία το ελληνικό φως να φωτίσει το κάδρο σας, οι ελληνικές θάλασσες να αποτελέσουν το σκηνικό σας, τα ελληνικά ορεινά τοπία να γίνουν ο χώρος δράσης της αφήγησής σας, το ελληνικό άστυ να φιλοξενήσει τους χαρακτήρες της πλοκής σας»!

Ετσι θέλει να «αναπτύξει» την εθνική κινηματογραφία ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, απευθυνόμενος (15/5) στις Κάννες στα ξένα μονοπώλια οπτικοακουστικής παραγωγής, στην εκδήλωση - φαγοπότι του ΥΠΠΟ στις Κάννες.

Η «προσέλκυση» ξένων κινηματογραφικών παραγωγών δε σταματά στο «ήλιος, θάλασσα», αλλά συνοδεύεται με φοροαπαλλαγές έως και 30% επί του συνολικού προϋπολογισμού μιας παραγωγής που θα γίνει στη χώρα. Τα οικονομικά «κίνητρα» παρουσιάστηκαν στους ξένους εκπροσώπους του οπτικοακουστικού χώρου, με τίτλο «9 λόγοι να επιλέξετε την Ελλάδα για να γυρίσετε τις ταινίες σας», τη στιγμή που η κυβέρνηση δεν ενισχύει την εθνική κινηματογραφία ούτε με ένα μέτρο. Διότι αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο με το κριτήριο της «αύξησης του κύκλου εργασιών», δηλαδή των κερδών των εταιριών, τα οποία τα συνδέει με την «ανάπτυξη» της εθνικής κινηματογραφίας.

«Η θέσπιση από μέρους των εθνικών κυβερνήσεων ανάλογων οικονομικών κινήτρων έχει φέρει σημαντικά θετικά αποτελέσματα στις εγχώριες κινηματογραφίες, αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών του σχετικού τομέα ανά χώρα», λέει το ΥΠΠΟ, σε αντίθεση με τα στοιχεία που δίνει η ίδια η ΕΕ και τα οποία δείχνουν την «άλωση» των εθνικών κινηματογραφιών από την παραγωγή μέχρι τη διανομή από τα μονοπώλια, κυρίως των ΗΠΑ.

Το χειρότερο είναι ότι την «ανάπτυξη της παραγωγής οπτικοακουστικών και κινηματογραφικών έργων στην Ελλάδα» το ΥΠΠΟ τη «βλέπει» να πραγματοποιείται «με ενθάρρυνση των επενδύσεων και με το άνοιγμα στη διεθνή κινηματογραφική και οπτικοακουστική αγορά μέσω συνεργασιών για την ανάπτυξη των συμπαραγωγών μεταξύ Ελλήνων και ξένων επαγγελματιών του κινηματογραφικού και οπτικοακουστικού χώρου (..)». «Λέξη» δεν αναφέρεται για την ανάπτυξη κινηματογραφικών υποδομών στη χώρα, ενίσχυσης νέων σκηνοθετών, ανώτατης δημόσιας σχολής κινηματογράφου, παρέμβαση στη διανομή υπέρ της εθνικής κινηματογραφίας.

Αντίθετα, η κυβέρνηση θέλει να μετατρέψει τη χώρα σε μεγάλο «πλατό» όπου θα αλωνίζουν - αν βέβαια «τσιμπήσουν» - οι πολυεθνικές, στο όνομα της «βελτίωσης» της «ανταγωνιστικότητας της εγχώριας κινηματογραφικής βιομηχανίας στην ευρωπαϊκή και διεθνή αγορά». Στην οποία, όμως, δεν αντέχουν τον καπιταλιστικό ανταγωνισμό ούτε χώρες με μεγάλη υποδομή και βαριά κινηματογραφική βιομηχανία. Να σημειωθεί ότι «παράδειγμα προς μίμηση» για την κυβέρνηση είναι - από κατά καιρούς δηλώσεις της ηγεσίας του ΥΠΠΟ - οι πρώην σοσιαλιστικές χώρες, τα στούντιο των οποίων για να επιβιώσουν παραχωρούνται για ξένες παραγωγές με εξευτελιστικά μεροκάματα - σε σχέση με όσα θα πλήρωναν οι εταιρίες στις χώρες τους - και βέβαια, χωρίς να ισχύει η «προβολή» της χώρας, αφού οι χώρες επιλέγονται με βάση το κόστος και τις υποδομές.

Βέβαια, η κυβέρνηση θέλει να «ενθαρρύνει» και τη «συμμετοχή των επιχειρήσεων παραγωγής, διανομής και των επιχειρήσεων λειτουργίας τηλεοπτικών σταθμών στην παραγωγή οπτικοακουστικών έργων», υποσχόμενη νέα κερδοφορία του ελληνικού οπτικοακουστικού κεφαλαίου.

ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΚΕ
Απαγόρευση σκοπιμοτήτων;

«Αδικαιολόγητη» χαρακτηρίζουν οι βουλευτές του ΚΚΕ Σταύρος Σκοπελίτης και Νίκος Γκατζής τη συνέχιση της απαγόρευσης της χρήσης της «λαγκάμνας» (παραδοσιακό εργαλείο αλίευσης οστράκων) στους ψαράδες του κόλπου της Καλλονής Λέσβου από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, σε Ερώτησή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού.

Οι βουλευτές σημειώνουν πως ο κόλπος της Καλλονής εξασφάλιζε για πολλά χρόνια ικανοποιητικό εισόδημα στους ψαράδες, λόγω της αφθονίας και της ποιότητας των οστράκων. Σε όλο τον κόλπο, κυρίως από την περιοχή Αχλαδερή μέχρι την Περιβόλλα, που είναι και οι πλουσιότερες σε όστρακα, χρησιμοποιούνταν η «λαγκάμνα», «χωρίς ποτέ να δημιουργηθούν προβλήματα εξαφάνισης οστράκων (όπως σήμερα τα χτένια) αλλά ούτε ποτέ να υπάρξουν ενδείξεις αρχαίων ευρημάτων».

Στις αρχές του 2003 η Αρχαιολογική Υπηρεσία «ξαφνικά απαγόρευσε τη χρήση της λαγκάμνας σ' όλο τον κόλπο, χωρίς να γίνουν γνωστοί οι λόγοι». Το αποτέλεσμα ήταν να εξασφαλίζουν σοβαρό εισόδημα μόνο τα αλιευτικά που χρησιμοποιούν καταδύσεις («ποσότητες οστράκων ανά σκάφος και μέρα μεγαλύτερες από 1 τόνο»), ενώ η πλειοψηφία των ψαράδων, που δεν έχουν δύτες, έμεινε χωρίς εισόδημα.

«Η κατάσταση αυτή έχει δημιουργήσει αγανάκτηση και αναβρασμό στους αδικημένους ψαράδες, οι οποίοι υποστηρίζουν ότι η απαγόρευση της λαγκάμνας υπηρέτησε και υπηρετεί συγκεκριμένες σκοπιμότητες», σημειώνουν οι βουλευτές. Ηδη από το 2003, με απόφαση της Γενικής τους Συνέλευσης, οι ψαράδες ζητούν να επιτραπεί η χρήση της λαγκάμνας από Αχλαδερή μέχρι Περιβόλα και να απαγορευτεί όπου έχουν εντοπιστεί, αποδεδειγμένα, αρχαιότητες.

Οι βουλευτές προσθέτουν ότι με το αίτημα συμφωνεί και η ΝΑ Λέσβου, ενώ η λαγκάμνα είναι νόμιμη, με βάση την ελληνική νομοθεσία και επιτρέπεται και στην ΕΕ. Ρωτούν, τέλος, για ποιους λόγους αποφασίστηκε η απαγόρευση, αν το ΥΠΠΟ θα επιτρέψει τη χρήση της λαγκάμνας στις παραπάνω περιοχές και αν όχι να τεκμηριώσει την άρνησή του και αν έχουν εντοπιστεί αρχαιότητες στις παραπάνω περιοχές και ποια στοιχεία τεκμηριώνουν την ύπαρξή τους.

Για τον στοχαστή της μουσικής

Στον ΕΠΟΝίτη μαχητή του φοιτητικού λόχου «Λόρδος Μπάυρον», τον διεθνούς φήμης ριζοσπάστη δημιουργό Γιάννη Ξενάκη, που χάθηκε πριν τέσσερα χρόνια, αφιερώνεται το Διεθνές Συμπόσιο του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο «Montpellier» και το «Institut Universitaire de France» - υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ - που θα γίνει από αύριο μέχρι και την Παρασκευή, στο Πανεπιστήμιο(Πανεπιστημίου 30).

Δεκάδες ξένοι και Ελληνες εισηγητές θα συμμετέχουν στις θεματικές συνεδρίες που αφορούν: Παράδοση και γνησιότητα, Αισθητικές και φιλοσοφικές προεκτάσεις στο έργο του Ξενάκη, Ανάλυση και ερμηνεία, Θεωρίες σύνθεσης και πράξη, Χώρος και μουσική, Πρώιμη ηλεκτροακουστική μουσική, Ο Ξενάκης και οι άλλοι συνθέτες. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν μέσω υπολογιστή πρωτοποριακές αναλύσεις έργων του, καθώς και των μαθηματικών θεωριών ή μοντέλων των Πολυτόπων. Επίσης θα γίνουν: στρογγυλό τραπέζι, με θέμα «Η διαλεκτική της σύνθεσης: μεταξύ παλαιού και νέου» (συντονιστής ο Αγγλος μουσικολόγος - συνθέτης Leigh Landy), με τους συνθέτες James Harley, Agostino diScipio, Γιώργου Ζερβού, Μιχάλη Λαπιδάκη, Ιωσήφ Παπαδάτου κ.ά. Ακόμη: έκθεση από το αρχείο Ελλήνων Μουσουργών του μουσικογράφου Θ. Ταμβάκου (Στοά του Βιβλίου), συναυλίες έργων του Ξενάκη με ερμηνευτές τους Ερμή Θεοδωράκη, Βασίλη Παπαβασιλείου, Δημήτρη Δεσύλλα, Θανάση Ζέρβα κ.ά., συναυλία ηλεκτροακουστικής μουσικής (Γαλλικό Ινστιτούτο, 19-20/5) κ.ά.

Πενθεί το θέατρο σκιών

Πέθανε σε ηλικία 58 χρόνων, χτυπημένος από την επάρατη, ο καραγκιοζοπαίκτης Σωτήρης Τάγκαλος και τάφηκε χτες στο νεκροταφείο Σχιστού. Γεννήθηκε στον Πειραιά (1947). Πολύ μικρός μπήκε στη σκηνή του Γιώργου Χαρίδημου. Επαγγελματικά ξεκίνησε να παίζει από το 1987, αφού το προηγούμενο διάστημα δούλεψε ως σιδεράς, φτιάχνοντας τις «σούστες», τη λαβή που κρατάνε οι καραγκιοζοπαίκτες τις φιγούρες τους.

Ο Σωτήρης Τάγκαλος διατέλεσε μέλος της διοίκησης του Πανελλήνιου Σωματείου Θεάτρου Σκιών, μετά γενικός γραμματέας και μέχρι σήμερα ταμίας. Ηταν μέλος του Καλλιτεχνικού Επιμελητηρίου, αφού οι φιγούρες που κατασκεύαζε (κυρίως από δέρμα) ήταν περίτεχνες. Συμμετείχε σε πολλές εκθέσεις με φιγούρες Θεάτρου Σκιών.

Απεργώντας ... «γιορτάζουν»

Απεργώντας, θα «γιορτάσουν» αύριο τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων οι αρχαιολόγοι, ζητώντας την απόσυρση του σ/ν για τον Οργανισμό του ΥΠΠΟ, σύμφωνα με απόφαση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ).

Ο ΣΕΑ επέλεξε συνειδητά τη συγκεκριμένη μέρα για την απεργία, δεδομένου ότι ο νέος Οργανισμός «θα πλήξει καίρια την πολιτιστική μας κληρονομιά, με τη μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ(...)». Προσθέτει ότι παρά την καθολική αντίδραση στο νομοσχέδιο, ο υφυπουργός Πολιτισμού «παραμένει απαθής» στο αίτημα για απόσυρση του νομοσχεδίου. Ζητά, επίσης, από τον υφυπουργό «να ανακαλέσει δημόσια τους βαρύτατους χαρακτηρισμούς που απηύθυνε κατά των εργαζομένων του ΥΠΠΟ σε άρθρο του» στον Τύπο, καθώς και τη συμμετοχή του ΣΕΑ στην επιτροπή αναθεώρησης του αρχαιολογικού νόμου.

  • Ανοιχτό για το κοινό μέχρι τα μεσάνυχτα θα είναι αύριο το Βυζαντινό Μουσείο Αθήνας, το οποίο, εκτός από τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, γιορτάζει και τα 90 χρόνια του. Στις 7 μ.μ. θα φιλοξενήσει την εκδήλωση του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM) με θέμα «Μουσεία: Γέφυρες Πολιτισμών».

Συναυλία με τίτλο «Ελα κάτω απ' την ομπρέλα», όπου θα παρουσιάσει τα καινούρια του τραγούδια σε στίχους Μ. Μπουρμπούλη, Ηλ. Κατσούλη, Γ. Δάγλα και Δ. Μαρκαντωνάτου, δίνει ο Σπύρος Αρσένης, σήμερα (9μμ), στο θέατρο «Αλφα» (Πατησίων και Στουρνάρη). Οι εισπράξεις θα διατεθούν για τους σκοπούς του Συλλόγου Φιλομήρων Ιθάκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ