Η αποδοτικότητα των κεφαλαίων στον κλάδο «σούπερ μάρκετ - πολυκαταστήματα», τα τελευταία χρόνια είχε την εξής πορεία:
Βεβαίως, οι εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ αποφεύγουν, όπως ο διάολος το λιβάνι, να αναφερθούν σ' αυτά τα προκλητικά στοιχεία και προτιμούν να προβάλλουν άλλους... επιχειρηματικούς δείκτες όπως το περιθώριο κέρδους, αναφέροντας ότι βρίσκεται γύρω στο 2%. Ομως, και πάλι αποσιωπούν το γεγονός ότι το 2003 ο όγκος των επίσημων, καθαρών κερδών τους έφτασε στο αστρονομικό ποσό των 209,5 εκατ. ευρώ. Και, μάλιστα, το ποσό αυτό είναι αυξημένο κατά 33,6% σε σχέση με το 2002, όταν τα καθαρά κέρδη ήταν της τάξης των 156,8 εκατ. ευρώ.
Ας πάψουν, επομένως, οι... φτωχοί ιδιοκτήτες των σούπερ μάρκετ να παριστάνουν τους αγωνιούντες για τις τιμές και την ακρίβεια...
Η ανάπτυξη της Σουηδίας ακολουθεί την κατιούσα τα τελευταία 50 χρόνια. Αυτή τη στιγμή έχει χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης από τις χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και επιπλέον από τη Βρετανία, τη Γαλλία, την Ισπανία και τη Δανία. Οσον αφορά την κατά κεφαλήν ιδιωτική κατανάλωση, κατέχει την 19η θέση ανάμεσα στις 30 χώρες του ΟΟΣΑ. Ψέματα είναι, επίσης, τα περί χαμηλών ποσοστών ανεργίας. Πρόσφατα το LO, το μεγαλύτερο συνδικάτο της χώρας και ένθερμος υποστηριχτής των σοσιαλδημοκρατών, παραδέχτηκε ότι τα πραγματικά ποσοστά ανεργίας στη Σουηδία είναι 20 - 25%. Και πέρα απ' αυτό, οι 4 στους 10 Σουηδούς παραγωγικής ηλικίας δεν εργάζονται.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι ορισμένα απ' όσα περιέχονται σε άρθρο δυο Σουηδών επιστημόνων - ερευνητών, που δημοσιεύεται στο χτεσινό «Βήμα» και καταδείχνει το έντονο αδιέξοδο, μπροστά στο οποίο έχει περιέλθει το λεγόμενο «σουηδικό μοντέλο ανάπτυξης» και, στην πραγματικότητα, η καπιταλιστική ανάπτυξη στη Σουηδία. Και σε ό,τι αφορά, βέβαια, τους προαναφερόμενους αρθρογράφους, θεωρούν ότι «η χώρα χρειάζεται μεταρρύθμιση βάσει των νόμων της αγοράς». Συμπέρασμα, στο οποίο διαφωνούμε κατηγορηματικά. Ετσι κι αλλιώς, όμως, παραμένει η αξία όλων των προαναφερθέντων στοιχείων, για όσους εγχώριους «πραματευτάδες» πουλάνε εσχάτως «σουηδικά φούμαρα» για μεταξωτές κορδέλες...
Προβλήματα αντιμετωπίζει η ηγεσία του ΣΥΝ στην προσπάθειά της να «περάσει» τη «θολή» εκλογική τακτική της στις ερχόμενες δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές. Ενα μέρος των ψηφοφόρων του κόμματος αντιδρούν στη λογική των επιλεκτικών συνεργασιών με τα κόμματα του δικομματισμού κι αντιρρήσεις εκδηλώνονται και στις κομματικές οργανώσεις του.
Κάτι τέτοιο φαίνεται να συμβαίνει και στην οργάνωση του ΣΥΝ στα Τρίκαλα, όπου το τελευταίο διάστημα έχει ξεσπάσει «πόλεμος», που οδηγεί σε διαγραφές μελών και αποχωρήσεις στελεχών.
Μέλος της Νομαρχιακής Επιτροπής, που αποχώρησε πρόσφατα, καταγγέλλει ότι η τοπική οργάνωση βρίσκεται στα χέρια μιας «ομάδας», η οποία κινείται στη λογική των συνεργασιών και των «κεντροαριστερών λύσεων» και, όπως υποστηρίζει, οδηγεί το κόμμα σε παράλυση και σε διάλυση.
Να σημειώσουμε ότι η εσωκομματική διαμάχη ανάμεσα σε στελέχη του ΣΥΝ στα Τρίκαλα είναι σφοδρή και καθημερινά στον τοπικό Τύπο φτάνουν δημοσιεύματα με αλληλοκατηγορίες και αλληλοκαρφώματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τοπικό στέλεχος διαγράφεται με την κατηγορία ότι, ως δικηγόρος, ζήτησε πρόσθετη αμοιβή από πελάτες του, που κατηγορούνταν και καταδικάστηκαν για εμπορία ναρκωτικών, προκειμένου να «τραπεζώσει» δικαστή και να εξασφαλίσει την εύνοιά του...
Απιαστο όνειρο για το μέσο εργαζόμενο οι καλοκαιρινές διακοπές. Ακόμα και ένας οικονομικός προορισμός να βρεθεί, οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες για μια λαϊκή οικογένεια είναι απλησίαστες...
Για να υπηρετηθεί πιο αποτελεσματικά το εφοπλιστικό κεφάλαιο και να... ευημερούν τα τρία βασικά εταιρικά σχήματα που ελέγχουν το σύνολο σχεδόν των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, έτσι απλά και ωμά, «ξεζουμίζουν» τους Ελληνες εργαζόμενους. Επιβάλλονται τσουχτερές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, καταργούνται τα μειωμένα εισιτήρια για φοιτητές, συνταξιούχους, ΑΜΕΑ κλπ., μειώνονται ή καταργούνται ασύμφορα δρομολόγια, ενώ πολλά πλοία είναι παμπάλαια και κακοσυντηρημένα, άρα και επικίνδυνα για επιβάτες και ναυτεργάτες.
Εν ολίγοις, να βάλουμε όλοι «βαθιά το χέρι στην τσέπη», γιατί οι εφοπλιστές ...«δε βγαίνουν»! Θα πέσουν τα καράβια τους έξω, όπως λέει κι ο λαός. Την καπιταλιστική ανάπτυξη και τον οξυμένο ανταγωνισμό των κεφαλαιοκρατών πάντα ο «κοσμάκης» τον πληρώνει. Μέχρι να τους ρίξει όλους αυτούς τους «καραβοκύρηδες» στη θάλασσα και να ησυχάσει...