ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 7 Ιούνη 2005
Σελ. /56
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΑΘΗΝΑΣ
Πετσοκόβουν την επιδότηση, μαγειρεύουν αυξήσεις

Ο υπουργός Οικονομίας ανοίγει τα χαρτιά της κυβέρνησης, αλλά ο Μ. Λιάπης προσπαθεί να αμβλύνει, για την ώρα, τις εντυπώσεις

Προανάκρουσμα ιδιωτικοποίησης και για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, με τσουχτερές αυξήσεις στα εισιτήρια, συνιστούν οι δηλώσεις του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, περί «οικονομικής εξυγίανσης των επιχειρήσεων που είναι έντονα ζημιογόνες, όπως είναι οι συγκοινωνίες». Ο Γ. Αλογοσκούφης, με συνέντευξή του σε κυριακάτικη εφημερίδα, ουσιαστικά ανήγγειλε την κατάργηση της - πενιχρής ούτως ή άλλως - επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, κάνοντας λόγο για επανεξέταση «της πολιτικής επιδότησης του κράτους». Απαντώντας σε ερώτηση, αν η διαδικασία εξυγίανσης στους συγκοινωνιακούς φορείς οδηγήσει και σε αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ο Γ. Αλογοσκούφης είπε επί λέξει: «Πρέπει να ξεκαθαρίσουν και οι κανόνες για την επιδότηση των εισιτηρίων. Ιδανικά θα έπρεπε η επιδότηση να είναι ξεκάθαρη, να αφορά συγκεκριμένο ποσό ανά εισιτήριο, ανά πελάτη και να πληρώνεται από τον Προϋπολογισμό. Αυτό δε γίνεται. Και είναι πολύ δύσκολο να γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα με δεδομένες τις δημοσιονομικές δυσκολίες».

Τις ξεκάθαρες θέσεις της κυβέρνησης, όπως αυτές εκφράστηκαν διά του Γ. Αλογοσκούφη, επιχείρησε να αμβλύνει με χτεσινές του δηλώσεις ο συναρμόδιος υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών M. Λιάπης, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών θα συνεχιστεί και ότι, για φέτος δεν τίθεται θέμα αύξησης της τιμής των εισιτηρίων στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Οικονομικών, οι προαποφασισμένες περικοπές κατά 50 εκατ. ευρώ στην επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας για το 2005 και κατά 150 εκατ. ευρώ το 2006, οδηγούν σε αύξηση της τιμής των εισιτηρίων από 6% έως και 10%, ώστε να καλυφτούν με αυτό τον τρόπο τα ελλείμματα. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, τα δεδομένα αυτά περιλαμβάνονται στο επικαιροποιημένο Πρόγραμμα Σταθερότητας, το οποίο έχει υποβάλει η κυβέρνηση στην Κομισιόν.

Τα σενάρια για την ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, φούντωσαν τις τελευταίες μέρες και με άλλα δημοσιεύματα του Τύπου, σύμφωνα με τα οποία η κυβέρνηση εξετάζει πρόταση τραπεζιτών, οι οποίοι ζητούν να αναλάβουν εξ ολοκλήρου την επέκταση και εκμετάλλευση του μετρό της Αθήνας. Παρότι τα σενάρια αυτά σπεύδουν να τα διαψεύσουν αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες, όπως είναι οι υπουργοί Μεταφορών - Επικοινωνιών και ΠΕΧΩΔΕ, εντούτοις τα σενάρια αυτά υφίστανται, τουλάχιστον σε επίπεδο εισηγήσεων ακόμα και προς τον ίδιο τον πρωθυπουργό Κ. Καραμανλή.

Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι η κυβέρνηση εδώ και μήνες επεξεργάζεται νομοσχέδιο, το οποίο προβλέπει την εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου στους δήμους και μέσω αυτών σε ιδιώτες, με την επιβολή τσουχτερού εισιτηρίου ή ακόμα και ειδικού τέλους.

Βέβαια, το δρόμο για όλα αυτά τον έχουν στρώσει από χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Απλά τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ αξιοποιώντας και τους νόμους των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ, συνεχίζει την ίδια πολιτική, η οποία βέβαια, δεν έχει στο κέντρο της τον κοινωνικό χαρακτήρα των υπηρεσιών των αστικών συγκοινωνιών, ούτε τον εργαζόμενο και τις σύγχρονες ανάγκες του.

«ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ»
Δυναμώνει τη φορολογική αφαίμαξη

Πάνω από 10% η αύξηση στους έμμεσους και άμεσους φόρους που θα πληρώσουν τα λαϊκά στρώματα για το 2005

Τα λαϊκά στρώματα της χώρας καλούνται για μια ακόμη φορά να μπαλώσουν τις «τρύπες» του προϋπολογισμού που άφησε πίσω της η γαλαζοπράσινη «δημοσιονομική διαχείριση» του προηγούμενου έτους 2004. Οπως και επίσημα αποκαλύπτεται, η φετινή (για το 2005) αύξηση των φορολογικών εσόδων θα ξεπεράσει το 10%, θα είναι δηλαδή πολύ πάνω από τον επίσημο στόχο που μπήκε στον προϋπολογισμό. Ο υφυπουργός Οικονομικών Αδ. Ρεγκούζας ομολόγησε χτες ότι η κυβέρνηση της ΝΔ «έγραψε», για το 2004, ανύπαρκτα έσοδα ύψους 1,3 δισ. ευρώ, προκειμένου να «κλείσει» τον προϋπολογισμό, χαρακτηρίζοντας «έωλη την πρόβλεψη». Γεγονός είναι, ότι η τακτική των «διπλών βιβλίων», που εγκαινίασαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, συνεχίζεται σήμερα από την κυβέρνηση της ΝΔ. Το κύριο όμως είναι ότι αυτή η συγκεκριμένη διαχείριση χρησιμοποιείται ως εφαλτήριο και άλλοθι για το μεγαλύτερο φορολογικό ξεζούμισμα των λαϊκών τάξεων και στρωμάτων.

Η πλήρης ταύτιση της γαλοζοπράσινης «δημοσιονομικής διαχείρισης» προκύπτει και από τα παρακάτω:

  • Τα φορολογικά έσοδα με βάση τον προϋπολογισμό του 2004 (κατατέθηκε και ψηφίστηκε από το ΠΑΣΟΚ) προβλέπονταν στα 40,7 δισ. ευρώ.
  • Η διάδοχη κυβέρνηση της ΝΔ στην προσπάθειά της να πιάσει το στόχο που άφησε η αντιλαϊκή «παρακαταθήκη» των προκατόχων της έγραψε εικονικά έσοδα ύψους 1,3 δισ. ευρώ. Ταυτόχρονα με τον προϋπολογισμό του 2005 επίσημα ανέβασε τον πήχη της φοροαφαίμαξης κατά 7,8% στα 43,74 δισ. ευρώ.
  • Στη συνέχεια (Γενάρης 2005) με τη μέθοδο της δημιουργικής λογιστικής «αφαίρεσε» τα εικονικά έσοδα του 2004, διατηρώντας όμως στο ακέραιο τους ποσοτικούς στόχους του 2005.
  • Είναι φανερό ότι τα εικονικά έσοδα του 2004 θα μεταφερθούν στο 2005. Ετσι, η ποσοστιαία αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης για το 2005 δεν είναι η επίσημα προβλεπόμενη (7,8%) αλλά πρόκειται να ξεπεράσει το 10%, σε μια περίοδο κατά την οποία οι «αυξήσεις» που δόθηκαν στα λαϊκά εισοδήματα βρίσκονται κάτω και από τον επίσημο πληθωρισμό!

Ο υφυπουργός Οικονομικών δήλωσε απόλυτα αισιόδοξος για το στόχο του 10%. Το μήνα Μάη του 2005 ο ΦΠΑ έφτασε στα 1,05 δισ. ευρώ (από 982 εκατ. το Μάη του 2004) με αύξηση 6,4% και τα λοιπά φορολογικά έσοδα στα 4,7 δισ. ευρώ (από 4,43 δισ. ευρώ πέρσι) με αύξηση 6,7%.

ΕΚΟΦΙΝ
Εργασιακές σχέσεις - Ασφαλιστικό στο επίκεντρο

Οι ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, τα δημόσια ασφαλιστικά - συνταξιοδοτικά συστήματα και η εφαρμογή σκληρών δημοσιονομικών πολιτικών λιτότητας, βρίσκονται στο επίκεντρο των εργασιών των Συμβουλίων Eurogroup και Ecofin, που ξεκίνησαν χτες στο Λουξεμβούργο και ολοκληρώνονται σήμερα υπό το πρίσμα της ενδιάμεσης επανεξέτασης της στρατηγικής της Λισαβόνας.

Οπως ανακοινώθηκε και από το υπουργείο Οικονομίας στις συνεδριάσεις των δύο κοινοτικών οργάνων, θα συζητηθούν: «Η σύσταση της ΕΕ για τις Γενικές Κατευθύνσεις Οικονομικής Πολιτικής (ΓΚΟΠ), καθώς και οι κατευθυντήριες γραμμές για την απασχόληση που εγκρίθηκαν στις 12 Απρίλη στο πλαίσιο της ενδιάμεσης επανεξέτασης της Στρατηγικής της Λισαβόνας». Η παρουσίαση, για πρώτη φορά σε ενιαίο κείμενο, των ΓΚΟΠ και των πολιτικών απασχόλησης, στόχο έχει την προώθηση αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στους δύο αυτούς βασικούς άξονες πολιτικής. Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας, η κοινή δημοσιοποίηση «αποσκοπεί στη διαμόρφωση μιας κοινής στρατηγικής μακροοικονομικών και μικροοικονομικών μεταρρυθμίσεων τόσο για της ΕΕ, όσο και για τα κράτη - μέλη».

Στο Ecofin θα κατατεθεί προς έγκριση σχέδιο τελικής έκθεσης σχετικά με τις ΓΚΟΠ, η οποία θα υποβληθεί στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 16 και 17 Ιούνη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ