ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Αυγούστου 2005
Σελ. /24
Νέα στοιχεία από Βρετανό πιλότο της «ΗΛΙΟΣ»

Είχε πιλοτάρει το μοιραίο «Μπόινγκ» μία βδομάδα πριν τη συντριβή και φέρεται να έχει καταθέσει για προβλήματα στη συμπίεση, στην ψύξη και για καπνό στο πιλοτήριο

Eurokinissi

Στο Βρετανό πιλότο που πέταξε με το μοιραίο αεροσκάφος της εταιρίας «ΗΛΙΟΣ», μία βδομάδα πριν τη συντριβή του στις 14 Αυγούστου στο Γραμματικό, στρέφονται τώρα όλα τα βλέμματα, αφού σύμφωνα με δημοσιεύματα του κυπριακού Τύπου είχε αναφέρει σημαντικά προβλήματα στο αεροπλάνο και στο πιλοτήριό του. Ιδιαίτερης σημασίας θεωρούνται και οι καταθέσεις του πληρώματος του αεροσκάφους, της αμέσως προηγούμενης από τη μοιραία πτήσης, από Λούτον προς Λάρνακα.

Πληροφορίες της εφημερίδας «ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ», θέλουν το Βρετανό κυβερνήτη, το όνομα του οποίου δεν έχει γίνει γνωστό και ο οποίος πέταξε με το μοιραίο «Μπόινγκ» στις 7 Αυγούστου, να κάνει λόγο στην κατάθεσή του για προβλήματα στην ψύξη, στη συμπίεση στο πιλοτήριο και για καπνό. Το δημοσίευμα σημειώνει ακόμα ότι οι εμπειρογνώμονες διεξάγουν έρευνες για το αν τα συγκεκριμένα προβλήματα καταγράφηκαν στο τεχνικό βιβλίο του αεροσκάφους, όπως έπρεπε, τι επισκευές ακολούθησαν και αν έγιναν οι προβλεπόμενες διαδικασίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, όπως δήλωσε ο Κώστας Ορφανός, πρόεδρος της Κυπριακής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων και Συμβάντων Πολιτικής Αεροπορίας, δεν ενημερώθηκε για την αναφορά του Βρετανού κυβερνήτη, περί προβλημάτων στο αεροσκάφος της «ΗΛΙΟΣ», στις 7 Αυγούστου. Οπως τόνισε η ενημέρωση της Επιτροπής θα έπρεπε να έχει λάβει χώρα την ίδια μέρα του συμβάντος.

Η Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων και Συμβάντων, διαπίστωσε ότι το σύστημα κλιματισμού του αεροσκάφους είχε χρειαστεί επιδιόρθωση πέντε φορές στο διάστημα των πέντε τελευταίων μηνών, προκαλώντας «εσωτερικές αμφιβολίες μεταξύ των μηχανικών, για την ικανότητα του αεροσκάφους να πετά».

Ο Βρετανός κυβερνήτης, είναι μεταξύ των μαρτύρων οι οποίοι θα καταθέσουν στην ελληνική Επιτροπή, ενώ η κυπριακή Επιτροπή, σύμφωνα με τον Κ. Ορφανό, αξιολογεί όσα στοιχεία έχει στη διάθεσή της και θα συμβουλεύσει την ελληνική, σχετικά με τα άτομα που πρέπει να καταθέσουν, ανεξάρτητα σε ποιο χώρο - αεροπορικές εταιρίες, πολιτική αεροπορία - ανήκουν.

Στην Κύπρο αναμένεται την ερχόμενη Δευτέρα κλιμάκιο τής υπό τον Ακριβό Τσολάκη ελληνικής Επιτροπής.

Τέλος, οι Αμερικανοί εμπειρογνώμονες που εξέτασαν τα συντρίμμια του «Μπόινγκ», καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι επρόκειτο για μία «μοιραία και σύνθετη βλάβη», η οποία οδήγησε στην πτώση του αεροσκάφους.

Στο μεταξύ, συνεχίζονται στα εργαστήρια της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης οι εξετάσεις για την ταυτοποίηση των θυμάτων της μοιραίας πτήσης. Μέχρι στιγμής έχουν αναγνωριστεί, είτε από συγγενείς είτε με τη μέθοδο του DNA, 82 σοροί, μεταξύ αυτών και η σορός του ιπτάμενου φροντιστή Ανδρέα Προδρόμου. Επισημαίνεται ότι είναι αντιφατικά τα στοιχεία για το χρόνο που παρέμεινε στο πιλοτήριο του μοιραίου «Boeing» ο άνθρωπος που προσπάθησε να ανακτήσει τον έλεγχο. Από τα στοιχεία της επιτροπής διερεύνησης ο άνθρωπος - πιθανότατα ο ιπτάμενος φροντιστής - βρισκόταν εκεί περίπου 10 λεπτά, ωστόσο, οι πιλότοι των «F-16» μιλούν για 18 λεπτά.

Εγκληματική η πολιτική της ΕΕ για τους «Ελεύθερους Ουρανούς»

Πτυχιούχοι τεχνικοί της ΥΠΑ, με εξώδικη διαμαρτυρία προς τον υπουργό Μεταφορών και αναφορά στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, είχαν προειδοποιήσει για τους κινδύνους από την κατάργηση των υποχρεωτικών ελέγχων των αεροπλάνων από πιστοποιημένους επιθεωρητές

«Σήμα κινδύνου» για το ισχυρό πλήγμα που έχει επιφέρει στην ασφάλεια των πτήσεων η κατάργηση των υποχρεωτικών ελέγχων των αεροσκαφών από εξειδικευμένους πτυχιούχους επιστήμονες έχουν εκπέμψει και στην Ελλάδα οι πιστοποιημένοι αεροναυπηγοί - επιθεωρητές της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).

Το SOS αυτό αγνοείται προκλητικά ακόμα και σήμερα - 11 μέρες μετά το πολύνεκρο αεροπορικό έγκλημα στο Γραμματικό - από την κυβέρνηση και την ηγεσία της ΥΠΑ. Ωστόσο, ερωτήματα προκαλεί και η στάση της Εισαγγελίας του Αρείου Πάγου, η οποία με συνοπτικές διαδικασίες έθεσε στο αρχείο βαρύτατες καταγγελίες, για την ασφάλεια των πτήσεων, επτά αεροναυπηγών της ΥΠΑ.

Σημειώνεται ότι οι υποχρεωτικοί τεχνικοί έλεγχοι των αεροσκαφών πριν από κάθε πτήση, από εξειδικευμένους πτυχιούχους μηχανικούς, οι οποίοι μάλιστα έπρεπε να είναι πιστοποιημένοι για το συγκεκριμένο τύπο του αεροσκάφους, καταργήθηκαν με οδηγία της ΕΕ, στο πλαίσιο της εγκληματικής πολιτικής των «Ελεύθερων Ουρανών». Αυτό είχε ως επακόλουθο - με βάση το νόμο 2912/2002 και το ΠΔ 57/2002 - οι έλεγχοι αυτοί να διενεργούνται από απλούς μηχανικούς ή ακόμα και από άλλο προσωπικό, το οποίο εκπαιδεύουν στοιχειωδώς οι ίδιες οι εταιρίες!

Την εγκληματική αυτή πολιτική για την ασφάλεια των πτήσεων έσπευσαν να εφαρμόσουν κυβέρνηση και ΥΠΑ, αφαιρώντας - και μάλιστα παράνομα - τον έλεγχο των αεροσκαφών από τους νόμιμους και πιστοποιημένους επιθεωρητές - πτυχιούχους αεροναυπηγούς και τον εκχώρησαν σε «συμβούλους»!

Την παρανομία, μάλιστα, αυτή έσπευσε να καλύψει άρον άρον η κυβέρνηση, μόλις δύο 24ωρα μετά το πολύνεκρο αεροπορικό έγκλημα στο Γραμματικό, αποστέλλοντας για υπογραφή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στα Γιάννενα (!) το Προεδρικό Διάταγμα (ΠΔ) 147, το οποίο επί της ουσίας νομιμοποιεί τη διενέργεια ελέγχων των αεροσκαφών από «συμβούλους», αντί των εξειδικευμένων και πιστοποιημένων αεροναυπηγών.

Τη δραστική υποβάθμιση του τομέα ασφάλειας πτήσεων, μετά την εκχώρηση των ελέγχων στους «συμβούλους», έχουν καταγγείλει επτά επιθεωρητές της ΥΠΑ, τόσο προς τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών, Μ. Λιάπη, στον οποίο κοινοποίησαν εξώδικη δήλωση- διαμαρτυρία, όσο και προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, με σχετική αναφορά. Σύμφωνα με τις έγγραφες αυτές καταγγελίες:

  • Δέχονται πιέσεις προκειμένου να υπογράψουν έγγραφα που να πιστοποιούν την πτητική ικανότητα αεροσκαφών. Οσοι δεν υποκύπτουν στις πιέσεις για την υπογραφή εγγράφων πιστοποίησης αεροσκαφών, παροπλίζονται και στη θέση τους προσλαμβάνονται «σύμβουλοι» με συμβάσεις αορίστου χρόνου
  • Το καθεστώς αυτό του σταδιακού παροπλισμού των μόνιμων επιθεωρητών της ΥΠΑ έχει δρομολογηθεί από καιρό και «η εκτέλεση ελέγχων πιστοποίησης αεροσκαφών και εταιριών δεν ανατίθεται πλέον στους πιστοποιημένους επιθεωρητές ασφαλείας πτήσεως της ΥΠΑ, σύμφωνα με το νόμο 2912/2002 και το ΠΔ 57/2002, αλλά σε τρίτα πρόσωπα, ιδιώτες». Ορισμένοι, μάλιστα, από αυτούς είναι πρώην εργαζόμενοι εταιριών τις οποίες τώρα καλούνται να ελέγξουν, χωρίς μάλιστα να διαθέτουν καν τα τυπικά προσόντα!

Στην εξώδικη αυτή καταγγελία των επτά αεροναυπηγών, που κοινοποιήθηκε στις 16 του Μάη στον Μ. Λιάπη και ένα μήνα αργότερα στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, γίνεται λόγος για «σειρά παρανόμων και δολίων μεθοδεύσεων που πάντοτε λαμβάνουν χώρα στο παρασκήνιο και όχι στο προσκήνιο και δύνανται να έχουν τραγικά αποτελέσματα στον τομέα ασφάλειας πτήσεων» και ζητείται η παρέμβασή τους, προκειμένου να λάβουν μέτρα «διασφάλισης και εγγύησης της νομιμότητας».

Ο μεν Μ. Λιάπης, όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι αεροναυπηγοί, δεν «αξιώθηκε» να ασχοληθεί, η δε Εισαγγελία του Αρείου Πάγου διαβίβασε το φάκελο στον αντεισαγγελέα Εφετών, ο οποίος τελικά και... έκλεισε την υπόθεση!

Ο «Ρ» αναζήτησε επίμονα χτες τον υπουργό Μεταφορών - Επικοινωνιών, Μ. Λιάπη, αλλά η απάντηση που πήραμε είναι ότι ο υπουργός ...απουσιάζει από το γραφείο του.

Από το Γραφείο Τύπου της ΥΠΑ ανακοινώθηκε ότι η διοίκηση προχωρά με αποφασιστικότητα στην προσαρμογή της διάρθρωσης και της λειτουργίας της Υπηρεσίας στους διεθνείς κανόνες και ότι για τους ελέγχους χρησιμοποιεί έμπειρους πιλότους και μηχανικούς «κατ' επιταγήν των διατάξεων» των διεθνών οργανισμών.

Πάντως, η υπόθεση «ασφάλεια πτήσεων» είναι τόσο σοβαρό ζήτημα, το οποίο για να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά απαιτείται η ανατροπή αυτής της πολιτικής, της επιχειρηματικής «ζούγκλας», που έχει επιβάλει το μεγάλο κεφάλαιο στον τομέα των αερομεταφορών. Οσο οι αερομεταφορές είναι ένα ακόμα πεδίο κερδοσκοπίας, αντί κοινωνικό αγαθό, τόσο θα θρηνούμε ανθρώπινες ζωές.

Αντικειμενικές οι έρευνες, λέει ο Κύπριος πρόεδρος

Απερρίφθη από τον πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, Τάσσο Παπαδόπουλο, η απαίτηση των πολιτικών κομμάτων για τη σύσταση «ανεξάρτητης ερευνητικής επιτροπής», η οποία θα κληθεί να διερευνήσει τυχόν ύπαρξη πολιτικών ευθυνών και τα αίτια της πτώσης του μοιραίου «Μπόινγκ».

Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, αν είναι θέμα της διεξαγόμενης έρευνας η ύπαρξη πολιτικών ευθυνών, ζήτησε να του εξηγήσει κάποιος τι εννοούν με τον όρο «πολιτικές ευθύνες», παρατηρώντας ότι «η φράση αυτή λέγεται πολύ από τον Τύπο». Ο Τ. Παπαδόπουλος αναφερόμενος στις έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη, τόνισε ότι «δεν υπάρχει κανένας στην Κύπρο, που μπορεί να αμφισβητήσει είτε την αντικειμενικότητα των εμπειρογνωμόνων της ΕΕ, είτε την απόλυτη θέληση της κυβέρνησης να διεξάγει την έρευνα σε βάθος, με αντικειμενικότητα και χωρίς κανέναν υπολογισμό ή σκοπιμότητα εναντίον κυβερνητικών υπαλλήλων, κυβερνητικών τμημάτων, ιδιωτών, εταιριών και οιουδήποτε εμπλέκεται».

Ο Κύπριος πρόεδρος σημείωσε ότι οι εμπειρογνώμονες της ΕΕ θα κάνουν δική τους ανεξάρτητη έρευνα, βάσει των εντολών που έχουν πάρει, καταγράφοντας τα επίπεδα των διαδικασιών και των μέτρων ασφαλείας των πτήσεων στην Πολιτική Αεροπορία, θα τα σχολιάσουν και θα επισημάνουν ενδεχόμενα κενά, ενώ με τα ίδια κριτήρια θα κρίνουν και την εφαρμογή των διαδικασιών στην επίμαχη πτήση. Ξεκαθάρισε ότι συμφέροντα ή κατοχή μετοχών, που ενδέχεται να αφορούν αξιωματούχους, υπουργούς, ή ακόμα και τον ίδιο δε θα επηρεάσουν τις έρευνες.

Σε συνάντησή του, χτες, με τους δύο εμπειρογνώμονες της γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας για την Ασφάλεια της Αεροπλοΐας, οι οποίοι βρίσκονται στην Κύπρο, ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας, τους διαβεβαίωσε ότι θα έχουν στη διάθεσή τους κάθε δυνατή διευκόλυνση και όσο χρειαστούν για την έρευνά τους.

Ο Κύπριος υπουργός Συγκοινωνιών και Εργων, Χάρης Θράσου, ο οποίος παραβρέθηκε στη συνάντηση, σημείωσε ότι οι δύο εμπειρογνώμονες μπορούν «να έχουν συνάντηση με όποιον θελήσουν, συμπεριλαμβανομένων και των εκπροσώπων της εταιρίας "ΗΛΙΟΣ"». Σε «φιλοφρονητική» συνάντηση που είχε και ο ίδιος με τους εμπειρογνώμονες της ΕΕ, ανέφερε ότι θα έχουν στη διάθεσή τους όλα τα έγγραφα του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας, προκειμένου να διευκολυνθεί το έργο τους.

Προσγείωση λόγω βλάβης

Αλλη μια βλάβη σε αεροσκάφος των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (ΟΑ) σημειώθηκε χτες, αναγκάζοντας τον πιλότο να επιστρέψει στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.

Συγκεκριμένα, μισή ώρα μετά την απογείωση του αεροσκάφους τύπου «Μπόινγκ 737 - 300» των ΟΑ, με 124 επιβάτες και 7μελές πλήρωμα και προορισμό τις Βρυξέλλες, ο πιλότος διαπίστωσε πρόβλημα στο σύστημα ανόδου των τροχών. Ειδοποίησε τον πύργο ελέγχου και την τεχνική βάση των ΟΑ και η εντολή που πήρε ήταν να επιστρέψει στον ΔΑΑ για προληπτικούς λόγους, αφού κάνει κύκλους για περίπου μισή ώρα, προκειμένου να καταναλώσει καύσιμα και να μην προκληθεί πρόβλημα στους τροχούς λόγω βάρους.

Η προσγείωση ήταν επιτυχής και οι επιβάτες αναχώρησαν για τον προορισμό τους με άλλο αεροπλάνο της εταιρίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ