ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Οχτώβρη 2005
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΣΟΦΑΔΕΣ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Ρατσιστική συμπεριφορά καταγγέλλουν οι Ρομ

Για παρεμπόδιση εγγραφής και φοίτησης στο 1ο Νηπιαγωγείο του Δήμου Σοφάδων ενός κοριτσιού που ανήκει στη φυλή των Ρομ, με πρόφαση γραφειοκρατικά κωλύματα, καταγγέλλει τους υπεύθυνους του σχολείου ο Μορφωτικός Σύλλογος Ρομ Σοφάδων. Οπως επισημαίνει στην ανακοίνωση που απέστειλε στην υπουργό Παιδείας και στο Συμβούλιο της Ευρώπης, «η επιθυμία των γονιών να φοιτήσει το παιδί τους σε σχολείο βρισκόμενο στην πόλη των Σοφάδων και όχι στο σχολείο - γκέτο του οικισμού των Ρόμα, μετατράπηκε σε απερίγραπτο γολγοθά μπροστά στη συγκεκαλυμμένη άρνηση των εκπροσώπων του επίσημου κράτους - πρόταξη απείρων γραφειοκρατικών κωλυμάτων - αλλά και μπροστά στην απροκάλυπτη αντίδραση των γονέων, οι οποίοι έντρομοι στη σκέψη ότι την πρώτη εγγραφή μπορεί ν' ακολουθήσουν αυτές μυριάδων Ρόμα, συγκεντρώθηκαν την πρώτη μέρα έξω από το σχολείο, ώστε να προστατεύσουν από την εισβολή των "τριτοκοσμικών" συμπολιτών τους και την επομένη να μη στείλουν τα παιδιά τους».

Απαντώντας στις καταγγελίες του Μορφωτικού Συλλόγου Ρομ ο προϊστάμενος του 2ου Γραφείου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας ισχυρίζεται πως: «από την πλευρά μας καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για τους μαθητές, ώστε να τους εντάξουμε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και στην ελληνική κοινωνία γενικότερα, εξασφαλίζοντας ίσες ευκαιρίες μάθησης και κοινωνικής ένταξης για όλους τους μαθητές, με προώθηση και ενίσχυση εκείνων των μορφών εκπαιδευτικής παρέμβασης που δεν επιτρέπουν διαχωρισμό των μαθητών». Ωστόσο το πρόβλημα που ήρθε στην επιφάνεια τον διαψεύδει.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ
Κινητοποιούνται οι... άστεγοι μαθητές

Στους δρόμους βρέθηκαν οι μαθητές και οι γονείς δύο σχολείων σε Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη, χτες το πρωί, να κινητοποιούνται απαιτώντας σχολικές υποδομές που να καλύπτουν τις σύγχρονες ανάγκες.

Συγκεκριμένα, οι μαθητές του 12ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, καθώς και αυτοί των τριών Πειραματικών Δημοτικών σχολείων Αλεξανδρούπολης (1ο - 2ο - 3ο) στεγάζονται αντίστοιχα σε δύο διατηρητέα κτίρια τα οποία εδώ και χρόνια βρίσκονται στο έλεος του χρόνου και της φθοράς χωρίς να παίρνουν η πολιτεία και οι εμπλεκόμενοι φορείς την ευθύνη της συντήρησης των κτιρίων μιας και τα διαθέτουν για να στεγάζονται τα συγκεκριμένα σχολεία ή δεν προτείνει, τουλάχιστον, κάποια εναλλακτική λύση ώστε να μεταφερθούν άμεσα οι μαθητές σε σύγχρονα σχολικά κτίρια κατάλληλα για την εκπαιδευτική διαδικασία.

Στη Θεσσαλονίκη οι μαθητές του 12ου Δημοτικού απείχαν από τα μαθήματα και μαζί με τους γονείς τους έκαναν παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το σχολείο. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μαθητές κάνουν μάθημα εδώ και ενάμιση χρόνο μακριά από το σχολείο τους, σε προκάτ που είναι τοποθετημένα σε οικόπεδο του Μεγάρου Μουσικής, το οποίο προορίζεται για πάρκινγκ. Επίσης, το σχολείο από 12θέσιο υποβαθμίστηκε σε 6θέσιο και πολλοί γονείς καταγγέλλουν ότι σπρώχνονται στην ιδιωτική εκπαίδευση ή σε σχολεία άλλων περιοχών.

Στην Αλεξανδρούπολη αντίστοιχα, οι μαθητές των τριών πειραματικών Δημοτικών που στεγάζονται στην Ακαδημία της πόλης, απείχαν από τα μαθήματά τους. Η Ακαδημία ανήκει στην ΟΣΚ ΑΕ και με συνευθύνη της δημοτικής αρχής δεν έχει γίνει καμία επισκευή στο κτίριο εδώ και δεκαετίες (χτίστηκε το 1930) πέρα από κάποιες ψευτοεπισκευές με αποτέλεσμα να καθίσταται επικίνδυνο.

Εκπαιδευτική και παιδαγωγική σύγχυση σε υψηλό επίπεδο*

Απορίες κοινού αναγνώστη Δελτίων Τύπου του υπουργείου Παιδείας

Δυο «Δελτία Τύπου» του υπουργείου Παιδείας (1-6-2005 και 3-6 - 2005) τα αναζητούσα, για να δω το σκεπτικό του «συντάκτη» αναφορικά με πρόσφατες αποφάσεις για το Πρόγραμμα φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο - Λύκειο.

Η σοβαρότητα του θέματος (προσθήκη ωρών στο εβδομαδιαίο Πρόγραμμα για Αρχαία Ελληνικά από το πρωτότυπο, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο) επιτρέπει την εικασία ότι ο συντάκτης του κειμένου είναι ανώτατο στέλεχος και ότι η συγκεκριμένη μορφή του κειμένου είναι αποτέλεσμα επίνευσης όλων εκείνων που διαμορφώνουν την εκπαιδευτική πολιτική και έχουν την ευθύνη γι' αυτήν.

Ενώ η πρόθεσή μου ήταν να κρίνω ως πολίτης την Εκπαιδευτική Πολιτική, περιορίζομαι σήμερα σε μερικές απορίες για τη γλωσσική μορφή, για κάποια ζητήματα εννοιολογικά και για τα «κενά» περιεχομένου, που προκύπτουν από το κείμενο επίσημης ανακοίνωσης.

Συγκεκριμένα:

Στο Δελτίο Τύπου της 3-6-2005 διαβάζω: «... η Παιδεία και ο Πολιτισμός αποτελούν προτεραιότητες και τη σημαντικότερη επένδυση για το μέλλον...»...

Απορίες:

  • Είναι η Παιδεία κάτι άλλο από τον Πολιτισμό; Είναι δηλαδή έννοιες παράλληλες (κατά την ορολογία της Λογικής);
  • 'Η, μήπως, η μια έννοια είναι υπερκείμενη (κατά πλάτος) και περιλαμβάνει στο πλάτος της την άλλη, οπότε η χρήση του αθροιστικού «και» δεν ταιριάζει λογικά και μια διαφορετική διατύπωση είναι λογικά αναγκαία;
  • Αποτελούν πραγματικά «βασικές προτεραιότητες» και τη «βασικότερη επένδυση» στην πολιτική πρακτική (ή μόνο στα λόγια);

Από το Δελτίο Τύπου της 1-6-2005 αντιγράφω:

«Η δομή και το ύφος του Αρχαίου Ελληνικού Λόγου εμπλουτίζουν,το γλωσσικό οπλοστάσιο των μαθητών, όταν διδαχτούν με δημιουργικό τρόπο και ανανεωμένη μέθοδο». Είναι προφανές ότι ο συντάκτης και όσοι έχουν συναινέσει δέχονται ότι για την ώρα δεν έχουμε δημιουργικό τρόπο διδασκαλίας και επιπλέον χρειαζόμαστε ανανεωμένη μέθοδο. Τι έκαναν προς αυτή την κατεύθυνση, για να διατυπώσουν νέο Πρόγραμμα και άλλη μέθοδο; Δε νομίζουν ότι έπρεπε να προτάξουν τις προϋποθέσεις που λείπουν; 'Η ...προχειρότητα;

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ακόλουθη παράγραφος του ίδιου Δελτίου: «Εισάγεται η διδασκαλία του Επιταφίου... ως προτύπου κειμένου του Αρχαίου Ελληνικού Λόγου για την προαγωγή του Δημοκρατικού Φρονήματος των μαθητών».

Απορίες:

Η φράση: «Το πρότυπο κείμενο του Αρχαίου Ελληνικού Λόγου» νομίζω ότι αναφέρεται στη μορφή και εκφράζει αποτίμηση αισθητική, ο συντάκτης όμως του Δ.Τ. τη χρησιμοποιεί με άλλη βάση (περιεχομένου) για την επίτευξη άλλου στόχου: για προαγωγή του δημοκρατικού φρονήματος. Επιπλέον, έτσι αποδέχεται ότι το δημοκρατικό φρόνημα είναι χαμηλό χωρίς τον Επιτάφιο. Πρόκειται βέβαια για ένα λόγο πολιτικό, ρητορικό, πολύ αξιόλογο, που συγκλονίζει συνειδήσεις ανάλογα με την ιστορική ακρίβεια που δηλώνει και υπονοεί:

Δημοκρατία των ελεύθερων μόνο πολιτών, που κατάγονται από γονείς Αθηναίους και τους δυο, μάνα και πατέρα, («εξ αμφοίν Αθηναίοιν αστοίν»).

Παράλληλα όμως σε κείνη την πρότυπη δημοκρατική Πολιτεία (κατά το χαρακτηρισμό που δίνει ο συντάκτης) ζούσαν μέτοικοι και δούλοι, που δεν είχαν δικαιώματα πολιτικά. Τι γνώμη είχαν, άραγε;

Η πρότυπη εκείνη δημοκρατία το 457 π.Χ. αυθαίρετα αποφάσισε να μεταφέρει το Συμμαχικό Ταμείο από τη Δήλο στην Αθήνα!...

Και επίσης αυθαίρετα οι δημοκράτες έκριναν σωστό (δημοκρατικό) «το επιδέκατον της Θεού είναι» (για τη φύλαξη)!

Αν κάποια συμμαχική πόλη διαφωνούσε, οι δημοκράτες έφταναν με το στόλο, για να την «πείσουν» ότι... Και η Νάξος «πρώτη των ελληνίδων πόλεων εδουλώθη» (σημειώνει ο Θουκυδίδης, βιβλίο Α', 98,4). Αυτά και άλλα γνωρίσματα δημοκρατίας, που δεν αναγνωρίζονται με τη σημερινή αντίληψη δημοκρατίας, τα αγνοεί ο συντάκτης του Δ.Τ. ή τα παρασιωπά; Ετσι θα δώσουμε πρότυπο δημοκρατικής αγωγής; Πόση άγνοια ή προβληματισμό εγκλείει η παράγραφος που αντιγράψαμε από το Δ.Τ. του υπουργείου Παιδείας δεν είναι εύκολο να το διατυπώσουμε με μια πρόταση ούτε να το αναλύσουμε με ένα σχόλιο. Μπορείτε να τα βρείτε σε ανάλογο άρθρο με τον ίδιο τίτλο στο Διαδίκτυο (www.voros.gr).

Οσο για τη μορφωτική αξιοποίηση του θησαυρού που λέγεται αρχαία ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, που είναι θέμα πρώτιστα παιδαγωγικό, έχουμε γράψει στο προηγούμενο τεύχος της Νέας Παιδείας (τ. 113, σελ. 8 και 25-28).

Με την ευκαιρία σημειώνουμε ότι ο όρος «διαχρονικός» και «διαχρονικότητα» (δελτίο Τύπου της 3-6-2005, στίχος 6) αδικούν τις αξίες στις οποίες αναφέρονται, όταν οι χρήστες των όρων αυτών αδυνατούν να τους χρησιμοποιούν όταν και όπου αρμόζει. Σ' αυτό θα επανέλθουμε.

* Ανάλυση του φαινομένου στο Διαδίκτυο, www.voros.gr, όπου και: «Ιδέες αδρανείς αδρανοποιούν τη σκέψη...»


Φ. Κ. Βώρος
Ph.D., επίτιμος Σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΟΝΕΩΝ ΠΕΙΡΑΙΑ
Τη Δευτέρα η σύσκεψη φορέων

Η Ομοσπονδία Ενώσεων Γονέων Νομαρχίας Πειραιά καλεί εργατικά σωματεία, συλλόγους δασκάλων, την ΕΛΜΕ της πόλης, γυναικείους συλλόγους και άλλους φορείς, σε σύσκεψη που διοργανώνει τη Δευτέρα, 3 Οκτώβρη, στις 6.30 μ.μ., στο Δημαρχείο της Νίκαιας, στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου (Γρεβενών 5-7), για να συζητήσουν και να καταλήξουν σε κοινές πρωτοβουλίες υπεράσπισης του αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της Εκπαίδευσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ