ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 2 Φλεβάρη 2000
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
METΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Οι εργολάβοι ζητούν νέα «πανωπροίκια» 40 δισ.!

Ταυτόχρονα, απολύουν εργαζόμενους, στοχεύοντας στην ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Καθολική συμμετοχή στην 3ωρη στάση εργασίας στο εργοτάξιο Σεπολίων

 

Πίσω από τη βιτρίνα του μετρό κρύβεται ένα τεράστιο κόστος - υπερκέρδη των εργολάβων, που πληρώνει ο ελληνικός λαός, αλλά και οι εργαζόμενοι στα έργα
Πίσω από τη βιτρίνα του μετρό κρύβεται ένα τεράστιο κόστος - υπερκέρδη των εργολάβων, που πληρώνει ο ελληνικός λαός, αλλά και οι εργαζόμενοι στα έργα
Ακόμη δεν πρόλαβε να λειτουργήσει το κουτσουρεμένο και πανάκριβο μετρό της Αθήνας (στοιχίζει μέχρι στιγμής 40 δισ. δρχ. το χιλιόμετρο) και οι εργολάβοι βρίσκονται ξανά σε διάσταση με το ελληνικό δημόσιο, διεκδικώντας κι άλλα «πανωπροίκια», συνολικού ύψους 40 δισ. δρχ.! Αποδεικνύεται έτσι για άλλη μια φορά ότι το έργο αυτό, χάρη στην ενδοτικότητα της κυβέρνησης, έχει καταντήσει μια απύθμενη χοάνη οικονομικών υπερβάσεων, που τις πληρώνει φυσικά ο ελληνικός λαός...

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι νέες αυτές οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας «Ολυμπιακό Μετρό» προβλήθηκαν αμέσως μετά την άτυπη «συμφωνία κυρίων», που έκανε μαζί τους η κυβέρνηση (μέσω της «Αττικό Μετρό») πέρσι την άνοιξη, με βάση την οποία έλαβαν ένα ακόμη «πανωπροίκι» 45 δισ. δρχ., με αντάλλαγμα να παραδώσουν το έργο σε τρεις δόσεις (το Δεκέμβρη του 1999 τη γραμμή Πεντάγωνο - Σύνταγμα - Σεπόλια, πράγμα που έγινε προ ημερών, τη γραμμή Σύνταγμα - Δάφνη τον Οκτώβρη του 2000 και τη γραμμή Σύνταγμα - Ασώματοι το 2002). Πρόκειται συγκεκριμένα για 40 ενστάσεις που υπέβαλαν οι εργολάβοι για διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίστηκαν στην κατασκευή του μετρό, κυρίως το δεύτερο εξάμηνο του 1999, οι οποίες, αν γίνουν δεκτές, μεταφράζονται σε ένα πρόσθετο κόστος 40 δισ. δρχ.

Μέχρι τώρα όλες αυτές οι ενστάσεις έχουν παραπεμφθεί στα ελληνικά δικαστήρια, όπου πρόκειται να εκδικαστούν το προσεχές καλοκαίρι (αν στο μεταξύ δεν προκύψουν και νέες οικονομικές απαιτήσεις, κάτι που είναι και το πιο πιθανό κατά πάγια τακτική τους, καθώς μπήκαμε σε προεκλογική περίοδο...). Πάντως, υπάρχει και ο κίνδυνος πριν οι ενστάσεις αυτές εκδικαστούν, η κυβέρνηση να αποφασίσει να καταφύγει σε ...«σκληρές διαπραγματεύσεις» με τους εργολάβους και να πληρώσει τελικά ένα μεγάλο μέρος των απαιτήσεων αυτών. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, έχει συμβεί δύο φορές κατά το παρελθόν: Μια κατά το 1994, με αποτέλεσμα τη σκανδαλώδη συμπληρωματική σύμβαση, με την οποία οι εργολάβοι αποκόμισαν πρόσθετα κονδύλια τουλάχιστον 64,5 δισ . δρχ. και άλλη μια φορά πριν φτάσουμε στην περσινή «συμφωνία κυρίων»...

Μ' αυτά και μ' αυτά (συμπληρωματική σύμβαση και «συμφωνία κυρίων») άλλωστε, έφτασε αισίως το κόστος του έργου μέχρι στιγμής στα 710 δισ. δρχ. (2,22 εκατομμύρια Ευρώ). Και βέβαια σ' αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι «απευθείας εντολές» της «Αττικό Μετρό» (με σύμφωνη γνώμη προφανώς της κυβέρνησης) προς τους εργολάβους για πρόσθετες εργασίες, που δεν είχαν προβλεφθεί από τις συμβάσεις και οι οποίες επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο το κόστος του έργου...

Απολύσεις εργαζομένων

Την τελευταία βδομάδα η κατασκευάστρια κοινοπραξία «Ολυμπιακό Μετρό», προχώρησε στην απόλυση 11 εργαζομένων, στο πλαίσιο της προσπάθειάς της για ανατροπή των εργασιακών σχέσεων στο χώρο. Προχτές Δευτέρα, οι εργαζόμενοι στο εργοτάξιο Σεπολίων έκαναν, με απόφαση του Παραρτήματος Εργαζομένων μετρό του Συνδικάτου Οικοδόμων Αθήνας, τρίωρη στάση εργασίας με καθολική συμμετοχή, ενώ προσανατολίζονται σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεων.

Η κοινοπραξία ισχυρίζεται πως οι απολύσεις έγιναν επειδή δεν υπάρχει αντικείμενο εργασίας. Ωστόσο, αυτό δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, καθώς η πλειοψηφία των απολυμένων είναι μεταλλεργάτες και στο τμήμα του έργου από Ολύμπιο μέχρι Δάφνη (πέντε σταθμοί) μόλις τώρα ξεκίνησαν οι εργασίες κατασκευής κιγκλιδωμάτων κλπ. Το Παράρτημα έχει ζητήσει συνάντηση για αυτό το θέμα με την κοινοπραξία, ωστόσο η τελευταία δεν έχει απαντήσει ακόμα.

Ο Γ. Νιέρης, ταμίας του Παραρτήματος μάς δήλωσε σχετικά: «Οι δικαιολογίες της κοινοπραξίας πως δεν υπάρχει αντικείμενο εργασίας δεν ευσταθούν για τους περισσότερους απολυμένους. Πιστεύουμε πως στόχος είναι η ανατροπή των εργασιακών σχέσεων. Με την ίδια δικαιολογία το τελευταίο χρόνο έχουν γίνει πάνω από 700 απολύσεις, όμως την ίδια περίοδο είχαμε είσοδο στο έργο εργολάβων, που απασχολούσαν εργαζόμενους σε συνθήκες "μαύρης" εργασίας. Οι εργαζόμενοι αυτοί πληρώνονται με μεροκάματα των 5 - 6 χιλ. δραχμών, ενώ τους επικολλούνται μόλις 7 ένσημα το μήνα».

Αφαιρούν λεωφορεία από εργατοσυνοικίες για χάρη του μετρό!

Ενα ολοκληρωμένο σύστημα μετρό με τις επεκτάσεις προς τη Δυτική Αττική (Αιγάλεω, Περιστέρι) και άλλες περιοχές (Σπάτα), είναι αναγκαιότητα για το λεκανοπέδιο Αττικής και δικαίωμα για τους πολίτες του. Το σημερινό κουτσουρεμένο μετρό μπορεί να εξυπηρετήσει κυρίως όσους κινούνται στα όριά του, ενώ σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να δώσει λύσεις στα τεράστια συγκοινωνιακά - κυκλοφοριακά της πρωτεύουσας. Χαρακτηριστικό του τρόπου που αντιμετωπίζουν αυτά τα προβλήματα κυβέρνηση και ΟΑΣΑ είναι η απόφασή τους να αφαιρέσουν 15 λεωφορεία που εξυπηρετούσαν κατά βάση εργατοσυνοικίες (Περιστέρι, Νίκαια, Αιγάλεω), για τη λειτουργία των δύο νέων γραμμών εξπρές «Ειρήνη» - Κατεχάκη και Λυκαβηττός - Αμπελόκηποι που «εξυπηρετούν» το μετρό.

Τα παραπάνω επισημαίνει ο Χρ. Σταμούλος, μέλος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ και στέλεχος της ΔΑΣ (ΕΣΑΚ), ο οποίος καταγγέλλει το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ που έχουν «ριχτεί σε αγώνα δρόμου», παραμονές των εκλογών, για το ποιος έβαλε τα θεμέλια και ποιος έκοψε την κορδέλα των εγκαινίων, χωρίς, ωστόσο, κανείς από τους δύο εταίρους του δικομματισμού να απαντά στο ουσιώδες ερώτημα αν με τη λειτουργία του μετρό «ανασαίνει» κυκλοφοριακά και συγκοινωνιακά το Λεκανοπέδιο και αν εξασφαλίζεται η άνετη, γρήγορη, φθηνή και ασφαλής συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των κατοίκων του. Για τα θέματα αυτά ο ίδιος είναι κατηγορηματικός: «Το μετρό αυτό κατασκευάστηκε με ταξικά κριτήρια για το κέντρο της Αθήνας και μόνο και όχι για τις εργατικές συνοικίες. Η λειτουργία του δεν αποθαρρύνει τη χρήση του Ι.Χ., που είναι το ζητούμενο, ούτε μειώνει τους χρόνους μετακίνησης, καθώς απουσιάζει κάθε έννοια συντονισμένης λειτουργίας με τα άλλα δημόσια μέσα μεταφοράς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι όσος χρόνος κερδίζεται στο μετρό, χάνεται στο πολλαπλάσιο περιμένοντας έξω από το σταθμό του μετρό για τη μετεπιβίβαση σε λεωφορείο ή τρόλεϊ».

Οπως υπογραμμίζει ο Χρ. Σταμούλος, ένα ακόμα στοιχείο που αποκαλύπτει ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι η αλόγιστη τροφοδότηση του μετρό σε βάρος των άλλων δημόσιων συγκοινωνιών, είναι και ο συγκοινωνιακός σχεδιασμός στο σταθμό των ΗΣΑΠ «Ειρήνη». Ο σταθμός αυτός λειτουργούσε περισσότερα από 15 χρόνια, χωρίς κανείς να ενδιαφερθεί για τη λεωφορειακή του σύνδεση με πολυπληθείς περιοχές, όπως είναι το Χαλάνδρι, τα Βριλήσια, η Αγ. Παρασκευή κ.ά. Τώρα, με την καθιέρωση της λεωφορειακής γραμμής εξπρές «Ειρήνη - Πανόρμου», ουσιαστικά επιδιώκουν να στρέψουν τους κατοίκους των παραπάνω περιοχών να χρησιμοποιήσουν το ΙΧ τους μέχρι το πάρκινγκ του σταθμού «Ειρήνη» και στη συνέχεια χρησιμοποιώντας... δωρεάν το λεωφορείο να φτάσουν στο σταθμό του μετρό και από κει με εισιτήριο 250 δραχμών να φτάσουν στο κέντρο.

Σχολιάζοντας την τιμή του εισιτηρίου, τη χαρακτηρίζει «τσουχτερή», θεωρεί δεδομένες τις αυξήσεις στα εισιτήρια και στις κάρτες μετά τις εκλογές και επισημαίνει ότι η μηνιαία κάρτα απεριόριστων διαδρομών για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα της πρωτεύουσας, έπρεπε να είναι 5.000 δρχ. και όχι 10.000 δρχ. που αποφάσισε η κυβέρνηση.

Καταλήγοντας ο Χρ. Σταμούλος, στηλιτεύει το σχήμα πέντε φορείς, πέντε διοικήσεις και πέντε ξεχωριστοί σχεδιασμοί και προγράμματα (ΟΑΣΑ, «Αττικό Μετρό», ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ και ΕΘΕΛ), ενώ διερωτάται γιατί το μετοχικό κεφάλαιο της «Αττικό Μετρό» ορίστηκε μόνο στα 286 δισ. δραχμές, όταν το έργο μαζί με τα πανωτόκια πλησίασε το ένα τρισεκατομμύριο δραχμές, έναντι των 172 δισ. δρχ. που ήταν ο αρχικός προϋπολογισμός;

Πανηγυρίζουν για την καταστροφή των υγροβιοτόπων

Προεκλογική φιέστα σήμερα στις Πρέσπες, με τη συμμετοχή και του πρωθυπουργού

Οι προεκλογικού τύπου φιέστες αυτή τη βδομάδα θα αναδυθούν από τα έγκατα της αθηναϊκής γης και θα μεταφερθούν στα λιμνάζοντα νερά των Πρεσπών! Εκεί σήμερα ο πρωθυπουργός θα έχει συνάντηση με τους ομολόγους του της Αλβανίας και της ΠΓΔΜ, προκειμένου να υπογράψουν συμφωνία για την προστασία της περιοχής και την ίδρυση διασυνοριακού «Βαλκανικού Πάρκου Πρεσπών».

Κι όλα αυτά, προκειμένου η κυβέρνηση να αποδείξει, με την ευκαιρία της σημερινής Παγκόσμιας Μέρας των Υγροτόπων, έργο υπέρ της προστασίας των υγροτόπων, παρότι συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Ο εορτασμός - τονίζει σε πρόσφατη ανακοίνωσή της η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία - έχει καθιερωθεί διεθνώς, όμως στη χώρα μας δε νομίζουμε ότι συντρέχουν λόγοι για φιέστες, καθώς οι συνήθεις ασχολίες των αρμοδίων είναι:

  • Να κάνουν τα στραβά μάτια και να ανέχονται τις συνεχιζόμενες καταπατήσεις, εκχερσώσεις, μπαζώματα κ.ά. σε όλους τους υγρότοπους ανά την επικράτεια.
  • Να αποχαρακτηρίζουν περιοχές από το καθεστώς προστασίας που έχουν (Λιμνοθάλασσα Πύλου, Στυμφαλία κ.ά.).
  • Να αφήνουν μοναδικούς υγρότοπους αναγνωρισμένους με διεθνείς συμβάσεις, χωρίς οποιοδήποτε καθεστώς προστασίας (υγρότοποι Θράκης, Αμβρακικός Κόλπος, Μεσολόγγι κ.ά.), καθώς δεν προχωρούν τα συναρμόδια υπουργεία εδώ και 25 χρόνια στην έκδοση των απαραίτητων Προεδρικών Διαταγμάτων.
  • Να δίνουν εγκρίσεις με Υπουργικές Αποφάσεις για την εκτέλεση καταστροφικών έργων μέσα σε υγροβιότοπους.
  • Να κρατούν έξω από τον εθνικό κατάλογο των προτεινόμενων για ένταξη στο Δίκτυο Φύση 2000 περιοχών, υγροβιότοπους που πληρούν τα κριτήρια, όπως του Βοιωτικού Κηφισού Παραλίμνης - Υλίκης, το Ελος του Σχοινιά, τη λιμνοθάλασσα Χαλκιοπούλου, Αλυκή Νάξου, περιοχές που υπάρχουν σχέδια για καταστροφή τους με διάφορα έργα, όπως κατασκευή ολυμπιακών εγκαταστάσεων (Σχοινιάς), επέκταση αεροδρομίου (Αλυκή Νάξου) κλπ.
  • Να κάνουν τα πάντα, ώστε να μη χαρακτηρίζονται ως Ζώνες Ειδικής Προστασίας περιοχές, που είναι ίσως οι πιο σημαντικές στην Ελλάδα για τα πουλιά (π.χ. λιμνοθάλασσα Πόρτο Λάγος).
  • Να σχεδιάζουν τον περιορισμό των ορίων των μέχρι τώρα προτεινόμενων περιοχών προστασίας σε κάθε υγροβιότοπο, στα αιωνίως σχεδιαζόμενα Προεδρικά Διατάγματα για τους υγροτόπους της Συνθήκης Ραμσάρ κλπ.

Αυτά τα ολίγα (παραθέσαμε ένα μέρος όσων αναφέρονται στην ανακοίνωση), για να μη νομίζουν μερικοί ότι όλοι τρώμε προεκλογικό κουτόχορτο...

ΚΚΕ
Σύσκεψη για τις συγκοινωνίες

Πλατιά σύσκεψη - συζήτηση για τις εξελίξεις στο χώρο των αστικών συγκοινωνιών και τις επικείμενες πολιτικές εκλογές, διοργανώνει η ΚΟΒ ΟΑΣΑ του ΚΚΕ την ερχόμενη Τρίτη, 8 Φλεβάρη.

Η σύσκεψη έχει προγραμματιστεί για τις 6 μ.μ. την ερχόμενη Τρίτη, στα γραφεία της ΚΟΑ (Βερανζέρου και Κοτοπούλη).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ