ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Γενάρη 2006
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ποίηση» της καθημερινότητας

Στη ζωγραφική δημιουργία του Ανδρέα Βουρλούμη (1910 - 1999)αφιερώνεται η έκθεση του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας στο Πολιτιστικό του Κέντρο στην Πάτρα. Με γενικό τίτλο «Η καθημερινή ζωή ενός ζωγράφου», περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικές δημιουργίες από την 75χρονη, περίπου, εικαστική του πορεία. Δεκάδες έργα, που τα περισσότερα σχετίζονται με την προσωπική ζωή του καλλιτέχνη: η θέα από το σπίτι του, το εργαστήριό του, προσωπογραφίες φίλων ή συγγενών, αγαπημένα τοπία.

Ο Ανδρέας Βουρλούμης γεννήθηκε στην Πάτρα. Από μικρός εκδήλωσε μεγάλη έφεση στη ζωγραφική. Ο «Πληγωμένος Γαλάτης», που φιλοτέχνησε δεκάχρονος, όπως και η πληθώρα σκίτσων του, άναψαν το «πράσινο φως» για την εικαστική του ενασχόληση, μαθητεύοντας κοντά στον Γάλλο ζωγράφο Αντουάν Πικ. Από αγάπη για τη ζωγραφική ο Α. Βουρλούμης εγκατέλειψε τις σπουδές του στη χημεία. Το 1933 και '34 βρέθηκε στο Παρίσι, όπου μελετούσε τα σχέδια του Ντίρερ και τα λάδια του Ρέμπραντ, ανακαλύπτοντας και το έργο του Σεζάν. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, συνδέθηκε με φωτισμένους καλλιτέχνες της εποχής του (Γιάννη Παππά, Γιάννη Τσαρούχη, Φώτη Κόντογλου)...

Ο Α. Βουρλούμης υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγικός, καλύπτοντας μια ποικιλία τεχνικών (μολύβια, ακουαρέλες, παστέλ, αυγοτέμπερες, λάδια) και θεμάτων. Το εκφραστικό του ιδίωμα επέμεινε στην παραστατικότητα. Αλλά η ζωγραφική του, αν και παραστατική, δεν είναι αφηγηματική. Ο «κόσμος» του καλλιτέχνη είναι εκείνος των ταπεινών αντικειμένων και οικείων μορφών: σπίτια με απλωμένα ρούχα, ένας δρόμος αθηναϊκός, μια αυλόπορτα, ένας κήπος στην Αίγινα, όπου περνούσε τα καλοκαίρια του, ξεθωριασμένοι τοίχοι σπιτιών, μια παρέα πλανόδιων μουσικών, πορτρέτα φίλων ή μελών της οικογένειάς του. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 12/2.

Πλούσιος θεατρικός χειμώνας

«Η παράσταση συνεχίζεται»
«Η παράσταση συνεχίζεται»
Η «Θεατρική Σκηνή» παρουσιάζει το έργο του Ρικ Αμποτ «Η παράσταση συνεχίζεται...», σε μετάφραση Ζάνας Αρμάου, σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου, σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Χαλκιά, μουσική επιμέλεια Βασίλη Μαντά. Παίζουν: Αντώνης Αντωνίου, Νατάσα Ασίκη, Γεωργία Ζώη, Χρύσανθος Καγιάς, Βασίλης Μπατσακούτσας, Αναστασία Παπαστάθη, Μαριλού Βαλεοντή, Βάσω Δούκα, Νίκος Βασιλάκης.

Ενας θίασος προσπαθεί να ανεβάσει ένα αστυνομικό έργο εποχής. Τέσσερις μέρες πριν από την πρεμιέρα, οι πρόβες γίνονται μέσα σε χιλιάδες προβλήματα που ταλαιπωρούν ηθοποιούς, τεχνικούς, τον σκηνοθέτη και μέσα σ' όλα η συγγραφέας αλλάζει συνέχεια το έργο. Στη γενική δοκιμή τα προβλήματα έχουν λυθεί, αλλά έχουν εμφανιστεί καινούρια. Στην πρεμιέρα τα πράγματα χειροτερεύουν, όμως μπροστά στο κοινό, τίποτα δεν μπορεί να σταματήσει την παράσταση που συνεχίζεται, δημιουργώντας καταστάσεις που μόνο στο θέατρο μπορεί να ζήσει κανείς.

  • «Οι κυνικοί ξανάρχονται» του Νίκου Καλογερόπουλου, έργο που παρουσιάστηκε με επιτυχία το καλοκαίρι σε δήμους της χώρας, θα παίζεται στο θέατρο «Λαμπέτη», κάθε Δευτέρα και Τρίτη. «Οι Κυνικοί ξανάρχονται καβάλα σε ...γαϊδούρι, για να σε πουν τα κάλαντα και να σε φέρουν γούρι...», μετατιτλίστηκε η διαφοροποιημένη από την καλοκαιρινή παράσταση του θιάσου «Αποροι Αρχοντες». Μουσική - σκηνοθεσία: Νίκος Καλογερόπουλος. Σκηνικά - κοστούμια: Μαρία Δημητριάδη. Παίζουν: Νίκος Καλογερόπουλος, Δημήτρης Γιαννακόπουλος, Λευτέρης Τσάτσης, Γεωργία Καλέργη, Πάνος Αντέλης, Γιώργος Ταυρίδης, Παναγιώτης Χούτρας, Αρτεμης Ορφανίδου, Θέλμα Καραγιάννη, Πασχάλης Τσέρνας.
  • Αρχισαν στο «Ανοιχτό Θέατρο» οι παραστάσεις του σύγχρονου κοινωνικού έργου «Ηρωίνη - Ελλάς, 1-0», του πρόωρα και αδικοχαμένου Μάριου Μαλούχου, σε σκηνοθεσία και με τη συμμετοχή του πατέρα του, Βασίλη Μαλούχου. Τα σκηνικά είναι της Γιοβάνας Πράσινου, τα κοστούμια της Ασπασίας Παπαδοπούλου, η μουσική επιμέλεια του Θόδωρου Μαλούχου και διεύθυνση φωτογραφίας του Αργύρη Θανάσουλα. Παίζουν: Γιώτης Ταταρίδης, Βάλια Γιάνναρου, Διονύσης Ποταμίτης, Νατάσα Παντελή, Σάββας Γραμματικός, Μένια Ορφανίδου κ.ά.
  • Στο θέατρο «Ρένα Βλαχοπούλου - Δυτική Οχθη», στο Αιγάλεω, συνεχίζονται μέχρι τις 15 Γενάρη, οι παραστάσεις της κωμωδίας του Μολιέρου «Ο αρχοντοχωριάτης», που παρουσιάζεται σε μετάφραση Θεοδώρας Βουτσά, διασκευή - σκηνοθεσία Κώστα Βουτσά, με την αυθεντική μουσική του Ζ. Π. Λουλλύ, συνθέτη - συνεργάτη του Μολιέρου. Εκτός από τον Κώστα Βουτσά, παίζουν: Γ. Κουτσουδάκη, Γ. Δούργας, Δ. Μόσχος, Θ. Γκάγκας, Β. Καμτσής, Α. Ζαχαριάδου, Σ. Μπιλίτσα.
  • Επίσης στην παιδική σκηνή του θεάτρου «Ρένα Βλαχοπούλου», κάθε Κυριακή (11.30 πμ και 5.30 μμ) παίζεται η «Σταχτοπούτα» σε κείμενο - στίχους - σκηνοθεσία Γιούλης Ηλιοπούλου. Μουσική Ν. Στρατηγός - Θ. Χαϊδαράκος, Φ. Περιστέρης, χορογραφία Α. Γιαννής.
  • Η παράσταση «Ηρωίδες από το έργο της λογοτεχνίας μας» ανεβαίνει στις 16/1 (9.30μμ) στον Πάνω Χώρο του θεάτρου «Πορεία», για τρεις μόνο παραστάσεις. Είναι μια προσπάθεια να καταδειχτεί ότι μέσω του κειμένου ο ηθοποιός μπορεί να μεταμορφωθεί σε κλάσματα δευτερολέπτου. Ενα διαχρονικό ταξίδι από τον Αισχύλο στον Χορτάτση και στον Παλαμά. Κλυταιμνήστρα από την «Ορέστεια» («Αγαμέμνονας») του Αισχύλου, Χάρος και Ερωφίλη από την «Ερωφίλη» του Γ. Χορτάτση και Ποθούλα από την «Τρισεύγενη» του Κ. Παλαμά. Η παράσταση ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Μίρκας Γεμετζάκη και φωτισμούς Νίκου Κόλλια. Παίζει η Θεανώ Ακριβοπούλου και κιθάρα ο Στέλιος Μποτονάκης. Παραστάσεις: 16/1, 17/1 και 18/1/2006.
Συνεχίζουν με επιτυχία
Μαργαρίτα Ζορμπαλά
Μαργαρίτα Ζορμπαλά
  • Η θεατροποιημένη παράσταση - ρεσιτάλ της Μαργαρίτας Ζορμπαλά «Θέλω να σας πω» στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν» (Φρυνίχου 14 - Πλάκα) λόγω της μεγάλης επιτυχίας που σημείωσε, συνεχίζεται για δυο ακόμα Δευτερότριτα, στις 9, 10, 15 και 16 Γενάρη. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ζορμπαλάς. Διάρκεια: 75' χωρίς διάλειμμα.
  • Επίσης, το μουσικό θέαμα με πρόζα «Το Χαμόγελο της Γιαγιάς» με την Μάνια Παπαδημητρίου θα συνεχιστεί και τους μήνες Γενάρη και Φλεβάρη στον Πάνω Χώρο του Θεάτρου «Πορεία». Θα παίζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη (9.30 μ.μ.). Τραγουδά η Μάνια Παπαδημητρίου. Στο πιάνο συνοδεύει ο Διονύσης Μαλλούχος.
Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία
  • Οι Δημήτρης Αναστασίου, Ολυμπία Πολυμένη και Ορέστης Συμβουλίδης, συμμετέχουν στην έκθεση που φιλοξενείται (έως 14/1) στον τεχνοχώρο «Το μήλο» (Αμύντα 11, πλατεία Προσκόπων, Παγκράτι).
  • «Οι Θεσσαλικοί σιδηρόδρομοι (1881 - 1955)» είναι ο τίτλος της φωτογραφικής έκθεσης, που εγκαινιάζεται στις 17/1 (8.30 μ.μ.) στο Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τράπεζας (Βασ. Ολγας 108). Οι σιδηρόδρομοι της Θεσσαλίας ήταν το πρώτο μεγάλο σιδηροδρομικό δίκτυο στη χώρα μας. Στην έκθεση ξετυλίγεται η ιστορία των θεσσαλικών σιδηροδρόμων με αναφορά στις πρώτες κατασκευαστικές προσπάθειες, στις συμβάσεις που υπογράφηκαν και στους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τροχαϊκό υλικό και τεχνικά στοιχεία, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται και η κοινωνική, οικονομική και πολιτική ιστορία του τόπου την εποχή εκείνη. Θα διαρκέσει έως τις 15/2.
  • Εγκαινιάζεται στις 12/1 στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος Δεξαμενή» (Ξανθίππου 11), ομαδική έκθεση με γενικό τίτλο «Γλυπτική todey». Παρουσιάζουν έργα τους οι: Α. Βασιλοπούλου, Γ. Ζογγολόπουλος, Μ. Κασσωτάκη, Χρ. Παπαγεωργίου, Κ. Τσάρα, Γ. Χουλιαράς κ.ά. Θα διαρκέσει έως τις 11/2.
  • Αφιέρωμα στην πόλη την Αθηνών αποτελεί η έκθεση «Η Αθήνα τον 20ό αιώνα - Οι μεγάλες αλλαγές», που φιλοξενείται έως 25/1 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθήνας. Υλικό της έκθεσης είναι ιστορικές φωτογραφίες, έγγραφα, δημοσιεύσεις, αντικείμενα, κινηματογραφικά και ραδιοτηλεοπτικά ντοκουμέντα. Οι επισκέπτες περιηγούνται σε πέντε ιστορικές ενότητες, οι οποίες ξεκινούν από το 1901 και φτάνουν μέχρι το 2000.
Συμβαίνουν κι αυτά!

Μετά τη διαφωνία τους, ύστερα από ενάμιση μήνα δοκιμών, μεταξύ των δύο πρωταγωνιστριών της παράστασης «Λεωφορείο ο πόθος», του Τ. Ουίλιαμς (Μαρίας Πρωτόπαπα και Λένας Κιτσοπούλου) και του σκηνοθέτη (Δημοσθένη Παπαδόπουλου), το «Θέατρο Τέχνης» με ανακοίνωσή του εκφράζει μεγάλη λύπη, αλλά και την αγανάκτησή του, καθώς αναγκάζεται να ματαιώσει την παράσταση, που θα ανέβαινε στις 2 Φλεβάρη στο «Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν» (Φρυνίχου).

«Οι δύο πλευρές αρνούνται να συνεργαστούν στη συνέχιση των δοκιμών για την πραγματοποίηση της παράστασης, συμπεριφορά που είναι απαράδεκτη και άκρως αντιεπαγγελματική απέναντι σε έναν οργανισμό, που έδειξε εμπιστοσύνη και στήριξε μια πολλά υποσχόμενη συνεργασία. Το "Θέατρο Τέχνης" εξακολουθεί να πιστεύει ότι το ήθος και η συνέπεια πρέπει να είναι κυρίαρχες αρετές στο χώρο του θεάτρου, ιδιαίτερα σε μια εποχή που οι χώροι του πολιτισμού κατακλύζονται από την προχειρότητα και την κακογουστιά».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ