ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 15 Γενάρη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΑΤΡΑ «ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ» 2006
Πανάκριβη βιτρίνα και οι πολιτιστικοί φορείς φυτοζωούν

Τα νεοκλασικά αναπαλαιώνονται προς όφελος των ιδιωτών ιδιοκτητών τους...
Τα νεοκλασικά αναπαλαιώνονται προς όφελος των ιδιωτών ιδιοκτητών τους...
«Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006». Οσο βαρύγδουπος ακούγεται ο εν λόγω τίτλος, αλλά τόσο και περισσότερο ψευδεπίγραφος είναι. Οι υποδομές για τη φιλοξενία και εκτέλεση πολιτιστικών και καλλιτεχνικών προγραμμάτων της τέταρτης σε πληθυσμό πόλης της χώρας εξαντλούνται στο Αρχαίο Ωδείο που είναι κατασκευασμένο κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας (πριν από 2.000 χρόνια περίπου) και το θέατρο «Απόλλων» που κατασκευάστηκε το 19ο αιώνα!!!

Η Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2006 ξεκινά χωρίς να υπάρχει καμιά δημοτική υποδομή. Μάλιστα, προκρίθηκε από την Εκτελεστική Επιτροπή του θεσμού μεγάλος όγκος του προγράμματος να εκτελεστεί σε ιδιωτικούς χώρους (νεοκλασικά κτίρια), οι οποίοι - με χρήματα του ελληνικού λαού - θα ανακατασκευαστούν και αναπαλαιωθούν, ώστε να είναι ικανοί να φιλοξενήσουν τις όποιες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις για το 2006 και στη συνέχεια να αποδοθούν στους ιδιοκτήτες τους! Το σκάνδαλο γίνεται δε μεγαλύτερο από τη στιγμή που ανάλογοι τέτοιοι χώροι που ανήκουν στο δήμο κρίθηκαν... ακατάλληλοι!!! Παράλληλα, η συμμετοχή και ανάδειξη του πολιτισμού της πόλης και των φορέων τους - σύμφωνα με το πρόγραμμα των εκδηλώσεων του καλλιτεχνικού προγράμματος - είναι από ελάχιστη ως μηδαμινή.

Καταυλισμός Τσιγγάνων δίπλα στο Διακονιάρη.Πόσο «πολιτιστική»θα είναι η Πάτρα αυτές τις μέρες, γι' αυτούς τους ανθρώπους;
Καταυλισμός Τσιγγάνων δίπλα στο Διακονιάρη.Πόσο «πολιτιστική»θα είναι η Πάτρα αυτές τις μέρες, γι' αυτούς τους ανθρώπους;
Οσο για το περιεχόμενο και τελικά τη σκοπιμότητα του συγκεκριμένου θεσμού; Η εμπειρία από την αρχή της δημιουργίας του δείχνει ότι όχι μόνο φθίνει συνεχώς στις συνειδήσεις των λαών, αλλά ουσιαστικά ο θεσμός της πολιτιστικής πρωτεύουσας χρησιμοποιείται για την ευρωπαϊκή πολιτιστική ομογενοποίηση και κυρίως την ισοπέδωση και εξαφάνιση του λαϊκού πολιτισμού, την περιθωριοποίηση της προοδευτικής καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας.

Το παραμύθι της Πολιτιστικής...

Το παραμύθι ξεκίνησε το 1998 με την ανάθεση στην Πάτρα του θεσμού της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2006, σύμφωνα με το οποίο, η Πολιτιστική θα ενίσχυε την ανάπτυξη της περιοχής και θα άλλαζε την όψη της πόλης. Μάλιστα στην «Εισήγηση Τεχνικού Προγράμματος Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» από το Δήμο Πατρέων οι ψεύτικες διακηρύξεις και υποσχέσεις απογειώθηκαν: Το γεωγραφικό σημείο της πόλης, τα μνημεία της περιοχής, η πολιτιστική της παράδοση και οι υποδομές «δίνουν τη δυνατότητα στην Πάτρα να γίνει ένα τουριστικό και πολιτιστικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου». (...) «Το 1998, η Δημοτική Αρχή με δήμαρχο τον Αντρέα Καράβολα και με στόχο η Πάτρα να αποκτήσει διεθνή τουριστική και πολιτιστική ταυτότητα και φυσιογνωμία, επιδίωξε να αναλάβει τη διεξαγωγή το 2006 των εκδηλώσεων της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για να αποκτήσει η πόλη: α) Φήμη - Τουριστική διαφήμιση, β) Πολιτική ισχύ, γ) Πολιτιστική αναβάθμιση, δ) Εργα - πολιτιστικής ανάπτυξης, ε) Εργα - επίλυσης δημοτικών προβλημάτων, στ) Ανάπτυξη». Ο αστικός πολιτικαντισμός σε όλο του το μεγαλείο...

...και οι «υποδομές» του

Ο θεσμός της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας», είναι μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της Πάτρας, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία
Ο θεσμός της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας», είναι μακριά από τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων της Πάτρας, όπως φαίνεται και στη φωτογραφία
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο εν λόγω πόνημα αναφέρονται και οι παρεμβάσεις πολιτιστικής υποδομής που θα πραγματοποιούνταν και θα ήταν έτοιμες μέχρι το 2006. Τα αναφέρουμε - όχι όλα γιατί είναι πολλά - με τη σειρά που παρατίθενται στην εισηγητική έκθεση κι ο καθένας μπορεί να αντιληφθεί το μέγεθος της απίστευτης κοροϊδίας:

- Κατασκευή Μεγάρου Μουσικής και Θεάτρου στο χώρο του Λαδόπουλου (τίποτα απολύτως).

- Ευρωμεσογειακό Πολιτιστικό Κέντρο στο χώρο του Λαδόπουλου, το οποίο όπως αναφέρεται «θα σηματοδοτεί "το αύριο της Πάτρας"». α) Το Κέντρο Εικονικής Πραγματικότητας (στις ελληνικές καλένδες), β) Καρναβαλικό Μουσείο Ομοιωμάτων - εργαστήρια καρναβαλικών στολών και αναμνηστικών (στις ελληνικές καλένδες), γ) Καλλιτεχνικά εργαστήρια (ομοίως), δ) Βιομηχανικό - Τεχνολογικό Μουσείο (ομοίως), ε) Μουσείο Τύπου και Μέσων Επικοινωνίας (ομοίως), στ) Εκθεσιακοί χώροι (ομοίως), καθώς κι αρκετά άλλα που δε θα γίνουν.

- Δημιουργία νέων δημοτικών πολιτιστικών υποδομών (τίποτα απολύτως).

Η κατάσταση συνεχίζεται με αρκετά έργα που ποτέ δεν πρόκειται να γίνουν, σε ελάχιστους χώρους όπως το Παλαιό Νοσοκομείο (προϋπήρχε) θα υπάρξουν βελτιώσεις, ενώ σε ορισμένα από τα έργα που αναγράφονται υπάρχει η διαβεβαίωση (;!) ότι θα γίνουν στα επόμενα χρόνια...

...και στις λαϊκές συνοικίες της πόλης, όπως η Αγία Κυριακή, υπάρχει παντελής ανυπαρξία οποιασδήποτε πολιτιστικής υποδομής
...και στις λαϊκές συνοικίες της πόλης, όπως η Αγία Κυριακή, υπάρχει παντελής ανυπαρξία οποιασδήποτε πολιτιστικής υποδομής
Να προσθέσουμε, επίσης, ότι αρχικά τα χρήματα που θα διατίθονταν και είχαν ανακοινωθεί με πανηγυρικό τρόπο οριοθετούνταν στα 100 εκατομμύρια ευρώ. Στη συνέχεια τα κονδύλια περιορίστηκαν κατά πολύ. Ετσι, το συνολικό ποσό για τη λειτουργία του φορέα της Πολιτιστικής έφτασε τα 23 εκατομμύρια ευρώ (συν τα προσδοκώμενα κέρδη από τα εισιτήρια και τις χορηγίες) και δόθηκαν κι άλλα 5 εκατομμύρια για τη διαμόρφωση των υποδομών.

Πτωχοκομείο, προσεχώς μπουζουξίδικο ή αλλιώς πολιτιστικό κέντρο

Στο διά ταύτα. Από τις δημοτικές υποδομές που έχουν επιλεγεί να φιλοξενήσουν ένα μικρό μέρος των εκδηλώσεων ουσιαστικά δεν έχει ξεκινήσει τίποτα. Το μόνο που βρίσκεται σε εξέλιξη - στο αρχικό του στάδιο - είναι η κατασκευή κλειστού λυόμενου θεάτρου. Στα ιδιόκτητα κτίρια, οι εργασίες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί με χρήματα - επαναλαμβάνουμε - από τον κρατικό προϋπολογισμό και σε λίγο θα είναι έτοιμα προς χρήση. Συγκεκριμένα, το πρώην κτίριο Μαραγκόπουλου που ανήκει στον ξενοδόχο Τσιμάρα με 320.000 ευρώ, οι πρώην μύλοι του Αγίου Γεωργίου και συγκεκριμένα ο 6ος όροφος που ανήκει στο ΚΤΕΛ Αχαΐας με 250.000 ευρώ, η «Αχάια Κλάους» για κατασκευές διαμόρφωσης χώρου με 250.000 ευρώ και το Πτωχοκομείο, το οποίο έχει επινοικιαστεί στους αδελφούς Χριστόπουλου (ιδιοκτήτες νυχτερινών κέντρων) για τουλάχιστον δέκα χρόνια, με 350.000 ευρώ. Μάλιστα, ο ένας εκ των δύο αδερφών έχει δηλώσει πως με τη λήξη της Πολιτιστικής θα χρησιμοποιήσει το χώρο ως νυχτερινό κέντρο ή αλλιώς - για να είμαστε και στο πνεύμα του θεσμού - ως πολιτιστικό κέντρο!

Οταν ρωτήθηκε, πριν από ένα χρόνο περίπου, ο Θάνος Μικρούτσικος (προσφάτως παραιτηθείς), καλλιτεχνικός διευθυντής της Πολιτιστικής, ως αποκλειστικά υπεύθυνος για την επιλογή των συγκεκριμένων ιδιωτικών χώρων κι όχι άλλων που ανήκουν στο δήμο, απάντησε σχετικά πως «οι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις που εγώ έχω εισηγηθεί για να παρουσιαστούν μπορούν να εκτελεστούν με αρτιότητα μόνο στους συγκεκριμένους ιδιωτικούς χώρους»...

Φυτοζωούν οι πολιτιστικοί φορείς της πόλης

Σε τραγική κατάσταση έχουν περιέλθει εκατοντάδες πολιτιστικοί φορείς της πόλης που κυριολεκτικά φυτοζωούν, χωρίς καμιά ουσιαστική μέριμνα και χρηματοδότηση από το κράτος, τη στιγμή που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να είναι το ζωντανό κύτταρο της πολιτιστικής δημιουργίας της πόλης. Πέρα από την απουσία των κτιριακών υποδομών δε δίδονται ούτε τα στοιχειώδη για την εκτέλεση απλών καλλιτεχνικών εκδηλώσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι το χορευτικό τμήμα του Δήμου Πατρέων που λειτουργεί εδώ και 30 χρόνια και συμμετέχουν 700 περίπου νέοι δεν μπορεί να αγοράσει παραδοσιακές στολές για τις ανάγκες του χορευτικού προγράμματος. Επιπρόσθετα, 1.500 περίπου προτάσεις για πολιτιστικές δραστηριότητες από φορείς της Πάτρας απορρίφθηκαν ως μη συμβατικές με το πνεύμα της Πολιτιστικής. Ως φυσικό επακόλουθο, στο πρόγραμμα εκδηλώσεων, ελάχιστες θα είναι οι παρουσίες των πολιτιστικών φορέων της πόλης.

Οι ωφελημένοι της «Πολιτιστικής»

Εν κατακλείδι: Με όσα έχουν προηγηθεί αναφορικά με την Πολιτιστική, αποκαλύπτεται ότι οι μεγάλες προσδοκίες που συστηματικά καλλιεργήθηκαν από τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ, τη Νομαρχία Αχαΐας, το Δήμο Πατρέων, αλλά και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς για εκατό έργα, για επενδύσεις, για θέσεις εργασίας αποτελούν προπαγανδιστικό τρικ για να συσκοτίσουν ότι από τη διοργάνωσή της θα κερδίσουν οι εργολάβοι, οι έμποροι της τέχνης (αφού οι εκδηλώσεις είναι οι περισσότερες με εισιτήριο, όπως η πρώτη έκθεση έργων του Ντα Βίντσι που ξεκίνησε την Τρίτη). Επίσης κερδισμένοι θα είναι οι διάφοροι χορηγοί, οι μεγάλοι τουριστικοί όμιλοι και οι λοιποί χρυσοκάνθαροι και θα πληρώσει ακριβά το μάρμαρο ο λαός. Οι όποιες αντιπαραθέσεις κι διενέξεις υπήρξαν, με πιο πρόσφατη την παραίτηση Μικρούτσικου, σχετίζονται με το «διαχειριστικό» μέρος, αφού οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις στήριξαν και στηρίζουν το συγκεκριμένο θεσμό που είναι μακριά από τις λαϊκές ανάγκες.


Νίκος ΤΣΑΚΑΝΙΚΑΣ


Οι «μεταλλάξεις» ενός αντιδραστικού θεσμού

Η «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» θεσμοθετήθηκε το 1985 μετά από πρόταση της τότε υπουργού Πολιτισμού, Μελίνας Μερκούρη, με αρχικό τίτλο «Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πόλη». Μεταξύ των στόχων ήταν να «ανοίξουν στο ευρωπαϊκό κοινό ορισμένες πολιτιστικές πλευρές της συγκεκριμένης πόλης, περιοχής ή χώρας» με εκδηλώσεις που είχαν διάρκεια ένα χρόνο.

Αν και εξαρχής υπονοούνταν οι κυρίαρχες «πολιτιστικές πλευρές», δηλαδή οι «αξίες» της τότε ΕΟΚ, ωστόσο θα περνούσαν μερικά ακόμη χρόνια για να «αναβαθμιστεί» ο θεσμός σε ένα από τα «εργαλεία» ιδεολογικής χειραγώγησης των λαών της Ευρώπης, ακολουθώντας τις οργανωτικές «μεταλλάξεις» της ιμπεριαλιστικής Ενωσης, οι οποίες, με τη σειρά τους, αντανακλούν τις κάθε φορά προτεραιότητες του κεφαλαίου.

Ετσι το 1999 η «Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πόλη» μετονομάστηκε σε «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης» (η ΕΟΚ είχε ήδη «βαφτιστεί» Ευρωπαϊκή Ενωση). Μέχρι και τότε ο θεσμός λειτουργούσε σε διακυβερνητική βάση, δηλαδή τα κράτη - μέλη επέλεγαν ομόφωνα τις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες. Από τότε όμως η επιλογή γίνεται από επιτροπή, η οποία λαμβάνει υπόψη την άποψη άλλης κριτικής επιτροπής «εμπειρογνωμόνων».

Το καλοκαίρι του 2005 τέθηκαν οι βάσεις για ακόμη πιο ασφυκτικό ιδεολογικό - πολιτικό πλαίσιο, από το υπάρχον ήδη αντιδραστικό, για τις «Πολιτιστικές Πρωτεύουσες». H Ευρωπαϊκή Επιτροπή «πρότεινε» νέα διαδικασία επιλογής των Πολιτιστικών Πρωτευουσών με «σαφέστερα» κριτήρια, αυξάνοντας την «έμφαση σε μια ευρωπαϊκή διάσταση» του θεσμού. Δηλαδή, στην ικανοποίηση της ευρωπαϊκής κεφαλαιοκρατικής επιταγής για «ενιαία ευρωπαϊκή ταυτότητα».

Ο νέος κανονισμός ενισχύει το «ανταγωνιστικό στοιχείο της διαδικασίας επιλογής» μεταξύ των πόλεων (σ.σ. ποιος θα είναι περισσότερο «ευρωπαϊστής») και «αυξάνει το ρόλο της επιτροπής επιλογής». Προτείνεται μια «μεικτή» επιτροπή επιλογής που θα αποτελείται από τους «εμπειρογνώμονες» της ΕΕ και από τα ενδιαφερόμενα κράτη - μέλη. Συστήνεται και μια «ευρωπαϊκή ελεγκτική επιτροπή» που θα αποτελείται αποκλειστικά από τους «εμπειρογνώμονες» της ΕΕ και θα παρέχει στις πόλεις «την υποστήριξη και την καθοδήγηση» για τη διαμόρφωση του προγράμματός τους, έτσι ώστε να «εξασφαλίζεται» η «ευρωπαϊκή προστιθέμενη αξία του». Θα υπάρχει, μάλιστα, και βραβείο αν η πόλη ικανοποιήσει αυτά τα βασικά κριτήρια.

Για να «τσιμπήσουν» ακόμη περισσότερο οι πόλεις, η Επιτροπή λέει ότι «θα επέτρεπε μέχρι έναν τριπλασιασμό της κοινοτικής οικονομικής συμβολής». Η «πρόταση» θα τεθεί σε ισχύ από το 2007. Δηλαδή, οι πρώτες πόλεις που θα επιλεγούν με τη νέα διαδικασία θα υλοποιήσουν το θεσμό το 2013.


ΟΧΙ στην Πολιτιστική της ΕΕ, του κεφαλαίου και των πολυεθνικών

Μια μόλις μέρα μας χωρίζει από την επίσημη έναρξη της «Πάτρας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2006». Λαμπιόνια πολυτελείας ιταλικού οίκου στις κεντρικές αρτηρίες, αναγγέλλουν το χαρμόσυνο γεγονός και η αξία τους είναι ίση με το χριστουγεννιάτικο επίδομα χιλίων ανέργων. Καθημερινά, ωστόσο, αποκαλύπτεται ότι οι μεγάλες προσδοκίες που συστηματικά καλλιεργούνται από τη ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, κεντρικά και τοπικά, για μεγάλα έργα, επενδύσεις, χιλιάδες θέσεις εργασίας αποτελούν ένα περίτεχνο αλλά άθλιο προπαγανδιστικό τρικ. Μοιράζουν χάντρες και καθρεφτάκια στους ιθαγενείς, με σκοπό να συσκοτίσουν το γεγονός ότι από τη διοργάνωση της Πολιτιστικής θα κερδίσουν οι εργολάβοι, οι αντζέντηδες, οι χορηγοί, οι μεγάλοι τουριστικοί όμιλοι και θα πληρώσει ακριβά το μάρμαρο ο λαός.

***

Με μαέστρο - μέχρι πρότινος - τον τομεάρχη πολιτισμού του ΠΑΣΟΚ κ. Μικρούτσικο και συντονιστή το στέλεχος της ΝΔ κ. Ροϊλό, με πρόεδρο τον δήμαρχο κ. Καράβολα (ΠΑΣΟΚ), τον Νομάρχη Αχαΐας και τον πρόεδρο της ΤΕΔΚ (επίσης ΠΑΣΟΚ) στην Εκτελεστική, με τις θερμές ευχές του κ. Παπανδρέου αλλά και του πρωθυπουργού, υλοποιούν την Πολιτιστική Πρωτεύουσα. ΝΔ - ΠΑΣΟΚ αλλά και ο φτωχός συγγενής τους ο ΣΥΝ σε πλήρη συμφωνία και συναίνεση προωθούν με συνέπεια την αντίληψη ότι η Πολιτιστική είναι η μεγάλη ευκαιρία για την Πάτρα. Ολοι μαζί συμφωνούν και προωθούν το θεσμό της ΕΕ, που στοχεύει στην πανευρωπαϊκή πολιτιστική ομογενοποίηση, στην περιθωριοποίηση του λαϊκού πολιτισμού και της παράδοσης, στην εξαφάνιση της προοδευτικής καλλιτεχνικής δημιουργίας. Αποτελεί πρόκληση στην Πάτρα των πολλών χιλιάδων ανέργων, των εκατοντάδων οικογενειών που ζουν σε συνθήκες πλήρους εξαθλίωσης σιτιζόμενες από τη φιλανθρωπική αρωγή του Δήμου και της Εκκλησίας. Στην Πάτρα, που η εργατική τάξη και τα λαϊκά στρώματα μαζί με τον εργασιακό μεσαίωνα βιώνουν την καθημερινότητα των εγκαταλειμμένων συνοικιών με υποδομές της δεκαετίας του '60 και '70, που ζουν στοιβαγμένοι σε γειτονιές χωρίς τους ελάχιστους ελεύθερους χώρους, να κατασπαταλιούνται 25 εκατομμύρια ευρώ για τις εκδηλώσεις.

***

Το μεγάλο φαγοπότι μόλις άρχισε. ΝΔ και ΠΑΣΟΚ άρχισαν τον καυγά μπροστά στο γεγονός της παταγώδους διάψευσης των ψεύτικων ελπίδων που αφειδώς μοίραζαν. Κάποιοι πηδούν από το πλοίο (Δ. Κατσικόπουλος, Νομάρχης Αχαΐας, Θάνος Μικρούτσικος, καλλιτεχνικός διευθυντής), άλλοι ετοιμάζονται να τους ακολουθήσουν. Ωστόσο, βάζουν όλοι μαζί πλάτη για την επιτυχία ενός θεσμού που χαρακτηρίζεται από εκλεκτές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις για την κοινωνική ελίτ και χαμηλού επιπέδου εκδηλώσεις για το λαό και τη νεολαία. Συμφωνούν και συμβάλλουν στην εμπορευματοποίηση του πολιτισμού, τον αναγορεύουν σε εργαλείο της καπιταλιστικής ανάπτυξης, όλοι μαζί είναι υπεύθυνοι. Ολοι μαζί πρέπει να καταδικαστούν από το λαό της Πάτρας στις Νομαρχιακές και Δημοτικές εκλογές και να ενισχυθεί το ΚΚΕ και οι συνεργαζόμενοι μαζί του.

***

Η εργατική τάξη, η νεολαία, οι γυναίκες, οι άνεργοι, πρέπει να γυρίσουν την πλάτη και να εκφράσουν πολύμορφα την αντίθεσή τους στην Πολιτιστική της πλουτοκρατίας. Είναι ώριμη πλέον η ανάγκη της συσπείρωσης και της συντονισμένης δράσης των εργατικών συνδικάτων, των πολιτιστικών συλλόγων και φορέων, του κινήματος της νεολαίας, των ανθρώπων της Τέχνης και των Γραμμάτων, με στόχο την καθημερινή προσπάθεια για την καλλιέργεια και την προβολή της προοδευτικής δημιουργίας, της Τέχνης που εκφράζει τη ζωή, τους αγώνες, τα οράματα της εργατικής τάξης. Απέναντι στην Πολιτιστικής της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στον πολιτισμό της αστικής τάξης που προωθεί και προβάλλει τις ξεπερασμένες αντιδραστικές θεωρίες, τα ψευτοϊδανικά, είναι αναγκαία η πλατιά αγωνιστική συσπείρωση για την ανάπτυξη του λαϊκού πολιτισμού της προοδευτικής κι ερασιτεχνικής δημιουργίας.


Αντρέας ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοτικός Σύμβουλος Πάτρας



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ