ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Γενάρη 2006
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
59 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ ΑΤΜΟΠΛΟΙΟΥ «ΧΕΙΜΑΡΑ»
Η μεγαλύτερη ελληνική ναυτική τραγωδία του 20ού αιώνα

Σαν σήμερα, το γερασμένο, 42 ετών, πλοίο οδήγησε στο θάνατο 383 ανθρώπους. Ανάμεσά τους και 29 κομμουνιστές που μεταφέρονταν, δεμένοι με τις χειροπέδες τους - ακόμη και την ώρα που βούλιαζε - στον τόπο εξορίας τους...

Το επιβατικό πλοίο «ΧΕΙΜΑΡΑ», που παρέσυρε στο θάνατο 383 ανθρώπους. Ανάμεσά τους 29 κομμουνιστές πολιτικοί κρατούμενοι...
Το επιβατικό πλοίο «ΧΕΙΜΑΡΑ», που παρέσυρε στο θάνατο 383 ανθρώπους. Ανάμεσά τους 29 κομμουνιστές πολιτικοί κρατούμενοι...
Ξημερώματα 19ης του Γενάρη 1947, σαν σήμερα πριν από 59 χρόνια, το επιβατικό ατμόπλοιο «ΧΕΙΜΑΡΑ», στο οποίο επέβαιναν 630 άτομα (544 επιβάτες και 86 πλήρωμα), προσκρούει στις βραχονησίδες «Βερδούγια», στο Νότιο Ευβοϊκό. Σε λιγότερο από μία ώρα, παρασέρνει στο θάνατο 383 άτομα.

Ανάμεσα στους επιβάτες ήταν και 39 κομμουνιστές, ΕΠΟΝίτες και ΕΑΜίτες πολιτικοί κρατούμενοι, δεμένοι με τις χειροπέδες στα αμπάρια του πλοίου. Οι 29 από αυτούς βρήκαν φριχτό θάνατο, στα παγωμένα νερά του Ευβοϊκού...

Η βύθιση του «ΧΕΙΜΑΡΑ» αναφέρεται ως η μεγαλύτερη ελληνική ναυτική τραγωδία του 20ού αιώνα. Πρόκειται για το πλέον πολύνεκρο ναυάγιο ελληνικού πλοίου που δεν προκλήθηκε από πολεμικές ενέργειες και το δεύτερο συμπεριλαμβανομένων και των ναυαγίων στα πλαίσια του πολέμου (αφορά στο επιβατηγό «Αρντένα» που βυθίστηκε στις 27/9/1943, στο Αργοστόλι με 700 νεκρούς).

Οταν βούλιαξε το «ΧΕΙΜΑΡΑ» είχε ηλικία 42 ετών, επρόκειτο δηλαδή για ένα πολύ γερασμένο πλοίο. Ναυπηγήθηκε το 1905, στη Γερμανία. Στη διάρκεια του πολέμου χρησιμοποιήθηκε ως πλωτό νοσοκομείο. Το καλοκαίρι του 1946 παραχωρήθηκε στην Ελλάδα, στο πλαίσιο των ...«πολεμικών επανορθώσεων»!

Στις 9 του Σεπτέμβρη 1946, μετά από σύντομες επισκευές στον Πειραιά, μετονομάστηκε και άρχισε να χρησιμοποιείται ως επιβατικό, μόλις, όμως, για τέσσερις μήνες, όταν και παρέσυρε στον υγρό του τάφο 383 ανθρώπους...

«Κρυώνω, κρυώνω»...

Το «ΧΕΙΜΑΡΑ» αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη στις 8.30 το πρωί του Σαββάτου 18 του Γενάρη 1947, με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. Στις 4.10 το πρωί της Κυριακής, και όταν το πλοίο βρίσκεται 1,5 μίλι από το ερημονήσι Καβαλλιάνοι και 14 μίλια από τη Ραφήνα, ένας ισχυρός κρότος ακούγεται δημιουργώντας τρόμο στους επιβάτες. Ακολουθεί πανικός. Πενήντα πέντε λεπτά αργότερα, στις 5.05, ο πλοίαρχος, Σπύρος Μπιλίνης, δίνει διαταγή να εγκαταλειφθεί το πλοίο.

«Αρπάχτηκα από μια καουτσουκένια σχεδία και ενώ το καράβι βούλιαζε με την αριστερή μπάντα, βρέθηκα στη θάλασσα», περιγράφει ο Γ΄ ασυρματιστής του πλοίου, κ. Φρέρης, σε εφημερίδες της εποχής. «Βούλιαξα και εγώ. Κάποια γυναίκα με κρατούσε από τα πόδια. Ενώ βυθιζόμουν, κρατώντας όσο μπορούσα την αναπνοή μου και ενώ με παρέσυρε η δίνη που έκανε το "ΧΕΙΜΑΡΑ", κουνώντας χέρια και πόδια βρέθηκα στον αφρό. Σε λίγο είδα συντρίμμια του καραβιού και αρπάχτηκα από αυτά. Η θάλασσα είχε γεμίσει από ναυαγούς. Παλεύανε λίγο με το νερό και βουλιάζανε. Στα αυτιά μου έχω τις φωνές τους, "κρυώνω, κρυώνω". Οι περισσότεροι ναυαγοί ύστερα από λίγη ώρα σιωπούσαν για πάντα»...

Το πόρισμα από τις ανακρίσεις που διενήργησε η Ανακριτική Επιτροπή Ελέγχου Ναυτικών Ατυχημάτων κατέληξε πως το πλοίο δεν κινούνταν επί της ορθής πορείας με αποτέλεσμα να προσκρούσει στη βραχονησίδα «Γάιδαρο».

Δεμένοι με χειροπέδες!

Στο «ΧΕΙΜΑΡΑ», και κάτω από τη συνοδεία χωροφυλάκων, μεταφέρονται και 39 κομμουνιστές πολιτικοί κρατούμενοι, με τελικό προορισμό την εξορία στη Λήμνο. Ανάμεσά τους βρίσκεται και ο Νικ. Ζαγουρτζής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ.

Στο βιβλίο «Ηρωες και Μάρτυρες» (εκδόθηκε το 1954 στο εξωτερικό) αναφέρεται: «Ο Νικ. Ζαγουρτζής πνίγηκε στο δρόμο προς την εξορία, στο ναυάγιο του "Χειμάρα". Τον είχαν δεμένο οι χωροφύλακες με χειροπέδες, ακόμη και την ώρα που το πλοίο βυθιζόταν...»!

Από τους 39 κρατούμενους, σώθηκαν οι δέκα. Σε κανέναν από τους διασωθέντες δεν επιτράπηκε να περιγράψει στους δημοσιογράφους τα όσα έζησε. Λίγες μέρες αργότερα, οι επιζήσαντες συνελήφθησαν και εξορίστηκαν.

Ο «Ρ» στο φύλλο της 22ης του Γενάρη 1947 σημειώνει: «Μερικοί από τους διασωθέντες κρατουμένους έσωσαν τέσσερα άτομα από βέβαιο πνιγμό. Ενα χωροφύλακα, ένα στρατιώτη, μια κοπέλα και μια γριά».

Σήμερα, στις 8 το βράδυ, εγκαινιάζεται έκθεση στο Ζάππειο Μέγαρο όπου παρουσιάζονται τα αντικείμενα που ανελκύστηκαν από το μοιραίο ατμόπλοιο. Η έκθεση πραγματοποιείται παράλληλα με την Εκθεση Κειμηλίων του «Τιτανικού».

Πηγές:

  • Εφημερίδα «Ριζοσπάστης»
  • Εφημερίδα «Εθνος»
  • Περιοδικό «Εφοπλιστής»
ΔΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ «ΣΑΜΙΝΑ»
«Το δικαστήριο να αναλάβει τις ευθύνες του!»

Μία μέρα μετά την πρόταση του εισαγγελέα να αθωωθεί ο εφοπλιστής Κληρονόμος, ο δικηγόρος της Πολιτικής Αγωγής Γιώργος Τρανταλίδης, ξεκίνησε την αγόρευσή του καλώντας τους δικαστές να δείξουν «σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή»

Μπροστά στις ευθύνες τους έθεσε τους δικαστές ο Γιώργος Τρανταλίδης δικηγόρος της Πολιτικής Αγωγής, εγκαινιάζοντας το νέο γύρο των αγορεύσεων στη συνέχεια της δίκης για το πολύνεκρο ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ». Τους κάλεσε να κάνουν έστω και αυτό το ελάχιστο απέναντι στα 81 θύματα, δηλαδή «να δείξετε το βαθμό του σεβασμού προς την ανθρώπινη ζωή, γιατί μόνο στις τριτοκοσμικές χώρες έχουμε καθεστώς πλήρους ατιμωρησίας».

Ο Γ. Τρανταλίδης ξεκαθάρισε από την αρχή της αγόρευσής του, τις διαφορές που έχει με τους εισαγγελείς που πρότειναν την αθώωση του Κ. Κληρονόμου και την «ελαφριά» τιμωρία του Ν. Βικάτου, καθώς όπως σημείωσε θα έπρεπε να παραπεμφθούν για διατάραξη ασφάλειας της υδάτινης συγκοινωνίας με ενδεχόμενο δόλο σε κακουργηματική μορφή, αφού εκείνοι και η εταιρία τους MFD αγνοούσαν στο όνομα του κέρδους επιδεικτικά νόμους, κανονισμούς και διεθνείς συμβάσεις.

Σχολιάζοντας αυτό που είχε ισχυριστεί ο Κ. Κληρονόμος, ότι ο τίτλος που έχει σαν πρόεδρος είναι «τιμητικός», είπε: «Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για τιμητικούς τίτλους στη ναυτιλία γιατί ο Διεθνής Κώδικας Ασφαλούς Διαχείρισης (ISM) είναι δεσμευτικός για τον Πρόεδρο και δε δημιουργεί ανεύθυνον του Προέδρου, δηλαδή του αποδίδει ευθύνες».

Στη συνέχεια, αναφέρθηκε αναλυτικά στις κατάφωρες παραβιάσεις που έχουν γίνει από τους επιθεωρητές του Κλάδου Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων και του Ελληνικού Νηογνώμονα και αφορούν τα πιστοποιητικά του «ΣΑΜΙΝΑ» και τον τρόπο που αυτά λαμβάνονταν. «Ο θάνατος εδώ είναι το τραγικό αποτέλεσμα των εγκληματικών παραλείψεων πλοιάρχου, εφοπλιστή Κληρονόμου κλπ. μια και το πλοίο δε θα έπρεπε καν να είχε αποπλεύσε», είπε ο Γ. Τρανταλίδης, ενώ ανέδειξε και τις εγκληματικές ευθύνες του Ελληνικού Νηογνώμονα λέγοντας: «Παράλληλες είναι οι ευθύνες και του γενικού τεχνικού διευθυντή του Ελληνικού Νηογνώμονα Διονυσίου Μελισσηνού, που ευελπιστούμε να ασκηθεί η ποινική δίωξη αφού για πολλοστή φορά καθ' υποτροπήν και εξακολουθηματικά συντέλεσε λόγω της έκδοσης πιστοποιητικών αξιοπλοΐας, στην επέλευση του τραγικού ατυχήματος».

ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Κοινωνικό αγαθό και όχι μέσο πλουτισμού των εφοπλιστών

Την αντίθεσή της στην κυβερνητική πολιτική εκφράζει με ανακοίνωσή της η Τοπική Συντονιστική Επιτροπή Χίου για τις Ακτοπλοΐες

Η πολιτική της κυβέρνησης στην ακτοπλοΐα «όχι μόνο δεν αντιμετώπισε τα προβλήματα στην ακτοπλοΐα, αλλά επιδείνωσε την κατάσταση», διαπιστώνει η Τοπική Συντονιστική Επιτροπή Χίου για τις Ακτοπλοΐες.

Η Επιτροπή συνεδρίασε, προχτές, και εκτίμησε τις νέες εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, ύστερα από την απόφαση του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών. Η απόφαση έκανε δεκτή την εισήγηση υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΕΝ, για άμεση απελευθέρωση των ναύλων των επιβατών της Γ΄ θέσης (οικονομικής) και της μεταφοράς οχημάτων και εμπορευμάτων.

Στην ανακοίνωσή της η Επιτροπή σημειώνει πως «η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την Ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους συνεχίζει να υποβαθμίζεται» και «οι εφοπλιστές αποθρασύνονται και εντείνουν την ασύδοτη δράση τους». Μονόδρομο χαρακτηρίζει τον αγώνα των κατοίκων όλων των νησιών για: Δρομολόγηση σύγχρονων και ασφαλών πλοίων. Μείωση του υψηλού ναύλου μεταφοράς επιβατών, οχημάτων και εμπορευμάτων. Απρόσκοπτη τακτική σύνδεση, χειμώνα - καλοκαίρι, των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα και μεταξύ τους. Τη στήριξη όλων των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, με τη διατήρηση των κατακτήσεων και δικαιώματά τους (συνταξιούχοι, πολύτεκνοι, ΑμΕΑ, φοιτητές).

Τέλος, καταγγέλλει «την πολιτική της κυβέρνησης, που εφαρμόζεται από το ΥΕΝ, το οποίο υποκύπτοντας σε πιέσεις της ΕΕ, για πλήρη άρση καμποτάζ, ικανοποιεί και εξυπηρετεί τις απαράδεκτες αξιώσεις της Ενωσης Εφοπλιστών Ακτοπλοΐας».

Το δίκιο των αιτημάτων της Συντονιστικής είναι αδιαμφισβήτητο. Πρέπει όμως να σημειώσουμε ότι στην ανακοίνωσή της δεν αναφέρεται στις ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης. Οπως είναι γνωστό, οι κυβερνήσεις ΝΔ και ΠΑΣΟΚ έχουν αφαιρέσει το δικαίωμα των κατοίκων των νησιών για «ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που θα ανταποκρίνονται στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και θα αποτελούν κοινωνικό αγαθό»...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ