ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Φλεβάρη 2006
Σελ. /32
Τα κέρδη των εφοπλιστών

Γρηγοριάδης Κώστας

Σε όλους όσοι τις μέρες αυτές αναρωτιούνται, με ...αφέλεια, πού θα βρεθούν τα χρήματα για την κάλυψη των ελλειμμάτων του ΝΑΤ και για να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των ναυτεργατών, τους αφιερώνουμε το παρακάτω αποκαλυπτικό παράδειγμα, από τη σχετική μελέτη της ΚΟ Ναυτεργατών του ΚΚΕ (η μελέτη δημοσιεύτηκε στον «Ρ» 4/12/2005):

«Ενα πλοίο μεταφοράς φορτίου κοστίζει σήμερα 75 εκατομμύρια δολάρια. Το 70% του κόστους κατασκευής (περίπου 50 εκατομμύρια δολάρια) καλύπτεται από ευνοϊκό δανεισμό, με ορίζοντα αποπληρωμής τα δέκα χρόνια. Κατά συνέπεια, τα ίδια κεφάλαια του εφοπλιστή για την κατασκευή του πλοίου δεν ξεπερνούν τα 25 εκατομμύρια δολάρια.

Τα πάγια ημερήσια έξοδα του εφοπλιστή, που δρομολογεί το πλοίο, δεν ξεπερνούν τα 22.000 δολάρια και αναλύονται ως εξής:

  • Τοκοχρεολύσια για την αποπληρωμή του δανείου κατασκευής του πλοίου: 15.500 δολάρια ανά ημέρα.
  • Εξοδα Διαχείρισης: 5.500 δολάρια ανά ημέρα.
  • Surveys (επισκευές): 1.000 δολάρια ανά ημέρα.

Την ίδια στιγμή, ο ημερήσιος ναύλος στη χρονοναύλωση (το ποσό, δηλαδή, που εισπράττει για κάθε μέρα ο πλοιοκτήτης) διαμορφώνεται ως εξής:

  • Μέσος όρος πενταετίας: 38.500 δολάρια ανά ημέρα.
  • Μέσος όρος 15ετίας: 24.500 δολάρια ανά ημέρα.
  • Ναύλος Spot Market (Σποτ Μάρκετ - ελεύθερης αγοράς, όχι χρονοναύλωσης): 60.000 δολάρια ανά ημέρα».

Με άλλα λόγια, ο εφοπλιστής κερδίζει από 24.500 έως 38.000 δολάρια τη μέρα. Και, βέβαια, στη δεκαετία (αποπληρωμή) το πλοίο συνεχίζει να είναι εμπορεύσιμο και στα κέρδη προστίθενται άλλα 15.500 δολάρια τη μέρα...

Το θράσος της ΔΑΚΕ

Την ώρα που οι ναυτεργάτες έδιναν τη μάχη στους καταπέλτες για τα στοιχειώδη δικαιώματά τους. Την ώρα που η κυβέρνηση της ΝΔ τους είχε τυλίξει σε μια «κόλλα χαρτί», με την επαίσχυντη πολιτική επιστράτευση που είχε κηρύξει, η παράταξη της ΔΑΚΕ στο Εργατικό Κέντρο Αθήνας, έβγαλε μια ανακοίνωση για να καυτηριάσει τις «ακραίες συμπεριφορές». Με την ίδια ανακοίνωση αμφισβητούσε την απόφαση του Εργατικού Κέντρου Αθήνας για την προκήρυξη χτες της τετράωρης στάσης εργασίας, καθότι όπως υποστηρίζει η ΔΑΚΕ, ουδέποτε πάρθηκε ανάλογη απόφαση. Το αν πάρθηκε ή δεν πάρθηκε απόφαση από το ΕΚΑ, είναι ζήτημα των παρατάξεων και της διοίκησής του να το λύσουν. Ομως περισσεύει το θράσος ορισμένων, τη στιγμή που γινόταν ένας ηρωικός αγώνας, να βγαίνει μια συνδικαλιστική παράταξη και απροκάλυπτα να τον υπονομεύει. 'Η μήπως τελικά η ΔΑΚΕ, δεν έκανε τίποτα άλλο παρά - την ώρα που ο κόμπος φτάνει στο χτένι - να αποδείξει με ποιους τελικά είναι. Πάντως, όχι με τους ναυτεργάτες και τους εργάτες που αγωνίζονται.

Μαθητές στην... πασαρέλα!

Αφωνοι μείναμε όσοι παρακολουθήσαμε την προχτεσινή πρωινή εκπομπή του «ΑΛΦΑ», καθώς παρουσίαζε ένα θέμα όπου μαθητές Λυκείου στη Ρόδο, προκειμένου να βγάλουν τα έξοδα της εκδρομής τους, συμμετείχαν σε επίδειξη μόδας εσωρούχων! Και όλο αυτό με την έγκριση της πλειοψηφίας των γονιών τους. Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν, οι μόνοι που αντέδρασαν ήταν μια μικρή ομάδα γονιών και το καινούριο ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, γιατί το προηγούμενο ΔΣ είχε συμφωνήσει!

Και σαν να μην έφτανε το γεγονός αυτό από μόνο του, ο Σταύρος Μπένος, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός Πολιτισμού (!) ενθουσιασμένος βρήκε το εν λόγω συμβάν «χαρούμενο, με μια νότα δροσιάς και αθωότητας» και απορούσε γιατί αντιδρούν όσοι αντιδρούν!!! Ισως, οι επιδείξεις μόδας μαθητών να περιλαμβάνονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του κόμματός του, γιατί δεν εξηγείται αλλιώς ο ενθουσιασμός με τον οποίο υπεραμυνόταν του συγκεκριμένου συμβάντος ο πρώην υπουργός Πολιτισμού. Σε αντίθεση, όμως, με τον Στ. Μπένο, εμάς, το γεγονός αυτό, του εξευτελισμού και της απαξίωσης των μαθητών του σχολείου στη Ρόδο, μας θλίβει και μας κάνει να αναρωτιόμαστε τι άλλο θα δούμε στο μέλλον; Πόσα παιδιά θα θυσιαστούν και θα θυσιάσουν τα όνειρά τους στα πρότυπα που κάποιοι άλλοι δημιουργούν πριν από αυτά;

Εδωσε ρέστα...

Τα ρέστα του έδωσε τις τελευταίες μέρες ο ρ/σ «Σκάι» στην αναπαραγωγή και προβολή των διαφόρων «επιχειρημάτων» πλαγιοκόπησης και συκοφάντησης της μεγάλης απεργίας των ναυτεργατών και, μαζί της, του «υποκινητή» ΚΚΕ κλπ. Ιδιαίτερα, μερικές εκπομπές του δικαιούνται τα σχετικά πρωτεία, ανάμεσα σε όλους τους ραδιοφωνικούς σταθμούς. Βέβαια, δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό. Αλλωστε, ο πολιτικός προσανατολισμός του ρ/σ είναι γνωστός σε όλους. Πόσο, μάλλον, που στον κορβανά του κεφαλαιοκράτη ιδιοκτήτη του συμπεριλαμβάνονται και καράβια...

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Πολύτιμη παρακαταθήκη

Ενας μεγαλειώδης αγώνας στα λιμάνια - χωρίς προηγούμενο ως προς τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά -, συντάραξε ολόκληρη τη χώρα από την περασμένη Πέμπτη 16 Φλεβάρη. Οι ναυτεργάτες έδωσαν με αποφασιστικότητα και ταξική πυγμή τη μάχη της πολυήμερης απεργιακής τους κινητοποίησης. Αναμετρήθηκαν στα ίσια με τους εφοπλιστές και την αντιλαϊκή πολιτική της κυβέρνησης, όπως αυτή εκφράστηκε και με το νομοσχέδιο - λαιμητόμο στα δικαιώματα των εργατών της θάλασσας, των νησιωτών, των σπουδαστών.

Αντιπάλεψαν με ηρωισμό την αντιδημοκρατική απόφαση της πολιτικής επιστράτευσης. Κουρέλιασαν την προσπάθεια της εφοπλιστόδουλης κυβέρνησης να επιβάλει στρατιωτικό νόμο στα λιμάνια. Στον Πειραιά και στην Πάτρα, όπου επικεντρώθηκε η περιφρούρηση το τελευταίο σαρανταοχτάωρο, κανένα πλοίο δεν απέπλευσε, κανένας ναυτεργάτης δε δέχτηκε να ντυθεί στα χακί.

Οι ναυτεργάτες νίκησαν! Και μαζί τους ολόκληρη η εργατική τάξη. Οι εργαζόμενοι κάθε κλάδου, που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασαν την πανναυτεργατική κινητοποίηση. Το πρωτόγνωρο κίνημα αλληλεγγύης που αναπτύχθηκε, ιδιαίτερα μετά την ανακοίνωση της πολιτικής επιστράτευσης, προσφέρει αναντικατάστατη πείρα στους εργατικούς αγώνες.

Η έμπρακτη συμπαράσταση των νησιωτών και της συντριπτικής πλειοψηφίας των μικροκαλλιεργητών, φωτίζει το δρόμο της ενιαίας δράσης ενάντια στον κοινό αντίπαλο. Οι νεολαίοι φοιτητές, σπουδαστές και μαθητές που βρέθηκαν στους καταπέλτες, στην περιφρούρηση της απεργίας, αναδεικνύουν τη δύναμη του συντονισμένου ταξικού αγώνα.

Ο αγώνας των ναυτεργατών αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη για το εργατικό κίνημα. Για τη μαχητικότητα και την παλικαριά του. Για την πλούσια εμπειρία που πρόσφερε στην υπόθεση έντασης της ταξικής πάλης. Για τις νέες δυνάμεις που απελευθέρωσε. Για τους χιλιάδες εργαζόμενους που έβαλε στη δράση, θωρακίζοντας τη μαχητικότητα, αναδεικνύοντας την προοπτική, ενισχύοντας τον προσανατολισμό τους.

Αδιαμφισβήτητη ψυχή και αυτής της κορυφαίας μάχης ήταν οι ταξικές δυνάμεις. Τα σωματεία των μηχανικών και των θερμαστολαδάδων πρωτοστάτησαν στο να βαθύνουν τα ταξικά χαρακτηριστικά του απεργιακού αγώνα. Εγιναν ο πόλος συσπείρωσης των ναυτεργατών, άφησαν ανεξίτηλη τη σφραγίδα τους και σ' αυτή τη μάχη, επιβεβαιώνοντας και πλαταίνοντας τους αδιάρρηκτους δεσμούς των ναυτεργατών με τις δυνάμεις εκείνες που αντιστέκονται, αμφισβητούν, παλεύουν, αντεπιτίθενται.

Το ίδιο καταλυτική ήταν η δράση του ΠΑΜΕ και έξω από τα πλοία. Εργάτες και υπάλληλοι των ταξικών σωματείων βρέθηκαν στην περιφρούρηση. Πρόσθεσαν τη δική τους γροθιά στο στομάχι της αντιλαϊκής πολιτικής, τσαλαπάτησαν την επιστράτευση, περιφρούρησαν το δικαίωμα της εργατικής τάξης στην απεργία, στην ανυπακοή, στον αγώνα για την ικανοποίηση των σύγχρονων αναγκών της.

Μετά τη χτεσινή μέρα, ένα νέο καθήκον μπαίνει από την ίδια τη ζωή και την εξέλιξη του ναυτεργατικού αγώνα. Αυτό της ανασύνταξης των δυνάμεων, της ολόπλευρης προετοιμασίας για την κλιμάκωση της πάλης, με το πλαίσιο των ταξικών δυνάμεων. Οι προϋποθέσεις υπάρχουν. Σ' αυτό το καθήκον, οι ταξικές δυνάμεις θα δώσουν από σήμερα τον καλύτερο εαυτό τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ