ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 10 Μάρτη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Επιτέλους, αρχίζει η συντήρησή του

Μετά από χρόνια καθυστερήσεων, με την Κεντρική Σκηνή του πρώτου κρατικού μας θεάτρου κλειστή από το 2001, και τη Νέα Σκηνή από το 2005, υπεγράφη επιτέλους η ανάθεση του έργου «Αποκατάσταση και εξοπλισμός της κτιριακής υποδομής του Εθνικού Θεάτρου». Από το 1998, ένα χρόνο πριν από το σεισμό, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Νίκος Κούρκουλος, έστειλε στο ΥΠΠΟ επιστολή, ζητώντας επιτακτικά την εκ βάθρων ανακαίνιση του θεάτρου. Την άνοιξη του 2001 αποφασίστηκε η ένταξη του έργου της ανακαίνισης του κτιρίου στο πρόγραμμα χρηματοδότησης του Γ' ΚΠΣ. Εργο που κρίθηκε απαραίτητο, αφού μετά από έναν αιώνα λειτουργίας του Εθνικού Θεάτρου δεν είχε γίνει κανένα έργο ολοκληρωμένης συντήρησης ή ανακαίνισης του ιστορικού κτιρίου του Τσίλερ, εκτός από την επισκευή των όψεων από τη Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του ΥΠΠΟ.

Από τότε πέρασαν χρόνια, κυβερνήσεις άλλαξαν, υπουργοί άλλαξαν και από αναβολή σε αναβολή φτάσαμε στο 2006. Το Εθνικό Θέατρο είχε ήδη ξεκινήσει όλες τις απαραίτητες ενέργειες, με τη συγκέντρωση και μελέτη, σε πρώτη φάση, όλων των υφισταμένων στοιχείων. Ειδικά μελετητικά γραφεία και ειδικός τεχνικός σύμβουλος συνέταξαν πρόδρομες μελέτες: αρχιτεκτονικής αποτύπωσης, στατικής και αντισεισμικής επάρκειας του κτιρίου, ελέγχου των υλικών και των εδαφοτεχνικών στοιχείων. Τον Ιούλιο του 2002 προκηρύχτηκε από το Εθνικό Θέατρο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός, σύμφωνα με τους νόμους της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας, για την ανάθεση της σύμβασης εκπόνησης της πρώτης φάσης των απαιτούμενων μελετών, σε στάδιο προμελέτης.

Ο διαγωνισμός διεξήχθη στις 9 Σεπτέμβρη 2002 και η προμελέτη ολοκληρώθηκε τον Ιούνη του 2004, εγκρίθηκε από το ΥΠΠΟ, ενώ από τη Διεύθυνση Συντήρησης του ΥΠΠΟ εκπονήθηκε η αντίστοιχη προμελέτη συντήρησης του διακόσμου του διατηρητέου κτιρίου.

Τον Ιούλη του 2004 δημοσιεύτηκε η προκήρυξη του δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού για την ανάθεση. Στο διαγωνισμό, που διενεργήθηκε στις 29/9/2004 συμμετείχαν τρεις εταιρίες (κοινοπραξία ΕΤΕΘ Α.Ε. - ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε., ΘΟΛΟΣ Α.Ε. και ΤΟΜΗ ΑΒΕΤΕ). Το έργο κατακυρώθηκε στη ΘΟΛΟΣ Α.Ε.

Μετά από αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου και τις εγκρίσεις της μελέτης προσφοράς από το ΥΠΠΟ, υπεγράφη (7/3) η σύμβαση κατασκευής και έτσι ανοίγει και τυπικά ο δρόμος για την ολοκλήρωση του έργου, το κόστος του οποίου ανέρχεται στα 21.061.852 ευρώ, ενώ η προθεσμία εκτέλεσής του είναι 650 ημερολογιακές μέρες από την υπογραφή της σύμβασης.

«Μνημεία» νεοελληνικής μουσικής

Νικόλαος Μάντζαρος
Νικόλαος Μάντζαρος
Με την έκδοση, από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, τριών έργων του Νικόλαου Μάντζαρου - τα πρώτα σωζόμενα έργα ελληνικής κλασικής μουσικής - εγκαινιάστηκε η σειρά «Μνημεία Νεοελληνικής Μουσικής». Ο πρώτος τόμος της πολυτελούς έκδοσης, που θα συνεχιστεί με σημαντικά έργα κορυφαίων Ελλήνων συνθετών του 19ου και 20ού αιώνα, περιλαμβάνει τρεις άριες για φωνή και ορχήστρα (παρτιτούρες) του Μάντζαρου, γραμμένες το 1815.

Οι συνθέσεις αυτές, τα χειρόγραφα των οποίων φυλάσσονται στα Αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, αποκαταστάθηκαν επιστημονικά και τυπώθηκαν για πρώτη φορά σε δίγλωσση κριτική έκδοση από το «Εργαστήριο Ελληνικής Μουσικής» του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Παράλληλα, από το Εργαστήριο κυκλοφόρησε ένα συλλεκτικό CD με επιλογή έργων της πρώτης περιόδου (1815 - 1827) του Μάντζαρου, σε ερμηνεία από την Ορχήστρα του Τμήματος (με μαέστρο τον Μίλτο Λογιάδη και τη συμμετοχή κορυφαίων σολίστ).

«Η έντεχνη νεοελληνική μουσική προηγείται του νεοελληνικού κράτους», ανέφερε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο αντιπρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου και διευθυντής του «Εργαστηρίου», Χάρης Ξανθουδάκης, υπογραμμίζοντας ότι η σειρά ξεκινά με μεγάλη καθυστέρηση και ότι δεν υπάρχει χορηγία από το κράτος. Παρ' όλα αυτά, προγραμματίστηκαν για το 2006 άλλοι τέσσερις τόμοι με έργα των Παύλου Καρρέρ, Γιώργου Αξιώτη, Δημήτρη Μητρόπουλου και Αντίοχου Ευαγγελάτου. Στη μεγάλη αξία της έκδοσης αναφέρθηκαν, επίσης, ο αναπληρωτής διευθυντής της ΚΟΑ, Βύρων Φιδετζής (ο πρώτος σύγχρονος μαέστρος που διηύθυνε τα έργα του Μάντζαρου) και ο διευθυντής της σειράς Πάνος Βλαγκόπουλος.

Ανθολόγιο θεατρικών μονολόγων

Σπούδασε νομικά, αλλά την κέρδισε το θέατρο. Τα θεατρικά διαβάσματά της, αλλά και η σπουδαστική εμπειρία της σε δραματική σχολή την ώθησαν να συνθέσει ένα βιβλίο πολύ χρήσιμο για τη γνωριμία κάθε θεατρόφιλου, ιδιαίτερα κάθε σπουδαστή δραματικής σχολής, με μεγάλους δραματουργούς του παγκόσμιου θεάτρου, ανά τους αιώνες. Αναφερόμαστε στην ηθοποιό Ειρήνη Κανακάκη και στο βιβλίο της «Ανθολόγιο Θεατρικών Μονολόγων (Ξένοι συγγραφείς)» (766), το οποίο παρουσίασαν (7/3) οι εκδόσεις «Δωδώνη», με ομιλητές τον κριτικό Κώστα Γεωργουσόπουλο και το μεταφραστή ξένων δραματουργών και ποιητή Ερρίκο Μπελιέ.

Η Ε. Κανακάκη ανθολόγησε μονολόγους θεατρικών έργων αρχίζοντας από το αρχαίο ρωμαϊκό θέατρο, διαδράμοντας στο ευρωπαϊκό των μετέπειτα αιώνων και φθάνοντας στην αμερικάνικη δραματουργία του 19ου και 20ού αιώνα. Η δουλιά της δεν περιορίστηκε μόνο στην ανθολόγηση μονολόγων και στην επιλογή των χαρακτηριστικών ελληνικών μεταφράσεων των ανθλογούμενων μονολόγων. Θέλησε να γίνει το βιβλίο της «ερέθισμα» και «κλειδί», όπως τόνισε ο Κ. Γεωργουσόπουλος, ουσιαστικότερης εμβάθυνσης του αναγνώστη με τον κάθε συγγραφέα, την εποχή του, με ολόκληρο το έργο του και με τα βασικά στοιχεία του ανθολογούμενου έργου του (μορφολογικό είδος, τα πρόσωπα και περίληψη του έργου, τους μεταφραστές του, κλπ). Σε κάθε μεγάλη θεατρική περίοδο (λχ ρωμαϊκό θέατρο) ή είδος (τραγωδία, κωμωδία, κλπ) η ανθολόγος προτάσσει μια ευσύνοπτη εισαγωγή και μετά τα στοιχεία του συγγραφέα και του έργου.

Σημειώνουμε, ότι η Ε. Κανακάκη, προετοιμάζει και ένα ανθολόγιο θεατρικών μονολόγων Ελλήνων δραματουργών, από την αρχαιότητα μέχρι την εποχή μας.

Κρουστών διήμερο

Πανδαισία κρουστών στο θέατρο «Φούρνος» (Μαυρομιχάλη 168, 210.6460.748) σήμερα και αύριο με την ομάδα «Ιστορίες για κρουστά». Οι μουσικοί του γκρουπ και δύο ξεχωριστά σύνολα κρουστών, με πλήθος διαφορετικών οργάνων, θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στο τραγούδι και το ρυθμό. Σαν σε πάρτι γενεθλίων, οι «Ιστορίες για κρουστά» συνδυάζουν τη μουσική και τα τραγούδια τους, με διασκευές από την ελληνική παράδοση αλλά και τη διεθνή σκηνή, βίντεο και με συμμετοχή διαφορετικών καλεσμένων για κάθε ημέρα. Παίζουν: Βασίλης Βασιλάτος (κρουστά), Κώστας Καραγιάννης, Νίκος Παπαναστασίου (ακορντεόν), Ελλη Βασιλάτου (κλαρινέτο - φωνή), Λίνα Τσακλάγκανου (βιόλα), Γιάννης Σαρικάκης (κιθάρα - φωνή), Παρασκευάς Κίτσος (μπάσο). Συμμετέχουν: «EMPercus-sextet», «SFS percussion». Εναρξη 10.15 μ.μ., είσοδος 10 ευρώ (18 ευρώ για το διήμερο).

Τιμή στη γυναίκα δημιουργό

Ο Στέλιος Μπενετάτος, η Ζιζή Μακρή και η Βέρα Νικολαΐδου
Ο Στέλιος Μπενετάτος, η Ζιζή Μακρή και η Βέρα Νικολαΐδου
Με την παρουσίαση έργων της ζωγράφου - χαράκτριας Ζιζής Μακρή, τίμησε ο Δήμος Νίκαιας τη Μέρα της Γυναίκας. Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε το βράδυ της περασμένης Τετάρτης, φιλοξενεί αντιπροσωπευτικές δημιουργίες από τη μακρόχρονη εικαστική διαδρομή της σημαντικής, μεταγραμμένης συνειδητά, εδώ και δεκαετίες, ως «Ελληνίδας» δημιουργού, συντρόφισσας του αξέχαστου αγωνιστή και διεθνώς καταξιωμένου γλύπτη Μέμου Μακρή. Κατάμεστη η αίθουσα εκδηλώσεων του Δημαρχείου Νίκαιας, από δεκάδες Κοκκινιωτών. Ανάμεσά τους, ο δήμαρχος Νίκαιας, Στέλιος Μπενετάτος και η βουλευτής, μέλος της ΚΕ του ΚΚΕ, Βέρα Νικολαΐδου.

Με ένα ακόμη συναυλιακό διήμερο, σήμερα και αύριο (8.30μμ) οι Βασίλης Λέκκας και Γιάννης Σπάθας ολοκληρώνουν τις παραστάσεις τους στην «Εξέδρα» (Ελ. Βενιζέλου 235 - Ν.Σμύρνη, 210- 9849101). Παρουσιάζουν τις σημαντικότερες στιγμές της δημιουργίας τους, αγαπημένα τραγούδια των Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Μαρκόπουλου κ.ά., σύγχρονων δημιουργών όπως ο Γ. Τρανταλίδης, καθώς και ανέκδοτα τραγούδια σε στίχους της Λίνας Νικολακοπούλου και σε μουσική Γιάννη Σπάθα, ως πρόγευση της επικείμενης δισκογραφικής συνεργασίας των τριών καλλιτεχνών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ