ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 19 Ιούλη 2006
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αριστοφάνης... ο σύγχρονός μας

«Ολοι θα τα 'χουν όλα. Ωρα ν' απαλλαγούμε από γένια, άρβυλα, ραβδιά και τα ρούχα τ' αντρικά και γυναίκες να γενούμε, να ταΐσουμε παιδιά και τους άντρες να γνοιαστούμε, μα πάνω απ' όλα να ιδούμε πώς με νου θα χειριστούμε θέματα πολιτικά και σωστές λύσεις να βρούμε στα μεγάλα θέματα τα εθνικά... (ΧΟΡΟΣ). Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα... Ηγέτες που τάζουν πόλεμο κατά της ανισότητας, της αδικίας, τέρμα στο ρουσφέτι, στη διαπλοκή, στη λασπολογία»!

Με εκλεκτούς ηθοποιούς και συνεργάτες, ο ΘΟΚ παρουσιάζει σήμερα, στο Ηρώδειο, τις αριστοφανικές «Εκκλησιάζουσες», καθώς για πρώτη φορά, από το 1980, ο ΘΟΚ δε συμμετέχει στα Επιδαύρια. «Βλέπω με ανοιχτό πνεύμα την πρόθεση να ανανεωθούν τα Επιδαύρια. Δεν κρίνω αν είναι σωστός ή λανθασμένος ο τρόπος. Θα κριθεί από το αποτέλεσμά του», λέει η πρωταγωνίστρια της παράστασης Αννίτα Σαντοριναίου (από το 1975, με παραστάσεις του Κουν και από το 1982 του ΘΟΚ, έχει παίξει στα Επιδαύρια).

Οι «Εκκλησιάζουσες» είναι η προτελευταία, ουτοπική κωμωδία του Αριστοφάνη και η τρίτη (μετά τη «Λυσιστράτη» και τις «Θεσμοφοριάζουσες») που έχει γυναικεία και πολύ «προχωρημένη» υπόθεση: οι Αθηναίες, με επικεφαλής την Πραξαγόρα (Αννίτα Σαντοριναίου), μεταμφιέζονται σε άντρες για να πάνε στην Εκκλησία του Δήμου και να υποστηρίξουν την ανάληψη της εξουσίας από τις γυναίκες. Επιχείρημά τους είναι ότι οι άντρες έφεραν στην πόλη δεινά, ενώ οι γυναίκες μπορούν να τα καταφέρνουν μια χαρά με τις παραδοσιακές μεθόδους τους στη διαχείριση του νοικοκυριού. Οι άνδρες πείθονται από τις μεταμφιεσμένες γυναίκες που κατέκλυσαν τη συνεδρίαση του Δήμου. Ετσι εφαρμόζεται η κοινοκτημοσύνη στα δημόσια αγαθά, η πολιτεία αντιμετωπίζεται σαν ενιαίο νοικοκυριό, με κοινά γεύματα, αλλά και με κοινό κρεβάτι! Οι νέοι κανονισμοί προκαλούν σπαρταριστά κωμικά επεισόδια και το έργο κλείνει με το κλασικό αριστοφανικό γλέντι. Οπως λέει η Αννίτα Σαντοριναίου, «το σύστημα που φτιάχνεται είναι φαινομενικά ιδανικό, όμως οι αποφάσεις δεν είναι εφαρμόσιμες. Στρεβλώνουν τη φυσική ροή των πραγμάτων. Δυστυχώς, ούτε άντρες ούτε γυναίκες μπορούν να φτιάξουν την ιδανική πολιτεία, γιατί, όπως λέει και ο σκηνοθέτης μας, δεν υπάρχει ιδανικός άνθρωπος. Στον άνθρωπο υπάρχει το καλό, αλλά και το κακό».

Κλειδί της σκηνοθετικής προσέγγισης του Γιώργου Μουαΐμη αποτελεί η σύγχρονη εκδοχή των αντίστοιχων πολιτικών και κοινωνικών καταστάσεων. «Η χρονική απόσταση δυόμισι χιλιάδων χρόνων εκμηδενίζεται από απίστευτες ομοιότητες και αντιστοιχίες! Η αριστοφανική υπερβολή ζει και βασιλεύει στις μέρες μας! Το δώρο της τέχνης του θεάτρου από την Ελλάδα στην ανθρωπότητα είναι ανεκτίμητος θησαυρός για τον σύγχρονο μελετητή της ανθρώπινης συμπεριφοράς! Αριστοφάνης ο σύγχρονός μας! ΄Η, Ανθρωπος, ο νυν και αεί!».

Σκηνικά-κοστούμια Αγγελος Αγγελής, μουσική-μουσική διδασκαλία Κώστας Κακογιάννης, χορογραφία Ισίδωρος Σιδέρης, στίχοι χορικών-τραγουδιών: Κωστής Κολώτας, Γιώργος Μουαΐμης, Πάμπος Κουζάλης. Παίζουν επίσης: Σπύρος Σταυρινίδης, Αντώνης Κατσαρής, Κώστας Δημητρίου, Σταύρος Λούρας, Ανδρέας Τσουρής, κ.ά.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Πυρετώδεις προετοιμασίες

Τρία μέχρι στιγμής διεθνούς φήμης ονόματα του κινηματογράφου θα συμμετέχουν στο 47ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (17-26/11/2006). Πρόκειται για τον Γερμανό Βιμ Βέντερς, τον Βραζιλιάνο Βάλτερ Σάλες και τον Τούρκο Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν.

Κεντρική θέση στο φετινό πρόγραμμα έχει το αφιέρωμα στον Βιμ Βέντερς - ο οποίος θα παραστεί στο Φεστιβάλ - με παρουσίαση όλου του έργου του. Είκοσι επτά ταινίες μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ θα δώσουν ολοκληρωμένη εικόνα της 35χρονης πορείας του. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί έκθεση φωτογραφιών από ταξίδια του και γυρίσματα των ταινιών του.

Φέτος το Φεστιβάλ θα φωτίσει την κινηματογραφική παραγωγή της Βραζιλίας, με προβολή αντιπροσωπευτικών ταινιών από τη δεκαετία του '60 μέχρι σήμερα. Από τους εκπροσώπους της νεότερης βραζιλιάνικης σκηνοθετικής γενιάς, στη Θεσσαλονίκη προσκλήθηκε ο Βάλτερ Σάλες («Ημερολόγια μοτοσικλέτας»), ενώ προγραμματίζεται και αφιέρωμα στο Νέο Κινεζικό Σινεμά. Στο πρόγραμμα «Ημέρες ανεξαρτησίας» θα παρουσιαστεί μια αναδρομή στο έργο του Τσέχου δημιουργού Γιαν Σβάνκμαγιερ και θα συνοδεύεται με έκθεση.

Στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια», με επιλογή των σημαντικότερων ταινιών της χρονιάς, εντάσσεται και το αφιέρωμα στον Νούρι Μπίλγκε Τσεϊλάν, με όλες τις ταινίες του - τέσσερις μεγάλου μήκους και μία μικρού μήκους.

Στο Ελληνικό πρόγραμμα, εκτός από προβολή όλης της φετινής κινηματογραφικής παραγωγής και τα ειδικά αφιερώματα, καθιερώνεται και διαγωνιστικό τμήμα για τις ελληνικές ψηφιακές ταινίες νέων δημιουργών, με τίτλο DigitalWave. Τέλος, εντάσσεται και μια νέα θεματική ενότητα (με διαφορετικό κάθε χρόνο θέμα). Φέτος με το θέμα: «Εφηβικός πόθος - εφηβικός πόνος».

Εικαστικός «περίπατος»

Εργο του Κρ. Μπολτάνσκι στο κτίριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
Εργο του Κρ. Μπολτάνσκι στο κτίριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων
Μια μεγάλης κλίμακας παρέμβαση στο τοπίο και τη ζωή της Αθήνας επιχειρεί το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) με την έκθεση «Μεγάλος περίπατος», που εγκαινιάστηκε προχτές το βράδυ και θα διαρκέσει έως τις 29/9. Σαράντα τέσσερις καλλιτέχνες από διάφορες χώρες (ο Παλαιστίνιος Χαλίλ Ραμπά, ο Ιρανός Ι. Z. Κάμι, η Τουρκάλα Γκιουλσούν Καραμουσταφά, ο Λιβανέζος Φ. Ελκούρι, οι Ελληνες Βλάσης Κανιάρης, Γιάννης Κουνέλης, Λ. Θεοδώρου κ.ά.), παρουσιάζουν πρόσφατα έργα τους, αλλά και έργα-παραγγελίες, τα οποία τοποθετήθηκαν σε δημόσια και ιδιωτικά κτίρια κατά μήκος του αρχαιολογικού περιπάτου. Ογδόντα τρεις συνολικά δημιουργίες - εγκαταστάσεις, ηχητικά έργα, γλυπτά, βίντεο, σχέδια και ζωγραφικές προτάσεις, με θέματα γύρω από τη μυθολογία και τη σύγχρονη πραγματικότητα - τοποθετήθηκαν κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους, αλλά και σε κτίρια, ιστορικού και πολιτιστικού χαρακτήρα: Ιδρυμα Μελίνα Μερκούρη, κτίριο της Ενωσης Πτυχιούχων Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, Ρωμαϊκή Αγορά, κτίριο του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Γκάζι, «Φιξ», πεζόδρομοι Διονυσίου Αρεοπαγίτου, Ερμού κ.ά. Τα έργα της έκθεσης επιμελήθηκε η διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Αννα Καφέτση.

Ο «Μεγάλος περίπατος» είναι η πρώτη από τις δύο μεγάλες εκθέσεις που προγραμμάτισε το ΕΜΣΤ, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Προ-Θυρανοίξια 2006-2008», ενόψει της ολοκλήρωσης της ανακατασκευής του κτιρίου του «Φιξ» (στη Συγγρού), που θα στεγάσει το Μουσείο το 2008.

Ταινίες με ελληνικό υποτιτλισμό

Την παρουσίαση δέκα (10) ελληνικών ταινιών σε DVD, με υπότιτλους για άτομα με προβλήματα ακοής, έκανε χτες το Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου και ο πρόεδρός του Γ. Παπαλιός, παρουσία του υπουργού Πολιτισμού Γιώργου Βουλγαράκη.

Πρόκειται για τις ταινίες: «Τα δελφινάκια του Αμβρακικού» του Ντίνου Δημόπουλου, «Αυτή η νύχτα μένει» του Νίκου Παναγιωτόπουλου, «Από το χιόνι» του Σωτήρη Γκορίτσα, «Τέλος εποχής» του Αντώνη Κόκκινου, «Αντε γεια» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου, «Το μόνον της ζωής του ταξείδιον» του Λάκη Παπαστάθη, «Πέτρινα Χρόνια» του Παντελή Βούλγαρη, «Λούφα και Παραλλαγή» του Νίκου Περράκη, «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου» της Πέννυ Παναγιωτοπούλου και το «PEPPERMINT» του Κώστα Καπάκα.

Το 2000 είχε ξεκινήσει ένα αντίστοιχο πρόγραμμα υποτιτλισμού ταινιών, μεταξύ των οποίων τα «Πέτρινα χρόνια» και «Λούφα και παραλλαγή», αλλά ατόνησε, όπως και τόσα άλλα. Στο εξής, διαβεβαίωσε ο Γ. Παπαλιός, θα είναι όρος οι ταινίες που θα χρηματοδοτούνται από το Κέντρο να έχουν υποτιτλισμό, για τους ανθρώπους με προβλήματα ακοής. «Ενα φιλόδοξο πρόγραμμα είναι να υπάρξουν και πλήρεις περιγραφές διαφόρων θορύβων και ήχων, για καλύτερη πρόσληψη της κάθε ταινίας από τους κωφούς» -συμπλήρωσε.

Βέβαια, ο υπουργός εξέφρασε την «πρόθεση» του ΥΠΠΟ για μεγαλύτερη επιχορήγηση του υπουργείου προς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ενώ ο πρόεδρος του ΕΚΚ, κατανοώντας... τα περιορισμένα οικονομικά του ΥΠΠΟ, αναφέρθηκε σε ένα «πρώτο σχέδιο» διαφόρων μεθόδων (βλέπε «χορηγών») που να βοηθήσουν στη χρηματοδότηση των ελληνικών παραγωγών.

Η έκθεση φωτογραφίας του αρχιτέκτονα Χρήστου Κουλουκούρη «Περιπλάνηση στο Αιγαίο. Κυκλάδες 1967-1969» φιλοξενείται (έως 28/7) στο «Πανηγυρόσπιτο του Αγίου Γεωργίου» στην Οία Σαντορίνης. Ο δημιουργός παρουσιάζει φωτογραφίες - ντοκουμέντα των κυκλαδίτικων κτισμάτων και ομότιτλο λεύκωμα, από την περιπλάνησή του «με δύο φωτογραφικές μηχανές, πολλά φιλμ, μπλοκ σχεδίων... το καλοκαίρι του 1967» στα νησιά Τήνο, Νάξο, Σαντορίνη, Σίφνο, Ιο, Μύκονο, Θηρασία, Μήλο, Σίφνο, Πάρο, Αντίπαρο. Η έκθεση, σε επιμέλεια Κ. Αντωνιάδη, διοργανώνεται σε συνεργασία με το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.

Στο Γυμνάσιο Δελφών από τις 20/7 έως τις 20/10 φιλοξενείται η έκθεση «Πολιτική Γελοιογραφία», που παρουσιάστηκε πέρσι στον εκθεσιακό χώρο του Ιδρύματος της Βουλής (πλατεία Συντάγματος). Περιλαμβάνει έργα 29 Ελλήνων γελοιογράφων, που σχολιάζουν την πολιτική επικαιρότητα, μέσα από τις σελίδες του αθηναϊκού Τύπου και αναλύουν την καθημερινότητα με τον προσωπικό τους μεγεθυντικό φακό με άμεση και συχνά καυστική κριτική.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ