Τετάρτη 19 Ιούλη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 21
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αριστοφάνης... ο σύγχρονός μας

«Ολοι θα τα 'χουν όλα. Ωρα ν' απαλλαγούμε από γένια, άρβυλα, ραβδιά και τα ρούχα τ' αντρικά και γυναίκες να γενούμε, να ταΐσουμε παιδιά και τους άντρες να γνοιαστούμε, μα πάνω απ' όλα να ιδούμε πώς με νου θα χειριστούμε θέματα πολιτικά και σωστές λύσεις να βρούμε στα μεγάλα θέματα τα εθνικά... (ΧΟΡΟΣ). Τα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα... Ηγέτες που τάζουν πόλεμο κατά της ανισότητας, της αδικίας, τέρμα στο ρουσφέτι, στη διαπλοκή, στη λασπολογία»!

Με εκλεκτούς ηθοποιούς και συνεργάτες, ο ΘΟΚ παρουσιάζει σήμερα, στο Ηρώδειο, τις αριστοφανικές «Εκκλησιάζουσες», καθώς για πρώτη φορά, από το 1980, ο ΘΟΚ δε συμμετέχει στα Επιδαύρια. «Βλέπω με ανοιχτό πνεύμα την πρόθεση να ανανεωθούν τα Επιδαύρια. Δεν κρίνω αν είναι σωστός ή λανθασμένος ο τρόπος. Θα κριθεί από το αποτέλεσμά του», λέει η πρωταγωνίστρια της παράστασης Αννίτα Σαντοριναίου (από το 1975, με παραστάσεις του Κουν και από το 1982 του ΘΟΚ, έχει παίξει στα Επιδαύρια).

Οι «Εκκλησιάζουσες» είναι η προτελευταία, ουτοπική κωμωδία του Αριστοφάνη και η τρίτη (μετά τη «Λυσιστράτη» και τις «Θεσμοφοριάζουσες») που έχει γυναικεία και πολύ «προχωρημένη» υπόθεση: οι Αθηναίες, με επικεφαλής την Πραξαγόρα (Αννίτα Σαντοριναίου), μεταμφιέζονται σε άντρες για να πάνε στην Εκκλησία του Δήμου και να υποστηρίξουν την ανάληψη της εξουσίας από τις γυναίκες. Επιχείρημά τους είναι ότι οι άντρες έφεραν στην πόλη δεινά, ενώ οι γυναίκες μπορούν να τα καταφέρνουν μια χαρά με τις παραδοσιακές μεθόδους τους στη διαχείριση του νοικοκυριού. Οι άνδρες πείθονται από τις μεταμφιεσμένες γυναίκες που κατέκλυσαν τη συνεδρίαση του Δήμου. Ετσι εφαρμόζεται η κοινοκτημοσύνη στα δημόσια αγαθά, η πολιτεία αντιμετωπίζεται σαν ενιαίο νοικοκυριό, με κοινά γεύματα, αλλά και με κοινό κρεβάτι! Οι νέοι κανονισμοί προκαλούν σπαρταριστά κωμικά επεισόδια και το έργο κλείνει με το κλασικό αριστοφανικό γλέντι. Οπως λέει η Αννίτα Σαντοριναίου, «το σύστημα που φτιάχνεται είναι φαινομενικά ιδανικό, όμως οι αποφάσεις δεν είναι εφαρμόσιμες. Στρεβλώνουν τη φυσική ροή των πραγμάτων. Δυστυχώς, ούτε άντρες ούτε γυναίκες μπορούν να φτιάξουν την ιδανική πολιτεία, γιατί, όπως λέει και ο σκηνοθέτης μας, δεν υπάρχει ιδανικός άνθρωπος. Στον άνθρωπο υπάρχει το καλό, αλλά και το κακό».

Κλειδί της σκηνοθετικής προσέγγισης του Γιώργου Μουαΐμη αποτελεί η σύγχρονη εκδοχή των αντίστοιχων πολιτικών και κοινωνικών καταστάσεων. «Η χρονική απόσταση δυόμισι χιλιάδων χρόνων εκμηδενίζεται από απίστευτες ομοιότητες και αντιστοιχίες! Η αριστοφανική υπερβολή ζει και βασιλεύει στις μέρες μας! Το δώρο της τέχνης του θεάτρου από την Ελλάδα στην ανθρωπότητα είναι ανεκτίμητος θησαυρός για τον σύγχρονο μελετητή της ανθρώπινης συμπεριφοράς! Αριστοφάνης ο σύγχρονός μας! ΄Η, Ανθρωπος, ο νυν και αεί!».

Σκηνικά-κοστούμια Αγγελος Αγγελής, μουσική-μουσική διδασκαλία Κώστας Κακογιάννης, χορογραφία Ισίδωρος Σιδέρης, στίχοι χορικών-τραγουδιών: Κωστής Κολώτας, Γιώργος Μουαΐμης, Πάμπος Κουζάλης. Παίζουν επίσης: Σπύρος Σταυρινίδης, Αντώνης Κατσαρής, Κώστας Δημητρίου, Σταύρος Λούρας, Ανδρέας Τσουρής, κ.ά.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ