ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 1 Αυγούστου 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Η τραγωδία των τραγωδιών»

Από πρόβα στην «Αντιγόνη»
Από πρόβα στην «Αντιγόνη»
Η τελευταία και πολύ αναμενόμενη παράσταση των φετινών Επιδαυρίων, δίνεται στις 4 και 5/8, από τη «Νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή, με τη σοφόκλεια «Αντιγόνη», σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, σκηνικό - κοστούμια Χλόης Ομπολέσκι, μετάφραση Νίκου Παναγιωτόπουλου, φωνητική Σπύρου Σακκά. Μετά την πολυσυζητημένη παράσταση της «Αντιγόνης» στο κλειστό «Θέατρο της οδού Κυκλάδων» (1992), που απέσπασε τους επαίνους κριτικής και κοινού, ο Λευτέρης Βογιατζής επιστρέφει σ' αυτή την τραγωδία, αλλά στην ανοιχτή σκηνή του αρχαίου θεάτρου, με νέα ερμηνευτική ματιά.

Θεωρεί την «Αντιγόνη», «τραγωδία των τραγωδιών», που «απ' το σχολείο ακόμα στοιχειώνει τη ζωή του». Κατά εποχές επιδρούσε πάνω του εντελώς διαφορετικά, διαμορφώνοντας συνεχώς την αντίληψή του γι' αυτήν. «Δύο δρόμοι», λέει, «με οδηγούν σ' αυτή. Ο ένας με επίκεντρο τις εγγραφές της Ιστορίας πάνω της και ο άλλος πώς ο καθένας μετασχηματίζεται αναφορικά με αυτό».

Η παράσταση διαδραματίζεται στο περιβάλλον ενός αρχαιολογικού χώρου: στο θέατρο της Επιδαύρου, που αντιμετωπίζεται σαν να ανακαλύφθηκε μόλις χτες. Ενας κατεστραμμένος τόπος, με διάσπαρτες πέτρες, στάχυα, αγριόχορτα, αποτελεί το σκηνικό. Ο χώρος επεκτείνεται πίσω από την ορχήστρα, όπου βρισκόταν η αρχαία σκηνή, καθώς το ΚΑΣ δέχτηκε να απομακρυνθούν τα σκέπαστρα, κάτι που συμβαίνει πρώτη φορά.

Ο σκηνοθέτης, γνωστός για την εμμονή του στην αξιοποίηση του λόγου και τη διεισδυτική του ματιά πάνω στο κείμενο, δεν έχει συνηθίσει τους θεατές του σε αυτονόητες προσεγγίσεις. Στην παράσταση, η Αντιγόνη (Αμαλία Μουτούση), παραβαίνοντας το διάταγμα της πόλης, επιχειρεί να θάψει τον αδελφό της Πολυνείκη και συλλαμβάνεται επ' αυτοφώρω. Κλείνεται από τον Κρέοντα (Λευτέρη Βογιατζή) σε υπόγειο τάφο και αυτοκτονεί. Γεμάτος πόνο ο γιος του Κρέοντα, Αίμων (Νίκος Κουρής), που ήταν ερωτευμένος μαζί της, αυτοκτονεί με το ξίφος του. Μαθαίνοντας το θάνατό του, η μητέρα του Ευρυδίκη αυτοκτονεί επίσης. Ο Κρέοντας απομένει έρημος...

Δεν έμαθε ... τη σφαγή των νηπίων

Ο Πιερ Βιντάλ-Νακέ, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα, για το βιβλίο του «Η Ατλαντίδα, μικρή ιστορία ενός πλατωνικού μύθου»
Ο Πιερ Βιντάλ-Νακέ, κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα, για το βιβλίο του «Η Ατλαντίδα, μικρή ιστορία ενός πλατωνικού μύθου»
Εσβησε μια δυνατή φωνή κατά των ιμπεριαλιστικών εγκλημάτων του Ισραήλ σε βάρος του παλαιστινιακού λαού. Ο εβραϊκής καταγωγής «υπερασπιστής όλων των αδυνάτων», κορυφαίος Γάλλος ελληνιστής, πανεπιστημιακός καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Ιστορίας, πολυγραφότατος συγγραφέας Πιερ Βιντάλ - Νακέ, λόγω βαρύτατου εγκεφαλικού, πέθανε τα χαράματα της Κυριακής (30/7) και έτσι δεν έμαθε το μακέλεμα του λιβανικού λαού από το Ισραήλ και για την «ηρωδιακή», μαζική σφαγή δεκάδων νηπίων και παιδιών του Λιβάνου από τις αμερικανόσταλτες υπερβόμβες του Ισραήλ, ώστε να ξαναϋψώσει τη φωνή του.

Ο 76χρονος Π. Βιντάλ - Νακέ έχασε τους γονείς του στο στρατόπεδο του Αουσβιτς. Ουδέποτε, όμως, έχασε την ορθή κρίση του. Οπως είχε καταδικάσει τους ιμπεριαλιστικούς πολέμους κατά του Βιετνάμ, της Αλγερίας, έτσι καταδίκασε και τη ΝΑΤΟική εισβολή στη Γιουγκοσλαβία και το Ιράκ. Υπεράσπιζε το δίκαιο αγώνα του παλαιστινιακού λαού, να έχει τη δική του, ανεξάρτητη πατρίδα και κατάγγελλε την προπαγανδιστική εκμετάλλευση του Ολοκαυτώματος από το Ισραήλ, για να δικαιολογεί και να συγκαλύπτει την επεκτατική του πολιτική και τη γενοκτονία του παλαιστινιακού λαού.

Μεταξύ των αρχαιοελληνικών ιστορικών βιβλίων του, που έχουν κυκλοφορήσει στην Ελλάδα, είναι τα εξής: «Μύθος και τραγωδία στην αρχαία Ελλάδα» (πρόκειται για σπουδαία μελέτη), «Μύθος και σκέψη στην αρχαία Ελλάδα», «Οι απαρχές της ελληνικής σκέψης», «Η ελληνική σκέψη», «Ανάμεσα στο μύθο και στην πολιτική», «Η Ατλαντίδα, μικρή ιστορία ενός πλατωνικού μύθου».

Μουσικές περιπλανήσεις

Σ. Γιαννάτου
Σ. Γιαννάτου
Επιλεγμένα παραδοσιακά τραγούδια από τη Μεσόγειο και τον κόσμο θα προσφέρει η Σαβίνα Γιαννάτου στις συναυλίες που θα δώσει στην Κρήτη. Σήμερα, η γνωστή ερμηνεύτρια και οι «Primavera en Salonico» φιλοξενούνται στην Αμμουδάρα Ηρακλείου. Ακολουθούν: Αγιος Νικόλαος (αύριο) και θέατρο «Ερωφίλη» στη Φορτέτζα Ρεθύμνου (3/8) (έναρξη 9.30μμ).

Από τις συναυλίες που δίνει ο Νίκος Παπάζογλου και η «Λοξή Φάλαγγα» σημειώνουμε: Σίβηρη Χαλκιδικής (6/8), Αλσος Συγγρού - Μαρούσι (17/9) και στις 20/9 στο Θέατρο Βράχων Βύρωνα.

Συναυλία δίνει ο Μίμης Πλέσσας στις 5/8 στο Κάστρο του Αντιρρίου, με τους Κώστα Μακεδόνα, Ζωή Κουρούκλη, Εύη Σιαμαντά κ.ά.

Στις 4/8 (9μμ) στο Βεάκειο παρουσιάζεται η μουσικοχορευτική παράσταση «The magic of the musicals». Συμμετέχουν 25 νέοι μουσικοί, τραγουδιστές και χορευτές και παρουσιάζουν αποσπάσματα γνωστών μιούζικαλ. Καλλιτεχνική επιμέλεια - ενορχήστρωση: Α. Καρατζίκης. Χορογραφίες: Μ. Τσαπατσάρη. Τραγουδούν: Β. Παπατζανάκης, Ν. Ρουσσάκης, Ν. Τζιάτζιου, Η. Τσαπατσάρη, Ν. Χριστοφιλοπούλου κ.ά.

«Κάρμεν» στο Ηρώδειο

Η μουσικοχορευτική παράσταση φλαμένκο, «Κάρμεν», με τη μούσα του Κάρλος Σάουρα, Αΐντα Γκομέζ, παρουσιάζεται στο Ηρώδειο (10/9). Η πρεμιέρα της παράστασης δόθηκε (Μάρτης) στο 10ο Διεθνές Φεστιβάλ του Jerez της Ισπανίας. Ακολούθησε περιοδεία στην Ιαπωνία και την Ταϊβάν, ενώ μετά την Αθήνα θα περιοδεύσει στην Ευρώπη, το Μεξικό και την Αμερική. Η ιστορία σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας ερωτευμένης γυναίκας, αισθησιακής, γεμάτης ένταση και πάθος που είναι αποφασισμένη για όλα. Βασικό στοιχείο της παράστασης είναι η ερμηνεία μέσα από τη μοναδική γλώσσα του σώματος. Η κίνηση, το πρόσωπο - καθρέφτης της ψυχής, η μουσική, η χορογραφία, τα κοστούμια και τα φωτιστικά εφέ μας μεταφέρουν στην εποχή που διαδραματίζονται τα γεγονότα.

Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Εμίλιο Σάτζι και τη μουσική διεύθυνση - παρεμβάσεις μουσικής φλαμένκο, ο Χοσέ Αντόνιο Ροντρίγκες. Χορογραφίες: Αΐντα Γκομέζ. Κοστούμια: Μ. Κρέσπι. Εκτός από την Αΐντα Γκομέζ, τους βασικούς ρόλους ερμηνεύουν πέντε σολίστ του Εθνικού Μπαλέτου της Ισπανίας. Συνοδεύει 20μελές συγκρότημα. Σημειώνουμε ότι η Αΐντα Γκομέζ, χορεύτρια και χορογράφος, είχε συναρπάσει το ελληνικό κοινό προ τριετίας με τη σαγηνευτική «Σαλώμη».

Γιορτή παραμυθιών

Από την Κέα στη Βέροια θα ταξιδέψει (σήμερα, αύριο και 3/8) το «Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών», τη Γιορτή Παραμυθιών, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών - ψυχαγωγικών εκδηλώσεων του δήμου, σε συνεργασία με τη Δημόσια Βιβλιοθήκη και άλλους φορείς. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν οι αφηγήτριες Σάσα Βούλγαρη και Μάνια Μαράτου, οι ηθοποιοί Γιώργος Ευγενικός και Νίκος Ορφανός, η θεατρολόγος Σύλβια Βενιζελέα, οι μουσικοί Βασίλης Στεργίου, Παναγιώτης Κούλελης και η Ανθή Θάνου (θέατρο σκιών).

Ακόμη περιλαμβάνονται: έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Χιονάτου, φωτογραφίας του εργαστηρίου Φωτογραφίας της Κέας, με επιμορφωτή τον Νίκο Γαβριήλ. Θέμα της: οι κούκλες που κατασκεύασαν μαθητές του Γυμνασίου Κέας, εμπνευσμένες από το παραδοσιακό παραμύθι «Οι κούκλες της γριάς», με την καθοδήγηση της Γεωργίας Κολαξή. Οι θεατές μπορούν να αφηγηθούν δικές τους ιστορίες, με συντονιστή τον εκπαιδευτικό Παναγιώτη Παπαϊωάννου.

SOS «Αντιθεάτρου»

Η ηθοποιός Μαρία Ξενουδάκη, ιδρύτρια του «Αντιθεάτρου» σε επιστολή της, μεταξύ άλλων, αναφέρει:

«Από καιρό τηλεφωνώ στο ΥΠΠΟ για να δω πώς πάει η υπόθεση με τις επιχορηγήσεις των θεάτρων και βέβαια δε διανοούμαι ότι το "Αντιθέατρο" θα μείνει απέξω και αυτή τη φορά, μετά από όσα μου έχουν συμβεί (έλλειψη χρημάτων, θάνατος του συντρόφου μου, επινοικίαση του "Αντιθεάτρου", κίνδυνος να μου το πάρουν). Η επιτροπή προσπαθεί να το βγάλει απ' έξω, με τη γελοία δικαιολογία ότι δεν έχω ξεκινήσει τις παραστάσεις του έργου "Βικέντιος Βαν Γκογκ, ο αυτόχειρας της κοινωνίας". Επικοινωνώ αμέσως με το γραφείο του υπουργού και δηλώνω πως αν δεν επιχορηγηθώ θα κάψω το θέατρό μου (εγώ το έφτιαξα, εγώ θα το καταστρέψω) και ότι με οδηγούν στην αυτοκτονία αυτές οι απάνθρωπες καταστάσεις. Ξεκίνησα έπειτα να δω τον υπουργό Πολιτισμού, κ. Βουλγαράκη, για να του εκθέσω την κατάσταση και ούτε λίγο ούτε πολύ πήγαν να με συλλάβουν ΜΑΤ, σεκιούριτι και η αστυνομία...».

«Φωνή των Βολιμιατών»

Η «αγρυπνούσα», για την προστασία της λαϊκής πολιτιστικής παράδοσης και της φύσης της Ζακύνθου, εφημερίδα του δραστήριου - κόντρα σε όλα τα βλαβερά για το νησί και τον εργαζόμενο λαό του - Συλλόγου Βολιμιατών Ζακύνθου, «Φωνή των Βολιμιατών», στο τελευταίο φύλλο της (66-67), περιλαμβάνει, όπως πάντα, αξιόλογα θέματα. Στο πρωτοσέλιδο καταγγέλλει ότι «κακοφόρμισε αντί να κλείσει η πληγή» στην περιοχή «Ναυάγιο». «Κακοφόρμισε» προς όφελος της Μονής Αγίου Γεωργίου Κρημνών, η οποία νοίκιασε σε ιδιωτική επιχείρηση, για τέσσερα χρόνια, την παράνομα φτιαγμένη, σε καταπατημένη έκταση, στην άκρη του γκρεμού που βλέπει το βυθισμένο Ναυάγιο, και επικίνδυνη για τους θαμώνες καντίνα. Ενα ακόμα σοβαρό θέμα που προβάλλει το φύλλο είναι η επικίνδυνη κατάσταση και στις δύο πλευρές της προβλήτας στο λιμάνι του Αγίου Νικολάου Βολιμών (λόγω των αλλεπάλληλων προσκρούσεων πλοίου και του τελευταίου σεισμού στο νησί).

Στο φύλλο υπάρχουν και τα εξής πολιτιστικά θέματα: Παρουσίαση ενός βιβλίου και ένα ποίημα για το παραδοσιακό πανηγύρι «τ' Αη-Λύπιου». Τετρασέλιδο λαογραφικό αφιέρωμα που αφορά στα έθιμα και τα εθιμικά φαγητά της Μ. Εβδομάδας και του Πάσχα στα χωριά του Δήμου Ελατίων. Θέμα-αίτημα για να συντηρηθούν και αναδειχτούν οι δύο «βαρδιόλες» (ενετικά παρατηρητήρια) που σώζονται στο Δήμο Ελατίων.

Με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού Γιώργου Βουλγαράκη, η νέα σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής διαμορφώνεται ως εξής: πρόεδρος του ΔΣ τοποθετείται ο Οδυσσέας Κυριακόπουλος (τ. πρόεδρος του ΣΕΒ, επιχειρηματίας). Αντιπρόεδρος ο Φώτης Παπαθανασίου (γιατρός, πρόεδρος της Εταιρείας των Φίλων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής). Μέλος του ΔΣ παραμένει η Παπαθανασοπούλου Ευγενία (δικηγόρος).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ