ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Σεπτέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πολιτιστικός χώρος «Μάνος Λοΐζος»

Ο μεγάλος δημιουργός «βρήκε σπίτι» στη Νίκαια

Οσοι νόμισαν πως η μετονομασία της πρώην Μηχανικής Καλλιέργειας στη Νίκαια σε Πολιτιστικό Πολυχώρο «Μάνος Λοΐζος» θα ήταν μια τυπική γραφειοκρατική διαδικασία, απλά δε γνωρίζουν το λαό της Κοκκινιάς και την πρωτοπόρα δημοτική αρχή του. Η χτεσινή εκδήλωση - φόρος τιμής σε έναν άνθρωπο του πραγματικού πολιτισμού θα μείνει πραγματικά αξέχαστη. Για τη συγκίνηση, για την αυθεντικότητα, την προσφορά και το πλήθος κόσμου που κατέκλυσε τον Πολυχώρο για να ακούσει το μεστό λόγο του δημάρχου της πόλης, Στέλιου Μπενετάτου, και τις μελωδίες του αξέχαστου Μάνου, στη συναυλία υπό τη διεύθυνση των φίλων του, σπουδαίων δημιουργών, Χρήστου Λεοντή και Νότη Μαυρουδή. Ο δεύτερος έκανε την εισαγωγή με την παιδική χορωδία του Δημοτικού Ωδείου της πόλης. Στο πλαίσιο της εκδήλωσης αποκαλύφθηκε επίσης μνημείο του Μάνου Λοΐζου που φιλοτέχνησε ο Μ. Κάσσης ενώ παραβρέθηκε και η σύντροφός του Μάρω Λοΐζου (Στο αυριανό φύλλο ο «Ρ» θα φιλοξενήσει αναλυτικότερο ρεπορτάζ).

ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ
Παράγει έργο, επουλώνει πληγές

Η στήριξη και προβολή της σύγχρονης μουσικής δημιουργίας είναι βασικός στόχος της 17χρονης Ορχήστρας των Χρωμάτων, που, παρά την οικονομική της ανέχεια, έχει παρουσιάσει 280 ελληνικά έργα (64 σε πρώτη εκτέλεση) και μεγάλα αφιερώματα στους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα.

Μετά από μιαν ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο, το δημιούργημα του Μάνου Χατζιδάκι, προσπαθώντας να επουλώσει τις πληγές που η κυβερνητική πολιτική του δημιουργεί, δηλώνει δημιουργικά «παρών». Σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει το νέο κύκλο συναυλιών με μεικτά προγράμματα σύγχρονης και παλιάς μουσικής, ελληνικής και ξένης - «Σε μέλλοντα χρόνο» - στο κτίριο της Πειραιώς 138. Με αυτή τη συνεργασία, η Ορχήστρα επιμένει να φέρει πιο κοντά το κοινό με τα σύγχρονα μουσικά ρεύματα, ενώ το Μουσείο Μπενάκη δίνει ένα ακόμη δείγμα της ουσιαστικής συμβολής του στην ανάδειξη της μουσικής δημιουργίας. Η κάθε μία από τις πέντε συναυλίες (ξεκινούν 30/9 και ολοκληρώνονται στις 22/4/2007, σε διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη), έχει διαφορετική ενότητα: «Φωνές», «Molto Espressivo», «Χοροί», «Concerti», «Εν χορδαίς».

Οσον αφορά στα οικονομικά προβλήματά της, μπορεί η ορχήστρα να πήρε μιαν ανάσα, εισπράττοντας πρόσφατα 1 εκατ. ευρώ από το 1,3 που της όφειλε το ΥΠΠΟ (θα δοθούν, άραγε, οι υπόλοιπες 300.000 ευρώ;), όμως αν αναλογιστούμε ότι μόνο τα φετινά ανελαστικά της έξοδα είναι 1,2 εκατ. ευρώ, τότε αυτή η ανάσα θα είναι σύντομη. Θυμίζουμε ότι προηγήθηκε μια δραματική περίοδος, με ορατό κίνδυνο και την αναστολή της λειτουργίας της (για το θέμα κατέθεσε Επερώτηση το ΚΚΕ). «Θα τα βγάλουμε πέρα μέχρι το τέλος του 2006 και μετά βλέπουμε...», είπε χτες ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Γ. Κουρουπός, τονίζοντας την ανάγκη υπογραφής Προγραμματικής Σύμβασης με το ΥΠΠΟ. «Το κακό είναι ότι στα πολιτιστικά μας πράγματα τίποτα δεν έχει θεσμοθετηθεί», τόνισε ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγ. Δεληβορριάς, ενώ ο μαέστρος της, Μ. Λογιάδης, σημείωσε: «Είμαστε έρμαιο. Κάθε τόσο πρέπει να λέμε ποιοι είμαστε, τι κάνουμε... Ετσι δεν μπορείς να προγραμματίσεις και να βάλεις τα πράγματα σε τάξη». Εισιτήρια για τις συναυλίες προπωλούνται στο Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1 και Πειραιώς 138): 20 και 10 (φοιτητικό) ευρώ.

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΔΡΑΜΑΣ
Σπουδαστικές ταινίες με θέμα την κοινωνία

(Του συνεργάτη μας ΓΙΑΝΝΗ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ).- Το σπουδαστικό τμήμα του Φεστιβάλ Δράμας, με μικρό αριθμό ταινιών, έδωσε μια θλιμμένη εικόνα της ελληνικής κινηματογραφικής εκπαίδευσης. Οπως, ήδη, επισημάναμε, το επίπεδο των σπουδαστικών ταινιών κάνει επιτακτικότερη την ανάγκη για ανώτατη κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα. Παραμένει, λ.χ. αίνιγμα, το αν θα αποδώσει το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ.

Στο φετινό Φεστιβάλ εκπροσωπήθηκαν όλες οι ιδιωτικές σχολές, αφού το Τμήμα του ΑΠΘ δεν έβγαλε ακόμα πτυχιούχους, ούτε παράγει ταινίες σαν άσκηση, ώστε να τις προβάλλει σε φεστιβάλ, ενώ κι ο προσανατολισμός του είναι, τουλάχιστον, προβληματικός. Μια πρώτη εκτίμηση είναι ότι φέτος το τεχνικό επίπεδο είναι βελτιωμένο. Η θεματική που απασχόλησε τους σπουδαστές είναι η αλλοτρίωση της κοινωνίας, σχεδόν σε όλες τις παραμέτρους της.

Διακρίναμε, όμως, μια αμηχανία στο να αναλυθεί σε βάθος αυτό το πολύ σημαντικό πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας. Δηλαδή, οι επιπτώσεις της αλλαγής των εργασιακών σχέσεων και των δυνάμεων παραγωγής, η κατάρρευση των ανθρωπίνων σχέσεων και η μοναχοποίηση του ανθρώπου που οδηγεί και στην κοινωνική απομόνωσή του. Τα αποτελέσματα αυτών των σχέσεων - όπως η βία, η τρέλα, ο εθισμός σε ουσίες, η καθοδήγηση του μυαλού του από ένα κέντρο αποφάσεων - δε φαίνεται να προβληματίζουν τους νέους σκηνοθέτες.

Θα αναφερθούμε ενδεικτικά στην ταινία του 28χρονου Νικία Χρυσσού, «Hochhaus», Ελληνα της διασποράς, που ήρθε με αυτό το σπουδαστικό φιλμ από τη Γερμανία. Μιλά για δύο αδέλφια που ζουν σε μια πολυκατοικία και βιώνουν όλη την παραπάνω αποδόμηση της κοινωνίας και προσπαθούν να αντιδράσουν. Ο πρώτος με μια αρρωστημένη βία, δικαιολογημένη από τον αδύνατο χαρακτήρα του, ο άλλος με άρνηση σ' αυτή την κοινωνία και θέληση να την αλλάξει, κάτι που δείχνει ότι ωριμάζει μέσα στις αντίξοες κοινωνικές συνθήκες. Μια πολύ ώριμη ταινία, που πρέπει να προβληματίσει τους ιθύνοντες για το ποια κινηματογραφική εκπαίδευση πρέπει να έχουμε ανάγκη.

Αιωνόβιος ελληνικός κινηματογράφος

Στο δημοτικό κινηματογράφο «Ορφέα», στο Νέο Κόσμο (Αρτέμωνος και Ιππάρχου), με τη στήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, άρχισε προχτές αφιέρωμα για τα εκατό χρόνια του Ελληνικού Κινηματογράφου, με εκδήλωση προς τιμήν των σκηνοθετών Νίκου Κούνδουρου, Μιχάλη Κακογιάννη, Γιάννη Δαλιανίδη, Ντίνου Κατσουρίδη, του συνθέτη Κώστα Καπνίση και δέκα πρωτοπόρων τεχνικών του κινηματογράφου.

Το αφιέρωμα περιλαμβάνει έκθεση φωτογραφίας, αφίσας, ντοκουμέντων και προβολές ταινιών, μεγάλου και μικρού μήκους. Μέχρι τις 25/9 θα προβληθούν οι ταινίες: Σταύρου Τορνέ «Μπαλαμός». Χρήστου Βακαλόπουλου «Βεράντες». Κώστα Γιάνναρη «Από την άκρη της πόλης». Γιώργου Καρυπίδη «Κρόιτσμπεργκ». Δήμου Αβδελιώδη «Η εαρινή σύνοδος των αγροφυλάκων». Νίκου Παπατάκη «Η φωτογραφία». Ζοζέφ Κεπ «Οι περιπέτειες του Βιλάρ» (μια από τις πρώτες ελληνικές βουβές κωμωδίες). Ντίνου Κατσουρίδη «Της κακομοίρας». Λευτέρη Ξανθόπουλου «Ελληνική κοινότητα Χαϊδελβέργης». Σταύρου Τσιώλη «Ερωτας στη χουρμαδιά». Θ. Μαραγκού «Το οικόπεδο». Νίκου Περάκη «Λούφα και παραλλαγή». Εύας Στεφανή «Ακρόπολη». Τάκη Κανελλόπουλου «Ουρανός». Αλίντας Δημητρίου «Οι καρβουνιάρηδες». Κώστα Φέρρη «Ρεμπέτικο». Στάθη Αθανασίου «Καθίστε μέσα». Μιχάλη Κακογιάννη «Το κορίτσι με τα μαύρα». Περικλή Χούρσογλου «Τυφλό σύστημα». Μάκη Παπαδημητρίου «Τσίου». Φίλιππου Τσίτου «Parle d'amour». Νίκου Νικολαΐδη «Γλυκιά συμμορία». Νίκου Τριανταφυλλίδη «Η καρδιά του σκύλου».

Περιοδεία στη Γερμανία πραγματοποιεί η Μαρία Φαραντούρη. Σήμερα δίνει συναυλία στο κάστρο του Βάρτμπουργκ, στο πλαίσιο του ομώνυμου Φεστιβάλ. Αύριο στο Νόιχάρντενμπεργκ. Στις 24 και 25/9 σε δύο μεγάλες αίθουσες της Δρέσδης και του Μονάχου, αντίστοιχα. Με τη συνοδεία μόνο του ταλαντούχου πιανίστα Χένινγκ Σμιτ, η Μ. Φαραντούρη θα παρουσιάσει τραγούδια των Θεοδωράκη, Χατζιδάκι, νεότερων συνθετών και κλασικά δείγματα της παραδοσιακής μουσικής και του ρεμπέτικου.

Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών ανακοινώνει ότι οι αρχαιρεσίες της για την ανάδειξη Διοικητικού Συμβουλίου, Πειθαρχικής και Ελεγκτικής Επιτροπής και εκπροσώπων της στα ευρωπαϊκά συλλογικά όργανα του κλάδου θα γίνουν στις 8/10 (10πμ-8μμ), στα γραφεία της (Τοσίτσα 11). Αιτήσεις υποψηφίων θα γίνονται δεκτές από 20-29/9.

Η Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεοτέρων και Σύγχρονων Μνημείων του ΥΠΠΟ, στο πλαίσιο των «Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς», οργανώνει έκθεση με θέμα «Κατοικία και διατροφή: μια πολιτισμική ιστορία». Η έκθεση θα παρουσιαστεί (22-24/9, 9 π.μ.-2 μ.μ. και 5-9 μ.μ.) στο Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (Ραγαβά 3-5, Πλάκα).

Στο «Κέντρο για τον Ψηφιακό Πολιτισμό» του «Φούρνου» παρουσιάζεται (21-29/9) έκθεση βίντεο-αρτ με τίτλο «Start 06». Την έκθεση διοργάνωσε το Μικρό Πολυτεχνείο.

Με όχημα τη φαντασία και την εκφραστική δύναμη η Πανελλαδική Ενωση για την Ψυχοκοινωνική Αποκατάσταση και Επαγγελματική Επανένταξη (ΠΕΨΑΕΕ) διοργανώνει το 1ο Φεστιβάλ Ψυχικής Υγείας, στο Αλσος Αιγάλεω. Με σύνθημα: «Συνυπάρχουμε. Συνδημιουργούμε. Ανατρέπουμε το μύθο!». Την έναρξη του τριήμερου φεστιβάλ, που ξεκινάει αύριο (8 μμ), θα προλογίσει η Πέγκυ Τρικαλιώτη και θα τραγουδήσει ο Γιάννης Νικολάου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ