Σημαντική παρέμβαση έκανε το ΚΚΕ με Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή
Το ζήτημα της Παιδείας παραμένει στην επικαιρότητα μέσα από τις μεγάλες κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών, που βρέθηκαν για τρίτη συνεχόμενη βδομάδα στο δρόμο του αγώνα με απεργίες και μαζικότατες διαδηλώσεις. Μέχρι την ώρα που γράφονταν τούτες οι γραμμές, οι εκπαιδευτικοί συζητούσαν για τη συνέχεια του αγώνα την επόμενη βδομάδα και την πρόταση για νέα τετραήμερη απεργιακή κινητοποίηση. Το ΚΚΕ, με Επίκαιρη Επερώτηση που κατέθεσε την περασμένη Τετάρτη η Κοινοβουλευτική του Ομάδα στη Βουλή, καταγγέλλει την πολιτική που υποβαθμίζει και ιδιωτικοποιεί την Παιδεία. Συγκεκριμένα, στο κείμενο της Επερώτησης αναλύονται οι εξής άξονες:
Το ΚΚΕ, από την πρώτη στιγμή που ξεκίνησαν οι αλλαγές στην Παιδεία, αποκάλυψε τις στοχεύσεις τους και τις συνέπειες που θα έχουν για τα λαϊκά στρώματα. Στην Επερώτηση, (ολόκληρη στον «Ρ», 5/10/2006), καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζομένων και της νεολαίας, για Ενιαία Λαϊκή Παιδεία αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες και για όλους, με ιδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
Αναδεικνύεται όμως, ταυτόχρονα, η ανάγκη σύσσωμος ο λαός να αντιπαλέψει αυτές τις αλλαγές και οι εκπαιδευτικοί να κάνουν κύρια αιχμή του αγώνα τους αυτά τα ζητήματα που «καίνε» τις λαϊκές οικογένειες, τη μόρφωση των παιδιών της εργατικής τάξης, παράλληλα με το δίκαιο αγώνα τους για το εισόδημα.
Αυτά τα ζητήματα, του περιεχομένου της εκπαίδευσης, του στόχου και των αποτελεσμάτων της, του ποιον τελικά υπηρετεί, διαγράφονται ξεκάθαρα μέσα στο διεκδικητικό πλαίσιο του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών, που παλεύει για τη συσπείρωση εκπαιδευτικών κι εργαζομένων για την Παιδεία των λαϊκών αναγκών.
Οι πιέσεις της κυβέρνησης και των διαφόρων μηχανισμών της προς τους δασκάλους, που ήδη έκλεισαν τρεις βδομάδες απεργίας, εντείνονται σε μεγάλο βαθμό. Αρχικά η κυβερνητική αδιαλλαξία συνοδεύτηκε από τη βίαιη καταστολή, τον αυταρχισμό και την προκλητική στάση απέναντι στα αιτήματά τους. Ακόμα και το πολυσυζητημένο επίδομα, που τους είχε υποσχεθεί από τις αρχές του καλοκαιριού, το «έσπασε» σε έξι εξαμηνιαίες δόσεις, πράγμα που σημαίνει ότι θα το πάρουν ολόκληρο (105 ευρώ) το 2009! Δηλαδή, αντί να τους «δώσει» (κάτι που είχε ήδη υποσχεθεί) τους αφαίρεσε κιόλας (από αυτά που περίμεναν).
Οι προκλήσεις αυτές συνοδεύτηκαν από την προσπάθεια της κυβέρνησης και των προσκείμενων σε αυτή ΜΜΕ να σπιλώσουν τον αγώνα των εκπαιδευτικών και να τους φέρουν σε αντιπαράθεση με άλλους εργαζόμενους. Εκεί στόχευε η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου ότι τάχα κανένας δε θα συμφωνήσει με τις παράλογες απαιτήσεις των δασκάλων για αυξήσεις 45% ή 47,5%. Τον ίδιο ρόλο παίζουν και δεκάδες πρωτοσέλιδα ή ρεπορτάζ στα δελτία ειδήσεων που υπερπροβάλλουν το πρόβλημα των γονιών πού να αφήσουν τα παιδιά τους, αποκρύπτοντας το γεγονός ότι οι περισσότεροι γονείς δεν τα βάζουν με τους δασκάλους, αλλά με την κυβέρνηση.
Τις επιθέσεις της κυβέρνησης, όμως, συνοδεύει με τη στάση του και το ΠΑΣΟΚ. Ο πρόεδρός του Γ. Παπανδρέου κάλεσε αόριστα τον πρωθυπουργό να κάνει κάποιο βήμα ως προς τα οικονομικά αιτήματα του κλάδου, αν οι εκπαιδευτικοί δεχτούν την «αξιολόγηση», το βασικό μοχλό δηλαδή για την κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών κι εκπαιδευτικών, για την ιδιωτικοποίηση και την ένταση των ταξικών φραγμών. Ουσιαστικά, πρότεινε στον πρωθυπουργό να εξαγοράσει τους εκπαιδευτικούς με μερικά ψίχουλα!
Παράλληλα, η όποια τοποθέτηση του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία περιορίζεται στα κονδύλια και σκόπιμα δεν τοποθετείται για τις αναδιαρθρώσεις που αλλάζουν το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, αφού συμφωνεί πλήρως με αυτές. Μάλιστα, το ΠΑΣΟΚ προτείνει να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η λεγόμενη αποκέντρωση των σχολείων, δηλαδή η διαφοροποίηση της μόρφωσης που παρέχουν από περιοχή σε περιοχή, ο ταξικός διαχωρισμός τους. Προτείνει, ακόμα, να πολλαπλασιαστούν οι χορηγοί, οι ιδιώτες που χρηματοδοτώντας σχολεία και εκπαιδευτικά προγράμματα θα παρεμβαίνουν άμεσα στο περιεχόμενο της παρεχόμενης μόρφωσης, για να διαμορφώνουν οι ίδιοι τους αυριανούς πειθήνιους εργάτες που θα ξεζουμίζουν.
Αυτή η πίεση πρέπει να πολλαπλασιαστεί. Είναι ανάγκη οι δάσκαλοι να «κρατήσουν», οι καθηγητές να κλιμακώσουν τον αγώνα κι όλοι μαζί να αναδείξουν σε πρωτεύοντα αυτά τα μεγάλα ζητήματα που συγκινούν και ανοίγουν δρόμους κοινού αγώνα με τους γονείς, τους εργαζόμενους, τη νεολαία. Ηδη οι ταξικές δυνάμεις στους εργαζόμενους έχουν βάλει την Παιδεία στην πρώτη γραμμή της πάλης τους, οι αγωνιστικές διεργασίες στους μαθητές και τους φοιτητές εντείνονται. Αυτός ο αγώνας μπορεί να βάλει φραγμούς, μπορεί να έχει νίκες.
Τα νέα βιβλία είναι ένα από τα θέματα που συζητιούνται έντονα με αφορμή τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών. Ομως οι πλειοψηφίες στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες κάνουν κριτική μονάχα, γιατί τα βιβλία δεν έφτασαν έγκαιρα στους εκπαιδευτικούς και δεν πρόλαβαν να τα μελετήσουν! Οι ομοσπονδίες, υποτίθεται ότι, έχουν ειδικά επιστημονικά όργανα για να κάνουν παιδαγωγικές μελέτες... πώς και δεν πρόλαβαν από την άνοιξη που άρχισαν να δημοσιεύονται τα βιβλία να τα μελετήσουν και να εντοπίσουν ποιος πραγματικά είναι ο στόχος τους, ποια τα λάθη και τα προβλήματα που παρουσιάζουν στο περιεχόμενό τους;
Δεν είναι ότι δεν πρόλαβαν, είναι ότι δε θέλουν. Γιατί, πολύ απλά, τα νέα βιβλία σχεδιάστηκαν επί ΠΑΣΟΚ και οι πλειοψηφίες που διαμορφώνονται από την ΠΑΣΚ και τους συνοδοιπόρους της στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες δε λένε κουβέντα για το περιεχόμενό τους. Γιατί τότε θα αναδεικνύονταν και οι τεράστιες ευθύνες του κόμματός τους.
Μ' αυτό τον τρόπο βέβαια, αθωώνουν και την κυβέρνηση από τις ευθύνες της για το περιεχόμενο των βιβλίων. Γιατί η κυβέρνηση της ΝΔ είναι που ολοκλήρωσε το «έργο» του ΠΑΣΟΚ με τα βιβλία. Δεν έκανε μόνο τη διανομή στα σχολεία, δεν είναι «κούριερ», έχει πολιτικές ευθύνες. Η Μ. Γιαννάκου, εξάλλου, δικαιολόγησε το γεγονός ότι σε ορισμένα βιβλία γίνεται έμμεση διαφήμιση πολυεθνικών εταιρειών λέγοντας ότι «δεν μπορούν τα βιβλία να είναι εκτός πραγματικότητας»!
Ετσι, έχουμε βιβλία που διδάσκουν τη γλώσσα, για παράδειγμα, μέσα από «συνταγές», «επιστολές», «ιστοσελίδες», «διαφημίσεις» και λιγότερο μέσα από τη λογοτεχνία και την ποίηση. Ομως, η γλώσσα δε σημαίνει μόνο επικοινωνία, σημαίνει και λόγο, σκέψη, οργάνωση της σκέψης... Ο τρόπος που τείνει να διδάσκεται πλέον η ελληνική γλώσσα στα Δημοτικά μοιάζει πιο πολύ με τον τρόπο που διδάσκεται η ξένη γλώσσα στα φροντιστήρια!
Αντίστοιχα, η ιστορία διδάσκεται με θέματα αποσπασμένα από την ιστορική τους συνέχεια ή ως γεγονότα αποσπασμένα από τις κοινωνικοπολιτικές συνθήκες που τα γέννησαν. Για παράδειγμα, μπορεί οι μαθητές να γνωρίσουν το ρόλο συγκεκριμένων πατριαρχών ή επισκόπων πριν και κατά τη διάρκεια της Επανάστασης του '21, δε θα σταθούν όμως μέσα από τα σχολικά βιβλία στο σημαντικό ρόλο που έπαιξε ο λαϊκός κλήρος στην Επανάσταση. Αντίστοιχα, θα μάθουν ότι η δικτατορία του Μεταξά έγινε επειδή οι εργάτες διεκδικούσαν τα δικαιώματά τους, το οποίο σημαίνει ότι η «δημοκρατία» κινδυνεύει από τις διεκδικήσεις, άρα συνειρμικά μαθαίνουν τα παιδιά ότι οι αγώνες είναι επικίνδυνοι, επομένως υποταγή...