ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Νοέμβρη 2006
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
ΟΧΙ στην ακύρωση του πολιτισμού μας

Ερώτηση στον υπουργό Πολιτισμού για τη ματαίωση των συναυλιών του Μίκη Θεοδωράκη στο Μουσείο Μπενάκη, κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, Αντώνης Σκυλλάκος, Γιώργος Χουρμουζιάδης και Βέρα Νικολαΐδου.

«Με αγανάκτηση εμείς και το σύνολο του ελληνικού λαού, διαβάσαμε από τις εφημερίδες την επιστολή του μεγάλου μας μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, που διαμαρτύρεται για το γεγονός της ουσιαστικά, ακύρωσης, από την κυβέρνηση, των 17 προγραμματισμένων συναυλιών του, με έργα για μικρά σύνολα, που έχουν παρουσιαστεί σε πολλές χώρες και είναι ουσιαστικά άγνωστα στον ελληνικό λαό. Δεν είναι τυχαίο ότι την ίδια χρονική περίοδο, στο Μουσείο Μπενάκη θα γίνει έκθεση με καμπαρτίνες και πίπες του Αριστοτέλη Ωνάση. Και μόνο αυτό το γεγονός δίνει το στίγμα των προτεραιοτήτων και κατευθύνσεων της κυβερνητικής πολιτικής ως προς την αντιμετώπιση της πνευματικής και πολιτιστικής ανάπτυξης του λαού και τη διαμόρφωση της νεολαίας μας.

Σε περίοδο που στη χώρα μας το αρνητικό κλίμα διευρύνεται, η πνευματική ατμόσφαιρα πάει από το κακό στο χειρότερο, η κατάπτωση των αξιών και ηθών είναι περισσότερο από έκδηλη, επηρεάζοντας άμεσα την καθημερινότητα του λαού, η κυβέρνηση ακυρώνει την παρουσίαση των έργων του Μίκη Θεοδωράκη, έργα άρτια καλλιτεχνικά και προοδευτικά, όσον αφορά το περιεχόμενο, εμπνευσμένα από την Εθνική Αντίσταση και τους αγώνες του λαού μας, που προβάλλουν πανανθρώπινες αξίες, όπως η ειρήνη, με χρονική αναφορά στο μεγαλύτερο διάστημα του εικοστού αιώνα. Την ίδια τύχη έχει φυσικά και το έργο και των άλλων μεγάλων δημιουργών μας», σημειώνεται στην Ερώτηση, που παρακάτω επισημαίνει:

«Ταυτόχρονα, προκειμένου να επιταχυνθεί η πολιτική της πλήρους εμπορευματοποίησης και η ολοκληρωτική παράδοση των τεχνών και της πολιτιστικής κληρονομιάς στα κέρδη του κεφαλαίου, όπως και η χειραγώγηση του λαού, μετακαλούνται κοσμοπολίτες "φιλέλληνες", όπως εύστοχα τους χαρακτηρίζει ο Μίκης Θεοδωράκης, και τους εκχωρείται εν λευκώ το Φεστιβάλ Αθηνών και η Λυρική. Ετοιμάζεται, παράλληλα, η παράδοση της Εθνικής Βιβλιοθήκης, μαζί με 240 στρέμματα του Φαληρικού Δέλτα, στο Ιδρυμα "Σταύρου Νιάρχου", ενώ φυτρώνουν σαν μανιτάρια διάφορα "ευαγή ιδρύματα" συγκεκριμένων μεγαλοεπιχειρηματιών, οι οποίοι διατείνονται ότι "θα σώσουν τον πολιτισμό" και θα "εκπολιτίσουν το λαό". Οι επιπτώσεις από τη συγκεκριμένη πολιτική είναι, ήδη, ορατές και η συνέχεια προβλέπεται ιδιαίτερα αρνητική».

Οι βουλευτές του ΚΚΕ ρωτούν τον υπουργό: «Θα πάρει μέτρα η κυβέρνηση ώστε να προβληθεί το έργο των μεγάλων δημιουργών μας, να γίνει γνωστό στο λαό και τη νεολαία και ταυτόχρονα να προβληθούν έργα της παγκόσμιας δημιουργίας; Θα σταματήσει επιτέλους η χρηματοδότηση και η πρόκριση - προβολή πολιτιστικών υποπροϊόντων, όπως η Eurovision ή εκθέσεις με αγελάδες κ.ά.; Θα επιμείνει στην πολιτική της παράδοσης των τεχνών και της δημιουργίας, στο μεγάλο κεφάλαιο ή θα προσανατολίσει τη δράση, με επαρκείς ενισχύσεις και μέσα, για την ικανοποίηση των πνευματικών και πολιτιστικών αναγκών του λαού και της νεολαίας;».

47ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Πανόραμα» με ελληνικές ταινίες

Σήμερα ξεκινά το 47ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με κάποιες αλλαγές στο πρόγραμμα, προσθήκες, αλλά και με το γιγαντισμό του. Προστέθηκαν δύο αίθουσες («Βακούρα» 1 και 2) και ίσως προβληθούν περισσότερες ταινίες. Οι ελληνικές ταινίες παραμένουν στο «Πανόραμα», μακριά από το «πικάντικο» διαγωνιστικό τμήμα.

Παρ' όλα αυτά, ευχόμαστε η ελληνική ταινία να προσελκύσει το κοινό, να είναι οι αίθουσες γεμάτες, διότι το ζητούμενο είναι το ελληνικό κοινό να γνωρίσει τις ελληνικές ταινίες. Προστέθηκε και διαγωνιστικό τμήμα για ψηφιακές ταινίες μικρού μήκους. Οποια ταινία κερδίσει το βραβείο, προσφορά του ΕΚΚ, θα μπορέσει να κάνει τράνσφερ σε φιλμ. Ξεχωρίζουν τα αφιερώματα στους Σταύρο Τσιώλη και Δήμο Θέο, αλλά πιθανόν να μοιραστεί το ενδιαφέρον του κοινού. Θα ήταν προτιμότερο να τιμηθεί ένας από τους δύο, με μια σε βάθος ανάλυση του έργου του.

Το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα μεγάλωσε και έχει έξι πρεμιέρες, που προσθέτουν «αίγλη» στο Φεστιβάλ. Κατά τα άλλα, υπάρχουν αμερικάνικος κινηματογράφος, δύο σημαντικά αφιερώματα στο βραζιλιάνικο και νέο κινέζικο κινηματογράφο, οι ματιές στα Βαλκάνια, ειδικές προβολές, τιμητικές εκδηλώσεις και πλούσια δραστηριότητα στην αγορά. Μια απορία, όμως: ποιος διάλεξε τις ταινίες στο «Balkan Fund»; Πώς διασφαλίστηκε η διαφάνεια;

Θα δούμε όσες ταινίες μπορέσουμε, στις οκτώ αίθουσες του Φεστιβάλ, θα καταγράψουμε όσα γίνουν, θα προσπαθήσουμε να δούμε και πίσω από το προσκήνιο και να αποκαλύψουμε όσα είναι κρυμμένα επιμελώς εκεί.


Γιάννης ΦΡΑΓΚΟΥΛΗΣ

ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ
Κινδυνεύουν εκθέματα και άνθρωποι

Τα σοβαρά προβλήματα του κτιρίου του Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης συζητήθηκαν χτες σε σύσκεψη υπηρεσιακών παραγόντων του ΥΠΠΟ.

Το μουσείο στεγάζεται σε νεοκλασικό, ισόγειο, κηρυγμένο κτίριο, μέσα στο δημοτικό άλσος, στο κέντρο της πόλης. Είναι λιθόκτιστο, επιχρισμένο και εξωτερικά, με τετράριχτη στέγη. Με αυτοψία της Διεύθυνσης Μελετών Μουσείων και Πολιτιστικών Κτιρίων του ΥΠΠΟ διαπιστώθηκαν: Εντονο πρόβλημα υγρασίας στους τοίχους, καθιζήσεις στα μωσαϊκά δάπεδα, εντονότερες στο κέντρο των αιθουσών, αποκόλληση του μωσαϊκού περιμετρικά, ρωγμές και αποκολλήσεις στο σημείο επαφής της οριζόντιας πλάκας της στέγης με την τοιχοποιία του κεντρικού υπερυψωμένου τμήματος των εισόδων.

Σύμφωνα με το ΥΠΠΟ, «καθίσταται επιτακτική η ανάγκη άμεσης εκτέλεσης στερεωτικών εργασιών, καθώς και εργασίες επισκευής, ανακαίνισης και εκσυγχρονισμού του κτιρίου, αφού υφίσταται οξύτατο πρόβλημα για την ασφάλεια και προστασία τόσο των αρχαιοτήτων όσο και των υπαλλήλων, αλλά και των επισκεπτών του μουσείου (σ.σ. οι υπογραμμίσεις δικές μας).

Οι απαραίτητες μελέτες που αποφασίστηκε να εκπονηθούν είναι γεωτεχνική, στατική, αρχιτεκτονική, ηλεκτρομηχανολογική. Προβλέπεται να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη Απρίλη 2007. Τα έργα «θα» ξεκινήσουν το Σεπτέμβρη του 2007 και «θα» ολοκληρωθούν εντός ενός χρόνου (το 2008 δηλαδή). Το ερώτημα είναι: Θα αντέξει το κτίριο μέχρι την έναρξη των έργων;

Συζητήθηκε, επίσης, και το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης, που θα στεγαστεί στο χώρο του πρώην εργοστασίου της «ΧΥΜΟΦΙΞ», που, κατά ένα μέρος του, είναι κηρυγμένο ως μνημείο και το οποίο αγόρασε το ΥΠΠΟ από την Εθνική Τράπεζα.

Σήμερα (10μμ), επέτειο της ιστορικής εξέγερσης του Πολυτεχνείου η Πολιτιστική Εταιρεία «ΑΕΙΠΟΛΙΣ» και το Πολιτικό και Πολιτιστικό Καφενείο «ΚΑΛΛΙΔΡΟΜΙΟ» (Καλλιδρομίου 71 και Ζωσιμάδων 7, Εξάρχεια, 210-8836895, 210-6457744) τιμούν τους τραγουδοποιούς των χρόνων της δικτατορίας, των οποίων τα τραγούδια ενέπνευσαν μια ολόκληρη γενιά στον αντιδικτατορικό αγώνα. «Τα τραγούδια που μας ένωσαν», με τους Μαρία Δημητριάδη (φωτό), Μανώλη Ανδρουλιδάκη και φιλική συμμετοχή του Λουκιανού Κηλαηδόνη. Θα ακουστούν τραγούδια των: Ασιμου, Γκαϊφύλια, Θεοδωράκη, Κηλαηδόνη, Λεοντή, Λοΐζου, Μαρκόπουλου, Ξαρχάκου, Σαββόπουλου κ.ά.

Αρχιτεκτονική που χάνεται...

Ως έμμεση καταγγελία της ταχύτατα προωθούμενης τα τελευταία χρόνια, από αδηφάγα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα, καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος της Αττικής, αλλά και πολύ σημαντικών, χαρακτηριστικών δειγμάτων του ελληνικού αρχιτεκτονικού μοντερνισμού της γενιάς του '30, λειτουργεί η νέα μελέτη του καθηγητή Αρχιτεκτονικής Δημήτρη Φιλιππίδη «Προάστια και εξοχές της Αθήνας του '30», η οποία εικονογραφείται με σχετικές, αποδεικτικές φωτογραφίες του Γιώργη Γερόλυμπου και της Marina Luz, που παρουσίασαν χτες οι εκδόσεις «Ολκός».

Τα κείμενα του Δ. Φιλιππίδη και οι φωτογραφίες καταδεικνύουν ότι το αδόμητο, καταπράσινο από ποικίλα είδη χλωρίδας, φυσικό περιβάλλον των αραιοκατοικημένων προαστίων και των εξοχών γύρω από την πόλη της Αθήνας, προσφερόταν για τη διαμόρφωση και ανάπτυξη μιας εμπνευσμένης, λιτά καλαίσθητης, με σεβασμό στα μέτρα του ανθρώπου, στη φύση και στο κάθε τοπίο, δημιουργίας του ελληνικού αρχιτεκτονικού μοντερνισμού κατά την περίφημη - σπουδαία σε όλες τις μορφές Τέχνης - δεκαετία του 1930. Και φυσικά, με τη φωτογραφική καταγραφή των ελάχιστων, σήμερα, σωζόμενων κατοικιών με τους μεγάλους κήπους, κατοικίες δημιουργήματα σπουδαίων αρχιτεκτόνων στη δεκαετία του '30, καταδεικνύεται η σταδιακή εξαφάνιση των καλύτερων παραδόσεων της έντεχνης, επώνυμης ελληνικής αρχιτεκτονικής, καθώς αθηνοποιείται όλη η Αττική, αλλά και τα αρχιτεκτονήματα αυτά, εγκαταλειμμένα στην τύχη τους, πνίγονται από τα γύρω τους μεγαθήρια και κινδυνεύουν από τις εμπορευματικές ορέξεις του μεγάλου, συχνά ξένου κεφαλαίου.

Το Εθνικό Θέατρο ανακοίνωσε χτες ότι σήμερα, λόγω της επετείου του Πολυτεχνείου, όλες οι σκηνές του αργούν και θα παραμείνουν κλειστές.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ