ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 26 Νοέμβρη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΛΙΜΑΝΙ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Τα ιδιωτικά συμφέροντα πνίγουν τα καρνάγια

Τα καρνάγια της Κέρκυρας, στενά και άρρηκτα δεμένα με τη θάλασσα, τη ζηλευτή ναυτική ιστορία, την πλούσια πολιτιστική παράδοση και κληρονομιά του νησιού, οδηγούνται στο κλείσιμο. Οι συνέπειες από τις μεθοδεύσεις του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ) για την παράδοση του χώρου στα ιδιωτικά συμφέροντα με στόχο τη δημιουργία μαρίνας πολυτελών σκαφών (φημολογούνται σαουδαραβικά συμφέροντα) αναμένεται να επιδεινώσουν ακόμα περισσότερο την οικονομική κατάσταση όσων απασχολούνται σε μια μεγάλη γκάμα επαγγελμάτων και εργασιών που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την κατασκευή, συντήρηση και επισκευή των ξύλινων σκαφών στα καρνάγια.

Το Μαντούκι της Κέρκυρας, όπου στεγάζονται τα καρνάγια εδώ και 45 περίπου χρόνια, αποτελεί πηγή επιβίωσης για χιλιάδες οικογένειες της Κέρκυρας. Ναυπηγοξυλουργοί, επαγγελματίες αλιευτικών και τουριστικών σκαφών, έμποροι ναυτιλιακών ειδών, άλλοι κλάδοι και ειδικότητες εργαζομένων (ηλεκτρολόγοι, μηχανουργοί, υδραυλικοί, ελαιοχρωματιστές) που βγάζουν το ψωμί τους από τη δουλιά στα Καρνάγια, δε δείχνουν διατεθειμένοι να αποδεχτούν τον αφανισμό τους. Αντιλαμβάνονται ότι οι μεθοδεύσεις αποτελούν - ανάμεσα σε άλλα - συνέπεια και της ευρωπαϊκής αντιλαϊκής πολιτικής σε βάρος των μικρών αλιέων.

Η μεθοδεύσεις του ΟΛΚΕ για παράδοση των καρνάγιων στο κεφάλαιο είναι το φυσικό επακόλουθο της μετατροπής των Λιμενικών Ταμείων από δημόσια πρόσωπα σε Ανώνυμες Εταιρείες με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας, που πραγματοποίησε η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και την οποία εφαρμόζει η σημερινή της ΝΔ. Με δεδομένο ότι το ζήτημα των καρνάγιων αποτελεί υπόθεση όλου του λαού της Κέρκυρας, αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά η ανάγκη ανάπτυξης ενός ενιαίου και συντονισμένου αγώνα που θα βάλει φρένο στην παραπέρα ιδιωτικοποίηση τομέων του λιμανιού της Κέρκυρας και θα διεκδικεί την ανάπτυξή του προς όφελος των πραγματικών λαϊκών συμφερόντων.

ΝΔ και ΠΑΣΟΚ μεθόδευσαν το ξεπούλημα

Με άθλιες και εκβιαστικές μεθοδεύσεις σε βάρος των μεροκαματιάρηδων, οδηγούν κάθε δραστηριότητα του λιμανιού στην αγκαλιά των ιδιωτών

Το χρονικό της «επανεξέτασης χρήσης των χώρων της λιμενικής ζώνης», «εξωραϊσμού» και «αποδοτικής εκμετάλλευσης» των καρνάγιων -κοινώς της παράδοσής τους σε ιδιώτες - προσδιορίζεται από τον Οργανισμό Λιμένος Κέρκυρας (ΟΛΚΕ) το 2002, στο πλαίσιο της μετατροπής των λιμενικών ταμείων σε ανώνυμες εταιρείες, με στόχο το ξεπούλημα λιμανιών και ακτών, στο πλαίσιο της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ που συνεχίζει σήμερα η ΝΔ.

Η προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΚΕ, σε μια προσπάθεια να διατηρήσει τα προσχήματα και να χρυσώσει το χάπι, κάλεσε τους ναυπηγοξυλουργούς σε «διάλογο» και «συνεργασία», προτρέποντάς τους - με έγγραφο στις 17/6/2003 - να «προσαρμοστούν στην αδήριτη αναγκαιότητα - λόγω των σύγχρονων απαιτήσεων - μιας προσοδοφόρας και σωστής επιχειρηματικής δραστηριότητας», φωτογραφίζοντας την «ανάγκη» να επενδύσουν οι μεροκαματιάρηδες ναυπηγοξυλουργοί στο χώρο. Οι ναυπηγοξυλουργοί, στην απέλπιδα προσπάθειά τους να μείνουν στον τόπο της δουλιάς τους και να σώσουν το μεροκάματο, επιδίωξαν να διαμορφώσουν προτάσεις, οι οποίες βέβαια ήταν απαγορευτικές, καθώς το κόστος υλοποίησής τους ήταν πολύ υψηλό και επιβάρυνε τους ίδιους.

Πατώντας στην «αδυναμία» τους να βάλουν κεφάλαια για τη σύσταση εταιρείας, η νέα διοίκηση του ΟΛΚΕ γνωστοποιεί στις 23/3/2005 ότι θα προχωρήσει τη διαδικασία εξώσεων στην περιοχή των καρνάγιων, αφήνοντας τα προσχήματα «διαλόγου» και «συνεργασίας» που αξιοποίησε η προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΚΕ για να τους βάλει στο χέρι. Παράλληλα, η Κτηματική Υπηρεσία γνωστοποιεί εκβιαστικά ότι πρέπει να κατεδαφίσουν οι ίδιοι τις κατασκευές στις ημερομηνίες που προβλέπονταν, γιατί διαφορετικά το κόστος κατεδάφισης θα το επωμιστούν οι ίδιοι.

Στο πλαίσιο των πιέσεων που ασκούνται, για να κλείσουν τα καρνάγια στην περιοχή, επιβλήθηκαν από τα δικαστήρια και πρόστιμα σε ναυπηγοξυλουργούς για τη μη καταβολή ενοικίων από το 2004 και μετά, τα οποία όμως έχουν πληρώσει στον ΟΛΚΕ! Σύμφωνα με πληροφορίες, με δική του ευθύνη ο Οργανισμός δεν τα έχει αποδώσει στην Κτηματική Υπηρεσία, γεγονός που εύλογα γεννάει ερωτήματα.

Χτυπούν τους μεροκαματιάρηδες για να πλουτίσει το κεφάλαιο

Στα καρνάγια της Κέρκυρας το μεροκάματο γίνεται πλέον επισφαλές
Στα καρνάγια της Κέρκυρας το μεροκάματο γίνεται πλέον επισφαλές
Στα καρνάγια της Κέρκυρας η αγωνία και η αγανάκτηση των μεροκαματιάρηδων ξεχειλίζει. «Πάνε να μας βάλουν σε ένα γκέτο. Ολα τα πόστα πιασμένα - παραλίες, λιμάνια - και τώρα θέλουν ένα χώρο που είναι άμεσα δεμένος με την ιστορία και την παράδοση του νησιού και αναπτύσσεται πλούσια δραστηριότητα. Δεν είναι μόνο ότι ξεριζωνόμαστε και απαξιώνεται ένα παραδοσιακό επάγγελμα. Ο Κερκυραίος από τα ευρύτερα λαϊκά στρώματα δε θα έχει πρόσβαση στη θάλασσα», σημειώνει ο Οθωνας Παπαδάτος, ναυπηγοξυλουργός, μιλώντας στο «Ρ». «Θα πτωχεύσει η Κέρκυρα από πολιτισμό, θα διαρρηχτεί άλλος ένας κοινωνικός δεσμός των ανθρώπων με τους βαρκάρηδες», συμπληρώνει ο Σπύρος Κουρτελέσης ναυπηγοξυλουργός επίσης.

Ο κυρ Χρήστος, 70 χρονών, ψαράς, από μικρό παιδί δεμένος με τη θάλασσα και το καΐκι, αποτύπωσε χαρακτηριστικά τις συνέπειες που θα έχει για τους αλιείς, και όχι μόνο, το κλείσιμο των καρνάγιων. «Θα πεθάνουμε εμείς και να ζήσουν αυτοί που έχουν τα καράβια, οι εφοπλιστές. Είναι άδικο. Πρέπει να ξεσηκωθεί όλη η Κέρκυρα». Ο Σπύρος Βλάσης, ψαράς, στάθηκε στο ξεκλήρισμα που θα υποστούν 1.000 επαγγελματίες ψαράδες και άλλοι τόσοι ερασιτέχνες που είναι ανάγκη τα σκάφη τους να συντηρούνται και να επισκευάζονται στα καρνάγια όπου υπάρχει η τεχνογνωσία και το κόστος είναι χαμηλό. «Στη μαρίνα για να βγάλεις έξω ένα καϊκόπουλο δίνεις 350 ευρώ. Εμείς είμαστε μεροκαματιάρηδες, φτωχοί άνθρωποι που ζούμε μόνο και μόνο από τα ψάρια και επιδιώκουν να μας πνίξουν».

Αμεσα θιγόμενοι και οι μικροί επαγγελματίες τουριστικών σκαφών. Ο Στέφανος Ραράκος, δηλώνει ότι τα καρνάγια πρέπει να παραμείνουν στο ίδιο σημείο. Ο Σπύρος Γκουβέλης, πρώην επαγγελματίας ψαράς, υπογράμμισε: «Οταν τα καρνάγια πάψουν να υπάρχουν, θα σβήσουν και τα αλιευτικά σκάφη». Ο Κώτσης Γιώργος, ηλεκτρολόγος, επιβεβαιώνει τις συνέπειες που θα έχει για το εισόδημα άλλων κλάδων των εργαζομένων το κλείσιμο των καρνάγιων. «Μας δένει τα χέρια. Είμαι 55 χρονών και πρέπει να βρούμε άλλη δουλειά σε άλλο μέρος. Βγάζουμε ένα μεροκάματο στα βαρκάκια, και μετά τι θα κάνουμε; Ολοι οι επαγγελματίες και ερασιτέχνες ψαράδες έρχονται και πιάνουν εδώ. Αν θα πάνε στη μαρίνα θα βγάζουν το σκάφος και θα πληρώνουν του κόσμου τα λεφτά. Ολα αυτά γίνονται για να κερδίσει το κεφάλαιο, με τις οικογένειες να βγαίνουν στο δρόμο» σημείωσε.

Ο Χρήστος Κούρκουλος, μηχανουργός, υπογράμμισε ότι «αποσυντονίζεται μια ολόκληρη οικογένεια των εργαζομένων», επισημαίνοντας ότι το κλείσιμο των καρνάγιων είναι αποτέλεσμα της πολιτικής που «αξιοποιεί τα λιμάνια για παροχή υπηρεσιών σε ιδιώτες». Για να συμφωνήσει ο συνάδελφός του Γιώργος ότι «τα αίτια είναι βαθύτερα. Φταίει η πολιτική που εφαρμόζεται και πάνε να δημιουργήσουν νέα μονοπώλια».


ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Σωτήρης ΖΩΤΟΣ

Τα λιμάνια πρέπει να είναι λαϊκή περιουσία

Τα χαρακτηριστικά και η φύση του λιμανιού της Κέρκυρας το αναδεικνύουν σε στρατηγικής σημασίας για τα λαϊκά συμφέροντα και δεν πρέπει να παραδοθεί στην επιχειρηματική εκμετάλλευση. Το ζητούμενο δεν είναι το ποιος θα διαχειρίζεται την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, αν δηλαδή θα είναι ο Οργανισμός Λιμένος Κέρκυρας ή ο Δήμος Κέρκυρας, όπως παραπλανητικά προτείνει το ΠΑΣΟΚ. Το ΚΚΕ είναι κατά της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού. Το λιμάνι πρέπει να υπηρετεί τις ανάγκες του λαού και όχι την κερδοφορία των εφοπλιστών και των πολυεθνικών εταιρειών τουρισμού. Μόνο που αυτό απαιτεί το λιμάνι να γίνει λαϊκή περιουσία. Σ' αυτή την κατεύθυνση και προοπτική το ΚΚΕ καλεί τους ναυπηγοξυλουργούς που υπερασπίζονται τη δουλιά τους, τους εργαζόμενους στο λιμάνι, το λαό της Κέρκυρας να συσπειρωθούν σε ένα ενιαίο μέτωπο πάλης, ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού. Να παραμείνει 100% στο δημόσιο. Και να εγκαταλείψουν τα κόμματα της πλουτοκρατίας που προωθούν τα σχέδια παράδοσης του λιμανιού στους μεγαλοεπιχειρηματίες. Η δική τους κοινωνικοπολιτική πάλη με το ΚΚΕ μπορεί να βάλει φραγμούς στην πολιτική ενίσχυσης των κερδών του κεφαλαίου έως την κατάργησή της.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ