ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 4 Γενάρη 1996
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
"Ελλειμματική" σε μουσικούς και στέγη

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Ανταπόκριση). -

Αβέβαιο παραμένει το μέλλον της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ), που εδώ και μήνες υπολειτουργεί, εξαιτίας της γνωστής αναντιστοιχίας λόγων και έργων των αρμόδιων εκπροσώπων της πολιτείας.Η έλλειψη κονδυλίων και χώρου για τη μόνιμη στέγαση της ΚΟΘ, καθώς και ο μικρός αριθμός των μόνιμων μουσικών που διαθέτει έχουν ως αποτέλεσμα την υπολειτουργία και τη σταδιακή συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της.

Η συνολική ετήσια επιχορήγηση της ΚΟΘ είναι 750 εκατομμύρια ποσό που, όπως αναφέρει ο πρόεδρος του ΔΣ της Π. Παπασαραντόπουλος,καλύπτει οριακά τα έξοδά της. Φέτος ελπίζουν να πάρουν 100 εκατ. επιπλέον - το ποσό "θα" δοθεί από τα έσοδα του ΛΟΤΤΟ.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΚΟΘ Λεωνίδας Καβάκος,σε πρόσφατη συνέντευξη Τύπου, που έδωσε στη Θεσσαλονίκη, χαρακτήρισε την περίοδο που περνά η ΚΟΘ ως "περίοδο επιβίωσης, ιδιαίτερα καθοριστική για την παραπέρα πορεία της".Ταυτόχρονα, όμως, σημείωσε και την απαισιοδοξία του, αναφέροντας ότι προς το παρόν δεν υπάρχει καμία αισιόδοξη προοπτική για να ξεπεραστεί αυτή η κρίσιμη και επικίνδυνη φάση.

Συγκεκριμένα, μετά την πρόσφατη κάλυψη 17 κενών θέσεων, η ΚΟΘ έφτασε να διαθέτει 72 μόνιμους μουσικούς. Συνολικά, μαζί με τους 17 έκτακτους που πήρε, διαθέτει 89 μουσικούς. Μέχρι πέρσι κάλυπτε τις ανάγκες της με 45 έκτακτους που προσλαμβάνονταν με ετήσιες συμβάσεις.Φέτος οι 11 από αυτούς μένουν χωρίς δουλιά και φυσικά η ΚΟΘ γίνεται ακόμη πιο ολιγομελής. Γεγονός, που όπως φαίνεται και μέσα από τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό, δεν πρόκειται να αλλάξει. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα έργα που περιλαμβάνονται στον προγραμματισμό είναι έργα που απαιτούν μικρή ορχήστρα 50-70 ατόμων.

Είναι αμφίβολο όμως ακόμη και το αν τελικά η ΚΟΘ καταφέρει να λειτουργήσει, αφού παρά τις εξαγγελίες που έκανε ο υπουργός Πολιτισμού τον περασμένο Μάη - όταν ανακοίνωσε την εγκατάσταση του Λ. Καβάκου στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή - σχετικά με την άμεση λύση του στεγαστικού προβλήματος της ΚΟΘ, μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει τίποτε. Να αναφέρουμε ότι εδώ και δύο χρόνια η ΚΟΘ έχει προτείνει τη διαμόρφωση της Αποθήκης 4 του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης σε πολυδύναμο πολιτιστικό κέντρο. Πρόταση που, αν τελικά υλοποιηθεί, θα δώσει οριστική λύση και στο στεγαστικό της πρόβλημα.

Ως και τον Δεκέμβρη η ΚΟΘ έδινε συναυλίες στην αίθουσα τελετών του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, λύνοντας προσωρινά το στεγαστικό της πρόβλημα. Πρόσφατα όμως το Πανεπιστήμιο ζήτησε να του αποδοθεί η αίθουσα τελετών με την έναρξη της νέας χρονιάς. Ετσι λοιπόν η ΚΟΘ κινδυνεύει να μείνει χωρίς στέγη, κάτι που θα έχει σαν αποτέλεσμα τη διακοπή των συναυλιών της. Η μόνη ελπίδα που απομένει στην ΚΟΘ είναι να της παραχωρηθεί το συνεδριακό κέντρο της ΔΕΘ.Θέμα για το οποίο θα συνεδριάσει το ΔΣ της Διεθνούς Εκθεσης στις 10 Γενάρη. Σε αναμονή, λοιπόν, της τελικής απόφασης βρίσκονται οι εργαζόμενοι και το ΔΣ της ορχήστρας, ελπίζοντας βέβαια σε θετική έκβαση της υπόθεσης. Σε διαφορετική περίπτωση θα δίνει συναυλίες μόνο στις πόλεις της Βόρειας Ελλάδας.

Εργα από τη "φωτιά" της Αντίστασης

Μία καλλιτεχνική δημιουργία που βγαίνει από τη "φωτιά" της Εθνικής μας Αντίστασης, παρουσιάζεται απόψε (6.30μμ) και μέχρι τις 31 Γενάρη, στην αίθουσα "Παρνασσός" (πλατεία Καρύτση). Πρόκειται για την έκθεση έργων του Δημήτρη Οικονομίδη,του ζωγράφου - αντάρτη, που ο πρόωρος θάνατός του - σε ηλικία μόλις 37 ετών - διέκοψε την ολοκλήρωση του έργου του. Η σημαντική αυτή εικαστική παρουσίαση, τελεί υπό την αιγίδα του Πανελληνίου Συνδέσμου Δημοσιογράφων Αγωνιστών Εθνικής Αντίστασης 1941 - 1944.

Οπως ανέφερε στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Νίκος Καραντηνός: "Η Εθνική μας Αντίσταση στάθηκε ένα πολύ μεγάλο και πολύ σημαντικό εικαστικό γεγονός στην εθνική μας ζωή. Είναι αυτή που γονιμοποίησε και εξακολουθεί να γονιμοποιεί τη δραστηριότητα σε πολλούς τομείς, από τον κοινωνικό ως τον καλλιτεχνικό. Μία σημαντική εισφορά που έρχεται από τη μεγάλη αυτή στιγμή της ζωής μας και της θυσίας του λαού μας, είναι και η έκθεση αντιστασιακής ζωγραφικής του Δ. Οικονομίδη. Για πρώτη φορά, παρουσιάζονται πενήντα αντιπροσωπευτικά του έργα".

Ο Ν. Καραντηνός με την ευκαιρία της έκθεσης, υπογράμμισε την ανάγκη να αποκτήσει και η χώρα μας - στην Αθήνα - το κεντρικό Μουσείο Εθνικής Αντίστασης,τη δημιουργία του οποίου υποστήριξαν ομόφωνα όλες οι αντιστασιακές οργανώσεις. "Εχουν περάσει πάνω από πενήντα χρόνια", τόνισε χαρακτηριστικά, "και το Μουσείο, που έπρεπε να έχει ήδη λειτουργήσει, μένει όνειρο ανεκπλήρωτο. Το αίτημα, από την πλευρά των αρμοδίων έμεινε ως τώρα αναπάντητο".

Για την αντιστασιακή δράση και την καλλιτεχνική προσφορά του ζωγράφου, μίλησε η Κατερίνα Γκόλτσου, σύζυγος τότε του ζωγράφου. Οπως ανέφερε "μετά την έκθεση, ένα μεγάλο μέρος των πινάκων θα δωριστεί στο Σύνδεσμο, ενώ οι υπόλοιποι θα προσφερθούν στο Πνευματικό Κέντρο της γενέτειράς του, στην Καρυά Ελασσόνας".

Θετικό πρόκριμα για τις αρχαιότητες

"Λουκέτο" στο λατομείο μαρμάρου που υπάρχει στη θέση του αρχαιολογικού χώρου του Ραμνούντα αποφάσισε να βάλει το Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά από προσφυγή του αρχαιολόγου Βασίλη Πετράκου. Με την απόφασή του το ΣτΕ ακύρωσε την απόφαση του νομάρχη Ανατολικής Αττικής που είχε επιτρέψει τη λειτουργία του λατομείου στον αρχαιολογικό χώρο και απέρριψε την προσφυγή των ιδιοκτητών του λατομείου, που επιδιώκουν τη λειτουργία του. Στην 6485/95 απόφασή του το Συμβούλιο της Επικρατείας επισημαίνει ότι το νόημα του νόμου 5351/32 (περί αρχαιοτήτων) είναι ότι απαγορεύεται κοντά σε αρχαία η λειτουργία λατομείου γιατί είναι προφανής ο κίνδυνος τόσο για τα αρχαία, όσο και για την αλλοίωση του περιβάλλοντος, ενώ η λειτουργία λατομείου είναι εντελώς ασυμβίβαστη και με την αισθητική ανάδειξη των αρχαιοτήτων. Η διάταξη του νόμου, που απαγορεύει τη λειτουργία λατομείου σε απόσταση 500 μέτρων από τα αρχαία, δε σημαίνει ότι επιτρέπει τη λειτουργία στη ζώνη πέρα από την απόσταση αυτή, αλλά μόνο εφόσον κριθεί από τα αρμόδια όργανα ότι δε συνεπάγεται την παραμικρή βλάβη για τα αρχαία, τον περιβάλλοντα χώρο και την αισθητική ανάδειξή τους. Υπογραμμίζεται, επίσης, ότι ήδη από τις 4/3/77 είχε χαρακτηριστεί αρχαιολογικός χώρος ολόκληρη η κοιλάδα Λιμικού στα νότια του αρχαιολογικού χώρου Ραμνούντα, γιατί υπήρχαν σημαντικά αρχαία λείψανα.

Η σημαντική αυτή απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου θα μπορούσε να αποτελέσει θετικό πρόκριμα για τη διάσωση και άλλων πολλών αρχαιολογικών χώρων που καταστρέφονται από λατομεία. Την ίδια, όμως, στιγμή που το ΣτΕ εκδίδει μια απόφαση - σανίδα σωτηρίας για έναν αρχαιολογικό χώρο η κυβέρνηση με πρόσφατη απόφασή της παρατείνει τις συμβάσεις με όλα τα λατομεία για μερικά χρόνια ακόμη.

Με "Νυχτικά... " στην Αθήνα

Με τρεις παραστάσεις για το αθηναϊκό κοινό, στο θέατρο "Σφενδόνη",ολοκληρώνεται η επιτυχημένη πορεία της παράστασης "Νυχτικά και νυφικά",που ήταν η εναρκτήρια της φετινής περιόδου για το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου.Τα "Νυχτικά και νυφικά" είναι πέντε μονόπρακτα Ελλήνων συγγραφέων, συνδεδεμένα μεταξύ τους και με κοινό θεματικό άξονα τον έρωτα και τη γυναίκα. Τα μονόπρακτα που παρουσιάζονται σε σκηνοθεσία Κοσμά Φοντούκη είναι: "Προάστειο Νέου Φαλήρου" του Δημήτρη Κεχαϊδη,"Μια γυναίκα" του Γιάννη Παπαδόπουλου,"Το ψυγείο" της Ιωάννας Καρυστιάνη,"Ο άνδρας από τη Βουλγαρία" του Σωτήρη Δημητρίου και "Παιχνίδια" της Βερονίκης Δαλακούρα.Το σκηνικό είναι του Νίκου Αλεξίου,τα κοστούμια του Μανώλη Κόπτη και η μουσική του Ηρακλή Πασχαλίδη.Παίζουν: Κώστας Ματσακάς, Ναταλία Στεφάνου, Αννα Κοζαδίνου, Κατερίνα Αναγνωστάκη, Νιόβη Κωστοπούλου και Μαγδαληνή Φιλαρέτου.Οι παραστάσεις θα δοθούν τη Δευτέρα στις 9.00 και την Τρίτη στις 6.30 και στις 9.00.

Μπαλέτο επί τρία

Τρία έργα, ομοιογενή ως προς τη μουσική τους, συνθέτουν το πρόγραμμα της "Βραδιάς Μπαλέτου" της Λυρικής Σκηνής, η πρεμιέρα της οποίας θα γίνει αύριο στο θέατρο "Ολύμπια". Περιλαμβάνει την "Κλασική Συμφωνία" του Προκόφιεφ σε χορογραφία του Λόρκα Μασίν,την "Εξαϋλωμένη νύχτα" του Σένμπεργκ σε χορογραφία του Αγγελου Χατζή και τον "Πετρούσκα" του Στραβίνσκι που χορογράφησε ο Χάρης Μανταφούνης.Στο πρώτο από τα έργα, που αν και δε γράφτηκε για χορό, έχει χρησιμοποιηθεί πολύ συχνά από χορογράφους, όπως είπε κατά τη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου ο Λ. Μασίν, παρουσιάζονται οι ιδιαίτερες καταστάσεις που προκύπτουν κατά την εξέλιξη των δοκιμών για τη δημιουργία ενός μπαλέτου και βάζουν σε δύσκολη θέση τους χορευτές. Χορεύουν οι Γιάννης Ντοντσάκης, Γιώργος Μελογιαννίδης, Μαρία Μηλιοπούλου, Αλίνα Στεργιανού κ.ά. Σ' ένα παλιό γερμανικό παραμύθι βασίζεται το θέμα της "Εξαϋλωμένης Νύχτας", που ερμηνεύουν οι Ρωξάνη Παπανικόλα, Σύνθια Φρυδά, Ιώ Καλοχρήστου κ.ά.,ενώ ο "Πετρούσκα" μετά από επέμβαση του Χ. Μανταφούνη στο αρχικό λιμπρέτο, εστιάζεται στην ιστορία του μεγάλου χορευτή Νιζίνσκι, ο οποίος και είχε χορέψει στην πρεμιέρα του έργου, το 1911 (χορογραφία Φοκίν). Η πρεμιέρα του έργου του Χ. Μανταφούνη έγινε στις 17 Γενάρη 1995 στην Οπερα του Βερολίνου.

Η "Βραδιά Μπαλέτου", που θα επαναληφθεί στις 7, 13, 20, 30/1 και 17, 24/2, είναι η πρώτη της φετινής καλλιτεχνικής περιόδου και η μία από τις δύο που συνολικά θα δώσει το μπαλέτο της ΕΛΣ μέχρι το καλοκαίρι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ