ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 9 Γενάρη 1996
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Σχετικά με το 35ωρο

Του Μανόλη ΠΕΡΡΑΚΗ*

Πολλή κουβέντα και ανάλογη προβολή από τα ΜΜΕ έγινε αυτές τις ημέρες, σχετικά με το σχεδιαζόμενο "πρόγραμμα πιλότο" για την εφαρμογή του 35ωρου στον όμιλο επιχειρήσεων της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου, με αρχή τα ΕΛΔΑ. Η θέση του συνδικαλιστικού κινήματος στον κλάδο - όπως αυτή εκφράστηκε με υπόμνημα της Ομοσπονδίας στο ΥΒΕΤ - είναι κατ' αρχήν θετική με τις παρακάτω όμως προϋποθέσεις:

α) Να μη γίνει η παραμικρή μείωση των αποδοχών και στη βάση εφαρμογής 5 μέρες δουλιά την εβδομάδα, 7 ώρες την ημέρα, σύνολο 35 ώρες τη βδομάδα.

β) Το όλο ζήτημα να κατοχυρωθεί με νόμο.

γ) Να γίνουν ανάλογες προσλήψεις, ώστε να μην αποτελέσει πρόσχημα η εφαρμογή του 35ωρου για εντατικοποίηση της εργασίας.

Πώς εννοούν όμως το 35ωρο ορισμένοι "τεχνοκράτες" και διευθυντικά στελέχη των ΕΛΔΑ; Ενα μακροχρόνιο αίτημα των εργαζομένων στη βάρδια στα ΕΛΔΑ ήταν η εφαρμογή "συστήματος 5ης βάρδιας", αντί του ισχύοντος συστήματος της 4ης βάρδιας (μία βάρδια 07 - 15, μία 15 - 23, μία 23 - 07 και μία "ρεπό"). Ενα τέτοιο σύστημα 5ης βάρδιας (ισχύει ήδη στην εταιρία NAPC) προϋποθέτει σχέση εργαζομένων 1: 6 δηλαδή μία (πόστο) έξι εργαζόμενοι αντί για σχέση 1: 5 ή ακόμα και σχέση 1: 4, όπως συμβαίνει σήμερα σε ορισμένα συγκροτήματα μονάδων παραγωγής στα ΕΛΔΑ. Το σύστημα της 5ης βάρδιας εκτός που δίνει τη δυνατότητα για περισσότερα "ρεπό", ανοίγει ταυτόχρονα το δρόμο για μείωση των ωρών εργασίας σε 38 ή και 35 και φυσικά δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Με πρόσχημα, λοιπόν, αυτό το αίτημα και με δέλεαρ ένα επιπλέον πληρωμένο "ρεπό", η διοίκηση των ΕΛΔΑ σχεδιάζει να εφαρμόσει ένα κακέκτυπο 5ης βάρδιας όχι φυσικά με νέες προσλήψεις, αλλά με σύμπτυξη - κατάργηση θέσεων. Δηλαδή π. χ. ετοιμάζεται να καταργήσει τη θέση του βοηθού χειριστή στις μονάδες αφαλάτωσης του τμήματος του θερμοηλεκτρικού σταθμού των ΕΛΔΑ και τα καθήκοντά του να τα αναθέσει στον αντίστοιχο βοηθό χειριστή των μονάδων του συστήματος ψύξης! Ετσι "ελευθερώνεται" ένας εργαζόμενος, για να καλύψει άλλο πόστο, ώστε να εφαρμοστεί αυτό το κακέκτυπο 5ης βάρδιας, στο συγκεκριμένο τμήμα. Κάτι ανάλογο σχεδιάζει και στο τμήμα των μονάδων μετατροπής, αλλά και στις μονάδες διύλισης. Δηλαδή π. χ. στο συγκρότημα Δ των μονάδων μετατροπής καταργεί τη θέση των εργαζομένων στις μονάδες ευθύνης και του αναθέτει άλλα καθήκοντα, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί αυτό το κακέκτυπο.

Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν οι "τεχνοκράτες" των ΕΛΔΑ είναι ότι οι μεν μονάδες αφαλάτωσης είναι αυτόματες, άρα δεν απαιτείται 24ωρη παρακολούθησή τους, οι δε μονάδες μετατροπής του συγκροτήματος Δ δε λειτουργούν ή λειτουργούν ελάχιστες φορές το χρόνο. Βέβαια, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Τα τμήματα "ξήρανσης" των μονάδων εργάζονται κανονικά και διακινούν αρκετά κυβικά μέτρα την ώρα υγραερίων με υψηλή πίεση, οι μονάδες είναι γεμάτες ΝΑΦΘΑ ή δε μονάδα Μ4570 είναι γεμάτη με τον πλέον επικίνδυνο καταλύτη των ΕΛΔΑ. Με δεδομένο το γεγονός ότι οι μονάδες αυτές βρίσκονται σε κακά χάλια (διαβρωμένες και κακοσυντηρημένες) και ότι ο φούρνος της μονάδας "3900" βρίσκεται εγκατεστημένος λίγα μέτρα από αυτές, εύκολα βγάζει κανείς το συμπέρασμα τι μπορεί να συμβεί σε κάποια διαρροή. Φαίνεται ότι οι "τεχνοκράτες" και ορισμένοι μηχανικοί "γραφείου" που ελάχιστες φορές κάνουν τον κόπο να κατέβουν στο χώρο των μονάδων, δεν έχουν πάρει χαμπάρι τι έγινε στην ΠΕΤΡΟΛΑ. Δεδομένου ότι από 7 χειριστές, που είχαν οι μονάδες αυτές όταν ξεκίνησαν, έμειναν 5 και με τη σχεδιαζόμενη μετάθεση ενός εργαζόμενου σε άλλο πόστο, θα μείνουν 4, από τους οποίους ο ένας στην περίπτωση πυρκαγιάς καλύπτει ανάγκες αγήματος πυρασφάλειας. Αρα θα μείνουν στις μονάδες 3 χειριστές (!) και το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι τι θα πρωτοκάνουν στην περίπτωση black - out με ταυτόχρονη εκδήλωση πυρκαγιάς, γεγονός συνηθισμένο σε τέτοιες μονάδες;

Μπορεί, βέβαια, να ισχυριστεί κάποιος ότι η διοίκηση των ΕΛΔΑ έχει αυτές τις σκέψεις εφαρμογής και το υπουργείο ή η κυβέρνηση διαφορετικές και καλύτερες. Η απάντηση είναι ότι η διοίκηση των ΕΛΔΑ δε λειτουργεί αυτόνομα και ανεξέλεγκτα και πιθανόν για το ζήτημα αυτό να έχει το πράσινο φως από το ΥΒΕΤ. Ακόμα κι αν δεν είναι έτσι, στον "κοινωνικό διάλογο" που έχει ζητήσει η Ομοσπονδία με τον κ. Πεπονή θα φανούν οι προθέσεις της κυβέρνησης, το πώς δηλαδή εννοεί την εφαρμογή του 35ωρου. Εμείς έχουμε δικαίωμα να είμαστε καχύποπτοι και επιφυλακτικοί, γιατί πολλά έχουν δει τα μάτια μας και αρκετούς "εκσυγχρονισμούς" έχουμε δοκιμάσει, πάντα σε βάρος μας.

* Ο Μανόλης ΠΕΡΡΑΚΗΣ είναι μέλος της ΕΕ της Ομοσπονδίας Διυλιστηρίων

ΕΘΝΙΚΗ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Αυξήσεις... με σήμα τη "σύγκλιση"

Αδιάλλακτοι και προκλητικοί εμφανίστηκαν στη χτεσινή πρώτη συνάντηση με τη ΓΣΕΕ οι βιομήχανοι. ΟΧΙ σε όλα τα αιτήματα της ΓΣΕΕ, εμπαιγμός για το 35ωρο

Από τα αλλεπάλληλα "όχι" των βιομηχάνων, που σηματοδοτούν ίσως την έναρξη των "δυσκολότερων διαπραγματεύσεων" - όπως σημείωσε ο πρόεδρος των εμπόρων - χαρακτηρίστηκε η χτεσινή πρώτη, διερευνητική συνάντηση της ΓΣΕΕ με τις εργοδοτικές οργανώσεις (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ και ΕΕΣΕ), με την οποία άνοιξε η "αυλαία" της διαπραγμάτευσης για την υπογραφή της νέας Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.Η επόμενη συνάντηση ορίστηκε για την Τετάρτη 17 Γενάρη στα γραφεία του ΣΕΒ και η αναγγελία της συνοδεύτηκε από το... αισιόδοξο μήνυμα του προέδρου της ΓΣΕΕ, Χρ. Πρωτόπαππα,ότι θα αποτελέσει τη βάση υπογραφής μιας ικανοποιητικής σύμβασης...

Περίπου μιάμιση ώρα κράτησε η χτεσινή συνάντηση, αλλά ήταν αρκετή για να εκδηλωθεί η αδιαλλαξία του ΣΕΒ, την οποία ο πρόεδρος της οργάνωσης, Ι. Στράτος,εξέφρασε στις δηλώσεις του ως εξής: "Δεχόμαστε να διατηρηθεί η παρούσα αγοραστική δύναμη των εργαζομένων"!Αν δεν εξασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων - πρόσθεσε - δε θα γίνει δυνατό να αυξηθεί η απασχόληση! Η προκλητικότητα των βιομηχάνων - που από ό,τι φάνηκε δεν ένιωσαν κανένα "αντίπαλο δέος", ώστε να είναι πιο "διακριτικοί" τουλάχιστον στην πρώτη συνάντηση - εκφράστηκε συνοπτικά με την άποψη ότι οι αυξήσεις δεν μπορούν να ξεπεράσουν τον προβλεπόμενο, από το "πρόγραμμα σύγκλισης",πληθωρισμό και "λίγο παραπάνω"! Δεδομένου ότι το "πρόγραμμα" προβλέπει πληθωρισμό ύψους 6% περίπου (με 5% στην αρχή και 5% στο τέλος του έτους), φαίνεται καθαρά ότι η πρόθεση των εργοδοτών είναι να "παραχωρήσουν"... αυξήσεις 6-7%!!!

Με την ίδια "άνεση" ο πρόεδρος του ΣΕΒ απέρριψε και το αίτημα για το 35ωρο,λέγοντας ότι θα βλάψει την ελληνική οικονομία,ότι ακόμα και μια ελάχιστη μείωση δε θα είχε θετικά αποτελέσματα... "Μας προβληματίζει - πρόσθεσε με νόημα - ότι δεν έχουμε ευελιξία στην αγορά εργασίας, ώστε να κάνουμε κι εμείς πιο τολμηρά βήματα από όσο θα θέλαμε"! Το μόνο που δέχτηκε ήταν να συζητηθεί το θέμα, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι θα... αλλάξει η θέση του ΣΕΒ!

Στο ίδιο "μήκος κύματος" κινήθηκε ουσιαστικά και ο πρόεδρος της Ενωσης Εμπορικών Συλλόγων, Δ. Καψάλης,που δήλωσε ότι "αυτές θα είναι από τις δυσκολότερες διαπραγματεύσεις,γιατί δε θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε όπως θα θέλαμε".

Εκ μέρους της ΓΣΕΒΕΕ,ο πρόεδρός της Δ. Κορφιάτης σημείωσε τις σοβαρές αρνητικές επιπτώσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, από το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να καταναλώσουν τα προϊόντα που αυτές παράγουν. Εξέφρασε τις καλύτερες προθέσεις της οργάνωσής του απέναντι στα αιτήματα των εργαζομένων. Αναφερόμενος στο 35ωρο τάχθηκε υπέρ της συζήτησης του θέματος, σημείωσε ότι όπου έχει εφαρμοστεί, πειραματικά, δημιούργησε νέες θέσεις εργασίας, αλλά σε επιχειρήσεις εντάσεως κεφαλαίου,δηλαδή σε μεγάλες βιομηχανικές μονάδες.

Ο πρόεδρος της ΓΣΕΕ στις δηλώσεις του σημείωσε πως δεν ευσταθεί το επιχείρημα των εργοδοτών ότι η αύξηση του κόστους εργασίας θα επηρεάσει αρνητικά την ανταγωνιστικότητα. Παράλληλα απέρριψε το επιχείρημα εργοδοτών και κυβέρνησης ότι οι αυξήσεις των μισθών θα αυξήσουν τον πληθωρισμό, ενώ για το 35ωρο αρκέστηκε να δηλώσει ότι υπήρξε ανταλλαγή απόψεων και καμία προσέγγιση. Τέλος σημείωσε ότι η ΓΣΕΕ προωθεί το πρόγραμμα περιοδειών της στους εργαζόμενους σχετικά με τη σύμβαση...

Γ. Φ.

ΛΕΖΑΝΤΑ:

Από τη χτεσινή συνάντηση ΓΣΕΕ - εργοδοτών

Αναστάτωση στα λιμάνια

Σε κατάσταση αναστάτωσης βρίσκονται οι εργαζόμενοι στα Λιμάνια, αφού επιχειρείται η ιδιωτικοποίηση ουσιαστικά των λιμανιών. Χτες η ομοσπονδία τους (ΟΜΥΛΕ) προειδοποίησε με απεργιακές κινητοποιήσεις, αν η κυβέρνηση επιμείνει στην αμφισβήτηση του νομικού καθεστώτος των λιμανιών.

Οπως αναφέρεται στην ανακοίνωση στο σχέδιο νόμου, το οποίο έχει σταλεί από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας στους δημόσιους οργανισμούς και στα αρμόδια υπουργεία, επιχειρείται στο όνομα του "εκσυγχρονισμού", η μετοχοποίηση όλων σχεδόν των ΝΠΔΔ. Η ουσία του νομοσχεδίου βρίσκεται στο άρθρο 2, όπου, εφ' όσον γίνει νόμος, με Προεδρικά Διατάγματα μετατρέπονται τα ΝΠΔΔ - μεταξύ αυτών και ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης - σε ανώνυμες εταιρίες και στη συνέχεια εισάγονται στο Χρηματιστήριο, ως πολυμετοχικές εταιρίες. Αναφέρεται επίσης στην ανακοίνωση ότι οι ΟΛΘ, ΟΛΠ είναι επικερδείς οικονομικές μονάδες. Πραγματοποιούν επενδύσεις τεχνολογικού εξοπλισμού μεγάλου ύψους, χωρίς καμιά χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Να πάρουν οι εργαζόμενοι την υπόθεση στα χέρια τους

Ο γγ της ΓΣΕΕ, Γ. Μαυρίκος, καταγγέλλει την αδιαλλαξία των βιομηχάνων

Σε δήλωσή του μετά τη συνάντηση με τους εργοδότες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ, Γ. Μαυρίκος, σημειώνει:

"Για την αδιαλλαξία των βιομηχάνων και των άλλων εργοδοτικών οργανώσεων δεν τρέφουμε αυταπάτες. Θέλουν ακόμα περισσότερα κέρδη για τους εαυτούς τους και ακόμα περισσότερη φτώχεια για τους εργατοϋπάλληλους.

Η προκλητικότητά τους όμως ξεπερνά κάθε όριο όταν μεθοδεύουν "αυξήσεις" 6 - 7% στο σημερινό απαράδεκτο μεικτό μεροκάματο των 5.338 δραχμών! Ζητούν να διαμορφωθεί στις 5.700 περίπου μεικτά και 4.750 δραχμές καθαρά! Ντροπή! Ας ζήσουν οι ίδιοι με τέτοια ποσά αν μπορούν. Ελεος!

Απορρίπτουν επίσης το δίκαιο και αναγκαίο αίτημα για 35ωρο χωρίς μείωση αποδοχών, επειδή έτσι, με βάση την προσφορά και ζήτηση εξασφαλίζουν τη φτηνή αγορά της εργατικής δύναμης. Την όποια συζήτηση τη συσχετίζουν με την πλήρη αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων.

Η προκλητικότητα αυτή δείχνει τον αδηφάγο αλλά και τον αναχρονιστικό χαρακτήρα των βιομηχάνων. Αναδεικνύει παράλληλα τις ευθύνες της κυβέρνησης και της Ευρωπαϊκής Ενωσης που δίνουν φτερά στο κεφάλαιο με τις επιλογές τους και υποχρεώνουν το λαό μας στην εξαθλίωση.

Ταυτόχρονα όμως, έρχονται στην πρώτη γραμμή και οι ευθύνες της πλειοψηφίας της ΓΣΕΕ που με τη συναίνεση, την ταξική συνεργασία, την υποταγή στην εισοδηματική πολιτική της κυβέρνησης και τους δήθεν κοινωνικούς διαλόγους ενισχύει την αδιαλλαξία της εργοδοσίας.

Καλούμε την εργατική τάξη να πάρει τώρα η ίδια το λόγο μέσα από τα πρωτοβάθμια σωματεία, τα συντονιστικά, τις ομοσπονδίες και τα Εργατικά Κέντρα. Να οργανώσει την αντίσταση και τις διεκδικήσεις της για την υπογραφή ικανοποιητικών Συλλογικών Συμβάσεων".

Στάσεις εργασίας στο Ολυμπιακό Στάδιο

Με δυο στάσεις εργασίας, αύριο Τετάρτη (10 το πρωί με 1 το μεσημέρι και 4 το απόγευμα με 9 το βράδυ), αντιδρούν οι εργαζόμενοι του Ολυμπιακού Σταδίου στη "βίαια ανατροπή της συλλογικής σύμβασης εργασίας από τη διοίκηση με την αλλαγή του τρόπου πληρωμής, την εφαρμογή με ετσιθελικό τρόπο βαρδιών χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του σωματείου και στην παντελή έλλειψη επικοινωνίας σωματείου - διεύθυνσης και διοίκησης ΟΑΚΑ", όπως τονίζει στην ανακοίνωσή του το σωματείο. Το πρωί της Τετάρτης οι εργαζόμενοι καλούνται σε Γενική Συνέλευση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ