Τρίτη 9 Γενάρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ
Σχετικά με το 35ωρο

Του Μανόλη ΠΕΡΡΑΚΗ*

Πολλή κουβέντα και ανάλογη προβολή από τα ΜΜΕ έγινε αυτές τις ημέρες, σχετικά με το σχεδιαζόμενο "πρόγραμμα πιλότο" για την εφαρμογή του 35ωρου στον όμιλο επιχειρήσεων της Δημόσιας Επιχείρησης Πετρελαίου, με αρχή τα ΕΛΔΑ. Η θέση του συνδικαλιστικού κινήματος στον κλάδο - όπως αυτή εκφράστηκε με υπόμνημα της Ομοσπονδίας στο ΥΒΕΤ - είναι κατ' αρχήν θετική με τις παρακάτω όμως προϋποθέσεις:

α) Να μη γίνει η παραμικρή μείωση των αποδοχών και στη βάση εφαρμογής 5 μέρες δουλιά την εβδομάδα, 7 ώρες την ημέρα, σύνολο 35 ώρες τη βδομάδα.

β) Το όλο ζήτημα να κατοχυρωθεί με νόμο.

γ) Να γίνουν ανάλογες προσλήψεις, ώστε να μην αποτελέσει πρόσχημα η εφαρμογή του 35ωρου για εντατικοποίηση της εργασίας.

Πώς εννοούν όμως το 35ωρο ορισμένοι "τεχνοκράτες" και διευθυντικά στελέχη των ΕΛΔΑ; Ενα μακροχρόνιο αίτημα των εργαζομένων στη βάρδια στα ΕΛΔΑ ήταν η εφαρμογή "συστήματος 5ης βάρδιας", αντί του ισχύοντος συστήματος της 4ης βάρδιας (μία βάρδια 07 - 15, μία 15 - 23, μία 23 - 07 και μία "ρεπό"). Ενα τέτοιο σύστημα 5ης βάρδιας (ισχύει ήδη στην εταιρία NAPC) προϋποθέτει σχέση εργαζομένων 1: 6 δηλαδή μία (πόστο) έξι εργαζόμενοι αντί για σχέση 1: 5 ή ακόμα και σχέση 1: 4, όπως συμβαίνει σήμερα σε ορισμένα συγκροτήματα μονάδων παραγωγής στα ΕΛΔΑ. Το σύστημα της 5ης βάρδιας εκτός που δίνει τη δυνατότητα για περισσότερα "ρεπό", ανοίγει ταυτόχρονα το δρόμο για μείωση των ωρών εργασίας σε 38 ή και 35 και φυσικά δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Με πρόσχημα, λοιπόν, αυτό το αίτημα και με δέλεαρ ένα επιπλέον πληρωμένο "ρεπό", η διοίκηση των ΕΛΔΑ σχεδιάζει να εφαρμόσει ένα κακέκτυπο 5ης βάρδιας όχι φυσικά με νέες προσλήψεις, αλλά με σύμπτυξη - κατάργηση θέσεων. Δηλαδή π. χ. ετοιμάζεται να καταργήσει τη θέση του βοηθού χειριστή στις μονάδες αφαλάτωσης του τμήματος του θερμοηλεκτρικού σταθμού των ΕΛΔΑ και τα καθήκοντά του να τα αναθέσει στον αντίστοιχο βοηθό χειριστή των μονάδων του συστήματος ψύξης! Ετσι "ελευθερώνεται" ένας εργαζόμενος, για να καλύψει άλλο πόστο, ώστε να εφαρμοστεί αυτό το κακέκτυπο 5ης βάρδιας, στο συγκεκριμένο τμήμα. Κάτι ανάλογο σχεδιάζει και στο τμήμα των μονάδων μετατροπής, αλλά και στις μονάδες διύλισης. Δηλαδή π. χ. στο συγκρότημα Δ των μονάδων μετατροπής καταργεί τη θέση των εργαζομένων στις μονάδες ευθύνης και του αναθέτει άλλα καθήκοντα, ώστε να μπορεί να εφαρμοστεί αυτό το κακέκτυπο.

Τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν οι "τεχνοκράτες" των ΕΛΔΑ είναι ότι οι μεν μονάδες αφαλάτωσης είναι αυτόματες, άρα δεν απαιτείται 24ωρη παρακολούθησή τους, οι δε μονάδες μετατροπής του συγκροτήματος Δ δε λειτουργούν ή λειτουργούν ελάχιστες φορές το χρόνο. Βέβαια, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική. Τα τμήματα "ξήρανσης" των μονάδων εργάζονται κανονικά και διακινούν αρκετά κυβικά μέτρα την ώρα υγραερίων με υψηλή πίεση, οι μονάδες είναι γεμάτες ΝΑΦΘΑ ή δε μονάδα Μ4570 είναι γεμάτη με τον πλέον επικίνδυνο καταλύτη των ΕΛΔΑ. Με δεδομένο το γεγονός ότι οι μονάδες αυτές βρίσκονται σε κακά χάλια (διαβρωμένες και κακοσυντηρημένες) και ότι ο φούρνος της μονάδας "3900" βρίσκεται εγκατεστημένος λίγα μέτρα από αυτές, εύκολα βγάζει κανείς το συμπέρασμα τι μπορεί να συμβεί σε κάποια διαρροή. Φαίνεται ότι οι "τεχνοκράτες" και ορισμένοι μηχανικοί "γραφείου" που ελάχιστες φορές κάνουν τον κόπο να κατέβουν στο χώρο των μονάδων, δεν έχουν πάρει χαμπάρι τι έγινε στην ΠΕΤΡΟΛΑ. Δεδομένου ότι από 7 χειριστές, που είχαν οι μονάδες αυτές όταν ξεκίνησαν, έμειναν 5 και με τη σχεδιαζόμενη μετάθεση ενός εργαζόμενου σε άλλο πόστο, θα μείνουν 4, από τους οποίους ο ένας στην περίπτωση πυρκαγιάς καλύπτει ανάγκες αγήματος πυρασφάλειας. Αρα θα μείνουν στις μονάδες 3 χειριστές (!) και το ερώτημα που τίθεται εδώ είναι τι θα πρωτοκάνουν στην περίπτωση black - out με ταυτόχρονη εκδήλωση πυρκαγιάς, γεγονός συνηθισμένο σε τέτοιες μονάδες;

Μπορεί, βέβαια, να ισχυριστεί κάποιος ότι η διοίκηση των ΕΛΔΑ έχει αυτές τις σκέψεις εφαρμογής και το υπουργείο ή η κυβέρνηση διαφορετικές και καλύτερες. Η απάντηση είναι ότι η διοίκηση των ΕΛΔΑ δε λειτουργεί αυτόνομα και ανεξέλεγκτα και πιθανόν για το ζήτημα αυτό να έχει το πράσινο φως από το ΥΒΕΤ. Ακόμα κι αν δεν είναι έτσι, στον "κοινωνικό διάλογο" που έχει ζητήσει η Ομοσπονδία με τον κ. Πεπονή θα φανούν οι προθέσεις της κυβέρνησης, το πώς δηλαδή εννοεί την εφαρμογή του 35ωρου. Εμείς έχουμε δικαίωμα να είμαστε καχύποπτοι και επιφυλακτικοί, γιατί πολλά έχουν δει τα μάτια μας και αρκετούς "εκσυγχρονισμούς" έχουμε δοκιμάσει, πάντα σε βάρος μας.

* Ο Μανόλης ΠΕΡΡΑΚΗΣ είναι μέλος της ΕΕ της Ομοσπονδίας Διυλιστηρίων


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ