ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Γενάρη 1996
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΝΑΥΠΗΓΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Τη βούλιαξαν οι ιδιώτες μαζί με τις κυβερνήσεις

Σε ημερίδα του ΤΕΕ διαπιστώθηκε η μεγάλη σημασία, που είχε και έχει για την Ελλάδα ο κλάδος της ναυπηγικής βιομηχανίας, ενώ πολλοί αμφισβήτησαν τη βιωσιμότητα των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με το νέο σχήμα

Η ζωτική σημασία της ναυπηγικής βιομηχανίας για την οικονομία της χώρας, οι ευθύνες των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων για την πολιτική που εφάρμοσαν στον κλάδο, όπως επίσης και ο ρόλος των Ελλήνων πλοιοκτητών - πολλοί απ' τους οποίους υπήρξαν και ιδιοκτήτες μεγάλων ναυπηγικών μονάδων - στη συρρίκνωση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου, αποτελούν μερικές από τις κοινές εκτιμήσεις των ομιλητών, που πήραν προχτές μέρος στην ειδική ημερίδα του ΤΕΕ, με θέμα "το παρόν και το μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας" στο Ναυτικό Ομιλο Ελλάδας.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν στην κρίση που επικρατεί στον κλάδο απ' τη δεκαετία του '70 και μετά, καθώς και στη διαφαινόμενη διεθνώς μελλοντική ανάκαμψη, την οποία η χώρα μας θα πρέπει να εκμεταλλευτεί, αφού διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι κυρίως των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Στις βασικές αιτίες της κρίσης, επισήμαναν:

  • Την πολιτική που ακολούθησαν οι ελληνικές κυβερνήσεις, που ουσιαστικά λειτούργησε υπονομευτικά για τον κλάδο, καθώς όχι μόνο δεν υπήρξε ποτέ σχεδιασμένη πολιτική για τη λειτουργία και την ανάπτυξή του.
  • Τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τις χώρες της Απω Ανατολής, η ναυπηγική βιομηχανία των οποίων, με βασικά χαρακτηριστικά την υψηλή παραγωγικότητα, το χαμηλό εργατικό κόστος και την καθετοποιημένη παραγωγή, αναπτύχθηκε με έντονους ρυθμούς.
  • Το γεγονός ότι ενώ ο εμπορικός στόλος της χώρας αυξήθηκε, οι Ελληνες πλοιοκτήτες δε στήριξαν όσο θα μπορούσαν την εγχώρια ναυπηγική βιομηχανία.Στην ημερίδα, πάντως, επισημάνθηκαν οι κίνδυνοι για το ναυπηγοεπισκευαστικό τομέα της χώρας απ' τον επίσης αθέμιτο ανταγωνισμό που μπορεί να αναπτυχθεί απ' τις γειτονικές χώρες της Τουρκίας και της Βουλγαρίας.Στην εναρκτήρια ομιλία του ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Κ. Λιάσκας,υπογράμμισε την ανυπαρξία κυβερνητικής πολιτικής για τη ναυπηγικά βιομηχανία, ενώ τάχθηκε υπέρ της προσεκτικής ιδιωτικοποίησης των μεγάλων ναυπηγείων και της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων της επισκευαστικής ζώνης μέσω των προγραμμάτων για τις ΜΜΕ.

Στην ημερίδα επισημάνθηκε ο ιδιαίτερος ρόλος της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης της ευρύτερης περιοχής του Περάματος, στην οποία δραστηριοποιούνται συνολικά 850 μικρομεσαίες επιχειρήσεις, για την ανάπτυξη του κλάδου, και υπογραμμίστηκε ότι οι προοπτικές για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη είναι ευνοϊκότερες από εκείνες των μεγάλων ναυπηγείων.

Σχετικά με το μέλλον των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι περισσότεροι των ομιλητών εξέφρασαν επιφυλάξεις για τη βιωσιμότητα της επιχείρησης κάτω απ' τον έλεγχο του νέου ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Ο ίδιος ο πρόεδρος της διοίκησης των Ναυπηγείων, Ι. Κωλιατάκης,αν και δήλωσε αισιόδοξος, δεν παρέλειψε να σημειώσει πως η τυχόν αποτυχία του 5ετούς επιχειρησιακού σχεδίου της επιχείρησης θα σημάνει και το κλείσιμό της.

Η προχτεσινή ημερίδα χρωματίστηκε και απ' την ομιλία του προέδρου του Συνδικάτου Εργατών Μετάλλου Πειραιά, Ιορδάνη Πουντίδη, ο οποίος μετέφερε το άγχος των χιλιάδων εργαζομένων στην ευρύτερη περιοχή του Περάματος, αφού περισσότερο απ' όλους βιώνουν άμεσα τις καταστροφικές συνέπειες της ανεύθυνης κυβερνητικής πολιτικής, αλλά και την αποφασιστικότητά τους να παλέψουν για την ανάπτυξη του κλάδου στα πλαίσια ενός δημόσιου ενιαίου φορέα.

Μεγαλύτερη ασυδοσία αξιώνουν οι βιομήχανοι

Στο όνομα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών βιομηχανικών προϊόντων, το ΙΟΒΕ - που απηχεί τις θέσεις των μεγαλοεπιχειρηματιών - απαιτεί διεύρυνση των προνομίων και νέα βάρη στους εργαζόμενους

Την επιτάχυνση των διαδικασιών ιδιωτικοποίησης στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, της ενέργειας και των τραπεζών, καθώς και την προώθηση της απελευθέρωσης στην αγορά εργασίας, αξιώνουν από την κυβέρνηση οι βιομήχανοι, με αφορμή την εργασία του Β. Πατσουράτη με τίτλο "Εμπόδια στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής βιομηχανίας," που εξέδωσε το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) στη σειρά "Ειδικές Μελέτες".

Συγκεκριμένα, σε δελτίο που εξέδωσε με αφορμή την παραπάνω μελέτη το ΙΟΒΕ - ίδρυμα που εκπροσωπεί κατεξοχήν τα συμφέροντα των βιομηχάνων - δίνει κατ' αρχήν "εύσημα" στις εκάστοτε κυβερνήσεις για τις "περιορισμένες" - όπως τις χαρακτηρίζει - θεσμικές μεταρρυθμίσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια, αξιώνοντας όμως την εντατικότερη συνέχιση της προσπάθειας για διαρθρωτική προσαρμογή. Σύμφωνα με όσα υποστηρίζονται στην ανακοίνωση, η συγκρατημένη προσπάθεια για διαρθρωτική προσαρμογή, είχε ως αποτέλεσμα να "παραμένουν σήμερα σοβαρά εμπόδια στην ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία των επιχειρήσεων, με συνέπεια να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα η ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων".

Στα παραπάνω πλαίσια και βάσει όσων προέκυψαν από την έρευνα, οι βιομήχανοι εντάσσουν τα παραπάνω "εμπόδια" σε τέσσερις ευρύτερες περιοχές, που είναι οι εξής:

  • Τα υψηλά επιτόκια και η έλλειψη ευελιξίας πολλών τραπεζών - όπως για παράδειγμα η καθυστέρηση στην έγκριση ενός δανείου - που συνεπάγονται υψηλό κόστος κεφαλαίου. Στην ουσία δηλαδή, αξιώνουν - πέρα από τη μείωση του κόστους χρήματος για τις μεγάλες επιχειρήσεις και βιομηχανίες - την επιτάχυνση του ρυθμού ιδιωτικοποιήσεων στον τραπεζικό χώρο.
  • Οι δυσκαμψίες στην αγορά εργασίας,καθώς και η σημαντική αύξηση που σημείωσε το μοναδιαίο κόστος εργασίας στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια. Με άλλα λόγια, ζητούν ακόμη μεγαλύτερη χαλάρωση των εργασιακών σχέσεων, στα πλαίσια όσων επιτάσσουν οι διάφοροι διεθνείς και κοινοτικοί ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί.
  • Η ανεπαρκής υποδομή,ειδικότερα στο χώρο των τηλεπικοινωνιών και της ενέργειας, "φωτογραφίζοντας" μ' αυτό τον τρόπο τον ΟΤΕ, τη ΔΕΗ και άλλες δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς, την ιδιωτικοποίηση των οποίων φρόντισε ήδη να δρομολογήσει η κυβέρνηση υπακούοντας σε τέτοιου είδους αξιώσεις, με "καθυστέρηση" όμως που ενοχλεί τους βιομηχάνους.
  • Τέλος, οι πολυάριθμοι νόμοι και κανονισμοί, καθώς και οι συχνές μεταβολές τους.

Κλείνοντας, ο ΙΟΒΕ στην ανακοίνωσή του, αξιώνει από την κυβέρνηση "βαθιές διαρθρωτικές αλλαγές στην οργάνωση και λειτουργία του κράτους, όσο και στη λειτουργία των διαφόρων αγορών της οικονομίας", στην κατεύθυνση που θα φορτώνουν νέα βάρη στους εργαζόμενους και θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερα κέρδη στους βιομηχάνους. Ο συντάκτης της συγκεκριμένης μελέτης, στηρίζει την αναγκαιότητα λήψης των παραπάνω μέτρων, με πρόσχημα την επίτευξη των στόχων της οικονομικής πολιτικής και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων.

Κλείνουν τα βενζινάδικα στις 22 και 23 Γενάρη

Η απελευθέρωση της αγοράς πετρελαιοειδών έπληξε τους πρατηριούχους υγρών καυσίμων και προκάλεσε έξαρση του λαθρεμπορίου, σημείωσαν χτες σε σχετική ημερίδα εκπρόσωποι των βενζινοπωλών

Τα προβλήματα του κλάδου των βενζινοπωλών ήταν το αντικείμενο της χτεσινής ημερίδας που διοργάνωσε η Απεργιακή Επιτροπή της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας, ενόψει του διήμερου κλεισίματος διαμαρτυρίας που θα πραγματοποιήσουν τα πρατήρια υγρών καυσίμων στις 22 και 23 του Γενάρη.Επισημάνθηκε μεταξύ άλλων, ότι μετά την απελευθέρωση της αγοράς με το νόμο 2008/92, ανατράπηκε ολόκληρο το πλαίσιο υγιούς λειτουργίας των πρατηρίων.

Ειδικότερα, υπογραμμίστηκε:

  • Το κράτος νομοθετεί χωρίς να συζητά με τον κλάδο, δρομολογώντας ουσιαστικά τον αφανισμό μιας βιώσιμης μέχρι πρότινος επιχείρησης που δίνει οικονομική ζωή σε πάνω από 30.000 οικογένειες ή σε 100.000 Ελληνες.
  • Ο ισοπεδωτικός νόμος περί απελευθέρωσης στο χώρο, γέννησε τη μεγαλύτερη μάστιγα της τριετίας, το λαθρεμπόριο, το οποίο άφησε μια τρύπα ενός και πλέον τρισ. δρχ.

Μπροστά στο πρόβλημα της λαθρεμπορίας η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας είχε προτείνει, όπως τονίστηκε στη διάρκεια της ημερίδας:

  • Να ελεγχθούν οι χώροι εγκαταστάσεων.
  • Να γίνει αλλαγή των τελωνειακών υπαλλήλων.
  • Να χρωματιστεί το πετρέλαιο ΤΡΑΝΖΙΤ.
  • Να σφραγιστούν οι δεξαμενές των πρατηρίων.
  • Να εφαρμοστεί ο νόμος περί λαθρεμπορίας και μάλιστα να γίνει πολύ πιο αυστηρός.
  • Να διατίθεται το πετρέλαιο ΤΡΑΝΖΙΤ μόνο από το χώρο των διυλιστηρίων. Από όσα πρότειναν, όμως οι πρατηριούχοι μόνο η αλλαγή τελωνειακών υπαλλήλων έχει πραγματοποιηθεί και μάλιστα, όπως καταγγέλθηκε, ακούγεται ότι τα κατασχεθέντα βυτία επιστρέφονται στους ιδιοκτήτες τους.

Τέλος, μεταξύ άλλων αναφέρθηκαν τα εξής:

  • Σχετικά με το θέμα του ωραρίου τονίστηκε ότι η απελευθέρωση δημιούργησε επιπλέον προβλήματα στον κλάδο και ζητούν τον καθορισμό συγκεκριμένου ωραρίου λειτουργίας.
  • Το αίτημα του κλάδου να διατεθούν βυτιοφόρα πετρελαιοκίνητα για την επιχειρηματική δραστηριότητα των πρατηρίων.
  • Να μην εφαρμοστεί το μέτρο για τη χρησιμοποίηση ταμειακών μηχανών από τις επιχειρήσεις του κλάδου, δεδομένου ότι κάτι τέτοιο καθόλου δε θα συμβάλει στην πάταξη του λαθρεμπορίου, αφού δε συντελείται εκεί, και το μόνο που θα καταφέρει θα είναι να δώσει ένα ακόμα χτύπημα στα μικρά και μεσαία πρατήρια.
  • Να επαναφερθεί το μέτρο των αποστάσεων μεταξύ πρατηρίων και κατά την έκδοση νέων αδειών να λαμβάνεται υπόψη ο κορεσμός της περιοχής που ιδρύεται.
"Εύσημα" και υποδείξεις από τον ΣΕΒ για το Β' ΚΠΣ

"Εύσημα" στην κυβέρνηση για τη συνέπεια που δείχνει στην ακολουθούμενη πολιτική στον οικονομικό τομέα, έδωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών (ΣΕΒ) Ι. Στράτος, στη διάρκεια συνάντησης που είχε προχτές το γενικό συμβούλιο του Συνδέσμου με τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας Γ. Ανωμερίτη,ζητώντας παράλληλα την άμεση προώθηση της σύστασης Μονάδας Οργάνωσης και Διαχείρισης, με την οποία εκχωρούνται σε ιδιώτες σημαντικές αρμοδιότητες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας σχετικά με το Β Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.

Συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από σχετική ανακοίνωση του ΣΕΒ, κατά την εισήγησή του ο πρόεδρος του ΣΕΒ, αφού αναγνώρισε στην κυβέρνηση τη συνέπεια της ακολουθούμενης πολιτικής στον οικονομικό τομέα, επισήμανε την ανάγκη για εύρυθμη και αποτελεσματική απορρόφηση των διατιθέμενων από το Δεύτερο Πακέτο Ντελόρ κονδυλίων, υπενθυμίζοντας σ' αυτά τα πλαίσια τη σκοπιμότητα προώθησης της δημιουργίας της ΜΟΔ.

Απ' την πλευρά του ο Γ. Ανωμερίτης, σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση, κατά την ομιλία του αναφέρθηκε στις εξελίξεις κατά τα τελευταία χρόνια στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, στο ύψος των ιδιωτικών επενδύσεων, καθώς και στις νεότερες εξελίξεις στο μέτωπο του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, του Ταμείου Συνοχής και των Κοινοτικών Πρωτοβουλιών. Παράλληλα, διατύπωσε την πρόβλεψη ότι το "ευνοϊκό επενδυτικό κλίμα θα συνεχιστεί", καθώς και την άποψη ότι οι αναληφθείσες από την κυβέρνηση ενέργειες έχουν οδηγήσει σε τροχιά αποτελεσματικής απορρόφησης κοινοτικών κονδυλίων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ