ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 20 Γενάρη 1996
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πλαστός Λεονάρντο;

Επαναζωγραφισμένο από τον ταλαντούχο πλαστογράφο έργων Ερικ Χέμπορν,ο οποίος πέθανε την περασμένη βδομάδα, είναι κατά το μεγαλύτερο μέρος του, ένα από τα σημαντικότερα "χαρτόνια" τα Λεονάρντο Ντα Βίντσι,που φυλάσσεται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου.Αυτό αναφέρει σε πρόσφατο πρωτοσέλιδο δημοσίευμά της η "Ντέιλι Τέλεγκραφ".Πρόκειται για το αριστούργημα του μεγάλου ζωγράφου "Η Παρθένος και το Θείο Βρέφος με την Αγία Αννα κρατούσα τον Αγιο Ιωάννη".

Οπως σημειώνει η εφημερίδα, ο Χέμπορν εκλήθη να το αποκαταστήσει το 1958, φοιτητής ακόμη στη Βασιλική Ακαδημία της Βρετανίας. Το έργο είχε υποστεί μερική καταστροφή, όταν ένας μεθυσμένος φύλακας της Πινακοθήκης αποκοιμήθηκε, αφήνοντας ανοιχτή τη θερμάστρα. Η θερμότητα κατέστρεψε τον πίνακα, αφού το παστέλ του έργου απορροφήθηκε από το υλικό της βάσης.

"Ο Λεονάρντο είχε επιστρώσει τον πίνακα με ένα είδος κόλλας και όταν το έργο εκτέθηκε στη θερμότητα, το σύνολό του εξαφανίστηκε", δήλωσε εμπιστευτικά ο Χέμπορν μπροστά στην κινηματογραφική μηχανή των Μπεν Γκούντερ και Πάντι Μαρκ κατά τη διάρκεια ενός ντοκιμαντέρ το 1991. Οι δύο σκηνοθέτες αποφάσισαν να μην προδώσουν το μυστικό του, παρά μόνο μετά το θάνατο του Χέμπορν. Ο ίδιος είχε υποστηρίξει πως μετά την αντιγραφή του υποχρεώθηκε να ορκιστεί πως δε θα αποκάλυπτε την επέμβασή του και σε αντάλλαγμα του χορηγήθηκε υποτροφία για σπουδές ζωγραφικής στη Ρώμη.

Το παραπάνω δημοσίευμα προκάλεσε σάλο στη Βρετανία, ενώ Βρετανοί εμπειρογνώμονες έργων τέχνης έσπευσαν να διαψεύσουν τον ισχυρισμό του Χέμπορν. Εκπρόσωπος της Ακαδημίας τόνισε ότι η ιστορία του Χέμπορν περιέχει πολλές ανακρίβειες, ενώ ο εμπειρογνώμονας Μ. Σιούελ,ο οποίος είχε εξετάσει τον πίνακα το 1954 και το 1960, δήλωσε: "Θα έμενα έκπληκτος, αν οποιοσδήποτε από τη Βασιλική Ακαδημία άφηνε έναν φοιτητή να επέμβει σ' αυτόν τον πίνακα. Είναι ασύλληπτο ότι ο Ε. Χέμπορν θα είχε την ευκαιρία να κάνει αυτό που ισχυρίζεται".

Μυθικές πόλεις

Εγκαινιάζεται στις 23 Γενάρη στην γκαλερί "7" (Ζαλοκώστα 7), έκθεση έργων ζωγραφικής της Δάφνης Αγγελίδου.Παρουσιάζεται η πρόσφατη εικαστική δημιουργία της ζωγράφου. Τίτλος της έκθεσης "Ενύπνιες πόλεις".Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στον κατάλογο "οι πόλεις που γεμίζουν το τελάρο της ζωγράφου, αν και έχουν σαφώς μια δυτικότροπη αρχιτεκτονική γραμμή, εντούτοις σε παραπέμπουν έντονα στη Μεσόγειο. Ετσι κάποιος περιηγητής θα μπορούσε να βρει τμήματα των ζωγραφισμένων αυτών πόλεων στις γειτονιές της Κέρκυρας, της Μονεμβασιάς, του Παλέρμο ή του Αλγερίου. Οι φυσικές ματιέρες των τοίχων, τα παράθυρα που ανοίγονται σε μια απτή μεταφυσική, οι μυθικές πόλεις, μας αφήνουν να υποψιαστούμε το τι διαμείβεται ανάμεσα σε αυτήν και το βιωμένο υλικό". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Φλεβάρη.

Μαθήματα κοσμήματος και αγιογραφίας

Στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του, το Μουσείο Μπενάκη διοργανώνει κύκλους μαθημάτων για ενήλικες, με θέματα: "Η τεχνική της βυζαντινής αγιογραφίας (φορητή εικόνα)" και "Κόσμημα: φόρμα - τεχνική".Στο πρώτο θέμα, τα μαθήματα για την ομάδα αρχαρίων πραγματοποιούνται κάθε Τετάρτη (μέχρι τις 27 Μάρτη) και για την ομάδα προχωρημένων κάθε Δευτέρα (μέχρι την 1η Απρίλη). Τα δίδακτρα είναι 80.000 δραχμές.

Τα μαθήματα για το δεύτερο θέμα θα αρχίσουν στις 6 Φλεβάρη (για αρχάριους και προχωρημένους) και θα συνεχίζονται κάθε Τρίτη μέχρι τις 2 Απρίλη. Τη θεωρητική προσέγγιση και την πρακτική επιλογή του θέματος έχει αναλάβει η εθνολόγος Λίλα ντε Τσάβες.Τα δίδακτρα είναι 70.000 δραχμές. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στο τηλέφωνο 3626.215.

"Κυκλική σύνθεση" και "Επιτύμβιο" του Χρ. Καπράλου

Εγκαινιάστηκε πριν λίγες μέρες στην αίθουσα τέχνης "Αστρολάβος - Δεξαμενή" (Ξανθίππου 11) έκθεση έργων ζωγραφικής του Αλέκου Κοντόπουλου.Η έκθεση πραγματοποιείται με τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από το θάνατο του σημαντικού μας ζωγράφου και παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικές στιγμές της εικαστικής του πορείας. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στον κατάλογο, "δεινός σχεδιαστής, απόλυτος κάτοχος της τεχνικής της ζωγραφικής, με ιδιαίτερη συνθετική δυνατότητα, ο Αλ. Κοντόπουλος καταπιάνεται με διάφορες τεχνοτροπίες, διατηρώντας πάντοτε ένα καθαρά προσωπικό ύφος". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Φλεβάρη.

Εκθεση Βυζαντινών εικόνων εγκαινιάζεται στις 26 Γενάρη, στις 8 το βράδυ, στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Βούλας ((Ζεφύρου 2, τέρμα λεωφορείων Βούλας). Πρόκειται για δημιουργίες του Δημήτρη Παράσχου,σκαλισμένες σε ασήμι, σε συνδυασμό με γλυπτική σε ξύλο. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Γενάρη και θα λειτουργεί από τις 4 το απόγευμα μέχρι τις 10 το βράδυ.

Σύγχρονη τέχνη στο "Εργοστάσιο"

Αντιπροσωπευτικές δημιουργίες της Συλλογής Δάκη Ιωάννου παρουσιάζονται στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας στο χώρο "Το εργοστάσιο" (Πειραιώς 256, Ταύρος). Με τίτλο "Νέο είναι κάθε τι ενδιαφέρον",εκτίθενται 180 έργα της συλλογής, το μεγαλύτερο δηλαδή τμήμα της. Μιας συλλογής που περιλαμβάνει κυρίως αμερικανούς καλλιτέχνες της 10ετίας του '80. Από τα πιο ηχηρά ονόματα δημιουργών, σημειώνουμε τους: Μ. Ντισάν, Α. Γουόρχολντ, Ρ. Μαν, Ρ. Γκόμπερ, Μ. Νιούμαν, κ.ά. Ανάμεσά τους και τρεις Ελληνες, Κουνέλης, Τάκης, Λάππας.Η έκθεση μετά τις 20 Απρίλη θα ταξιδέψει στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Κοπεγχάγης,και στο Μουσείο Γκουγκενχάιμ.Σημειώνουμε ότι για την έκθεση έχουν προσκληθεί και θα έρθουν 130 προσωπικότητες των εικαστικών τεχνών.

Θάλασσας τόποι

Θάλασσας τόποι" ονομάζεται η έκθεση που φιλοξενείται στο Γαλλικό Ινστιτούτο Πειραιά (2ας Μεραρχίας 36, Πασαλιμάνι). Οργανώνεται από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων,τη Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης Πειραιά και το Γαλλικό Ινστιτούτο.Παρουσιάζονται 30 έργα Ελλήνων καλλιτεχνών, τα οποία ανήκουν στις συλλογές της Πινακοθήκης του Δήμου Αθηναίων. Δημιουργίες των: Μ. Οικονόμου, Γ. Στέρη, Δ. Βιτσώρη, Γ. Μπουζιάνη, Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα, Γ. Γαίτη, Μ. Καρανάση, Β. Γκιόκα κ. ά..

"Η θάλασσα", σημειώνει στον κατάλογο η έφορος της Πινακοθήκης Δήμου Αθηναίων Ν. Κυριαζή,"για λόγους ιστορικούς, αλλά και ως αναπόσπαστο στοιχείο του φυσικού χώρου της πατρίδας μας, διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο στην έμπνευση και τη δημιουργία των Ελλήνων καλλιτεχνών από το λυκαυγές ήδη της νεοελληνικής τέχνης - τα μέσα δηλαδή του 19ου αιώνα - έως σήμερα (... ). Με ευανάγνωστες ειδυλλιακές περιγραφές από τον ιμπρεσιονισμό, με άναρχες χρωματικές εκρήξεις από την περιοχή του εξπρεσιονιστικού κινήματος και της εξπρεσιονιστικής αφαίρεσης, με την εμμονή στις πάγιες αρχές της ελληνικότητας της γενιάς του '30 ή τις αγωνιώδεις απόπειρες οριοθέτησης του ιδιαίτερου χώρου τους από τις σύγχρονες γενιές, η θάλασσα διατηρεί διαχρονικά τη μυστηριακή της αυτοτέλεια και τις πρωτεϊκές της μεταμορφώσεις στην ελληνική εργογραφία". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Φλεβάρη.

Πλάστης της ελπίδας

"Οι άνθρωποι γεννιούνται ή πλούσιοι ή φτωχοί. Εγώ γεννήθηκα φτωχός. Οι γονείς αγράμματοι και φτωχοί αγρότες... Οταν ξεκίνησα, δεν ήξερα τι θα πει τέχνη και γλυπτική", ανέφερε ο μεγάλος καλλιτέχνης Χρήστος Καπράλος,ο σημαντικός δημιουργός μας, που, σαν σήμερα, πριν τρία χρόνια, έφυγε από κοντά μας. Πλάστης και γλύπτης, ο Χρ. Καπράλος, άξιος δουλευτής της πέτρας, του ξύλου, του πηλού και του μπρούντζου, προικισμένος και γνήσιος δημιουργός του αιώνα μας, φιλοτέχνησε ένα πραγματικά μεγάλο έργο. Ενα έργο, πολύτιμη κληρονομιά για τους νεότερους.

"Γλύπτης από εσωτερική ανάγκη, ζωγράφος από προδιάθεση και χαράκτης από περιέργεια", σημειώνει ο Χρ. Χρήστου, "μας έχει δώσει μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές και ολοκληρωμένες προσπάθειες της σύγχρονης τέχνης, όχι μόνο της ελληνικής, αλλά και της παγκόσμιας. Και αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη γλυπτική του, μια γλυπτική, στην οποία συνδυάζεται η λιτότητα και η εξωτερική ασφάλεια της αρχαϊκής και της κλασικής ελληνικής τέχνης. Με την ένταση των επιφανειών, τις σχέσεις των επιπέδων και τις συγκρούσεις των όγκων, κατορθώνει να εκφράσει όλη την προβληματικότητα και την αντιφατικότητα του κόσμου μας".

Οποιος βρεθεί στην Αίγινα, αξίζει να προχωρήσει λίγο πιο πέρα από το Φάρο, στα Πλακάκια. Εκεί θα χαρεί το πέτρινο σπίτι του, το "Ιδρυμα Χρήστου και Σούλης Καπράλου",το οποίο φιλοξενεί στην "αγκαλιά του" τα δεκάδες "παιδιά" του καλλιτέχνη, τα θαυμάσια έργα του, που ο ίδιος αγάπησε και τα κρατούσε κοντά του.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ