ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 21 Γενάρη 1996
Σελ. /48
ΚΕΝΗ

Με αφορμή κάποιες καθυστερημένες αποκαλύψεις

Είναι γνωστή η περιπέτεια που πέρασε το ΚΚΕ το Φλεβάρη του 1968. Τότε, ένα τμήμα του, συμπεριλαμβανομένης και της μισής ηγεσίας του, αποχώρησε, υπό συνθήκες πραγματικά μυθιστορηματικές, και ίδρυσε ένα άλλο κόμμα, που πήρε το όνομα "ΚΚΕ εσωτερικού".

Χωρίς να μπαίνουμε στις λεπτομέρειες της ιστορίας αυτής, που κράτησε πολλά χρόνια, αρκούμαστε να σημειώσουμε ότι ως αιτία αυτής της κατάστασης είχε κατά κόρον προβληθεί η γραμμή "επιχειρημάτων" του τύπου "πρέπει να γίνει νέα ηγεσία του Κόμματος, από αυτούς που βρίσκονται στο εσωτερικό της χώρας και γνωρίζουν από πρώτο χέρι και καλύτερα την κατάσταση" κλπ. Είναι, βέβαια, γεγονός ότι τα χρόνια που, έκτοτε, μεσολάβησαν έβαλαν αυτού του είδους τα επιχειρήματα σε δεύτερη μοίρα, αναδείχνοντας πιο έντονα τους πραγματικούς πολιτικούς λόγους.

Ωσπου, ξαφνικά, το Νοέμβρη του σωτηρίου έτους 1995, δηλαδή 27 ολόκληρα χρόνια μετά τα γεγονότα, έρχεται στην επιφάνεια ένα νέο γεγονός: Η αποκάλυψη ότι η υπόθεση αυτή προετοιμαζόταν από καιρό. Προετοιμαζόταν εν κρυπτώ και παραβύστω μέσω μιας πραγματικής συνωμοσίας καλά και πλατιά οργανωμένης για την οποία υπάρχουν πολλά στοιχεία, τα οποία και δημοσιεύονται τώρα από τους ίδιους τους αυτουργούς της. Οι οποίοι αυτουργοί της γνώριζαν, ασφαλώς, αυτά τα στοιχεία και μέχρι τώρα, αλλά επιμελώς, σιωπούσαν περί αυτών και, μάλιστα, διέψευδαν και απέκρουαν με αγανάκτηση κάθε κατηγορία σχετική με αυτά. Και, όμως, βιβλία τέτοια, όπως "Ενα συνέδριο που δεν έγινε" του Τ. Μπενά να και τα "Ανατρεπτικά" του Λ. Κύρκου μάς δίνουν μια αρκετά ικανοποιητική απόδειξη, διά χειρός, επαναλαμβάνουμε και υπογραμμίζουμε, των αυτουργών των γεγονότων.

Η αντάξια συνέχιση

Ωστόσο, όλα δείχνουν ότι, εδώ, δεν έχουμε να κάνουμε με αντι-ΚΚΕ επιθέσεις που απλώς έγιναν στο παρελθόν. Αφθονούν οι ενδείξεις ότι η προσπάθεια συνεχίζεται με μια επιμονή άξια καλύτερης τύχης και προσαρμοσμένη στις νέες συνθήκες.

Την ένδειξη θα τη βρούμε, ολοκάθαρη και, μάλιστα, ομολογημένη, στην εκδήλωση για τον Μ. Πορφυρογένη, που οργανώθηκε τελευταία στο Βόλο, ιδιαίτερη πατρίδα του τιμωμένου προσώπου.

Ας δούμε λίγο το υπόβαθρο της υπόθεσης:

Οπως είναι λίγο - πολύ γνωστό, ο Μ. Π. υπήρξε ένας στενός "φίλος" του ως το 1956 ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Ν. Ζαχαριάδη. Εδώ, τα εισαγωγικά δε σημαίνουν μείωση του περιεχομένου του όρου, αλλά, αντίθετα, επίτασή του. Ο Μ. Π. ήταν "φίλος αρχής" του Ν. Ζ. Λόγοι του, των οποίων τα αρχειοθετημένα κείμενα βρίσκονται στα αρχεία που "κοινωνικοποίησαν" (ας μη χρησιμοποιήσουμε τώρα τον καλύτερο όρο) οι "ήρωες του 1968", δείχνουν ότι αντιτάχθηκε και στην καθαίρεση και τη σχετική μεταχείριση του Ν. Ζ., ακόμη και εκ των υστέρων.

Και, όμως, αυτό τον άνθρωπο οι όψιμοι φίλοι του θέλησαν να τον παρουσιάσουν ακόμη και σαν "τον πρώτο πρόδρομο του σοσιαλισμού με ανθρώπινο πρόσωπο", σύμφωνα με το διασκεδαστικό μήνυμα του Λ. Κύρκου.

Εδώ είναι ολοφάνερο ότι έχουμε να κάνουμε με μια συστηματική προσπάθεια, στα αίτια και τα πλαίσια της οποίας αναφερόμαστε σε άλλο σημείο, "αναδρομικής ιδιοποίησης" της ιστορίας του ΚΚΕ. Μια προσπάθεια της οποίας, α) Η κλίμακα και η χρονική σύμπτωση με άλλα φαινόμενα και γεγονότα, ακόμη και σε άλλες χώρες, ξεπερνούν προφανώς τις νανικές διαστάσεις των Ελλήνων "ανθρωποσοσιαλιστών".

β) Το πρώτο σημάδι το είδαμε το 1991 με την προσπάθεια "αναδρομικής ιδιοποίησης" του ίδιου του Ν. Ζ. Το γεγονός ότι η σχετική υπόθεση εμφανίζεται στις παραμονές του 13ου Συνεδρίου του ΚΚΕ (Φλεβάρης 1991) για να ξεχαστεί σε δύο εβδομάδες και να επανέλθει στα μέσα Δεκέμβρη του ίδιου χρόνου, δηλαδή στις παραμονές του 14ου Συνεδρίου του ΚΚΕ, δείχνει ότι, αυτή τη φορά, οι "κινούντες τα νήματα" το χειρίστηκαν αδέξια και με υπερβολική σπουδή και πλεονεξία.

Με την ευκαιρία αυτή, αξίζει να παρουσιάσουμε και ένα άλλο στοιχείο για τους ιστορικούς του μέλλοντος:

- Αν τέτοια πράγματα γίνονται για έναν "δικό μας άνθρωπο", δηλαδή για μια ελληνική προσωπικότητα πρόσφατης εποχής, που και η στάση της ήταν πολύ γνωστή, αλλά και που υπάρχουν άνθρωποι ακόμη ζωντανοί που τη γνώρισαν ως αυτόπτες και αυτήκοοι μάρτυρες, τότε τι θα πρέπει να περιμένουμε για προσωπικότητες ξένες, σχετικά μακρινές, των οποίων η δράση και ο έλεγχος βρίσκονται έξω από τις δυνατότητες πρόσβασής μας; Πόσες, άραγε, "άδικες διώξεις" και πόσα "εγκλήματα" ή, έστω, απλώς "εγκληματικά λάθη" δε φωτίζονται τώρα με ένα διαφορετικό φως;

Το γενικό πλαίσιο

Είναι (και, αν δεν είναι, είναι πια καιρός να γίνει) γνωστό ότι ένα από τα φαινόμενα που έχουν πιο πολύ καταταλαιπωρήσει εαυτούς και αλλήλους ήταν και είναι η "προσωπική δαιμονοποίηση". Είναι πια καιρός να πάρουμε υπόψη μας (στα σοβαρά, βέβαια), αν όχι τίποτε άλλο, την άποψη του Ν. Βεντήρη ότι δεν μπορούμε να αποδώσουμε τις εξελίξεις της τελευταίας περιόδου του 19ου αιώνα στο ότι ο Χ. Τρικούπης ήταν ανίκανος για τα καθήκοντα που ανέλαβε, γιατί η Ιστορία κινείται με βάση βαθύτερα αίτια. Είναι, συνεπώς, φανερό ότι σ' αυτά τα βαθύτερα αίτια και όχι σε μερικά παρανοϊκά, διεστραμμένα ή διεφθαρμένα άτομα πρέπει να ανατρέξουμε για να εξηγήσουμε και τα περί ων ο λόγος φαινόμενα.

Ας δούμε τώρα αυτά τα "βαθύτερα αίτια".

Η περίοδος της ελληνικής Ιστορίας μετά το 1950 χαρακτηρίζεται από την επίμονη και συστηματική προσπάθεια εκ μέρους του ιμπεριαλισμού να αξιοποιήσει την ως τότε επιτυχία των σχεδίων του και να μεταβάλει τη χώρα σε σταθερό προγεφύρωμά του στα Βαλκάνια, αλλά και πέρα απ' αυτά. Σχέδια που θα διευκολύνονταν κατά πολύ μ' ένα ΚΚΕ αντισοβιετικό, όπως εμφανίζεται, π. χ., η γενικότερη "πολιτική προσωπικότητα" του ΚΚΕ εσ. Τα σχέδια αυτά, άλλωστε, δεν περιορίζονταν στην Ελλάδα, όπως δείχνουν πασίγνωστα γεγονότα άλλων χωρών, που δεν είναι της ώρας να αναφέρουμε.

Εν πάση περιπτώσει, το σύνολο των σχεδίων αυτών προωθείται μέσω ενός διπλού διαύλου:

α)Μέσω ενός εκτεταμένου και διακλαδωμένου συστήματος υλικών παροχών.Πράγματι, ύστερα από το 1950, η Ελλάδα γίνεται χώρος πραγματικής εκφόρτωσης πολύ σημαντικών σε όγκο κεφαλαίων. Αρχίζοντας από το δόγμα Τρούμαν και το Σχέδιο Μάρσαλ και συνεχίζοντας με τα υπόλοιπα ανάλογα προγράμματα, η χώρα σιγά σιγά απέκτησε μιανέα υλική βάση. Συντελουσών και των μικρών διαστάσεων μιας χώρας 133.000 τ. χλμ και 7.000.000 κατοίκων (1950), η νέα αυτή υλική βάση ήταν ο μόνος παράγων που επέτρεψε στην Ελλάδα, μια χώρα, ούτως ή άλλως, οικονομικά αδύνατη και, επιπλέον, κατεστραμμένη από αλλεπαλλήλους πολέμους, να επιτύχει μια θεαματικά γρήγορη και εντυπωσιακή σταθεροποίηση και μία σταθερή οικονομική "απογείωση", που κράτησε μισό αιώνα, στηριγμένη και στην ανάλογη πορεία της Δυτικής Ευρώπης, που επιτεύχθηκε με τα ίδια ακριβώς μέσα και τον ίδιο ακριβώς σκοπό.

Το βέβαιο είναι ότι αυτή η τροπή δημιούργησε μια νέα οικονομική και, συνεπώς, μια νέα πολιτική και ιδεολογική κατάσταση στη χώρα. Μια κατάσταση που θυμίζει έντονα τη μεγάλης λογοτεχνικής ομορφιάς περιγραφή της λενινιστικής ανάλυσης.

"Γενική προσχώρηση στον ιμπεριαλισμό, γενικός ενθουσιασμός για την ιμπεριαλιστική κοινωνία και τις προοπτικές της, τάση να τη φτιασιδώσουν με κάθε τρόπο, να τα σημεία των καιρών"!

Οι τετραπέρατοι ηγέτες του ΚΚΕ εσ. γενικά απέφευγαν να μιλούν για τέτοιου είδους επικίνδυνες "ταμπακέρες". Ισως, λιγότερο προφυλακτικός από αυτούς, ο Αλ. Αλαβάνος δε δίστασε, πάντως, να κατηγορήσει, στο 13ο Συνέδριο, το ΚΚΕ ότι δεν έχει ιδέα για την εργατική τάξη, για την οποία συνεχώς μιλάει και η οποία "έχει δεύτερη δουλιά και παιδιά που πηγαίνουν σε ξενόγλωσσα σχολεία". Παρόμοιες, αν και πιο καλυμμένες (φυσικό ήταν!...), αναφορές έκανε, από το ίδιο βήμα, και ο Δ. Καραγκουλές.

Οι τέτοιου είδους αποστροφές έχουν μεγάλη αξία: Δείχνουν και αποδείχνουν ότι η πραγματική αιτία της βαθμιαίας δημιουργίας μέσα στο ίδιο το ΚΚΕ ενός αντικομμουνιστικού (μόνο; - τώρα πια, μπορούμε εύλογα να αναρωτηθούμε) ρεύματος ήταν η παρατεταμένη και, σε πολύ σημαντικό βαθμό, τεχνητή υψηλή συγκυρία του εξαρτημένου καπιταλισμού.

Στην ίδια a contrario αιτία πρέπει να δούμε και τη συνέχεια. Τώρα που η "χρυσή βροχή" στέρεψε (και, κατά τα φαινόμενα, μόνιμα), η προσπάθεια πρέπει να συνεχιστεί σε νέα βάση:Στη βάση της πλήθους διάβρωσης και τελικής εξαφάνισης κάθε δύναμης αντίστασης.

β)Μέσω της αστυνομικο-στρατιωτικής καταπίεσης.

Θα ήταν, ασφαλώς, εκτός τόπου και χρόνου υπερβολή η απαίτηση να υπάρχει μόνο καρότο χωρίς τη μαγκούρα. Και η μαγκούρα είναι πολύ γνωστή σε όλους: Εφτασε από την απλή "άμεση παρέμβαση της αστικής τάξης στις πολιτικές διαδικασίες" (Φ. Ενγκελς) ως τη συστηματική προσπάθεια επιλεκτικής ή και πλήρους φυσικής εξόντωσης.

Τελικά, ο παράγων αυτός αξίζει να μελετηθεί μήπως έπαιξε πιο σοβαρό ρόλο από όσο, γενικά, πιστεύεται. Δεν μπορούμε να θεωρήσουμε τυχαίο, π. χ., το γεγονός ότι παραβλέποντας πως αυτό ακριβώς το επιχείρημα αντιστρατευόταν τις ίδιες τις γενικές θεωρίες τους, οι εκπρόσωποι του ΚΚΕ εσ. έφερναν ως στήριγμα των απόψεών τους τον κίνδυνο της γενικευμένης καταστολής (τον οποίο, βέβαια, ύποπτα ξεχνούσαν όταν τους βόλευε). Το ίδιο ήταν το κύριο, αν όχι το μόνο, πολιτικό και εκλογικό επιχείρημα του ΠΑΣΟΚ και, μάλιστα, της ΝΔ (δηλώσεις Ευάγ. Αβέρωφ και Α. Παπανδρέου με την αναγγελία των αποτελεσμάτων των εκλογών της 20.11.1977). Ο παράγων αυτός παρουσιάζει ακόμη και διεθνείς διασυνδέσεις. Τα αρχεία του Foreign Office αποκαλύπτουν ότι η Αθήνα άκουσε να της υπενθυμίζουν τα εκλογικά αποτελέσματα του 1958 σε σχέση με το Κυπριακό. Το ΠΑΣΟΚ δεν έλεγε μόνο τα παραπάνω, αλλά και ότι η ενίσχυση του ΚΚΕ θα σημάνει αύξηση του κινδύνου πολέμου ή και πλήρη πόλεμο με την Τουρκία.

Το πράγμα παίρνει σοβαρότερες, ίσως, διαστάσεις με τα επ' εσχάτων συμβάντα. Πώς να ερμηνεύσουμε, π. χ., τα γραφόμενα από τον Λ. Κύρκο για τις υποθέσεις Μπελογιάννη και άλλες παρόμοιες; Ακόμη περισσότερο: Πώς να ερμηνεύσουμε τις απίστευτες δηλώσεις του Γ. Φαράκου, ο οποίος αποδίδει την ευθύνη των γεγονότων στο ΚΚΕ;

Νομίζουμε ότι αρκετά ζαλίσαμε τον αναγνώστη με πράγματα, κατά τη γνώμη μας, λίγο - πολύ γνωστά. Από την άλλη, πιστεύουμε ότι αυτά τα λίγα είναι χρήσιμα ως συμβολή σε μια συζήτηση που, κατά τη γνώμη μας πάλι, γίνεται πια αναπόφευκτη. Αν αυτό συμβαίνει, είναι ένας λόγος παραμυθίας και ένα αίτιο ικανοποίησης...

Θανάσης ΠΑΠΑΡΗΓΑΣ

Η περίοδος της ελληνικής Ιστορίας μετά το 1950 χαρακτηρίζεται από την επίμονη και συστηματική προσπάθεια εκ μέρους του ιμπεριαλισμού να αξιοποιήσει την ως τότε επιτυχία των σχεδίων του και να μεταβάλει τη χώρα σε σταθερό προγεφύρωμά του στα Βαλκάνια, αλλά και πέρα απ' αυτά. Σχέδια που θα διευκολύνονταν κατά πολύ μ' ένα ΚΚΕ αντισοβιετικό, όπως εμφανίζεται, π. χ., η γενικότερη "πολιτική προσωπικότητα" του ΚΚΕ εσ.


Μίκης Θεοδωράκης

Οι αντιφάσεις μιας πορείας

Ορισμένες σκέψεις με αφορμή το νέο τόμο του βιβλίου του Μ. Θεοδωράκη "Οι δρόμοι του Αρχάγγελου"

Δύσκολο να γράψεις για τον Μίκη Θεοδωράκη (Μ.Θ.). Για πολλούς και ευνόητους λόγους. Πολύ περισσότερο, όταν ο γράφων έχει μεγαλώσει με τα τραγούδια του και δεν έχει σταματήσει ποτέ να τα τραγουδά. Ακόμη κι όταν η πολιτική πρακτική του συνθέτη ερχόταν σε ευθεία αντίθεση με τα μηνύματα, που σκόρπιζε και σκορπίζει η μουσική του.

Τέλος πάντων. Θα το επαναλάβω, είναι δύσκολο να γράφεις για τον Μ.Θ. Εστω και κρίνοντας ορισμένες πολιτικές του απόψεις και κρίσεις, όπως αυτές εκφράζονται στους "δρόμους του Αρχάγγελου". Γιατί, με αυτές και μόνο το γραπτό αυτό ασχολείται. Ο άνθρωπος, ο μουσικός, η συνολική του προσφορά και απολογισμός ξεφεύγουν από τα όρια και τις φιλοδοξίες του.

Οι "δρόμοι του Αρχάγγελου", ο Ε δηλαδή τόμος της αυτοβιογραφίας του Μ.Θ. αποτελεί, ίσως, το πλέον κατάλληλο γραπτό του συνθέτη, για την κατανόηση της πολιτικής του σκέψης. Και αυτό, γιατί στο τέλος του βιβλίου υπάρχουν - με αφορμή τη βιογραφία, που έχει γράψει γι' αυτόν ο Γερμανός συγγραφέας Guy Wagner - μια σειρά από γενικότερες πολιτικές σκέψεις και εκτιμήσεις του συνθέτη. Αυτές ακριβώς αποτελούν και την πρώτη ύλη αυτού του γραπτού. Οχι, τόσο ή κυρίως, για να κριθεί η πολιτική πρακτική του ΜΘ - αυτό μπορεί να γίνει αντικειμενικά και ολοκληρωμένα, μόνο συνεκτιμώντας τη συνολική του προσφορά και δράση - αλλά για να αναδειχτούν ορισμένες αντιφάσεις, που φαίνεται να σφράγισαν την πολιτική του σκέψη και δραστηριότητα.

***

Α}ντίφαση πρώτη:}

Ο συνθέτης θεωρεί και ονομάζει τον εαυτό του κομμουνιστή και μάλιστα ανδρωμένο και διαπαιδαγωγημένο κομμουνιστικά στην ηρωική εποχή της Εθνικής Αντίστασης. Γράφει συγκεκριμένα: Μπαίνοντας μέσα στο ισχυρό ρεύμα της ιστορίας, θεωρώ ότι οι σταλινικοί διεθνώς και οι σταλινικοί - ζαχαριαδικοί στην Ελλάδα διαμόρφωσαν έναν νέο τύπο κομμουνιστή. Εμείς τον γνωρίσαμε στο πρόσωπο, στο χαρακτήρα και στη συμπεριφορά του κομμουνιστή πολιτικού υπεύθυνου σε κάθε είδους και ευθύνης πόστα. ΕΑΜ - ΕΛΑΣ - ΕΠΟΝ - ΕΘΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ. Ηταν ο νέος τύπος κομμουνιστή, ο πατριώτης, ο μαζικός ηγέτης, ο πάντα έτοιμος να δώσει τη ζωή του για τον ελληνικό λαό. Αυτόν τον κομμουνιστή, που τον έζησα στις κορυφαίες στιγμές της ζωής μου, μάθαμε να τον ονομάζουμε σταλινικό. Είναι, νομίζω, μια ορολογία, που ξεπερνά τον ίδιο τον Σοβιετικό ηγέτη, όμως οριοθετεί σωστά και δείχνει το ακριβές στίγμα του αφοσιωμένου αγωνιστή, που συνδυάζει κάθε στιγμή τον πατριωτισμό με τον διεθνισμό, την ατσάλινη κομματική πειθαρχία με την πιο ευφάνταστη μαζική δουλιά.

Ετσι, λοιπόν, χωρίς να το καταλάβω κι εγώ ο ίδιος, συνέχισα να σκέφτομαι και να δρω πολιτικά, που για όλους τους άλλους έκανε φανερό ότι ήμουν ένας αμετανόητος σταλινικός.

Με ιδιαίτερη, μάλιστα, έμφαση και σε παραπάνω από ένα σημείο, υπογραμμίζει την οριστική και αμετάκλητη αντίθεσή του στην καπιταλιστική κοινωνία. Στον τομέα της πολιτικής υπήρξε κατ' αρχήν η απόρριψη της αστικής - καπιταλιστικής κοινωνίας. Απόρριψη ολοκληρωτική, που απέκλειε κάθε απόπειρα διαιώνισης με το πρόσχημα του εξωραϊσμού ή της από τα μέσα αλλαγής. Η σε άλλο σημείο: Ολα αυτά - και άλλα - που χαρακτηρίζουν το Απόλυτο Κακό, δηλαδή την Αμαρτωλή Κοινωνία, που θα πρέπει με κάθε θυσία να γκρεμίσουμε και στα ερείπιά της να οικοδομήσουμε την Καινούρια. Ποια; Τη σοσιαλιστική! Για να φτάσουμε μια μέρα στην Κομμουνιστική!

Κομμουνιστής, όμως, σημαίνει και συλλογικά οργανωμένη σκέψη και δράση. Προϋποθέτει την ένταξη και τον καλύτερο δυνατό συνδυασμό των προσωπικών ικανοτήτων και ιδιαιτεροτήτων με τους όποιους συλλογικά αποφασισμένους κανόνες οργάνωσης και δράσης - στην περίπτωση ενός κομμουνιστικού κόμματος με τις δοκιμασμένες λενινιστικές αρχές του κόμματος νέου τύπου - με τις ικανότητες και ιδιαιτερότητες των συντρόφων και των ομοϊδεατών σου. Ο Μ.Θ., όμως, έχει εντελώς διαφορετική γνώμη. Να πώς το λέει ο ίδιος: Και όπου, τέλος, χάραξα μέσα μου με γράμματα ανεξίτηλα το σκοπό της δικής μου ζωής. Το ίνδαλμά μου, το ιδεώδες μου ήταν ο μοναχικός επαναστάτης, που μπορεί να αντλεί δυνάμεις μονάχα από τον εαυτό του και τις ιδέες του. Ο ασκητής και ιερέας της νέας θρησκείας, για την οποία είναι έτοιμος να προσφέρει ακόμα και τη ζωή του. Ο καζαντζάκειος ήρωας, που αποφασίζει να κάνει αυτό που δεν μπορεί. Η διαφορά του νιτσεϊκού ήρωα απ' τον κομμουνιστή είναι ότι ο δεύτερος πιστεύει σε μια δεύτερη έννοια, εκτός από τον εαυτό του, που είναι ο Λαός, αυτή η μαγική λέξη που οδήγησε πόσους και πόσους στο μαρτύριο και στο θάνατο.

Πρέπει να σημειωθεί ιδιαίτερα η ειλικρίνεια αυτής της τοποθέτησης. Ο Μ. Θ. δεν μπόρεσε ποτέ, να εντάξει την - όντως - πληθωρική προσωπικότητά του, σε συλλογικούς κανόνες και αρχές. Και όποτε αυτό επιχειρήθηκε, γρήγορα ήρθε η στιγμή των τριβών και της σύγκρουσης. Και πάντα τελικά διάλεγε το δρόμο του μοναχικού επαναστάτη.

Με όλ' αυτά, δε θέλω να υπονοήσω ότι είναι αποκλειστικά δικές του οι ευθύνες ή ότι πάντα είχε άδικο και η όποια κάθε φορά συλλογικά οργανωμένη σκέψη και δράση είχε δίκιο. Η τόσο έντονη και απόλυτη άποψη και πρακτική του μοναχικού επαναστάτη διαμορφώθηκε κύρια - όπως τουλάχιστον φαίνεται από τους"δρόμους του Αρχάγγελου" και τα αντίστοιχα γεγονότα - τόσο από μια, σε μεγάλο βαθμό, συναισθηματική και σχεδόν μεταφυσική προσέγγιση των επαναστατικών αξιών, ιδανικών και της πρακτικής του κινήματος, όσο και από μια σειρά αρνητικές εμπειρίες, μέσα και από τις οποίες, ο ΜΘ πολιτικοποιήθηκε και γνώρισε το ελληνικό κομμουνιστικό κίνημα.

***

Δεύτερη αντίφαση:}

Βάσιμα ο Μ.Θ. - έστω και με μια τάση υπερβολής - κάνει έντονη κριτική στην πολιτική και τακτική του ΚΚΕ και της ΕΔΑ, στην περίοδο 1961-1968 και ιδιαίτερα, όπως αυτή εκφραζόταν από το τότε Γραφείο Εσωτερικού, την κατοπινή ηγεσία του ΚΚΕ Εσωτερικού. Και ασκεί τέτοια έντονη και αυστηρή κριτική πολλές φορές στους "δρόμους του Αρχάγγελου". Η τότε ηγεσία της ΕΔΑ και η τότε πλειοψηφία της ηγεσίας του ΚΚΕ χαρακτηρίζονται ρεβιζιονιστές, συμβιβασμένοι, κλπ., ενώ η πολιτική τους πλαδαρή, αντάξια ενός οποιουδήποτε μικροαστικού πολιτικού σχηματισμού. Ενα τεθωρακισμένο, για να ποτίζει τους κήπους της Εξουσίας.... Αρκετά πιο πριν, 22 χρόνια πριν κυκλοφορήσει ο Ε τόμος των "δρόμων του Αρχάγγελου", το 9ο Συνέδριο του ΚΚΕ - που συνήλθε στις δύσκολες συνθήκες της παρανομίας - εξέτασε με έντονη κριτική και αυτοκριτική διάθεση την προδικτατορική περίοδο κι έβγαλε μια σειρά από σοβαρές και χρήσιμες εκτιμήσεις και συμπεράσματα.

Ο Μ.Θ., όμως, δε δείχνει να ξέρει ή να παίρνει υπόψη του αυτό το γεγονός. Ακολουθεί το μοναχικό του τρόπο σκέψης. Και όμως, παρά τους προαναφερόμενους χαρακτηρισμούς, σχετικά με τους ρεβιζιονιστές και τους συμβιβασμένους, όταν το 1968 γίνεται η διάσπαση του Κόμματος, ο Μ.Θ. δηλώνει αδιάφορος. Γράφει στο βιβλίο του: Γιατί να ενδιαφερθώ για τη διάσπαση; Ηδη η ηγεσία του ΚΚΕ ήταν για μένα ρεβιζιονιστική (σε αντιστοιχία με τη μεταχρουστσοφική σοβιετική). Επομένως η νέα διάσπαση μας αποκάλυψε τους νέους ρεβιζιονιστές των ρεβιζιονιστών. Ισως, δεν έχει καταλάβει, ότι το 1968, ήταν αυτή η ίδια η ύπαρξη του Κόμματος, ως επαναστατικού κόμματος νέου τύπου, κόμματος της εργατικής τάξης, που δέχτηκε επίθεση και αμφισβητήθηκε. Αυτή ήταν η βαθύτερη και κύρια αιτία εκείνης της κρίσης και της μετέπειτα διάσπασης.

Στα μετέπειτα, δύσκολα χρόνια της εφτάχρονης δικτατορίας και ενώ το ΚΚΕ έδινε διπλό ταυτόχρονα αγώνα, αυτόν ενάντια στην αμερικανοκίνητη χούντα και αυτόν της επιβίωσης - λόγω της πρόσφατης τότε σοβαρής διάσπασης - ο Μ.Θ. βρέθηκε αρκετές φορές στο πλάι αυτών, που χαρακτηρίζει συμβιβασμένους και ρεβιζιονιστές. Και οι τελευταίοι, δεν άφησαν, βέβαια, καθόλου ανεκμετάλλευτο το γεγονός αυτό στη λυσσαλέα αντιπαράθεσή τους με το ΚΚΕ. Ο ίδιος, δίνει την παρακάτω εξήγηση αυτής της τακτικής του: Ετσι σε καμιά περίπτωση δεν προσχώρησα ιδεολογικά στον ένα ή στον άλλο κομματικό σχηματισμό. Ολες οι κινήσεις μου, συνεργασίες, συμμαχίες κλπ. είχαν τακτικό χαρακτήρα. Ηθελα κάθε φορά να κερδίσω χρόνο, έως ότου δημιουργηθούν ευνοϊκές συνθήκες, προκειμένου να βρει πρόσφορο έδαφος η πολιτική της ρήξης, σε συνδυασμό πάντα με την προϋπόθεση της μαζικότητας. Πώς θα γίνονταν άραγε αυτό; Από μόνο του; Από τη θεά τύχη ή με την ύπαρξη και δράση ενός επαναστατικού, κομμουνιστικού κόμματος της εργατικής τάξης, τη σωστά επεξεργασμένη πολιτική του και τη γεμάτη αυτοθυσία, καθημερινή δουλιά των μελών και οπαδών του;

***

Αντίφαση τρίτη:}

Διάχυτη είναι στις σελίδες αυτές ο πόθος του συγγραφέα, για ένα γερό, μαζικό, επαναστατικό λαϊκό κίνημα. Μόνο, που οι κάθε φορά σκέψεις και πρωτοβουλίες του δεν εξυπηρετούσαν αυτό τον πόθο. Τα προβλήματα, για παράδειγμα, που αντιμετώπιζε το ΚΚΕ στην πριν το 1967 περίοδο, από λαθεμένες εκτιμήσεις και επεξεργασίες και κυρίως από την αναθεωρητική και διαλυτική δραστηριότητα των μετέπειτα στελεχών του εσωτερικού, δε λύνονταν με τη δημιουργία ενός ακόμη αριστερού κόμματος, όποιο κι αν ήταν αυτό. Και αν το συμπέρασμα αυτό ήταν δυσδιάκριτο, την περίοδο εκείνη, σήμερα είναι ολοφάνερο και κραυγαλέο.

Ο συνθέτης, όμως, ακόμη και τώρα, δε βλέπει έτσι τα πράγματα. Θεωρεί, ούτε λίγο, ούτε πολύ, ως αρνητικό γεγονός, τη μη ίδρυση του κόμματος των Λαμπράκηδων στις παραμονές της εφτάχρονης χούντας. Κι ενώ γράφει: Ποτέ δεν πέρασε απ' τη σκέψη μου ότι μπορώ να πάρω μέρος, κι ακόμη περισσότερο να ιδρύσω ένα νέο κόμμα εκτός του ΚΚΕ και του Διεθνούς Κινήματος... Λίγο παρακάτω σημειώνει: Επομένως η ίδρυση του Νέου Κόμματος των Λαμπράκηδων ήταν στην ουσία η έμπρακτη πρόταση των σύγχρονων κομμουνιστών προς το ΚΚΕ - ΚΚΣΕ. Και μάλιστα μια πρόταση που εμπεριείχε μετουσιωμένες σε πράξη βασικές ιδέες για τη μετεξέλιξη των κομμουνιστών σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία.... Ομολογεί, άραγε, στο σημείο αυτό ο συγγραφέας, την τότε πρόθεσή του, για ίδρυση ενός κόμματος, που ούτε λίγο, ούτε πολύ θα διεκδικούσε την αντικατάσταση του ΚΚΕ; Και μάλιστα, στα πλαίσια μιας μετεξέλιξης των κομμουνιστών σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία; Οχι, δε θέλω να χρεώσω την πρόθεση διάλυσης του ΚΚΕ στον συνθέτη. Απλά και μόνο σημειώνω, πού οδηγούν οι σκέψεις του. Οπως και τη σύμπτωση της κατάληξης της λογικής του, με αυτή των τότε στελεχών του Κόμματος, που υποστήριζαν πως το ΚΚΕ δε χρειάζεται, αφού υπάρχει η ΕΔΑ. Οσον αφορά δε, το τι εννοεί με τη μετεξέλιξη ο συνθέτης, θα γίνει καθαρό παρακάτω.

Γράφει ο Μ.Θ.: Η θετική πείρα που αποκόμισα απ' τους Λαμπράκηδες με οδήγησε αργότερα, στα 1970, να προτείνω στους Μπερλίγκουερ και Καρίγιο τη μελέτη για την οικοδόμηση ενός ηλιόλουστου κομμουνισμού, που αργότερα έγινε πράξη και τον ονόμασαν ευρωκομμουνισμό.

Αυτό, που ο καθένας καταλαβαίνει είναι πως αναγνωρίζει και βρίσκει στον ευρωκομμουνισμό τις δικές του ιδέες, σκέψεις και αναζητήσεις; Και προφανώς, αυτός ο ηλιόλουστος κομμουνισμός, δηλαδή ο ευρωκομμουνισμός, είναι η μετεξέλιξη των κομμουνιστών σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία. Και τότε, για ποια καθαρότητα μιλάει, για ποια ασυμβίβαστη πάλη και αγώνα, για την ανατροπή και το γκρέμισμα της καπιταλιστικής κοινωνίας και όχι το φτιασίδωμά της ή την από τα μέσα αλλαγή της; Είναι και αυτή, μια - ίσως η πλέον ουσιαστική και περιεκτική - από τις πολλές αντιφάσεις, που υπάρχουν στους"δρόμους του Αρχάγγελου", όπως άλλωστε αρκετές ήταν οι αντιφάσεις και στη μέχρι σήμερα πορεία του Μ.Θ..

***

Στους "δρόμους του Αρχάγγελου" υπάρχει και μια σειρά από εκτιμήσεις, που αφορούν το διεθνές κομμουνιστικό κίνημα, την εξωτερική πολιτική της Σοβιετικής Ενωσης και του ΚΚΣΕ. Οι εκτιμήσεις αυτές στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι επιφανειακές, λαθεμένες και συνήθως αυθαίρετες. Οι αντιφάσεις, που τις διαπερνούν είναι ολοφάνερες.

Η βασικότερη από τις εκτιμήσεις αυτές είναι πως η χρουστσοφική ηγεσία του ΚΚΣΕ, όπως και η μετέπειτα απ' αυτήν, εγκατέλειψαν και πρόδωσαν το επαναστατικό τους καθήκον. Βασικό επιχείρημα γι' αυτό είναι η εφαρμογή της πολιτικής της ειρηνικής συνύπαρξης, ο δήθεν συμβιβασμός, που αυτή δήθεν έκρυβε, με τον αμερικάνικο ιμπεριαλισμό και η άρνησή να συγκρουστούν μαζί του.

Για άλλα πράγματα θα μπορούσε κανείς να κάνει κριτική στην πολιτική του ΚΚΣΕ της περιόδου του Χρουστσόφ, όχι όμως για προδοσία. Η πολιτική της ειρηνικής συνύπαρξης, άλλωστε, δεν ήταν δική του έμπνευση. Ερχόταν από παλιότερα και αποτελούσε μια αξιοζήλευτη και σωστή επεξεργασία, βασικό θεμέλιο της εξωτερικής πολιτικής της Σοβιετικής Ενωσης από τα πρώτα χρόνια της ύπαρξής της. Κάθε άλλο παρά σήμαινε ιδεολογικό συμβιβασμό και αφοπλισμό, άρνηση της ταξικής πάλης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Ούτε, όμως, και τα γεγονότα εκείνης της περιόδου συνηγορούν στους ισχυρισμούς του Μ.Θ. Το 1958 έχουμε την κουβανέζικη επανάσταση, κάτω από τη μύτη των ΗΠΑ και την κατοπινή μόνιμη, θαρραλέα και διεθνιστική συμπαράσταση της Σοβιετικής Ενωσης. Η δεκαετία του 1960 σημαδεύεται από τον ηρωικό αγώνα του βιετναμέζικου λαού και τη διεθνιστική, πάλι, στάση της ΣΕ. Και σχεδόν ταυτόχρονα και λίγο κατόπιν έχουμε το απελευθερωτικό ξέσπασμα των λαών της Αγκόλα, της Μοζαμβίκης, της Αιθιοπίας, κλπ. Σε όλους αυτούς η ΣΕ στάθηκε αναντικατάστατος και πολύτιμος συμπαραστάτης και βοηθός στην προσπάθεια αναγέννησης και χειραφέτησής τους. Και χωρίς να μιλήσουμε για τη βοήθεια στην Αίγυπτο, στη Συρία, στους Παλαιστίνιους, στη ΛΔ της Υεμένης, στη Νικαράγουα, κλπ, κλπ. Αλλωστε, η αντίθεση μεταξύ σοσιαλισμού και ιμπεριαλισμού, όχι μόνο αναγνωρίζεται και αναφέρεται στα ντοκουμέντα της εποχής (του ΚΚΣΕ, άλλων κομμουνιστικών κομμάτων ή διεθνών διασκέψεών τους) αλλά εκτιμιέται και ως κυρίαρχη διεθνώς.

Η αλήθεια είναι, πως κάποια στιγμή, ο συγγραφέας πέρασε από την τυφλή και απεριόριστη εμπιστοσύνη στο ΚΚΣΕ και τη Σοβιετική Ενωση και την εναπόθεση στο σοβιετικό κόμμα ακόμη και υποχρεώσεων του ελληνικού κομμουνιστικού κινήματος, στην άλλη - κατά κάποιο τρόπο - άκρη, σε μια υπερβολική έως και λαθεμένη, ισοπεδωτική και αφοριστική κριτική. Στη χρέωση του ΚΚΣΕ, με ό,τι ο ίδιος θεωρεί στραβό και λαθεμένο στο ελληνικό ή το διεθνές κίνημα. Στην ουσία πρόκειται, για την ίδια λογική. Μια λογική, που δεν έχει όμως στη βάση της τη μαρξιστική, ψύχραιμη και νηφάλια εξέταση των γεγονότων και των φαινομένων.

Τάκης ΤΣΙΓΚΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ