ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 24 Ιούνη 1997
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΘΕΣΗ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
... Σε λίγο και στα περίπτερα

Για κάποιους τα κειμήλια είναι "εμπορεύσιμο" είδος

Τι ήταν, άραγε, αυτό που συνέβαινε επί τέσσερις μέρες στη Θεσσαλονίκη; Μήπως θρησκευτική πανήγυρη; Μήπως γύρισε ο αυτοκράτορας Νικηφόρος και τα πιστά πλήθη προσεύχονταν υπό τη σκέπη του σταυρού, που υψώνουν ιερείς και οι "πατέρες"; Μήπως γύρισε ο χρόνος πίσω; Μάλλον όχι. Το ημερολόγιο το λέει καθαρά: Ιούνιος του 1997.

Ανοιξαν τα μοναστήρια, οι σκήτες, τα κελιά και οι "εγκαταλείψαντες τα εγκόσμια" ξεχύθηκαν μαζί με τα κειμήλιά "τους", όχι με το βλέμμα παιδιού που βλέπει τον κόσμο, καθόλου ταπεινά. Εκτός από μεγαλόσταυρους και μακρόσυρτες ψαλμωδίες, ξέρουν για νέες τεχνολογίες, cd rom και ηλεκτρονικές εκδόσεις. Οι "τρεφόμενοι από την προσευχή", οι "θεματοφύλακες" των βυζαντινών παραδόσεων, οι "αφιερωμένοι" και "ταγμένοι" γνωρίζουν και για "promotion" (διαφήμιση στα ελληνικά), μάνατζμεντ και συναφείς δραστηριότητες. Με την πολύτιμη βοήθεια της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", που ξέρει απ' αυτά...

Κι εκεί που νομίζαμε πως όλα στην έκθεση των κειμηλίων του Αγίου Ορους θα ήταν κατανυκτικά, σεμνά... διαπιστώσαμε ότι έβγαλαν το Βυζάντιο στο... κλαρί.Το έκαναν πάσα στη "Swatch",τη γνωστή βιομηχανία ρολογιών, η οποία βρήκε νέο σχεδιάκι και θα λανσάρει καινούριο ρολόι.Αλλωστε, οι Αγιορείτες φημίζονται για την ωρολογοποιία... Οποιος, λοιπόν, φοράει το ρολόι θα πατάει ένα κουμπάκι και θα μπαίνει στην έκθεση χωρίς εισιτήριο!Μάλιστα, την Κυριακή, κάποιος κύριος που το φορούσε προσπάθησε να κάνει χρήση της "εύνοιας", αλλά προς απογοήτευσή του το αντίστοιχο σύστημα του μουσείου δεν είχε ακόμα λειτουργήσει...

Εχουν όμως και... ωραία υφάσματα οι Αγιορείτες. Προτείνουμε να έρθει η "Beneton", που φημίζεται και για τις... "ενωτικές" της διαφημίσεις. Θα μπορούσε να λανσάρει μπλουζάκι με εικόνα, που θα δείχνει ασπασμό ορθόδοξου ιερέα και καθολικού καρδινάλιου. Η, καλύτερα, το πριν και μετά της έκθεσης από ενδυματολογικής απόψεως: το μπλουζάκι να φοριέται μετά την έξοδο.

Διότι κατά την είσοδο οι γυναίκες υποχρεούνται να βγάζουν τα παντελόνια και να βάζουν μαύρες μακριές φούστες.Ετσι, για να μην παίρνουν και πολύ αέρα, επειδή τους έγινε η χάρη να δουν έστω και από την... κλειδαρότρυπα τι κρύβει το "άβατον". Αυτό το τελευταίο ενδυματολογικό φιρμάνι το εξέδωσε η Ιερά Κοινότητα Αγίου Ορους και το θυροκόλλησε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, χωρίς το δεύτερο να αντιδράσει.Ερώτημα: αν κάποια επισκέπτρια δε θέλει να δει τα κειμήλια, αλλά άλλη έκθεση, θα τυλιχτεί επίσης με φούστα;

Ναι, θα απαντούσαν οι άγιοι Πατέρες. Γιατί στο μουσείο δεν ήρθαν απλώς λατρευτικά αντικείμενα και κειμήλια, που έχουν αρχαιολογική, ιστορική και καλλιτεχνική υπόσταση. Κατέβηκε σύσσωμο το "κράτος" Αγίου Ορους και "αποίκισε" το Μουσείο.

Τώρα, αν όλα αυτά ο πρωθυπουργός τα θεωρεί "δικαίωση του θεσμού της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας"", όπως δήλωσε το Σάββατο στα επίσημα εγκαίνια, είναι δικό του θέμα... Εμάς, μας μοιάζει με Μεσαίωνα και μάλιστα εμπορεύσιμο. Μας κάνει να σκεφτόμαστε Βυζάντιο κρεμασμένο στα περίπτερα και ελληνορθόδοξες κορόνες, σε ψηφιακή απόδοση. Δηλαδή, δυο φορές Μεσαίωνας.

Δήμητρα ΜΥΡΙΛΛΑ

Απώλεια για τη μουσική

Φτωχότερος έμεινε ο μουσικός μας κόσμος: Την Κυριακή έφυγε από τη ζωή ο πολυβραβευμένος 82χρονος πιανίστας Γιώργος Θέμελης,χτυπημένος από την επάρατη νόσο. Πριν λίγες μέρες είχε εισαχθεί στη Γενική Κλινική Αθηνών όπου διαπιστώθηκε η νόσος και υποβλήθηκε σε εγχείρηση.

Αν και τυφλός, εκ γενετής, ο Γ. Θέμελης ήταν εξαίρετος, διεθνώς αναγνωρισμένος, δεξιοτέχνης του πιάνου. Η αναπηρία του δε στάθηκε εμπόδιο στο να ακολουθήσει από παιδί αυτό που πολύ αγάπησε: τη μουσική. Από τριών ετών ό,τι άκουγε το μετέφερε στο πιάνο, ενώ τις πρώτες νότες τις έμαθε με τη μέθοδο Μπράιγ. Σπούδασε στο Ωδείο Παρισίων, το οποίο μάλιστα εξαιτίας του προχώρησε στην αλλαγή του κανονισμού του, ώστε να γίνονται δεκτοί και τυφλοί. Το 1936 τιμήθηκε με το βραβείο του ίδιου ωδείου και από τότε ξεκίνησε η καριέρα του με εμφανίσεις στα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου. Είχε βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών. Το τελευταίο του ρεσιτάλ το έδωσε το 1995 στο Ηρώδειο.

  • Σε ηλικία 109 χρόνων έφυγε από τη ζωή ο βετεράνος του ρεμπέτικου Γιώργος Κατσαρός (Θεολογίτης). Ο Ελληνας μουσικός, που ζούσε στην Αμερική πάνω από 80 χρόνια, πέθανε στο Τάρπον Σπρινγκς της Φλώριδα, όπου κατοικούσε μόνιμα από το 1957. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι γεννήθηκε στην Αμοργό το 1893. Ενα χαρτί όμως του ληξιαρχείου, που ο ίδιος προσκόμισε στην επίσκεψή του πριν δύο χρόνια στην Ελλάδα, βεβαίωνε ότι γεννήθηκε το 1888. Ο Γ. Κατσαρός,προσκεκλημένος του συνεδρίου για τον Απόδημο Ελληνισμό πριν δύο χρόνια στη Θεσσαλονίκη (12/1995), κατέπληξε το κοινό με δύο συναυλίες του στην "Αίγλη" της συμπρωτεύουσας και εκείνη που έδωσε στην Αθήνα.

Από μικρό παιδί ο Γ. Κατσαρός καταπιάνεται με την κιθάρα. Είκοσι χρόνων ταξιδεύει για την Αμερική. Κάνει διάφορες δουλιές, όμως ταυτόχρονα τελειοποιείται στην κιθάρα και γνωρίζεται με τους μουσικούς της εποχής: Αμαλία Βάκα, Μαρίκα Παπαγκίκα κ. ά. Το 1919 υπογράφει το πρώτο του δισκογραφικό συμβόλαιο και πολλά τραγούδια του γίνονται επιτυχίες σε όλες τις παροικίες του Ελληνισμού, εντός και εκτός ΗΠΑ. Στις δεκαετίες 1920 και 1930 κάνει μεγάλα ταξίδια σε όλο τον κόσμο και έρχεται στην Ελλάδα το 1927 για λίγους μόνο μήνες. Εμφανίζεται, επίσης, σε θεατρικές παραστάσεις και τραγουδάει σε επιθεωρησιακά νούμερα. Η δισκογραφική του παρουσία ολοκληρώθηκε το 1950.

Ελληνικό διήμερο

Εργα σύγχρονης τέχνης, Ελλήνων καλλιτεχνών που ζουν στο Βερολίνο και ρεμπέτικη μουσική και τραγούδια - καρπός της συνεργασίας Ελλήνων, Γερμανών και Τούρκων καλλιτεχνών - επέλεξε το Ιδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού, για να πλαισιώσει τις εκδηλώσεις του ευρωπαϊκού φεστιβάλ στη λουτρόπολη Μπαντ Λίπσπρινγκε. Το διήμερο φεστιβάλ (27, 28/6) και φέτος είναι αφιερωμένο στην Ελλάδα. Εφτά Ελληνες καλλιτέχνες οι Χρήστος Μπουρονίκος, Θρ.Δανιηλόπουλος, Λίλα Πολενάκη, Γιάννης Μαρκόπουλος, Δημήτρης Τζαμουράκης, Σοφία Γαλανού, Τάκης Καλδής,μετέχουν στην ομαδική έκθεση που θα λειτουργεί από 26/6 - 13/7 στο Πολιτιστικό Κέντρο της πόλης. Επίσης, στις 28 Ιουνίου, η"Ζώτος Κομπανία" θα δώσει συναυλία με ρεμπέτικα τραγούδια στην κεντρική πλατεία της πόλης.

Φεστιβαλική Σύμη

Περισσότερες από εξήντα εκδηλώσεις μουσικής, θεάτρου, κινηματογράφου, ποίησης και ζωγραφικής περιλαμβάνονται στο 3ο Φεστιβάλ Σύμης, η αυλαία του οποίου ανοίγει αύριο, στο ξενοδοχείο "Παρκ", με αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι. Η επίσημη πρεμιέρα του Φεστιβάλ θα πραγματοποιηθεί στις 9/8, με συναυλία της Νανάς Μούσχουρη,αφιερωμένη σ' όσους συνέβαλαν στη διατήρηση των 2.500 νεοκλασικών σπιτιών του ακριτικού νησιού. Το πλήρες πρόγραμμα του Φεστιβάλ θα παρουσιαστεί την Πέμπτη σε εκδήλωση που διοργανώνεται στον κήπο του Μουσείου Λαϊκών Οργάνων. Η βραδιά (8.30μμ) είναι αφιερωμένη στους Μίκη Θεοδωράκη, Λευτέρη Παπαδόπουλο.Θα τραγουδήσει ο Πέτρος Γαϊτάνος.Στο Φεστιβάλ Σύμης, το οποίο θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Σεπτέμβρη, μεταξύ άλλων συμμετέχουν οι: Ηλίας Ανδριόπουλος, Γιάννης Σπανός, Μάριος Τόκας, Γιώργος Ανδρέου, Ελένη Τσαλιγοπούλου, Λ. Ζώη, Ε. Ασημακόπουλος, Νέλη Σεμιτέκολο, Σ. Γιαννάτου, "Μικρές Περιπλανήσεις" κ.ά. Ολες οι εκδηλώσεις έχουν ελεύθερη είσοδο, ενώ οι καλλιτέχνες συμμετέχουν αφιλοκερδώς.

"Πομπή με εννέα Πάθη"

Το θεατρικό έργο "Πομπή με εννέα Πάθη",παρουσίασαν χτες στο Δημοτικό Θέατρο Σταυρούπολης, τα μέλη της Θεραπευτικής Κοινότητας Καρτερών,του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης. Το έργο, που βασίζεται σε αποσπάσματα κειμένων εννέα Ελλήνων λογοτεχνών, σκηνοθέτησε η Τάνια Κίτσου.Η παράσταση οικοδομήθηκε σαν έκφραση πλευρών της ελληνικής πραγματικότητας, που προκύπτουν από τα κείμενα, τα οποία αναφέρονται σε καταστάσεις διαχρονικές και επίκαιρες. Μέσα από τη θεατρική πράξη, τα μέλη της Θεραπευτικής Κοινότητας Καρτερών χτίζουν τις βάσεις μιας νέας σχέσης στην επικοινωνία τους με το κοινό της πόλης. Προτείνουν μια νέα ζωή και δράση, τόσο δυνατή που μπορεί να συνεγείρει όλους όσοι περιήλθαν σε κατάσταση παθητικότητας και παραίτησης.Οι παραστάσεις θα συνεχιστούν σήμερα και αύριο, στις 9μ.μ.

Τουρκική πρόκληση

Σε δύο χρόνια φυλάκισης,ερήμην του, καταδίκασε η Εισαγγελία Κωνσταντινούπολης τον Ελληνα συγγραφέα της "Ορεστιάδας", Χάρη Πλουμίδη,με την κατηγορία ότι με τα κείμενά του "αμφισβητεί τα σύνορα της Τουρκίας και απειλεί το τουρκικό κράτος". Κι αυτό επειδή αναφέρεται στην πολιτισμική κληρονομιά των Κούρδων και την αρχαία κουρδική διάλεκτο "Κουρμαντζί". Επίσης, επιβλήθηκε πρόστιμο 275.000.000 τουρκικών λιρών στους υπευθύνους του κουρδικού περιοδικού "Στέρκα Ριζγκάρι", που δημοσίευσαν τα κείμενά του. Το ποσό είναι υπερβολικά μεγάλο και οι Κούρδοι εκδότες κινδυνεύουν να οδηγηθούν στη φυλακή. Τέλος, διατάχθηκε να αποσυρθεί από την κυκλοφορία το περιοδικό, σε όλη την επικράτεια.

Ολοκληρώθηκε ο πρώτος κύκλος

Ενας κύκλος έκλεισε, ένας νέος ανοίγει, στην προσπάθεια μετασχηματισμού του ιστορικού βιομηχανικού συγκροτήματος της πρώην Μεταλλευτικής Εταιρίας Λαυρίου, σε πάρκο τεχνολογίας, βιομηχανικής καινοτομίας, έρευνας, εκπαίδευσης και πολιτισμού. Ακριβώς αυτό συμβόλιζε η κορδέλα που έκοψαν τα μέλη της Πρυτανείας του ΕΜΠ την περασμένη Παρασκευή το βράδυ.

Ηταν το κλείσιμο ενός δύσκολου κύκλου, που ξεκίνησε το 1992, όταν τα 245.000 τ.μ. των 41 κτιρίων, που αποτελούν το συγκρότημα, παραχωρήθηκαν στο ΕΜΠ από το υπουργείο Πολιτισμού. Οι μελέτες πραγματοποιήθηκαν και σήμερα τα πρώτα 3.500 τ.μ., τα οποία περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τον ξενώνα, τη βίλα Σερπιέρη, το φαρμακείο και τα κεντρικά γραφεία της πρώην Γαλλικής Εταιρίας, έχουν ήδη αρχίσει να αναστηλώνονται, ώστε σε περίπου ενάμιση χρόνο να είναι έτοιμα. Τα ερειπωμένα κτίρια της πρώην Γαλλικής Εταιρίας μετατρέπονται σιγά σιγά σε ζωντανά κύτταρα του Τεχνολογικού - Πολιτιστικού Πάρκου Λαυρίου, ανοίγοντας ταυτόχρονα το δεύτερο κύκλο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ