Τρίτη 24 Ιούνη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 25
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΚΘΕΣΗ ΚΕΙΜΗΛΙΩΝ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
... Σε λίγο και στα περίπτερα

Για κάποιους τα κειμήλια είναι "εμπορεύσιμο" είδος

Τι ήταν, άραγε, αυτό που συνέβαινε επί τέσσερις μέρες στη Θεσσαλονίκη; Μήπως θρησκευτική πανήγυρη; Μήπως γύρισε ο αυτοκράτορας Νικηφόρος και τα πιστά πλήθη προσεύχονταν υπό τη σκέπη του σταυρού, που υψώνουν ιερείς και οι "πατέρες"; Μήπως γύρισε ο χρόνος πίσω; Μάλλον όχι. Το ημερολόγιο το λέει καθαρά: Ιούνιος του 1997.

Ανοιξαν τα μοναστήρια, οι σκήτες, τα κελιά και οι "εγκαταλείψαντες τα εγκόσμια" ξεχύθηκαν μαζί με τα κειμήλιά "τους", όχι με το βλέμμα παιδιού που βλέπει τον κόσμο, καθόλου ταπεινά. Εκτός από μεγαλόσταυρους και μακρόσυρτες ψαλμωδίες, ξέρουν για νέες τεχνολογίες, cd rom και ηλεκτρονικές εκδόσεις. Οι "τρεφόμενοι από την προσευχή", οι "θεματοφύλακες" των βυζαντινών παραδόσεων, οι "αφιερωμένοι" και "ταγμένοι" γνωρίζουν και για "promotion" (διαφήμιση στα ελληνικά), μάνατζμεντ και συναφείς δραστηριότητες. Με την πολύτιμη βοήθεια της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας", που ξέρει απ' αυτά...

Κι εκεί που νομίζαμε πως όλα στην έκθεση των κειμηλίων του Αγίου Ορους θα ήταν κατανυκτικά, σεμνά... διαπιστώσαμε ότι έβγαλαν το Βυζάντιο στο... κλαρί.Το έκαναν πάσα στη "Swatch",τη γνωστή βιομηχανία ρολογιών, η οποία βρήκε νέο σχεδιάκι και θα λανσάρει καινούριο ρολόι.Αλλωστε, οι Αγιορείτες φημίζονται για την ωρολογοποιία... Οποιος, λοιπόν, φοράει το ρολόι θα πατάει ένα κουμπάκι και θα μπαίνει στην έκθεση χωρίς εισιτήριο!Μάλιστα, την Κυριακή, κάποιος κύριος που το φορούσε προσπάθησε να κάνει χρήση της "εύνοιας", αλλά προς απογοήτευσή του το αντίστοιχο σύστημα του μουσείου δεν είχε ακόμα λειτουργήσει...

Εχουν όμως και... ωραία υφάσματα οι Αγιορείτες. Προτείνουμε να έρθει η "Beneton", που φημίζεται και για τις... "ενωτικές" της διαφημίσεις. Θα μπορούσε να λανσάρει μπλουζάκι με εικόνα, που θα δείχνει ασπασμό ορθόδοξου ιερέα και καθολικού καρδινάλιου. Η, καλύτερα, το πριν και μετά της έκθεσης από ενδυματολογικής απόψεως: το μπλουζάκι να φοριέται μετά την έξοδο.

Διότι κατά την είσοδο οι γυναίκες υποχρεούνται να βγάζουν τα παντελόνια και να βάζουν μαύρες μακριές φούστες.Ετσι, για να μην παίρνουν και πολύ αέρα, επειδή τους έγινε η χάρη να δουν έστω και από την... κλειδαρότρυπα τι κρύβει το "άβατον". Αυτό το τελευταίο ενδυματολογικό φιρμάνι το εξέδωσε η Ιερά Κοινότητα Αγίου Ορους και το θυροκόλλησε στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, χωρίς το δεύτερο να αντιδράσει.Ερώτημα: αν κάποια επισκέπτρια δε θέλει να δει τα κειμήλια, αλλά άλλη έκθεση, θα τυλιχτεί επίσης με φούστα;

Ναι, θα απαντούσαν οι άγιοι Πατέρες. Γιατί στο μουσείο δεν ήρθαν απλώς λατρευτικά αντικείμενα και κειμήλια, που έχουν αρχαιολογική, ιστορική και καλλιτεχνική υπόσταση. Κατέβηκε σύσσωμο το "κράτος" Αγίου Ορους και "αποίκισε" το Μουσείο.

Τώρα, αν όλα αυτά ο πρωθυπουργός τα θεωρεί "δικαίωση του θεσμού της "Πολιτιστικής Πρωτεύουσας"", όπως δήλωσε το Σάββατο στα επίσημα εγκαίνια, είναι δικό του θέμα... Εμάς, μας μοιάζει με Μεσαίωνα και μάλιστα εμπορεύσιμο. Μας κάνει να σκεφτόμαστε Βυζάντιο κρεμασμένο στα περίπτερα και ελληνορθόδοξες κορόνες, σε ψηφιακή απόδοση. Δηλαδή, δυο φορές Μεσαίωνας.

Δήμητρα ΜΥΡΙΛΛΑ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ