ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 15 Απρίλη 1997
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΦΟΡΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ
Στο ... και πέντε οδηγίες από το υπουργείο

Με αδικαιολόγητη καθυστέρηση εκδόθηκε - και δόθηκε στη δημοσιότητα κατά... την προσφιλή τακτική της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών αργά χτες το απόγευμα - η εγκύκλιος για τον τρόπο επιβολής του λεγόμενου Φόρου Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας (ΦΜΑΠ). Στην εγκύκλιο αυτή περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων οδηγίες για τον τρόπο φορολόγησης των ακινήτων, που η αξία τους υπερβαίνει τα αφορολόγητα όρια, τους υπόχρεους στο φόρο, καθώς και τα πρόστιμα που προβλέπονται σε περιπτώσεις παραβάσεων. Οπως διευκρινίζεται στην εγκύκλιο, σε φόρο υποβάλλεται η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας που ανήκει σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο και αποτελείται από ακίνητα που βρίσκονται στην Ελλάδα ή εμπράγματα δικαιώματα σε αυτά εκτός της υποθήκης. Η ακίνητη περιουσία των ανήλικων άγαμων τέκνων προστίθεται κατά ίσα μέρη στην ακίνητη περιουσία του πατέρα και της μητέρας, εφόσον αυτοί ασκούν από κοινού τη γονική μέριμνα ή μόνο στην περιουσία του γονέα που ασκεί τη γονική μέριμνα.

Για τον υπολογισμό του φόρου λαμβάνεται υπόψη η αξία που έχουν τα ακίνητα και τα εμπράγματα σε αυτά δικαιώματα κατά την 1η Γενάρη του έτους που φορολογούνται. Από τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας αφαιρούνται τα χρέη που είναι εξασφαλισμένα με υποθήκη ή προσημείωση υποθήκης σε ακίνητα του φορολογούμενου, αρκεί αυτά:

  • Να υπάρχουν κατά την 1η Γενάρη του έτους φορολογίας.
  • Να προέρχονται από δάνεια που χορηγήθηκαν από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο ή το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων ή από τράπεζες.

Με βάση τα παραπάνω, από τη συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας, παραμένει αφορολόγητο ποσό 60 εκατ. δραχμών για τα νομικά πρόσωπα και 60 εκατ. δρχ. για τα φυσικά πρόσωπα. Επίσης, δε φορολογούνται οι σύζυγοι, στην περίπτωση που η συνολική αξία της ακίνητης περιουσίας και των δύο είναι 120 εκατ. δρχ. προσαυξημένη κατά 15 εκατ. δρχ. για καθένα από τα ανήλικα παιδιά τους. Μετά τον υπολογισμό των παραπάνω αφορολόγητων ορίων, το υπόλοιπο υποβάλλεται σε φόρο. Οι φορολογικοί συντελεστές που ισχύουν για τα φυσικά πρόσωπα έχουν ως εξής: 0,3% για τα πρώτα 50 εκατ. δρχ. που βρίσκονται πάνω από το αφορολόγητο όριο, 0,4% για τα επόμενα 50 εκατ. δρχ., 0,5% για τα επόμενα 50 εκατ. δρχ., 0,6% για τα επόμενα 100 εκατ. δρχ., 0,7% για τα επόμενα 100 εκατ. δρχ. και 0,8% για τα επιπλέον. Για τα νομικά πρόσωπα υπάρχει πάγιος συντελεστής 0,7%.

Σύμφωνα με την εγκύκλιο, ο φόρος που αναλογεί με βάση τη δήλωση καταβάλλεται σε τρεις ίσιες διμηνιαίες δόσεις μέσα στους μήνες Μάη, Ιούλη και Σεπτέμβρη του έτους φορολογίας. Αν ο υπόχρεος καταβάλλει όλα τα ποσά, που βεβαιώθηκαν σε βάρος του, εφάπαξ μέσα στην προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης, εκπίπτει ποσοστό 5%.

Ο νόμος όμως περιλαμβάνει και πρόστιμα, όπως: α) για υποβολή εκπρόσθεσμης δήλωσης, πρόσθετος φόρος που ορίζεται σε ποσοστό 5% του ποσού του φόρου που οφείλεται με βάση τη δήλωση, για κάθε μήνα καθυστέρησης, το οποίο δεν μπορεί να υπερβεί το 50% του φόρου, β) για ανακριβή δήλωση της αξίας επιβάλλεται πρόσθετος φόρος που ορίζεται σε ποσοστό 75% του φόρου που θα απέφευγε την πληρωμή ο υπόχρεος, γ) για παράλειψη υποβολής δήλωσης, επιβάλλεται πρόσθετος φόρος που ορίζεται σε ποσοστό 150% του φόρου και καταλογίζεται με την πράξη, δ) για ανακρίβεια των περιγραφικών στοιχείων επιβάλλεται πρόσθετος φόρος που ορίζεται σε ποσοστό 100% επί της διαφοράς μεταξύ καταβληθέντος και καταλογιζομένου ποσού φόρου.

Και τώρα πολυεθνικές εναντίον σούπερ μάρκετ

Για κινδύνους που συνεπάγεται η παγίδευση των καταναλωτών από τα πολυκαταστήματα, έκανε λόγο χτες ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ, ομολογώντας την επίθεση που δέχονται οι ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ από τις πολυεθνικές

Το καθεστώς συστηματικής παγίδευσης των καταναλωτών από τα μεγάλα καταστήματα διευρύνεται συνεχώς. Αυτό παραδέχτηκε, για τους δικούς του, βέβαια, λόγους, ο απερχόμενος πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΣΕΣΜΕ) Κ. Βερόπουλος, κατά τη διάρκεια της χτεσινής γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου. Στην ομιλία του, όπου ουσιαστικά εμφανίζει τα ελληνικά σούπερ μάρκετ σαν φτωχούς συγγενείς έναντι των ξένων πολυεθνικών, αλλά, από την άλλη, δείχνει ...τα δόντια του στην ελληνική βιομηχανία, ο Κ. Βερόπουλος κάνει λόγο για "εισβολή" των πολυεθνικών συγκροτημάτων, στην οποία αποδίδει τις παραπλανητικές και αθέμιτες πρακτικές πωλήσεων για την παγίδευση των καταναλωτών και μονοπώληση της αγοράς.

Χαρακτηριστικά, αναφέρεται στην "εκβιαστική μέθοδο που χρησιμοποιείται από κάποια, είτε κάποιες εταιρίες, της συστηματικής πώλησης συγκεκριμένων προϊόντων σε τιμή κάτω του κόστους. Είναι μία μέθοδος", συνεχίζει, "που χρησιμοποιείται από τους οικονομικά πανίσχυρους σαν μέσο εξουδετέρωσης του ανταγωνισμού και μονοπώλησης της αγοράς. Αυτή η πολιτική καταλήγει στη δημιουργία πανίσχυρων τραστ, που συνθλίβουν τον καταναλωτή, καθιστώντας τον αιχμάλωτο και υπόδουλο των μέσων ενημέρωσης. Συχνά, χρησιμοποιείται η παγίδα του "παίρνεις 2 πληρώνεις 1", η οποία αποπροσανατολίζει τον καταναλωτή από τις βασικές του ανάγκες, δελεάζοντάς τον προς προσωρινά οφέλη". Δηλαδή, ο πρόεδρος του ΣΕΣΜΕ χρεώνει στις πολυεθνικές, που αποδείχτηκαν - κόντρα στις προσδοκίες των μέχρι πρόσφατα μοναδικών πανίσχυρων ελληνικών σούπερ μάρκετ - ισχυρότερες από τις ντόπιες αλυσίδες, τις πρακτικές που οι ίδιες οι τελευταίες μετήλθαν πρώτες, στα πλαίσια της "ελεύθερης" αγοράς για να αποσπάσουν τα εισοδήματα των καταναλωτών και να εξοντώσουν τα μικρομάγαζα. Την ίδια στιγμή, ο Κ. Βερόπουλος, εκπροσωπώντας σούπερ μάρκετ, φροντίζει να "θυμίσει" στους βιομηχάνους ότι, όπως έχει διαμορφωθεί η αγορά, τα σούπερ μάρκετ αποτελούν πλέον τους προμηθευτές των προϊόντων τους, και ότι - ούτε λίγο ούτε πολύ - καλά θα κάνουν να το λάβουν αυτό υπόψη στις μεταξύ τους σχέσεις, εάν θέλουν να προωθηθούν τα ελληνικά προϊόντα στην αγορά. Παράλληλα, καλεί την κυβέρνηση να μην επιχειρήσει να πάρει θέση για να συμβιβάσει τα πράγματα και να περιοριστεί στο ρόλο της, που είναι "από τη φύση του περιορισμένος και συμβουλευτικός".

Παράλληλα, αποδίδει στις ..."ιδιοτροπίες" των εργαζομένων, να διαθέτουν το εισόδημά τους σε καταναλωτικές συνήθειες, την τάση μείωσης του τζίρου των σούπερ μάρκετ από είδη διατροφής και όχι στην αντιλαϊκή εισοδηματική πολιτική συρρίκνωσης των λαϊκών εισοδημάτων, αφού, όπως ο ίδιος υποστηρίζει, στηρίζοντας την κυβερνητική πολιτική, "το εισόδημα δεν έχει ουσιαστικά μειωθεί".

Τέλος, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την "άριστη" συνεργασία του ΣΕΣΜΕ με τη διοίκηση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας (ΟΙΥΕ), με την οποία "δεν υπάρχει ορατό θέμα στο οποίο να υπάρχει διάσταση απόψεων" και για τη "θαυμαστή συμμαχία και κατανόηση θέσεων" με τη διοίκηση της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και ειδικά για το ρόλο του Δ. Καψάλη.

Αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του ΕΟΜΜΕΧ

Την άρνησή τους για τη μετατροπή του Ελληνικού Οργανισμού Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και Χειροτεχνίας (ΕΟΜΜΕΧ) σε ανώνυμη εταιρία, εκφράζουν οι εργαζόμενοι στον Οργανισμό, καταγγέλλοντας ταυτόχρονα την κυβέρνηση για πολιτική υπονόμευσης υπέρ της ενίσχυσης εταιριών του ιδιωτικού τομέα.

Οπως τόνισε ο πρόεδρος του συλλόγου υπαλλήλων του ΕΟΜΜΕΧ Χ. Χαραλάμπους, το Προεδρικό Διάταγμα για τη μετατροπή του Οργανισμού σε ανώνυμη εταιρία που προωθεί η κυβέρνηση, βάσει του νόμου για τον "εκσυγχρονισμό" των ΔΕΚΟ, θα οδηγήσει ουσιαστικά στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού. Εξέφρασε την ανησυχία των εργαζομένων για απολύσεις, προκειμένου να υπάρξει δυνατότητα λειτουργίας του με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και κάλεσε την κυβέρνηση να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία του Οργανισμού, που μπορεί να λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο της βιομηχανικής πολιτικής της χώρας.

Τέλος, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι ακολουθεί πολιτική υπονόμευσης, περιορίζοντας από τον Οργανισμό κονδύλια που είναι απαραίτητα για την υλοποίηση των προγραμμάτων που αναλαμβάνει, ενώ ένα πολύ μικρό κομμάτι των κοινοτικών προγραμμάτων που είναι της αρμοδιότητας του ΕΟΜΜΕΧ ανατίθεται στον Οργανισμό, ενισχύοντας κυρίως ιδιωτικούς φορείς και καταδικάζοντας τον Οργανισμό σε μαρασμό.

Πλήθος επιχειρήσεων με διπλό ΑΦΜ

Δεκάδες επιχειρήσεις που διαθέτουν διπλό ή και τριπλό αριθμό φορολογικού μητρώου, διαπιστώνονται κατά τους ελέγχους που πραγματοποιούν από την προηγούμενη Πέμπτη τα συνεργεία του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ). Αυτό αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες στο υπουργείο Οικονομικών έχει ήδη συσταθεί ειδική επιτροπή, με αντικείμενο την παρακολούθηση του μητρώου φορολογούμενων που καθιερώθηκε με την πρώτη εφαρμογή του προγράμματος TAXIS.

Το υπουργείο Οικονομικών, απαντώντας χτες σε δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι το ΣΔΟΕ δε λειτουργεί νόμιμα, επειδή δε δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, υποστηρίζει ότι αυτό δεν αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση...

Παράταση στη ρύθμιση

Εξάλλου, με απόφαση του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Δρυ, παρατείνεται μέχρι τις 30 Απρίλη 1997 η ημερομηνία καταβολής της δεύτερης, τρίτης, τέταρτης και πέμπτης δόσης των οφειλών προς το δημόσιο, που ρυθμίζονται σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου για την αναμόρφωση του τελωνειακού κώδικα, ο οποίος είχε ψηφιστεί τον Οκτώβρη του 1996. Ας σημειωθεί ότι η παραπάνω κίνηση δεν είναι άσχετη με τις επιδιώξεις του υπουργείου Οικονομικών για εξεύρεση πηγών άντλησης πρόσθετων εσόδων, καθώς το πρώτο τρίμηνο εμφανίστηκε σημαντική υστέρηση στα δημόσια έσοδα σε σχέση με τον ετήσιο στόχο που έχει τεθεί.

Εκδήλωση της ΔΗΚΕΒΕ Θεσσαλονίκης

Ενημερωτική εκδήλωση για τις τελευταίες εξελίξεις στο συνδικαλιστικό χώρο των ΕΒΕ, διοργανώνει αύριο στις 8 το βράδυ η ΔΗΚΕΒΕ Θεσσαλονίκης. Η εκδήλωση θα γίνει στην αίθουσα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (Αριστοτέλους 27). Στην εκδήλωση, που καλούνται να παρακολουθήσουν οι φίλοι και μέλη της παράταξης, θα συμμετέχει ο πρόεδρος της Πανελλαδικής ΔΗΚΕΒΕ Γιώργος Κατημερτζής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ