Εννέα αντιπροσωπευτικά έργα του Μικελάντζελο Μερίσι,πιο γνωστού ως Καραβάτζιο (1571-1610), παρουσιάζονται από τις 16 του Απρίλη στο Κυβερνείο (Παλατάκι) της Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα εικαστική έκθεση, που πραγματοποιείται με τη συνεργασία του ιδρύματος "Ρομπέρτο Λόνγκι" της Φλωρεντίας. Είναι η πρώτη φορά που το φιλότεχνο κοινό της Θεσσαλονίκης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει αντιπροσωπευτικά δείγματα του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη, ο οποίος ζωγράφιζε χωρίς προπαρασκευαστικά σχέδια, "αιχμαλωτίζοντας" απευθείας πάνω στον καμβά, με συγκλονιστικές νατουραλιστικές λεπτομέρειες, τις φυσικές κινήσεις των μοντέλων του.
Οι εννέα πίνακες, που παρουσιάζονται, τεκμηριώνουν τον Καραβάτζιο στις διάφορες φάσεις της δραστηριότητάς του. Τα εκτιθέμενα έργα αποτελούν πρώιμες ζωγραφικές δημιουργίες που έγιναν στη Ρώμη, όπου μετοίκησε πιθανότατα ο καλλιτέχνης κατά το δεύτερο μισό του 1592, δείγματα της δουλιάς του από τα ρωμαϊκά χρόνια 1600-1606 και έργα της τελευταίας περιόδου, που φιλοτεχνήθηκαν στη Μάλτα, τη Σικελία και τη Νάπολη.
Ιδιαίτερα σημαντικό από τα έργα που εκτίθενται είναι το "Παιδί που δαγκώνεται από σαύρα".Είναι ίσως, το διασημότερο από τα έργα του, στο οποίο ιδιαίτερο θαυμασμό προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνεται η φυσική αντίδραση του νέου στο τσίμπημα της σαύρας. Το έργο αυτό θεμελιώνει τη νατουραλιστική άποψη του καλλιτέχνη, που βασίζεται στην αντίληψη του φωτός και έχει τις ρίζες της στη Λομβαρδία.
Εξίσου σημαντικό είναι και το έργο "Δαυίδ με την κεφαλή του Γολιάθ",στο οποίο "συγχωνεύεται" η ζωή με την τέχνη, καθώς στο πρόσωπο του Γολιάθ αναγνωρίστηκε ο ίδιος ο Καραβάτζιο, ενώ ως Δαυίδ οι ειδικοί εκτιμούν ότι παριστάνεται μαθητής του.
Στην πρώιμη δημιουργία του Καραβάτζιο ανήκει το έργο "Η καλή μοίρα".Σε ανοιχτόχρωμο φόντο απεικονίζει μία Τσιγγάνα που κλέβει το δαχτυλίδι ενός νέου την ώρα που του λέει τη μοίρα του. Εντονος είναι ο νατουραλισμός της παράστασης και οι συμβολικές της προεκτάσεις με το αρχαίο ελληνικό θέατρο και την "Κωμέντια ντελ άρτε".
Ενα από τα πιο αξιόλογα δείγματα προσωπογραφίας αποτελεί το έργο "Ιππότης της Μάλτας",ενώ το έργο "Η θυσία του Ισαάκ" συνδέεται με τη διάφανη και ειδυλλιακή ατμόσφαιρα της πρώτης περιόδου.
Μία παράσταση, την οποία ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει ως "κωμική", δίνεται στο έργο "Ο οδοντογιατρός",που φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1609-1610 στη Σικελία. Ενας πρακτικός γιατρός βγάζει το δόντι του ασθενούς και, γύρω, διάφορες φιγούρες παρακολουθούν το θέαμα. Εδώ ο Καραβάτζιο κάνει ένα παιχνίδι με το φως και τη σκιά, χρησιμοποιώντας απλές φόρμες. Στη σύνθεση ξεχωρίζει, για το ρεαλισμό του, το ρυτιδιασμένο πρόσωπο μιας ηλικιωμένης γυναίκας.
Στις αρχές του 17ου αιώνα χρονολογείται το έργο "Στέφανος εξ ακανθών",που βρίσκεται στο Πράτο. Ο πίνακας αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα ρεαλιστικής απεικόνισης του Χριστού την ώρα του βασανιστηρίου.
Σε εξαιρετική κατάσταση, με την αυθεντική του κορνίζα, διατηρείται το έργο "Αγιος Φραγκίσκος".Μαζί με τον "Αγιο Ιερώνυμο" αποτελούν νέες ερμηνείες των χριστολογικών θεμάτων.
Στην ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση παρουσιάζονται ακόμη μερικοί από τους πρώτους ζωγράφους, που επηρεάστηκαν από το νατουραλισμό του καλλιτέχνη στη Λομβαρδία. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Ιούνη και θα είναι ανοιχτή από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ, τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα. Πληροφορίες για επισκέψεις, κατά τη διάρκεια των εορτών, στο τηλέφωνο 257050.
Το "Θέατρο του Νότου" ταξιδεύει στη Μόσχα, προκειμένου να συμμετάσχει, στο Διεθνές Φεστιβάλ "Πόντιουμ 1997",με την παράσταση "Καζανόβας" της Μαρίνας Τσβετάγεβα,που παρουσιάστηκε στον Εξώστη του "Αμόρε".Το φεστιβάλ διαρκεί από αύριο μέχρι και τις 2 του Μάη. Ο "Καζανόβα" θα παρουσιαστεί στις 27 του Απρίλη. Η παράσταση ανέβηκε σε μετάφραση Λεωνίδα Καρατζά,σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού,σκηνικά - κοστούμια Αγγελου Αγγελή και μουσική Νίκου Πλάτανου.Παίζουν: Θέμις Πάνου, Αννα Μάσχα, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Δέσποινα Κούρτη, Ακις Βλουτής, Νέστορας Κοψιδάς, Μαριάννα Κολοβού.
Το θέμα της παράνομης λειτουργίας της Ακαδημίας Χορού της Σοφίας Κατσανέβα - Παπανδρέου,επανέφεραν με Ερώτησή τους στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ,Νίκος Γκατζής και Αχιλλέας Κανταρτζής.Συγκεκριμένα, από τις απαντήσεις στην προηγούμενη Ερώτησή τους (958/27-11-96) προς τους υπουργούς Πολιτισμού, Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εσωτερικών - Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και Εργασίας, προκύπτουν τα παρακάτω συμπεράσματα: Η συγκεκριμένη επιχείρηση δεν έχει από κανένα υπουργείο άδεια λειτουργίας. Δεν έχει κατατεθεί πουθενά πρόγραμμα σπουδών. Δεν υπάρχουν άδειες εργασίας για αλλοδαπούς εκπαιδευτικούς. Δε στέκουν οι ισχυρισμοί της Σ. Κατσανέβα ότι η συγκεκριμένη σχολή μπορεί να δίνει μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών.
Οπως χαρακτηριστικά σημειώνουν στην Ερώτηση οι κομμουνιστές βουλευτές, "παρ' όλα αυτά η συγκεκριμένη σχολή συνεχίζει να παρέχει "υπηρεσίες" με το αζημίωτο, χωρίς κάποιο υπουργείο ή αρμόδιος να επέμβει για να σταματήσει αυτή την απαράδεκτη κατάσταση και τον εμπαιγμό σε βάρος νέων ανθρώπων".
Ερωτώνται, λοιπόν, οι υπουργοί: τι μέτρα προτίθενται να πάρουν για να σταματήσει η τέτοια λειτουργία της εν λόγω "σχολής" και για να επιστραφούν στους δικαιούχους τα χρήματα που έχουν εισπράξει;
"Παιδί που δαγκώνεται από σαύρα"
Το "Σατιρικό Θέατρο" Λευκωσίας στο "Ανοιχτό Θέατρο"