Παρασκευή 25 Απρίλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Καραβάτζιο στη Θεσσαλονίκη

Εννέα αντιπροσωπευτικά έργα του Μικελάντζελο Μερίσι,πιο γνωστού ως Καραβάτζιο (1571-1610), παρουσιάζονται από τις 16 του Απρίλη στο Κυβερνείο (Παλατάκι) της Θεσσαλονίκης, στα πλαίσια της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Πρόκειται για μία ενδιαφέρουσα εικαστική έκθεση, που πραγματοποιείται με τη συνεργασία του ιδρύματος "Ρομπέρτο Λόνγκι" της Φλωρεντίας. Είναι η πρώτη φορά που το φιλότεχνο κοινό της Θεσσαλονίκης έχει την ευκαιρία να γνωρίσει αντιπροσωπευτικά δείγματα του μεγάλου αυτού καλλιτέχνη, ο οποίος ζωγράφιζε χωρίς προπαρασκευαστικά σχέδια, "αιχμαλωτίζοντας" απευθείας πάνω στον καμβά, με συγκλονιστικές νατουραλιστικές λεπτομέρειες, τις φυσικές κινήσεις των μοντέλων του.

Οι εννέα πίνακες, που παρουσιάζονται, τεκμηριώνουν τον Καραβάτζιο στις διάφορες φάσεις της δραστηριότητάς του. Τα εκτιθέμενα έργα αποτελούν πρώιμες ζωγραφικές δημιουργίες που έγιναν στη Ρώμη, όπου μετοίκησε πιθανότατα ο καλλιτέχνης κατά το δεύτερο μισό του 1592, δείγματα της δουλιάς του από τα ρωμαϊκά χρόνια 1600-1606 και έργα της τελευταίας περιόδου, που φιλοτεχνήθηκαν στη Μάλτα, τη Σικελία και τη Νάπολη.

Ιδιαίτερα σημαντικό από τα έργα που εκτίθενται είναι το "Παιδί που δαγκώνεται από σαύρα".Είναι ίσως, το διασημότερο από τα έργα του, στο οποίο ιδιαίτερο θαυμασμό προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνεται η φυσική αντίδραση του νέου στο τσίμπημα της σαύρας. Το έργο αυτό θεμελιώνει τη νατουραλιστική άποψη του καλλιτέχνη, που βασίζεται στην αντίληψη του φωτός και έχει τις ρίζες της στη Λομβαρδία.

Εξίσου σημαντικό είναι και το έργο "Δαυίδ με την κεφαλή του Γολιάθ",στο οποίο "συγχωνεύεται" η ζωή με την τέχνη, καθώς στο πρόσωπο του Γολιάθ αναγνωρίστηκε ο ίδιος ο Καραβάτζιο, ενώ ως Δαυίδ οι ειδικοί εκτιμούν ότι παριστάνεται μαθητής του.

Στην πρώιμη δημιουργία του Καραβάτζιο ανήκει το έργο "Η καλή μοίρα".Σε ανοιχτόχρωμο φόντο απεικονίζει μία Τσιγγάνα που κλέβει το δαχτυλίδι ενός νέου την ώρα που του λέει τη μοίρα του. Εντονος είναι ο νατουραλισμός της παράστασης και οι συμβολικές της προεκτάσεις με το αρχαίο ελληνικό θέατρο και την "Κωμέντια ντελ άρτε".

Ενα από τα πιο αξιόλογα δείγματα προσωπογραφίας αποτελεί το έργο "Ιππότης της Μάλτας",ενώ το έργο "Η θυσία του Ισαάκ" συνδέεται με τη διάφανη και ειδυλλιακή ατμόσφαιρα της πρώτης περιόδου.

Μία παράσταση, την οποία ο καλλιτέχνης αντιμετωπίζει ως "κωμική", δίνεται στο έργο "Ο οδοντογιατρός",που φιλοτεχνήθηκε μεταξύ 1609-1610 στη Σικελία. Ενας πρακτικός γιατρός βγάζει το δόντι του ασθενούς και, γύρω, διάφορες φιγούρες παρακολουθούν το θέαμα. Εδώ ο Καραβάτζιο κάνει ένα παιχνίδι με το φως και τη σκιά, χρησιμοποιώντας απλές φόρμες. Στη σύνθεση ξεχωρίζει, για το ρεαλισμό του, το ρυτιδιασμένο πρόσωπο μιας ηλικιωμένης γυναίκας.

Στις αρχές του 17ου αιώνα χρονολογείται το έργο "Στέφανος εξ ακανθών",που βρίσκεται στο Πράτο. Ο πίνακας αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα ρεαλιστικής απεικόνισης του Χριστού την ώρα του βασανιστηρίου.

Σε εξαιρετική κατάσταση, με την αυθεντική του κορνίζα, διατηρείται το έργο "Αγιος Φραγκίσκος".Μαζί με τον "Αγιο Ιερώνυμο" αποτελούν νέες ερμηνείες των χριστολογικών θεμάτων.

Στην ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση παρουσιάζονται ακόμη μερικοί από τους πρώτους ζωγράφους, που επηρεάστηκαν από το νατουραλισμό του καλλιτέχνη στη Λομβαρδία. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 15 του Ιούνη και θα είναι ανοιχτή από τις 9 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ, τις καθημερινές και τα Σαββατοκύριακα. Πληροφορίες για επισκέψεις, κατά τη διάρκεια των εορτών, στο τηλέφωνο 257050.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΑΤΙΤΛΟ (2024-07-18 00:00:00.0)
Ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ (2010-07-22 00:00:00.0)
Εκθέσεις εκτός των τειχών (2000-03-31 00:00:00.0)
Ατζέντα εκδηλώσεων (1999-12-25 00:00:00.0)
Πάθη θεϊκά και ανθρώπινα (1996-04-13 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ