ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 30 Απρίλη 1997
Σελ. /36
ΚΕΝΗ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΡΟΣ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ
"Ταχυδρομήστε μας τα παράπονά σας!"

Αυτό καλεί τους καταναλωτές να κάνουν από εδώ και στο εξής η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, με σχετική αγορανομική διάταξη

Στη λήψη ενός ακόμη "αυστηρού" μέτρου για την "προστασία του καταναλωτή", προχώρησε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης (τομέας εμπορίου). Αυτή τη φορά μάλιστα, ο καταναλωτής καλείται να... καθοδηγεί τις αρμόδιες κρατικές αρχές για τους ελέγχους που είναι υποχρεωμένες να πραγματοποιούν, καταγράφοντας και ταχυδρομώντας τα παράπονά τους σε σχετικά έντυπα!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με σχετική αγορανομική διάταξη, που δόθηκε χτες στη δημοσιότητα και θα δημοσιευτεί τις επόμενες μέρες στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, από την 1η Ιούνη τα καταστήματα ομαδικής εστίασης, εστιατόρια, ταβέρνες, μπαρ, ζαχαροπλαστεία κλπ. υποχρεούνται να έχουν τοποθετημένα κοντά στην έξοδο του καταστήματος έντυπα "δελτία παραπόνων", όπου οι πελάτες θα μπορούν να γράφουν τα παράπονά τους και να τα... ταχυδρομούν στη διεύθυνση εμπορίου της αρμόδιας νομαρχιακής αυτοδιοίκησης. Τα δελτία αυτά θα είναι τριπλότυπα, με φύλλα διαφορετικών χρωμάτων. Σύμφωνα με την αγορανομική διάταξη σε εμφανές σημείο του τιμοκαταλόγου θα αναγράφεται στα ελληνικά, στα αγγλικά, στα γαλλικά και στα γερμανικά η ένδειξη: "Το κατάστημα υποχρεούται να διαθέτει έντυπα δελτία σε ειδική θήκη δίπλα στην έξοδο για τη διατύπωση οποιασδήποτε διαμαρτυρίας αγορανομικού, υγειονομικού ή φορολογικού περιεχομένου". Στο έντυπο θα πρέπει να περιλαμβάνονται τα πλήρη στοιχεία της επιχείρησης, και της αρμόδιας παραλήπτριας κρατικής αρχής στις τέσσερις παραπάνω γλώσσες.

Ο καταγγέλλων πελάτης θα αφήνει το ένα φύλλο του εντύπου στο κατάστημα, το άλλο θα το κρατάει ο ίδιος και το τρίτο θα το ταχυδρομεί στη διεύθυνση εμπορίου της αρμόδιας νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, η οποία, με τη σειρά της, καθοδηγούμενη από τα παράπονα των καταναλωτών, θα... σπεύδει να τα διαπιστώσει ιδίοις όμμασι και θα τα μεταβιβάζει στην αρμόδια κρατική αρχή(υγειονομική, αστυνομική, εφοριακή κλπ.).

"Κούμπωμα" απέναντι στις διαφημίσεις

Παρά την εντεινόμενη την τελευταία δεκαετία πλύση εγκεφάλου των καταναλωτών από τη "βροχή" των διαφημίσεων, το κοινό εξακολουθεί να έχει αρνητική γνώμη για τη χρησιμότητα της διαφήμισης και το ρόλο της στη σύγχρονη κοινωνία. Αυτό είναι το βασικότερο συμπέρασμα έρευνας που διεξήγαγαν εταιρίες δημοσκοπήσεων για λογαριασμό της Ενωσης Διαφημιστικών Εταιριών Ελλάδας (ΕΔΕΕ). Αξίζει να σημειωθεί ότι η τελευταία προτίμησε να κάνει στη διαφήμιση... διαφήμιση, αφού έδωσε στη δημοσιότητα περιληπτικά ή και επιλεκτικά στοιχεία της έρευνας, με προφανή στόχο να πείσει ότι η εικόνα της διαφήμισης βελτιώνεται σταθερά.

Από τα στοιχεία αυτά, και σε σύγκριση με αντίστοιχη έρευνα που διεξήχθη το 1987, προκύπτει ότι η μείωση των αρνητικών γνωμών για τη διαφήμιση (δημοσκόπηση σε τυχαίο δείγμα 1.000 ατόμων), αποδεικνύει τη σταδιακή μείωση της "άμυνας" του καταναλωτή απέναντί της. Ωστόσο, ο καταιγισμός διαφημίσεων την τελευταία δεκαετία, καθώς και η διεύρυνση της διαφήμισης στα πιο απίθανα μέρη και με τους πιο απίθανους τρόπους, δε στάθηκαν στοιχεία ικανά να αναστρέψουν τις αρχικές εκτιμήσεις.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το 71,4% του δείγματος εκτιμά ότι η διαφήμιση συχνά πείθει τους ανθρώπους να αγοράσουν πράγματα που δε θα έπρεπε, ενώ και το 1987 το ποσοστό ήταν το ίδιο υψηλό (76,2%). Επίσης, μόλις το 27,6% των καταναλωτών εμπιστεύεται τις διαφημίσεις, που αφορούν προϊόντα των ελληνικών επιχειρήσεων και μόνο το 35,2% τα αντίστοιχα των πολυεθνικών. Το ίδιο φαίνεται να ισχύει και για την ποιότητα των διαφημιστικών μηνυμάτων, καθώς το 35,4% των ερωτηθέντων - εξακολουθεί να - εκτιμά ότι αυτά υποτιμούν τη νοημοσύνη του μέσου καταναλωτή έναντι 54,8% το 1987.

μικραΜΕΓΑΛΑ

ΔΕΗ: Σε ισχύ μπαίνει από 1/5/1997 έως 31/10/1997 το μειωμένο νυχτερινό τιμολόγιο της ΔΕΗ. Οπως ανακοίνωσε η ΔΕΗ, το μειωμένο τιμολόγιο θα ισχύει για όλη τη χώρα από τις έντεκα το βράδυ μέχρι τις επτά το πρωί της επόμενης ημέρας. Υπενθυμίζεται ότι η ΔΕΗ εφαρμόζει κάθε χρόνο το μειωμένο αυτό τιμολόγιο σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας.

ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΟΜΟΛΟΓΑ: Με επιτόκιο 11% θα ανανεώνονται για ένα ακόμα χρόνο τα ομόλογα της Κτηματικής Τράπεζας που δεν έχουν συμπληρώσει πενταετία και λήγουν σήμερα, 30/4/1997. Επίσης, όπως ανακοίνωσε η τράπεζα, το επιτόκιο των ομολόγων έκδοσης 4/1997 θα ανέρχεται σε 11% το χρόνο και οι τόκοι τους θα φορολογούνται με 15%, δηλαδή η καθαρή τους απόδοση περιορίζεται σε 9,35%.

ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΟΙ: Ειδικό CD-ROM με τα στοιχεία των 400 συμμετεχουσών μικρομεσαίων επιχειρήσεων στο φετινό "Europartenariat" θα δημιουργηθεί από την εταιρία "Διακτινισμός - Αφοι Κυριακάκη ΟΕ". Στο CD-ROM συμφωνήθηκε να υπάρχει μια μίνιμουμ δωρεάν καταχώρηση και των 400 επιχειρήσεων με βάση κάποια στοιχεία των καταχωρήσεων στον επίσημο κατάλογο της εκδήλωσης. Για επιπλέον καταχωρήσεις, οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις θα πρέπει να απευθύνονται άμεσα στην εκδότρια εταιρία.

ΕΚΘΕΣΕΙΣ: Πάνω από 57.500 επισκέπτες πέρασαν φέτος από τα 216 περίπτερα της έκθεσης "Τουριστικό Πανόραμα", που διεξήχθη πρόσφατα με επιτυχία, τόσο από πλευράς διοργάνωσης, όσο και από πλευράς συμμετοχών. Οι 468 εκθέτες είχαν τη δυνατότητα να επικοινωνήσουν με το κοινό, αλλά και με επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου σε μια προσπάθεια επιμήκυνσης της περιόδου λειτουργίας τους και αύξησης της πληρότητάς τους. Από την πλευρά τους, οι χιλιάδες επισκέπτες είχαν την ευκαιρία να ενημερωθούν για τις διακοπές και τα ταξίδια τους και να επωφεληθούν από τις προσφορές και τις εκπτώσεις για φτηνές διακοπές.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΑ: Αίτηση εισαγωγής των μετοχών της στην Κύρια Αγορά του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών υπέβαλλε η βιομηχανία αλουμινίου "Αλουμύλ- Μυλωνάς ΑΕ". Για το λόγο αυτό θα προβεί σε αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου με δημόσια εγγραφή εκδίδοντας 2.446.250 νέες κοινές ονομαστικές μετοχές ονομαστικής αξίας 100 δρχ. Σύμβουλος της έκδοσης και κύριος ανάδοχος είναι η XIOSBANK. Η "Αλουμύλ", της οποίας η έδρα βρίσκεται στη βιομηχανική περιοχή Σταυροχωρίου Κιλκίς, ιδρύθηκε το 1988 και είναι σήμερα μια από τις μεγαλύτερες εγχώριες βιομηχανίες παραγωγής και κατεργασίας αλουμινίου, κυρίως κουφωμάτων και συναφών αρχιτεκτονικών εφαρμογών. Το 1996 παρουσίασε τζίρο 9,5 δισ. δρχ. από τα οποία το 25% αφορούσε εξαγωγές, ενώ τα προ φόρων κέρδη της ανήλθαν σε 1,14 δισ. δρχ.

ΕΘΝΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ
Οι τηλεοπτικές δημοπρασίες κρύβουν παγίδες

Τις παγίδες που κρύβουν οι τηλεοπτικές δημοπρασίες για τους καταναλωτές επισημαίνει το Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτών (ΕΣΚ), τονίζοντας ότι το φαινόμενο αυτό έχει προσλάβει "επιδημικές διαστάσεις". Συγκεκριμένα, το ΕΣΚ τονίζει ότι στις δημοπρασίες αυτές παρατηρούνται τα εξής:

  • Οι διαδικασίες δημοπράτησης διαφόρων καταναλωτικών προϊόντων μέσω τηλεοπτικών σταθμών δεν παρέχει τις απαραίτητες εγγυήσεις διαφάνειας γι' αυτή τη μέθοδο πώλησης.
  • Τα προϊόντα που δημοπρατούνται είναι συνήθως αμφίβολης ποιότητας, χωρίς εγγύηση και με προβληματική εξυπηρέτηση μετά την πώληση, αφού δεν είναι γνωστός στις περισσότερες περιπτώσεις ο προμηθευτής του προϊόντος. Ο τηλεοπτικός σταθμός μεσολαβεί στην πώληση και δεν εγγυάται τη γνησιότητα του προϊόντος.
  • Χρησιμοποιούν μεθόδους παραπλανητικής διαφήμισης για την προσέλκυση καταναλωτών με τη δημιουργία εντύπωσης ιδιαίτερα ευνοϊκής προσφοράς ως προς την τιμή του προϊόντος και τη διαθεσιμότητά του.

Με δεδομένα όλα αυτά, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί κατά τις αγορές αυτού του είδους, καθώς διέπονται από τις ρυθμίσεις του νόμου για την προστασία του καταναλωτή που αφορούν στις πωλήσεις από απόσταση. Ετσι, οι καταναλωτές θα πρέπει να έχουν υπ' όψη ότι οι πωλήσεις αυτές είναι άκυρες υπέρ τους εάν δεν έχουν ενημερωθεί για:

  • την ταυτότητα του προμηθευτή
  • τα ουσιώδη χαρακτηριστικά του αγαθού ή της υπηρεσίας
  • την τιμή, την ποσότητα και τις δαπάνες μεταφοράς
  • τον τρόπο πληρωμής, παράδοσης και εκτέλεσης
  • τη διάρκεια ισχύος της πρότασης για σύναψη σύμβασης
  • το δικαίωμα υπαναχώρησης μέσα σε δέκα εργάσιμες μέρες από την ημερομηνία παραλαβής του προϊόντος, χωρίς να χρειάζεται να αιτιολογήσει την απόφασή του.

Τέλος, κατά την παράδοση του προϊόντος οι καταναλωτές πρέπει να απαιτούν από τους προμηθευτές τους τα συνοδευτικά έγγραφα του προϊόντος με τα στοιχεία του προμηθευτή και δικαιούνται να αρνούνται την υπογραφή αξιογράφων, γιατί σε περίπτωση μεταμέλειας ενδέχεται αυτά να μεταβιβαστούν σε τρίτους που μπορούν να τα εισπράξουν από τον καταναλωτή άσχετα από το εάν επιστράφηκε το προϊόν.

ΚΤΗΜΑΤΙΚΗ
Μείωση επιτοκίου στα δάνεια "χαμηλής εκκίνησης"

Περισσότερα από 10% τα κέρδη στο πρώτο τρίμηνο

Μικρή μείωση του επιτοκίου των στεγαστικών δανείων "χαμηλής εκκίνησης" ανακοίνωσε η Κτηματική Τράπεζα. Το νέο επιτόκιο καθορίζεται στο 11,75% (από 11,9%) σταθερό για τα πέντε πρώτα χρόνια, ενώ για τα υπόλοιπα θα είναι κυμαινόμενο ανάλογα με την πορεία των επιτοκίων.

Παράλληλα, την περασμένη βδομάδα διεξήχθη έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων, στην οποία εγκρίθηκε η έκδοση 2 περίπου εκατομμυρίων νέων μετοχών και η δωρεάν διανομή τους σε αναλογία μία νέα για κάθε πέντε παλιές. Η έκδοση των νέων μετοχών είναι αποτέλεσμα της αναπροσαρμογής της αξίας των ακινήτων της Τράπεζας και της κεφαλαιοποίησης μέρους των αποθεματικών της. Αναφερόμενος στην πορεία του ιδρύματος, ο διοικητής Β. Ράπανος δήλωσε ότι τα κέρδη της Τράπεζας το πρώτο τρίμηνο του έτους κινούνται με ρυθμό αύξησης 10% σε σχέση με το 1996, χρονιά που η Κτηματική σημείωσε κέρδη - ρεκόρ ύψους 36,1 δισ. δρχ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ