ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 7 Απρίλη 1996
Σελ. /56
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι έμποροι και οι πολίτες

Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

Αυτό, λοιπόν, είναι το προσωπικό μου επιχείρημα, στηριγμένο στην Ιστορία, από τη μια μεριά, και στις αντικειμενικές αναλύσεις, από την άλλη. Δε σας περιέγραψα, δηλαδή, τι ακριβώς είναι η Ενωμένη Ευρώπη, γιατί βρέθηκα μπροστά σε ένα πολύ σημαντικό δίλημμα: πού να εστιάσω την περιγραφή μου; Σ' αυτό που φαίνεται ότι είναι η ΕΕ, τα κτίρια, δηλαδή, και οι υπηρεσίες, οι πηγαινοερχόμενοι και οι παγιδευμένοι, οι βαρύγδουποι και οι χαζοχαρούμενοι; Η σ' αυτό που είναι και δε φαίνεται; Αν διάλεγα την πρώτη περίπτωση, θα περιοριζόμουνα στις μορφές και σε κάποια περαστικά συναισθήματα ενός ταξιδιού στη μεταμοσχευμένη καρδιά της Ευρώπης. Και με τον τρόπο αυτό θα τελείωνα γρήγορα. Θα σας μιλούσα γι' αυτά που είδα και όχι γι' αυτά που κατάλαβα. Θα σας υποχρέωνα, με άλλα λόγια, να διαβάσετε μια ταξιδιωτική εντύπωση, και μ' αυτό τον τρόπο θα μοιραζόμουνα μαζί σας τη μελαγχολία που σου προξενούν οι πρωινές ομίχλες του Στρασβούργου, το θαυμασμό για την εκπληκτική του αρχιτεκτονική που καλύπτει οκτώ αιώνες (από το 1190 που άρχιζε να χτίζεται η καθεδρική εκκλησιά της πόλης μέχρι και το μέγαρο του Ευρωκοινοβουλίου που χτίζεται σήμερα), τις ξινές γεύσεις των τοπικών φαγητών ή, τέλος, θα σας συμπαρέσυρα να περάσουμε μαζί το Ρήνο και να βρεθούμε σε πέντε λεπτά από τη Γαλλία στη Γερμανία, χωρίς διαβατήρια, χωρίς καχυποψία των τελωνειακών και την ηλίθια αγωνία για το λαθραίο δολαριοκομπόδεμα.

Αν πάλι διάλεγα τη δεύτερη περίπτωση, τότε θα μπλεκόμουνα με βαθιές αναλύσεις, με επιχειρηματολογίες στεγνές και παραδείγματα κοντά στον εφιάλτη. Θα έπρεπε, στην περίπτωση αυτή, να σας κάνω μάθημα ιστορίας, να σας παραπέμψω σε λογικές, σε πολιτικές ή σε ιδεολογίες που οργώνουν την Ευρώπη εδώ και πολλούς αιώνες. Ετσι, θα ξαναθυμόμασταν τον Μαρξ, τον Λένιν, τον Ενγκελς. Θα θυμόμασταν τους προχωρημένους καλόγερους του Βυζαντίου, που, όταν επαναστατούσαν ενάντια στο σκοτάδι της άρχουσας εκκλησίας, οι πατριάρχες τους χαρακτήριζαν "αιρετικούς" και τους περνούσαν από τη φωτιά και το σίδερο, χωρίς δισταγμό και με τις ευλογίες "του κατεστημένου παπαδαριού", που θα έλεγε και ο Σκαρίμπας. Αναγκαστικά θα θυμόμασταν τους ζηλωτές της βυζαντινής Θεσσαλονίκης και τους Βαυαρούς επαναστάτες του 16ου αιώνα!

Ολο και κάτι με βασάνιζε, όμως, και μου έλεγε πως έπρεπε να τα κάνω και τα δύο, για να σας δώσω, όπως λένε οι φλύαροι και συνάμα δυσλεκτικοί, μια "σφαιρική" εικόνα αυτού του σύγχρονου "λοιμού". Ενός "λοιμού", που, χωρίς να είναι καταστροφή, όπως ερμηνεύεται και η λέξη, περιτρέχει την Ευρώπη με τον ίδιο τρόπο που περιέτρεχαν τη μεσαιωνική Ευρώπη οι διάφορες επιδημίες και έφερναν αντιμέτωπες τις άρρωστες κοινωνίες με εκείνες που ήταν υγιείς. Οι επιδημίες εκείνες που έφερναν αντιμέτωπες τις πολιτείες των πλούσιων με τις πολιτείες των φτωχών. Φυσικά, θα μου πείτε, εκείνες οι επιδημίες οδηγούσαν στο θάνατο. Μα, δεν καταλάβατε ότι άρχισαν να κυκλοφορούν και οι σύγχρονες μορφές του θανάτου; Δεν αντιληφθήκατε πως γίνεται όλο και πιο πολύ πραγματικότητα αυτό που έλεγε ο Οσκαρ Ουάιλντ στην "Μπαλάντα της Φυλακής" πως υπάρχουν πολλοί τρόποι να σκοτώνει κανείς; Μήπως η ανεργία δεν είναι μια μορφή θανάτου του δικαιώματος της δουλιάς; Η αισχροκέρδεια της ελεύθερης αγοράς δεν είναι ένας θάνατος της έννοιας της "ελευθερίας"; Οι στρατιωτικοί εξοπλισμοί και τα χρυσά γαλόνια των απόλεμων μήπως δε μας παραπέμπουν στην προετοιμασία θανάτων; Και όλα αυτά τα παιδιά που κλαίνε πριν γελάσουν, τα γκρεμισμένα σχολειά της Βοσνίας, τα ξεκοιλιασμένα νοικοκυριά της Γιουγκοσλαβίας, τα στρατόπεδα, όπου γεννιούνται και πεθαίνουν χρόνια τώρα οι Παλαιστίνιοι και Κούρδοι, δεν είναι μορφές ενός άλλου θανάτου;

Αφήστε με, λοιπόν, να χρησιμοποιήσω τη λέξη "λοιμός" στη θέση της ρομαντικής και, λίγο ως πολύ, μελοδραματικής περιγραφής: "Ενωμένη Ευρώπη". Μιας περιγραφής, που θέλει να υπονοεί τη λογική της μετατροπής: "από την ΕΟΚ των εμπόρων στην ΕΟΚ των πολιτών". Να, λοιπόν, ο "λοιμός" (!), να και η πραγματική σημασία των ποιητικών ισχυρισμών του Ο. Ουάιλντ, η δυνατότητα να σκοτώνεις, δηλαδή, με πολλούς τρόπους. Και ένας από αυτούς τους τρόπους είναι να βρεις τους μηχανισμούς εκείνους που θα αναγκάσουν να ταυτιστούν οι έννοιες "έμπορος" και "πολίτης". Με άλλα λόγια: να βρεις τους μηχανισμούς εκείνους που θα εφεύρουν θεσμούς και διαδικασίες, συμβατικά συλλογικά όργανα και εκπροσώπων φαιλόνια, όπου οι έννοιες "κέρδος" και "ελευθερία" θα ταυτίζονται. Θα ταυτίζονται επιστημονικά και ιστορικά, πολιτικά και κοινωνικά οι έννοιες "ποσότητα" και "ποιότητα", οπότε και ο κόσμος των ανθρώπων θα είναι "μονοδιάστατος". Ενας κόσμος, όπου οι άνθρωποι θα έχουν ένα και μοναδικό "όραμα": τη σύγκλιση. Ενα όραμα, δηλαδή, που σημαίνει στα απλά ελληνικά "πλησίασμα". Ενα όραμα, όμως, που δουλεύεται με τη λογική του Προκρούστη, όπου μέσα στην ασάφεια της μυθολογίας και τα σκηνικά τολμηρών φαντασιώσεων βρίσκονται πρόσφοροι τρόποι, για να τεμαχίζονται τα δικαιώματα που περισσεύουν, να αναιρούνται οι κατακτήσεις και να εμποδίζονται οι διεκδικήσεις.

Δε θέλω να επιμείνω, βέβαια, στην άποψη πως όλα πάνε χαμένα και πως έχουμε φτάσει στην ούγια του γκρεμού. Οι σύντροφοί μας παλεύουν στα στενά της Ευρώπης και όλο και κάτι κατακτούν. Δεν ισχυρίζομαι επίσης πως στις Βρυξέλλες, στο Λουξεμβούργο και το Στρασβούργο οι σκηνογραφίες δεν κρατούνε καλά. Και χρώματα έντονα υπάρχουν και κίνηση δραματική αναπτύσσεται και όλες οι λεπτομέρειες με θαυμάσιους ρυθμούς αποκαλύπτονται. Θέλω να επιμείνω αμετάπειστος, όμως, πως είναι αδύνατο να κοπούν τα ποδάρια των Ευρωπαίων, για να χωρέσουν όλοι στο ίδιο κρεβάτι. Ολο και κάποιο από αυτά θα ξεφεύγει, έτσι που ο Προκρούστης θα βρίσκεται συνεχώς σε μεγάλο δίλημμα. Θα μελαγχολεί, αναμένοντας τον παραμυθιασμένο Λαό - Θησέα. Θα αναζητάει τρόπους, για να βελτιώσει τη μέθοδο της λήψης των αποφάσεων, να μεταλλάξει τις διαδικασίες των συγκλίσεων και την αναπαλαίωση των λέξεων, για να μας πείσει, τελικά, πως σύντομα οι λογικές του "κέρδους" και της "ελευθερίας" θα ταυτιστούν και όλοι θα ονειρευόμαστε με τον ίδιο τρόπο και θα ερμηνεύουμε τα όνειρά μας μέσα από τον ίδιο ονειροκρίτη. Θέλω να επιμείνω, επίσης αμετάπειστος, πως, όπως είναι διαφορετικά πρόσωπα οι "έμποροι" και οι "πολίτες", έτσι είναι διαφορετικές ιστορικές "κατασκευές" οι "κυβερνήσεις" και οι "λαοί". Οι δικές μας οι κυβερνήσεις, π.χ., ξέρουν πάντα καλά το παιχνίδι. Γνωρίζουν απ' έξω κι ανακατωτά τους κανόνες του, και όταν χάσουν ακόμα, έχουν τον τρόπο να στεφανώνονται για την ήττα τους, κάτω από τους ήχους του εθνικού ύμνου. Για μια τέτοια κυβέρνηση, οι αγρότες των δρόμων της πόλης, οι μαθητές των σχολείων, η πρόνοια, η δουλιά, η φτώχεια, ο πληθωρισμός, η λιτότητα είναι απλές λέξεις. Λέξεις, με τις οποίες στο τέλος φτιάχνεται μια γλώσσα συμβατική, η γλώσσα μιας νέας μυθολογίας, για να συνεννοούνται οι απανταχού εξουσίες με τον Προκρούστη των Βρυξελλών. Ο λαός μας, όμως, που δέχεται όλες αυτές τις "λέξεις" σαν πληγές στο κορμί του μιλάει τη δική του γλώσσα, και, αν προσέξει καλά, μπορεί να πάρει το παιχνίδι στα χέρια του! Και τότε αλλιώς θα μετράει το "κέρδος" και αλλιώς η "ελευθερία"!

Για μια τέτοια κυβέρνηση οι αγρότες των δρόμων της πόλης, οι μαθητές των σχολείων, η πρόνοια, η δουλιά, η φτώχεια, ο πληθωρισμός, η λιτότητα είναι απλές λέξεις. Λέξεις, με τις οποίες στο τέλος φτιάχνεται μια γλώσσα συμβατική, η γλώσσα μιας νέας μυθολογίας, για να συνεννοούνται οι απανταχού εξουσίες με τον Προκρούστη των Βρυξελλών. Ο λαός μας, όμως, που δέχεται όλες αυτές τις "λέξεις" σαν πληγές στο κορμί του, μιλάει τη δική του γλώσσα, και, αν προσέξει καλά, μπορεί να πάρει το παιχνίδι στα χέρια του!

Χίλαρι

Του Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ

Τώρα που κόπασε ο θόρυβος και μπήκαν τα πιστόλια στις θήκες. Τώρα που έπαψαν τα σκυλιά να κατουράνε στους κήπους του προεδρικού και του πρωθυπουργικού μεγάρου. Τώρα που οι πράκτορες γύρισαν στην πατρίδα τους, παίρνοντας μαζί τους την ικανοποίηση, πως η Ελλάδα - γι' αυτούς - "καλά κρατεί", πρέπει να πούμε μερικές κουβέντες και να βγάλουμε μερικά χρήσιμα συμπεράσματα.

Κυρίες και κύριοι, δικαίωμά σας είναι να δέχεστε να σας ψάχνουν. Να απλώνουν τα χέρια τους επάνω σας και να σας ταπεινώνουν. Η ζωή σας σας ανήκει και μπορείτε να την καταναλώνετε όπως θέλετε. Δικαίωμά σας ακόμα να θεωρείτε την προσβολή "ψιλά γράμματα" μπροστά στην "πρόσκληση σε γεύμα". Εχετε όλα τα δικαιώματα των αποικιοκρατούμενων, αφού έτσι νιώθετε.

Αυτά όταν εκπροσωπείτε μόνον τον εαυτό σας. Οταν έχετε να κάνετε μόνο με τη δική σας περηφάνια. Οταν κουβαλάτε μόνον τη δική σας ιστορία. Οταν, όμως, από παραξενιά της ζωής, εκπροσωπείτε - με τον έναν ή τον άλλο τρόπο - ένα έθνος, μια χώρα, είναι άλλα τα δικαιώματά σας και άλλες οι υποχρεώσεις σας. Σε αυτή την περίπτωση δεν μπορούν τα σκυλιά να κατουράνε όπου θέλουν. Δεν μπορούνε τα άλλα σκυλιά - τα όρθια - να βάζουνε θρασύτατα κάτω από τα φουστάνια σας καθρέφτες, για να βλέπουν τα εσώρουχά σας. Δεν επιτρέπεται να δείχνετε τα εσώρουχά σας. Στη χώρα σας είστε δεν περνάτε τελωνείο. Δεν επιτρέπετε σε κανέναν να σας ψάχνει!

Και αφήστε αυτή την άνοστη καραμέλα περί "Ξένιου Δία". Οταν κάποιος θέλει να δικαιολογήσει την υποταγή του δεν είναι ανάγκη να τα φορτώνει στους θεούς. Ομολογήστε - οριστικά - ότι μοιάζετε με εκείνο το υπηρετικό προσωπικό ξενοδοχείου του περασμένου αιώνα, που ένας κρατούσε την ομπρέλα, ο άλλος το ξεσκονόπανο, ο τρίτος έστρωνε το χαλί και ο τέταρτος έπεφτε στα τέσσερα, για να πατήσει πάνω του ο πελάτης, για να δέσει τα κορδόνια του. Ομολογήστε - για να εξιλεωθείτε - πως ζηλέψατε αφόρητα την κοπέλα με τα τζιν που κατέβαζε τις τουαλέτες από το αεροπλάνο και πως θα θέλατε να είστε εσείς στη θέση της. Να είστε εσείς αυτοί που θα μεταφέρατε τις βαλίτσες. Που θα κρατούσατε τα καπέλα. Τις πάνες της μικρής...

Κυρίες και κύριοι, με τη συμπεριφορά σας δεν προσβάλατε μόνον το λαό μας. Δεν τον κάνατε να νιώθει ανοιχτή τη γης να τον καταπιεί. Να κρύβει το πρόσωπό του, για να προστατευτεί από την αθλιότητα. Να καταριέται και να μουντζώνει. Πέρα από τους ανθρώπους προσβάλατε και τα αγάλματα. Την απλότητα της Ακρόπολης, τη λιτότητα των Δελφών, την Ολυμπία και τα λουλούδια της περιοχής. Δεν αφήσατε τίποτα όρθιο με την κακή αισθητική που παρουσιάσατε. Με όλο αυτό το κιτσαριό, που θύμιζε πάρτι σε ράντσο της Αριζόνας. Αγώνες με λάσο και με σφαγές και γδάρσιμο Ινδιάνων. Που θύμιζε τις ταμπέλες νέον έξω από τα καζίνο του Λας Βέγκας.

Αυτοί οι αργόσυρτοι διδασκαλικοί λόγοι της Χίλαρι, λόγοι που λέγονται μόνο σε λαούς με ειδικές ανάγκες, σας αποκάλυψαν. Τα ταπεινωμένα χειροκροτήματά σας σε κάθε τρύπια κορόνα της περί δημοκρατίας σάς μαρτύρησαν. Οι πομπές με τους γορίλες της και τις προσβολές τους έκαναν στο τοπίο - και στους ανθρώπους του - να μοιάζει με περιοχή που πάνω της πέρασε η ασχήμια και άφησε τα καταστροφικά σημάδια της. Εφτασαν τρεις μόνον μέρες, για να φανεί η απόλυτη γύμνια σας. Τρεις μόνον μέρες, για να αποδειχτεί πως είστε ανέτοιμοι - και ανίκανοι - να υπερασπιστείτε το λαό μας και την ιστορία του. Τρεις μόνον μέρες, για να ξαναζήσουμε το δόγμα, "στρατηγέ μου ο στρατός σου"! Τρεις μόνον μέρες για να επιστρέψουμε στο 1950!

Κυρίες και κύριοι δε φυλάγονται έτσι οι Θερμοπύλες. "... τον έπαινο του Δήμου και των Σοφιστών, / τα δύσκολα και τα ανεκτίμητα Εύγε, / την Αγορά, το Θέατρο και τους Στεφάνους". / Αυτά πρέπει να αποζητάτε... Και αυτά δεν μπορεί να σας τα δ.ωσει η Χίλαρι. "... και τι ζωή χωρίς αυτά θα κάνετε";

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΑΡΙΑΤΗ - ΣΙΣΜΑΝΗ
Μαύρο στο φως της καρδιάς της

Αγέρωχη, γελαστή, ευαίσθητη και αδάμαστη. Ετσι θα τη θυμόμαστε την Κατερίνα Χαριάτη - Σισμάνη.Την αγωνίστρια,που σ' όλη της τη ζωή, ακούραστα, πάλεψε πλάι στο λαό μας, μέσα από τις γραμμές του ΚΚΕ και του ΕΑΜ,για ένα καλύτερο αύριο. Τη γυναίκα,που ένωσε τη φωνή της με τις εκατοντάδες συνεξόριστές της στα κολαστήρια της Χίου, του Τρίκερι και της Μακρονήσου. Τη ζωγράφο,που φώτισε με το χρωστήρα της μορφές του αγώνα, μορφές του έπους της Εθνικής Αντίστασης. Τον άνθρωπο,που το ήθος και η σεμνότητά του θα μείνει πολύτιμη κληρονομιά στους νεότερους.

Η Κατερίνα Χαριάτη - Σισμάνη έφυγε την περασμένη Τετάρτη από κοντά μας, αφήνοντας ένα μνημειώδες έργο, έργο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ιστορικό ντοκουμέντο.Πολύπλευρη και πολυτάλαντη, παρουσίασε την εικαστική της δημιουργία σε πάνω από εκατό ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Παράλληλα με τη ζωγραφική, για πολλά χρόνια, ασχολήθηκε με τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία, με τη μάσκα, με το γράψιμο και τη δημοσίευση μελετών, άρθρων, ποιημάτων και μεταφράσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα βιβλία της: "Η τέχνη στα Επτάνησα","Σκίτσα θεάτρου","Το παραμύθι της Μαρούλας","Μαθητεύοντας κοντά στον Μπουζιάνη","Προπολεμικά ειδύλλια","Δύο ζακυνθινά σαλόνια - όπως τα είδε ο Στάθης Χαριάτης το 1925" κ. ά.

Ομως, "σταθμός" μπορεί να χαρακτηριστεί το λεύκωμα "Γυναίκες από όλη την Ελλάδα",στο οποίο παρουσιάζονται 200 σκίτσα των γυναικών αγωνιστριών στα ξερονήσια.Ας σταθούμε σε αποσπάσματα του προλόγου της στο λεύκωμα, για να γνωρίσουμε μέσα απ' το δικό της λόγο τις ανθρώπινες αξίες που διέπουν τη σκέψη, τα αισθήματα και την τέχνη της, συνολικά.

" (... ) Το λεύκωμα παρουσιάζει την εξόριστη όπως ακριβώς ήταν. Οι δοκιμασίες ατσαλώνουνε το χαρακτήρα τους, η ομαδική ζωή τις βοηθάει να νικήσουν τις μικροαδυναμίες τους, το τραγούδι δε λείπει από τα χείλη τους και οι εκπολιτιστικές εκδηλώσεις που ετοιμάζουν καθημερινά δεν τις αφήνουν να μελαγχολήσουν".

"Στις αποθήκες, την τρίτη διαμονή μας στη Χίο, ήταν έξι υγρά τσιμεντόστρωτα δωμάτια με συνωστισμένο κόσμο και παιδάκια (... ). Μπορεί να μην είχαμε δικαίωμα να απλώσουμε τα ρούχα μας για να ξεμουχλιάσουν, αλλά είχαμε όλη τη διάθεση και τον καιρό να μελετήσουμε τον "Προμηθέα Δεσμώτη" και να αποστηθίζουμε τους ρόλους μας. Πώς να ζωγραφίσω, όμως, σκηνές απόγνωσης;".

"Τις παίρνανε τις γυναίκες μας για στρατοδικείο. Μαζεμένες η μια σφικτά κοντά στην άλλη, σαν στην αρχαία τραγωδία. Με τι καρδιά να γίνω θεατής; Να ξεχωρίσω από τις άλλες για να ζωγραφίσω;".

"Ημουν ένα με αυτές όλες. Μία αξεχώριστη μονάδα. Η ψυχή μου, κείνη τη στιγμή, είχε ξεχάσει την τέχνη. Ζούσε την πραγματικότητα τη φοβερή. Και περιμέναμε και εκτελέσεις. Και γίνανε".

"Το ταξίδι που κάναμε για το Τρίκερι, ήταν θαλασσοπνιγμός. Τέτοια ήταν πάντα τα ταξίδια μας. Φτάσαμε βραδινή ώρα στο χωριό και νυχτώσαμε στον ανήφορο. Η βροχή καταρρακτώδης. Κατάλυμα κανένα. Ολα τα υπάρχοντά μας μουσκεμένα. Βρήκαμε λαγούμια υπόγεια, από παλιούς εξόριστους, πλημμυρισμένα. Εκεί τρυπώσαμε. Εκεί βολευτήκαμε τη νύχτα (... ) ".

"Αλλά να που θυμήθηκα μιαν άλλη εικόνα: Την Ρόζα, καθώς απομακρυνόταν η βάρκα, να μας χαιρετά, σείοντας τις χειροπέδες και κοντά της την Γκότση, την Τζένη, την Αννα και τ' άλλα κορίτσια μας, που τις πήγαιναν στη Λάρισα να τις βασανίσουν.Τέτοιες σκηνές δεν μπόρεσα να τις ζωγραφίσω. Πάλι καλά που βρήκα τη δύναμη ν' απαθανατίσω δύο εικόνες από το αρματαγωγό που μας πήγαινε στη Μακρόνησο. Εκεί, γυναίκες κουβάρια μαζί με δέματα, προσπαθούν, το βράδυ, να κοιμηθούν. Και το πρωί, φρεσκάρονται και χτενίζονται".

"Είχαμε φτιάσει συνεργεία. Τσαγκαρίνες, παπλωματούδες, ράφτρες, μαραγκούδικο. Εχουμε καθηγήτριες του Γυμνασίου που δίδασκαν αρχαία, μαθηματικά, ιστορία. Οσες ξέρανε ξένες γλώσσες διδάσκανε Γαλλικά, Αγγλικά, Γερμανικά, Ιταλικά. Αλλες δασκάλες αναλάβανε τις αναλφάβητες. Είχα κι εγώ τριάντα μαθήτριες που ζωγραφίζανε καρτάκια για την αλληλογραφία των εξορίστων με τα σπίτια τους. Τους έκανα και σκηνικά για τις παραστάσεις και κοστούμια, μαζί με τις ράφτρες μας, για το καρναβάλι (... )".

"Με τα μαθήματα, τα σκετς, τις διαλέξεις, τις παραστάσεις και την καθημερινή δουλιά, πέρασε και τούτος ο χρόνος, χωρίς βέβαια να λείψουν οι προστριβές και οι δυσκολίες. Δε θα ήθελα να επεκταθώ περισσότερο. Σκοπός μου δεν ήταν να περιγράψω την εξορία. Αλλες γράψανε λεπτομερειακά για αυτήν".

Η Κ. Χαριάτη βρήκε παρηγοριά στην τέχνη, για να μπορέσει να αντέξει στις δύσκολες ώρες της εξορίας. Μπόρεσε να δει τις ομορφιές, το άσπρο, που έχει το κάθε μαύρο στη ζωή.

Η. Μ.

ΑΝΤΟΝ ΤΣΕΧΟΦ
"Οι βλαβερές συνέπειες του καπνού"

Να κόψουμε το κάπνισμα; Οχι. Δεν το προτείνουμε παρόλο που θα έπρεπε να το κάνουμε. Λέμε να δούμε τις συνέπειες του καπνίσματος με άλλο μάτι... "Τις βλαβερές συνέπειες του καπνού" του Αντον Τσέχοφ που θα παρουσιάσει η ΕΤ - 1 στις 22.05, τη Δευτέρα.Το έργο δίνει μια σαρκαστική εικόνα του γάμου, καθώς ο ήρωας είναι ένας ταλαίπωρος επαρχιώτης που καταπιέζεται αφόρητα από τη γυναίκα του και τις ...13 κόρες του. Ο Αντον Τσέχοφ (1860 - 1904) είναι ο έξοχος Ρώσος πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας που έγινε γρήγορα γνωστός στην Ελλάδα, τόσο με τα διηγήματά του όσο και με τα εξαιρετικά θεατρικά του έργα. Γεννήθηκε στο Τάγκανροκ της Αζοφικής και ήταν τρίτος γιος ενός μικροεμπόρου και εγγονός ενός δουλοπάροικου που είχε εξαγοράσει την ελευθερία του το 1841. Η τυραννικότητα, ο αλκοολισμός, η θρησκοληψία, η φτώχεια, η εξαθλίωση, σφράγισαν τα παιδικά του χρόνια. Ο νεαρός Τσέχοφ άρχισε να ερωτοτροπεί με τη λογοτεχνία, που αργότερα θα την ονομάσει ερωμένη του και θα αφήσει τη νόμιμη σύζυγό του, την ιατρική. Στα 1895 ο Τσέχοφ θα αρχίσει την "τετραλογία" του: "Ο γλάρος", "ο Βυσσινόκηπος", "Οι τρεις αδελφές" και "Ο Θείος Βάνιας" θα γραφτούν για να "γράψουν" ιστορία στην ιστορία του θεάτρου.

Οι κορυφές των βυθών

Τα χιόνια δε λιώσανε στον Παρνασσό. Εκεί θα μας μεταφέρει ο φακός της ΕΤ - 2 στις 17.30 την Τρίτη. Θα πάμε και εμείς χωρίς να μεκινηθούμε να κάνουμε σκι, ή έστω ας παραμείνουμε θεατές των άλλων. Θα παρακολουθήσουμε πολύχρωμες ανθρώπινες φιγούρες να λικνίζονται πάνω στα πάνλευκο σεντόνι. Ελεύθερες υπάρξεις να αγγίζουν τα σύνορα του ουρανού... Οι φίλοι του σκι, οι εν δυνάμει φίλοι θα απολαύσουν τη σπανιότητα, τη μοναδικότητα του τοπίου. Οι πρωταθλητές του σκι, η Θωμάη Λεφούση και ο Χρήστος Λεφούσης, κατεβαίνουν μέσα από πλαγιές και κάνουν επικίνδυνες διαδρομές για να μας χαρίσουν ένα θέαμα εξαιρετικής ομορφιάς. Τέλος, έπειτα από μια μικρή αναφορά στην πανέμορφη πόλη της Αράχοβας, θα πάμε στη Λάκουρα, στην πιο ψηλή κορυφή του Παρνασσού.

Μοναδικό μέσο το μολύβι

Η Ναταλία Αποστολοπούλου,συνεξόριστη της Κ. Χαριάτη, σε ομιλία της στο φιλολογικό απόγευμα της "Σμύρνας" (18/3/1976), αναφέρθηκε στην έκθεση των 200 σκίτσων του λευκώματος "Γυναίκες από όλη την Ελλάδα".Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στο υπόγειο βιβλιοπωλείο "Καταφύγιο" το Νοέμβρη του 1975."(...) Ετσι που κατέβηκα τα σκαλοπάτια μέσα σε κείνη τη χαμηλοτάβανη συμπαθητική γωνιά κι αντίκρυσα, απόμεινα βουβή. Οι μνήμες ζωντάνεψαν και μ' άρπαξαν στο ξέφρενο ταξίδι των περασμένων. Πίσω ολοταχώς. Χίο, Τρίκκερι, Μακρονήσι και πάλι Τρίκκερι (...)".

"Νάτες καταντικρύ μου οι αγαπημένες μορφές, που μαζί τους μοιράστηκα τις πίκρες, την πείνα, την αγωνία, τις δραματικές περήφανες στιγμές, την έξαρση, το θάνατο, τέσσερα χρόνια. Με την έξοχη τέχνη της, η Κατερίνα, με τις σίγουρες εκφραστικές μολυβιές της, κράτησε κοντά μας για πάντα, πάνω στο ευτελές χαρτί ολοζώντανα: το απροσκύνητο υψηλό φρόνημα, την εθνική αξιοπρέπεια, τη γυναικεία περηφάνια, τη συνεπή και αδούλωτη συνέχεια του πολυβασανισμένου λαού μας.Με μοναδικό της μέσο το μολύβι, σφράγισε μιαν εποχή ιστορική κι έκλεισε μέσα κει το έπος της Εθνικής Αντίστασης, που σήκωσε στους ώμους της η Ελληνίδα γυναίκα (...)".

"Τα σκίτσα της Κατερίνας είναι μια μαρτυρία κι αύριο θα 'χουνε τη θέση τους στο Μουσείο της Εθνικής Αντίστασης".

Η θέρμη της ψυχής της

Ο Γιώργος Βακαλό, αναφερόμενος στα "Σκίτσα Θεάτρου" (1972), σημειώνει:

"Την Κατερίνα Χαριάτη τη συνάντησα συχνά στα εργαστήρια εκτελέσεως σκηνικών. Περισσότερο από απλός εκτελεστής στάθηκε βοηθός μου. Ηξερα πως μπορούσα να την εμπιστευτώ για το κάθε τι. Γιατί τη διέκρινε μια κατασκευαστική ευστροφία και ένα αισθητήριο ποιότητας, που έβρισκε την εκδήλωσή του σε ό,τι έπιανε στα χέρια της".

"Η θερμότητα της ψυχής της Κ. Χαριάτη, που δεν εξαντλείται ούτε στη ζωγραφική, ούτε στην ποίηση, ούτε στην αγωνιστική στάση της ζωής, που κράτησε πάντα, περίσσευε και για το θέατρο (...)".

"Αφού τέλειωνε τη σκληρή δουλιά της, στα εργαστήρια, καθισμένη ως αργά στο σκοτάδι της πλατείας, έπαιρνε σκίτσα από την παράσταση, από τους ανθρώπους που κινιόνταν γύρω της στην πρόβα, μια λεπτομέρεια, μια κίνηση, μια σιλουέτα, δοσμένη με ευαισθησία, γρηγοράδα και σιγουριά".

"Ενας ατέλειωτος αριθμός τέτοιων σκίτσων ζωντανεύουν τις στιγμές εκείνες με την αμεσότητά τους. Δείχνουν την οπτική αντίληψη της Κ. Χαριάτη, που κατορθώνει να μεταφέρει στο ρυθμό λίγων γραμμών, στον παλμό τους, στον τόνο τους, τη συγκίνηση των εντυπώσεών της (...)".

"Το πέρασμα της εικόνας ευθύς από το μάτι στο χέρι, προϋπόθεση των χειρονομιακών αξιών κάθε καλού σκίτσου, είναι έμφυτο, φαίνεται στην Κ. Χαριάτη σε όλες της τις εκδηλώσεις. Και δεν απέχει από αυτό που θα τη χαρακτήριζε και σαν άνθρωπο, που έζησε "με την καρδιά στο χέρι"".

"Οι τσαγκαρίνες". Λάδι (1950)

"Πρωί στο αρματαγωγό για τη Μακρόνησο"

"Ρόζα Ιμβριώτη"

Τα έργα προέρχονται από το λεύκωμα της ζωγράφου "Γυναίκες από όλη την Ελλάδα"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ