ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Απρίλη 1996
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Σε επικίνδυνο σταυροδρόμι η δημόσια παιδεία

Να συντονιστούν, να συνενωθούν και να παλέψουν τώρα, πριν είναι αργά, για να ματαιώσουν τα σχέδια της κυβέρνησης να παραδώσει τα πανεπιστήμια στα χέρια των ιδιωτών, καλεί το λαό και τη νεολαία το ΚΚΕ

Σε παλλαϊκή αντίσταση, κοινό συντονισμένο αγώνα των εργαζομένων, της νεολαίας, των εκπαιδευτικών, καλεί το ΚΚΕ για να μπει φραγμός στα καταστροφικά για τη δημόσια δωρεάν εκπαίδευση σχέδια της κυβέρνησης. Την ίδια στιγμή, μετά την προχτεσινή αποκάλυψη, από τους πρυτάνεις, των προθέσεων της κυβέρνησης να προωθήσει με την αναθεώρηση του Συντάγματος την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων, έχουν ξεσηκωθεί έντονες αντιδράσεις, αναγκάζοντας ακόμη και το ίδιο το ΠΑΣΟΚ, αλλά και τη νεολαία του να ανακοινώσουν υποκριτικά ότι είναι κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Η αποκάλυψη αυτή ήρθε να προστεθεί σε όλα τα προηγούμενα μέτρα και εξαγγελίες του υπουργού Παιδείας, που αποτελούν τα βήματα μιας προσχεδιασμένης τακτικής για την προώθηση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου ριζικής τροποποίησης της εκπαίδευσης συνολικά. Πρόκειται για στρατηγική του κεφαλαίου, που επιδιώκει τον ολοκληρωτικό επαναπροσδιορισμό της εκπαίδευσης, την πλήρη προσαρμογή της στις ανάγκες του νέου παραγωγικού μοντέλου, των νέων εργασιακών και κοινωνικών σχέσεων που οικοδομεί, όπως αυτά έχουν αποφασιστεί με τη Συμφωνία του Μάαστριχτ και έχουν εξειδικευτεί με τη "Λευκή Βίβλο" για την παιδεία.

Η "αποκέντρωση" της εκπαίδευσης, το ξεθεμέλιωμα της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης, που ανακοίνωσε στις 30 του Μάη πέρσι, τα πορίσματα των εμπειρογνωμόνων του ΟΟΣΑ, το πρόγραμμα "Μεθόδιος", η "διά βίου εκπαίδευση και κατάρτιση" κλπ. είναι τα κομμάτια του παζλ που - ταυτόχρονα με την υποχρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας όλων των βαθμίδων και τη συσσώρευση τεράστιων προβλημάτων - συνθέτουν το ολοκληρωμένο σχέδιο.

Το ΚΚΕ

Με ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:

"Το ΚΚΕ απευθύνεται στον ελληνικό λαό, την ελληνική νεολαία, στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, στις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων, σε όλους τους κοινωνικούς φορείς και κινήματα να συντονιστούν, να συνενωθούν και να παλέψουν τώρα, πριν είναι αργά, για να ματαιώσουν τα σχέδια της κυβέρνησης να παραδώσει τα πανεπιστήμια στα χέρια των ιδιωτών. Να προλάβουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, που θα λειτουργούν σαν κερδοσκοπικές επιχειρήσεις εις βάρος της μόρφωσης των παιδιών του λαού.

Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προωθήσει το "εκπαιδευτικό Μάαστριχτ". Δεν είναι μόνη της, έχει τις ευλογίες της ΝΔ και όλων των κομμάτων που αναγορεύουν τη συμμόρφωση στις επιταγές της ΕΕ σε μονόδρομο.

Η δημόσια δωρεάν παιδεία βρίσκεται σε ένα επικίνδυνο σταυροδρόμι. Εγκαταλειμμένη χρόνια, με ισχνή κρατική επιχορήγηση και αυταρχικό πλαίσιο βρίσκεται στο παρά πέντε πριν τον μεγάλο κατήφορο. Η ελληνική νεολαία, το εργατικό λαϊκό κίνημα έχυσε αίμα, έκανε θυσίες για τη δημόσια και λαϊκή παιδεία. Δεν πρέπει να χαθεί ούτε μια μέρα. Η συνταγματική αναθεώρηση που ετοιμάζεται θα είναι το τελειωτικό χτύπημα. Δεν είναι αργά, υπάρχει χρόνος να σταματήσουμε το ξεπούλημα της παιδείας στους ιδιώτες.

Παλλαϊκή αντίσταση, κοινός συντονισμένος αγώνας των εργαζομένων, της νεολαίας, των εκπαιδευτικών είναι η απάντηση. Απ' άκρη σε άκρη σε όλη την Ελλάδα να ξεδιπλωθεί ένας μεγάλος παλλαϊκός αγώνας, που θα βάλει φραγμό στα κυβερνητικά σχέδια".

Επιβεβαιώνει τη συζήτηση ο υπουργός

Χτες ο υπουργός Παιδείας, με δηλώσεις του, επιβεβαίωσε ότι το θέμα έχει συζητηθεί, μόνο που προσπάθησε να χρεώσει αυτήν τη συζήτηση στους πρυτάνεις, τους οποίους κατηγόρησε για "άκρατο λαϊκισμό" και ότι κυκλοφόρησαν ένα "ανυπόγραφο χαρτί", χρεώνοντάς το στο υπουργείο του.

"Η θέση να γίνουν τα πανεπιστήμια Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου είναι μια θέση την οποία εγώ πρωτοάκουσα στη Σύνοδο των Πρυτάνεων στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης, από τους ίδιους τους πρυτάνεις", είπε ο Γ. Παπανδρέου, κατονομάζοντας μάλιστα ως εισηγήτρια της πρότασης την αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Χριστίνα Σπυράκη. Μιλώντας όμως στο ραδιοφωνικό σταθμό "Φλας", η κ. Σπυράκη ανέφερε: "Τουλάχιστον στην τριετή θητεία, που έχω παρακολουθήσει όλες τις Συνόδους, ποτέ καμιά Σύνοδος δεν πρότεινε στον υπουργό την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων. Νομίζω ότι αναφέρθηκε σε κάτι άλλο. Πριν τρία χρόνια είχε γίνει μια Σύνοδος Πρυτάνεων στην Κρήτη και τότε είχε γίνει μια εισήγηση από εμένα, αλλά είχε γίνει δεκτή και από άλλους αντιπρυτάνεις Οικονομικών, να αποδεσμευτούν κατά κάποιο τρόπο τα πανεπιστήμια από το δημόσιο λογιστικό. Αυτό δε σημαίνει να γίνουν ιδιωτικά πανεπιστήμια".

Απαντώντας στον υπουργό Παιδείας, ο πρύτανης του ΕΜΠ Ν. Μαρκάτος υπογράμμισε ότι οι πρυτάνεις ποτέ δεν είχαν την ανάγκη να καταφύγουν σε λαϊκισμό, γιατί "δεν κυνηγούν σταυρούς", ενώ για άλλη μια φορά επανέλαβε ότι ΠΑΣΟΚ και ΝΔ "έχουν αποφασίσει να επιτρέψουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων". Οσο για τις αιτιάσεις του υπουργού για το ανυπόγραφο χαρτί, ο Ν. Μαρκάτος δήλωσε: "Λυπάμαι για τον τρόπο του υπουργού, ο οποίος αυτοδιαψεύστηκε μόνος του. Διότι από τη μια μεριά είπε ότι δεν υπάρχει το έγγραφο, από την άλλη όμως είπε ότι μετέφρασε επιθυμίες ορισμένων τουλάχιστον πρυτάνεων. Επομένως, καταλαβαίνετε ότι και τα δύο δεν είναι σωστά. Η δεν υπάρχει το έγγραφο ή δε παρερμηνεύτηκαν, ασφαλώς, οι επιθυμίες ορισμένων πρυτάνεων".

Από την πλευρά του ο πρύτανης του Πάντειου Πανεπιστημίου Αιμ. Μεταξόπουλος δήλωσε ότι "το υπουργείο Παιδείας, παρά τις απίστευτες δυσλειτουργίες του, έχει κατορθώσει κατά περίεργο τρόπο να αυτονομηθεί και να προχωρεί ανεξάρτητο σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τη διατύπωση επιβλαβών για την παιδεία προτάσεων και την οργάνωση ενεργειών αντιπαλότητος προς το Πανεπιστήμιο".

ΠΑΣΟΚ και ΠΑΣΠ

Ενδεικτική της διγλωσσίας και της υποκρισίας του ΠΑΣΟΚ αποτελεί η χτεσινή δήλωση του γραμματέα της ΚΕ του Κινήματος Κ. Σκανδαλίδη. Μετά τη συνάντησή του με τη γραμματέα της Ν. ΠΑΣΟΚ Τ. Αντωνίου, δήλωσε: "Πάγια προγραμματική και δεσμευτική θέση για το ΠΑΣΟΚ αποτελεί ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Καμιά επιμέρους πολιτική δεν μπορεί να ανατρέψει τη στρατηγικής σημασίας θέση του Κινήματός μας. Εξάλλου και στην πρόταση της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ, που κατατέθηκε στη συζήτηση για την αναθεώρηση του Συντάγματος, το άρθρο 16, που αναφέρεται στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, δεν κρίνεται ως αναθεωρητέο". Βέβαια ο Κ. Σκανδαλίδης "ξέχασε" ότι στις 30 του Μάη πέρσι ο υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ είχε παρουσιάσει με τον πιο επίσημο τρόπο το πολυσέλιδο κείμενο με τις προτάσεις προς την Επιτροπή Αναθεώρησης.

Νωρίς το βράδυ χτες, εξυπηρετώντας προφανώς εσωκομματικές ισορροπίες και σκοπιμότητες, ο Κ. Σκανδαλίδης επανήλθε στο θέμα, λέγοντας ότι η πρωινή του δήλωση αναφερόταν "σε κάθε πρόθεση ή πρόταση από όπου κι αν προέρχεται, που θα ήθελε να ανατρέψει τις προγραμματικές δεσμεύσεις του Κινήματος". Και συμπλήρωσε: "Δε νομίζω ότι σ' αυτήν την κατεύθυνση κινείται το υπουργείο Παιδείας".

Μέσα σε νέα "ιδεολογική σύγχυση", που φαίνεται ότι της προκάλεσαν οι αποκαλύψεις για την ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, η ΠΑΣΠ αναγκάστηκε να εκδώσει ανακοίνωση, με την οποία ζητά από την κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τη θέση της, δηλώνοντας ότι είναι αντίθετη με κάθε μορφή (έμμεση ή άμεση) ιδιωτικοποίησης.

Για διγλωσσία κατηγόρησε τον υπουργό Παιδείας ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ Γ. Σουφλιάς."Η ουσία του θέματος είναι να μην κρύβεται πίσω από τεχνάσματα και να ξεκαθαρίσει επιτέλους τη θέση της η κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια", δήλωσε.

Την αντίθεσή τους στη δυνατότητα μετατροπής των πανεπιστημίων σε ΝΠΙΔ εξέφρασε ο "ΣΥΝ",ενώ η Πολιτική Ανοιξη κάλεσε τον υπουργό "αντί πλαγίως να προσπαθεί να αλλοιώσει χαρακτήρα των πανεπιστημίων, να εφαρμόσει το άρθρο 16 του Συντάγματος".

Ενορχηστρωμένη επίθεση

Αποσπάσματα από συνέντευξη της Ε. Μηλιαρονικολάκη, υπεύθυνης του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, στον "902 Αριστερά στα FM"

Στα γενικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η παιδεία στη χώρα μας και στα μέτρα που προωθεί η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αναφέρθηκε η Ε. Μηλιαρονικολάκη,υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, σε συνέντευξή της στο ραδιοφωνικό σταθμό "902 Αριστερά στα FM". Ανάμεσα στα άλλα είπε:

"Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που δρομολογούνται ριζικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Μπροστά σε αυτές τις αναδιαρθρώσεις έχουμε μια ολόκληρη ταχτική, μια καλά προετοιμασμένη και ενορχηστρωμένη μεθόδευση για να μπορέσουν να διοχετευτούν στην κοινή γνώμη ομαλά.Ετσι πρέπει να δούμε και την ιστορία με την απόφαση του ΣτΕ, για τις εισαγωγικές εξετάσεις, έτσι πρέπει να δούμε την προηγούμενη απόφαση του ΣτΕ για τη νομιμοποίηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Κάτω από αυτό το πρίσμα πρέπει να δούμε και τα δημοσιεύματα που συνοδεύουν αυτά τα μέτρα, αυτές τις μέρες, όπως, για παράδειγμα, η έρευνα που δημοσιεύει επί σειρά ημερών το συγκρότημα Λαμπράκη μέσα από ΤΑ ΝΕΑ και προπαγανδίζει και μέσα από τα τηλεοπτικά κανάλια που ελέγχει.

Τι θέλουν να κάνουν; Θέλουν να δώσουν ένα προκάλυμμα επιστημονικό στο τι γίνεται. Θέλουν να πείσουνε πώς ό,τι υπήρχε πριν στο εκπαιδευτικό σύστημα - που είναι στοιχείο του εποικοδομήματος του καπιταλιστικού συστήματος - είναι άδικο, και στο όνομα του άδικου, που δημιουργήσανε το προηγούμενο διάστημα, να φτιάξουν κάτι, υποτίθεται, νέο, το οποίο όμως θα είναι ακόμα πιο άδικο, ακόμα πιο άνισο.

Η έρευνα ΤΩΝ ΝΕΩΝ δείχνει το άμεσο ενδιαφέρον που έχει το μεγάλο κεφάλαιο και μπλέκεται άμεσα στη διαδικασία της παιδείας. Ο Λαμπράκης, για παράδειγμα, έχει πάρει μια σειρά από προγράμματα εκπαιδευτικά, όλους τους νέους τρόπους, τα πακέτα τα λογισμικά, τα οποία σχεδιάζεται τώρα να μπούνε στην εκπαίδευση και είναι ο άμεσα ενδιαφερόμενος, ώστε να επιδράσει μέσα από την παρέμβασή του αυτή. Αυτός είναι και ο λόγος που υποστηρίζει όλες αυτές τις αλλαγές. "Επιτέλους, καταλήγουν ΤΑ ΝΕΑ, βρέθηκε ένας υπουργός, ο οποίος τολμάει να περάσει αυτές τις αλλαγές και να φέρει κάτι άλλο". Προβάλλουν σαν νέο, σαν κοσμογονικό, επαναστατικό, ριζικά διαφορετικό ό,τι χειρότερο, ό,τι πιο αντιδραστικό, ό,τι πιο σκοταδιστικό.

Κυρίαρχες επιλογές

Ασφαλώς εμείς οι κομμουνιστές δεν είμαστε καθόλου ευχαριστημένοι με τη μέχρι τώρα κατάσταση που υπάρχει στην παιδεία. Οταν λέμε αυτά τα πράγματα, δεν τα λέμε από τη σκοπιά να υπερασπιστούμε το παλιό. Ισα ίσα, κάνοντας κριτική σε αυτές τις αλλαγές που προωθούνται σήμερα, θέλουμε να προβάλουμε αυτό το πραγματικά νέο που πρέπει να έρθει, την ανάγκη για ριζικές αλλαγές, όχι μόνο στην παιδεία, αλλά και στην κοινωνία. Γιατί αυτή η υπόθεση των ριζικών αλλαγών στην εκπαίδευση είναι στενά συνδεδεμένη με τον κοινωνικό μετασχηματισμό. Δεν μπορεί να υπάρξει η άλλη μόρφωση, ο άλλος τύπος ανθρώπων, που θέλουμε να διαμορφώνει, να διαπαιδαγωγεί, χωρίς να υπάρξει κοινωνική αλλαγή.

Η στενή σύνδεση της εκπαίδευσης με το κοινωνικό σύστημα φαίνεται έντονα μπροστά σε αυτές τις αναδιαρθρώσεις που συντελούνται. Οι κυρίαρχες επιλογές που έχει το κεφάλαιο σήμερα στην ανασυγκρότηση της παραγωγής, των εργασιακών σχέσεων, με στόχο να αυξήσει την κερδοφορία του σε βάρος των εργαζομένων, συνοδεύονται με αντίστοιχες αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα βασικά σημεία που δείχνουν αυτό το πράγμα: Λιγότερο κράτος, ιδιωτικοποίηση, κυριαρχία των νόμων της αγοράς στην παραγωγή. Το ίδιο συντελείται και στο χώρο της εκπαίδευσης. Πληρωμή των υπηρεσιών παιδείας ανάλογα με τη χρήση, λέει η "Λευκή Βίβλος". Εγκατάλειψη, έστω και στα λόγια, της αρχής των ίσων ευκαιριών, της φιλοσοφίας ακόμα και αυτού του φιλελεύθερου ανθρωπισμού για τα ζητήματα της παιδείας. Οι επιχειρήσεις, το μεγάλο κεφάλαιο, αναλαμβάνουν άμεσο έλεγχο και ευθύνη για το εκπαιδευτικό σύστημα. Οι διαφορές δημοσίου και ιδιωτικού σχολείου υπάρχει τάση να γίνουν ακόμα πιο δυσδιάκριτες.

Θα διευρυνθούν οι ανισότητες

Είναι πάρα πολύ χαρακτηριστικές οι εξαγγελίες και όσα κατά καιρούς διοχετεύονται ακριβώς για να προετοιμάσουν την κοινή γνώμη περί της "αποκέντρωσης" της εκπαίδευσης, δηλαδή, μιας εκπαίδευσης η οποία θα ανήκει στους χρηματοδότες της, στους διάφορους χορηγούς με δίδακτρα, πολυδιαφοροποιημένη, με ανισότητες. Θα διατηρήσουν και θα διευρύνουν αυτά που σήμερα καταγγέλλουν: Οτι υπάρχουν ανισότητες ανάμεσα στα σχολεία της Ανατολικής Αττικής, και είναι πραγματικότητα ότι υπάρχουν ανάμεσα στα λαϊκά προάστια και σε αυτά που ζει η αστική τάξη. Με περιεχόμενο αναλυτικών προγραμμάτων ανάλογο με τις επιδιώξεις των χρηματοδοτών και της αγοράς.

Το δεύτερο στοιχείο είναι η ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων για τη μεγάλη πλειοψηφία των εργαζομένων, η ευέλικτη κυκλική απασχόληση, η ενδοεπιχειρησιακή, η κλαδική, γεωγραφική κινητικότητα που προωθείται και φτάνει μέχρι τη στροφή, όπως λέει η "Λευκή Βίβλος" για την εκπαίδευση, στους περιπλανώμενους εργάτες, αυτή την κατηγορία που τα βάσανά της, την εκμετάλλευση που έχει υποστεί, τόσο γλαφυρά μας έχει περιγράψει και ο Μαρξ και ο Ενγκελς και ο Στάιμπεργκ στα "Σταφύλια της οργής". Αυτά τα μέτρα έχουν την αντανάκλασή τους και στην εκπαίδευση. Αυτός ο τύπος εργαζόμενου χρειάζεται κατ' αρχάς να μπορεί να προσαρμόζεται στις αλλαγές, στις διαρκείς αλλαγές των συνθηκών εργασίας του και πρέπει αγόγγυστα να ανέχεται αυτή την αβεβαιότητα στην εργασιακή του ζωή, στο μέλλον του. Στροφή στην κατάρτιση, λοιπόν, είναι το αντίστοιχο αυτής της κατάστασης στην εκπαίδευση. Διασπασμένες, τεμαχισμένες γνώσεις, σεμιναριακού τύπου, "κονσέρβες" σκέψεις, τις οποίες θα είναι αναγκασμένος διαρκώς να παίρνει κανείς προκειμένου να μπορεί να προσαρμόζεται σε αυτές τις ανάγκες".

Ξεκίνησε το "συμπόσιο" του αποπροσανατολισμού
  • Οι μαθητές από την πρώτη μέρα έδειξαν ότι δεν πείθονται από τέτοιες κινήσεις εντυπωσιασμού και χειραγώγησης
  • Δυναμικό "παρών" έδωσε η ΚΝΕ

Με βαρύγδουπες δηλώσεις και ωραία λόγια από τον υπουργό Παιδείας, ξεκίνησε χτες η φιέστα, που ονομάστηκε "Πανελλήνιο Μαθητικό Συμπόσιο" και που θα διαρκέσει ως το Σάββατο.

Από νωρίς χτες το απόγευμα οι "κληρωτοί" μαθητές από όλη την Ελλάδα βρίσκονταν στο ξενοδοχείο "Τιτάνια", όπου πραγματοποιείται το "συμπόσιο". Νωρίς το απόγευμα στο χώρο του συνεδρίου βρίσκονταν μαθητές - μέλη της ΚΝΕ, που μοίραζαν προκηρύξεις και καλούσαν τους μαθητές να καταδικάσουν την κυβερνητική προσπάθεια χειραγώγησης του μαθητικού κινήματος. Στα πρόσωπα των μαθητών ήταν ζωγραφισμένη η απορία, αλλά και τα πολλαπλά ερωτηματικά για το τι θα ακολουθούσε, αφού, όπως τόνιζαν, τόσα χρόνια το υπουργείο δείχνει έμπρακτα την αδιαφορία του για τα ουσιαστικά προβλήματα της παιδείας. Βέβαια δεν έλειψαν και εκείνοι οι μαθητές, που είδαν την όλη διαδικασία σαν πέντε μέρες διασκέδασης και, γιατί όχι, μια καλή ευκαιρία για εκδρομή στην Αθήνα, χωρίς να έχουν συνειδητοποιήσει τις πραγματικές προθέσεις του υπουργείου.

"Υπάρχουν εδώ αγανακτισμένοι και οργισμένοι μαθητές, που ήρθαν να καταγγείλουν τη "φιέστα" αυτή του υπουργείου. Το υπουργείο θέλει να δείξει ένα ψεύτικο δημοκρατικό πρόσωπο, τη στιγμή μάλιστα που το συγκεκριμένο συμπόσιο ξεκίνησε λαθεμένα, κληρώνοντας τους μαθητές, αγνοώντας τα εκλεγμένα όργανά τους. Προσπαθούν, στην κυριολεξία, να βγάλουν το μαθητικό κίνημα στη "λοταρία" και να υποβαθμίσουν τα 15μελή", είπε στο "Ρ" ο Σ. Δημοσθενιάδης,μαθητής από το Πολυκλαδικό Πειραιά.

"Το υπουργείο έχει αρνηθεί πολλές φορές και με πολύ άσχημο τρόπο να συζητήσει με τους μαθητές. Με το "συμπόσιο" προσπαθεί να ρίξει στάχτη στα μάτια των μαθητών, αλλά και να χειραγωγήσει το μαθητικό κίνημα", είπε η Φωτεινή,μαθήτρια από το 1ο Λύκειο Πετρούπολης.

Τη συνεδρίαση χαιρέτισε ο υπουργός Παιδείας, Γ. Παπανδρέου,ο υφυπουργός Παιδείας, Γ. Πασχαλίδης,ο γγ του υπουργείου, Γ. Πανάρετος,ο γραμματέας Νέας Γενιάς, Π. Τσιλιγκαρίδης,και εκπρόσωπος της ΟΛΜΕ.

"Αυτό το συμπόσιο είναι κοροϊδία, με αγώνες κατακτιέται η δωρεάν παιδεία", φώναξαν οι μαθητές όταν ο υπουργός Παιδείας ανέβηκε στο βήμα για να χαιρετίσει τη συνεδρίαση. Ο ίδιος, εντελώς υποκριτικά, είπε ότι όλα τα προβλήματα της εκπαίδευσης θα έπρεπε "να ήταν λυμένα και να μην έφταναν οι μαθητές στο σημείο να κινητοποιούνται". Πρόσθεσε επίσης ότι "για να πάει μπροστά η κοινωνία πρέπει να ακούγονται οι νέοι και για να πάει μπροστά η παιδεία πρέπει να ακούγονται οι μαθητές". Η ομιλία του Γ. Παπανδρέου διακόπηκε αρκετές φορές από τα συνθήματα των μαθητών, ιδίως όταν αναφερόταν στα "σχέδιά του" και στις "τομές που θα κάνει στην παιδεία". Το σύνθημα, "το 6,7% είναι κοροϊδία, με ψίχουλα δε γίνεται δωρεάν παιδεία", και "αγώνας μαζικός, πανεκπαιδευτικός, θα είναι η απάντηση από δω και μπρος" ακούστηκε πολλές φορές χτες.

Οι εργασίες της χτεσινής πρώτης μέρας του "συμποσίου" τελείωσαν με την εκλογή προεδρείου, ενώ σήμερα θα συνεχιστούν με τα θέματα "Δημόσια και δωρεάν παιδεία", "Λειτουργία σχολείου", "Σχέσεις καθηγητών -

μαθητών", "Νέα γνωστικά αντικείμενα", "Δομή και περιεχόμενο Γυμνασίου και Λυκείου".

ΜΙΝΙΟΝ
Μάταιη προσπάθεια

Οι ιδιοκτήτες της επιχείρησης προσπάθησαν με κινητοποίηση ιδιωτικών αστυνομικών να εμποδίσουν εξόρμηση της ΚΝΕ, αλλά η αστυνομοκρατία, που επέβαλαν, δεν πέρασε

Με κινητοποίηση της ιδιωτικής αστυνομίας και "αγριάδες" του στιλ "αυτοί δε θα μπουν στο μαγαζί μου", ο ένας εκ των δύο νέων αφεντικών του ΜΙΝΙΟΝ, Γιώργος Ησαϊάδης,επιχείρησε, αλλά μάταια, να παρεμποδίσει εξόρμηση της ΚΝΕ στο πολυκατάστημα που καταπατείται κάθε έννοια εργατικού δικαίου.

Η εξόρμηση της ΚΝΕ έγινε στα πλαίσια της γενικότερης καμπάνιας της οργάνωσης για την ανεργία και τα εργασιακά δικαιώματα. Οταν όμως το κλιμάκιο της ΚΝΕ έφτασε στην πόρτα του πολυκαταστήματος, ο ιδιοκτήτης έστειλε τους ιδιωτικούς αστυνομικούς, που έχουν αναλάβει τη φύλαξη του χώρου, να εμποδίσουν την είσοδο των νεολαίων κομμουνιστών. Είχε προηγηθεί ανακοίνωση των αφεντικών, που "ενημέρωναν" τους εργαζόμενους ότι αν θέλουν να συναντηθούν με την ΚΝΕ, θα πρέπει να πάνε σε άλλη αίθουσα, έξω από το κατάστημα και, βέβαια - έλεγε η εργοδοσία - όσοι επιθυμούν μία τέτοια συνάντηση, πρέπει να το δηλώσουν στον προϊστάμενο του τμήματός τους!

Στην πράξη, αυτή η έκδηλα φασιστική διαδικασία δεν τηρήθηκε, καθώς οι κνίτες, με επικεφαλής τον γραμματέα του ΚΣ της Οργάνωσης Νίκο Σοφιανό,μπήκαν αποφασιστικά στο μαγαζί και πήγαν να μιλήσουν με τους νεολαίους εργαζόμενους, εκεί ακριβώς που ο Ησαϊάδης τους ξεζουμίζει: Στους πάγκους εργασίας!

Παρά το αστυνομοκρατικό κλίμα, οι εργαζόμενοι του ΜΙΝΙΟΝ συναντήθηκαν με τους κνίτες, μίλησαν με τον γραμματέα της Οργάνωσης και αναφέρθηκαν με συγκεκριμένα στοιχεία στην εντατικοποίηση που τους επιβάλλεται, στο κλίμα αυταρχισμού και τρομοκρατίας που προσπαθεί να επιβάλλει η εργοδοσία. "Μέχρι και τα σκαμνάκια έρχονται και μαζεύουν πολλές φορές κάποιοι προϊστάμενοι, για να μην καθόμαστε ούτε λεπτό", είπε μια νεαρή υπάλληλος του ΜΙΝΙΟΝ στο "Ρ". "Σήμερα είμαστε, αύριο δεν είμαστε. Καταλαβαίνεις, λοιπόν, ότι δεν μπορούμε να φωνάξουμε, ακόμα και όταν βλέπουμε ότι αδικούμαστε ξεκάθαρα", είπε ένας άλλος νεαρός ημιαπασχολούμενος υπάλληλος. "Να σας βλέπουμε πιο συχνά", είπε κάποιος άλλος εργαζόμενος και γρήγορα έσκυψε ξανά πάνω από τον πάγκο εργασίας του, καθώς οι ιδιωτικοί αστυνομικοί ακολουθούσαν κατά πόδας το κλιμάκιο της ΚΝΕ.

Σχολιάζοντας το γεγονός ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στο ΜΙΝΙΟΝ Γιώργος Πέρος, είπε πως η στάση της εργοδοσίας ήταν απαράδεκτη. "Η εργοδοσία, είπε ο Γ. Πέρος, δε θέλει οι εργαζόμενοι να κατανοήσουν ποιος είναι ο φταίχτης για τα προβλήματά τους".

Ο Γραμματέας του ΚΣ της ΚΝΕ Νίκος Σοφιανός με δήλωσή του στο "Ρ" σημείωσε: "Η στάση της εργοδοσίας είναι λογική, αφού φοβάται και δε θέλει να φτάσει η φωνή της ΚΝΕ, η φωνή του ΚΚΕ, στους εργαζόμενους. Εχει λόγο για αυτό, καθώς στο ΜΙΝΙΟΝ οι εργασιακές σχέσεις είναι ιδιαίτερα σκληρές. Φυσικά με αυτήν την επίδειξη πολιτικού τσαμπουκά δεν κατάφερε τίποτα, αφού τα έντυπα της ΚΝΕ τα μοιράσαμε σε όλους τους εργαζόμενους, συζητήσαμε μαζί τους και μάλιστα μέσα σε πολύ καλό κλίμα".



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ